Is Motorrijden Moeilijk?

Wie nog nooit op een motor heeft gezeten, vraagt zich misschien af of motorrijden moeilijk is. Je kijkt misschien op tegen het leren motorrijden. Geloof me, het rijden op een motor is door iedereen te leren. Het is uiteraard wel belangrijk om motorrijles te nemen om het goed onder de knie te krijgen.

Is motorrijden moeilijk? Nee, want het motorrijden op zichzelf is niet moeilijk als je de motor weet te hanteren. Dat leer je door motorrijles te nemen en te starten met het onderdeel voertuigbeheersing. Met het doen van oefeningen leer je in de praktijk snel motorrijden.

Het leren motorrijden is niet moeilijk als je rijles neemt. Je krijgt les op een motor die aansluit op je leeftijd en/of rijervaring met behaalde motorrijbewijzen. Je krijgt als je 17 jaar bent geen les op een zware motor. Heb je helemaal geen rijervaring? Dan leer je eerst nog schakelen.

Iedereen kan motor leren rijden

Iedereen heeft in principe de mogelijkheid om motor te leren rijden, motorrijden is niet heel moeilijk. De ene persoon heeft het sneller onder de knie dan een ander. Het scheelt natuurlijk al een stuk als je ervaring hebt met het rijden op een schakelbrommer of scooter.

Dan ervaar je al het gevoel om een tweewielig motorvoertuig te beheersen ook al. De overstap naar een motor moet echter ook weer niet onderschat worden. Een motor is doorgaans zwaarder in vergelijking met het gewicht van een brommer.

Motoren zijn in verschillende categorieën in te delen, zoals lichte motoren voor beginners, middelzware motoren en motoren in alle gewichtsklassen.

  • Lichte motoren (A1)
  • Middelzware motoren (A2)
  • Zware motoren (A)

Je mag al beginnen met motorrijles als je 17 jaar bent op een lichte motor en op een middelzware motor als je 19 jaar bent. Dan moet je al wel een A1 rijbewijs hebben, want anders is de leeftijd 20 jaar.

Ben je 21 jaar? Dan mag je meteen op een zware motor rijles nemen, maar als beginner pas afrijden met 24 jaar. Het belangrijkste van het leren rijden op een motor is het hanteren en beheersen van de motor.

Daar komen oefeningen bij kijken in de vorm van voertuigbeheersing waar de rijlessen mee starten. Ook het leren schakelen op de motor vormt uiteraard onderdeel van het begin van motor leren rijden.

Minimum leeftijd rijles en soort examen dat daarbij hoort.

Minimum leeftijd rijles en soort examen dat daarbij hoort.

Iedereen kan motor leren rijden, maar het is de vraag hoe snel je het leert. Dat is namelijk heel persoonlijk. Daarnaast is het de vraag of je het ook leuk vindt. Dat weet je natuurlijk pas als je echt op een motor hebt gereden. Bijvoorbeeld na een eerste proefles of na een aantal rijlessen.

De kans is maar heel klein dat het niets voor je is. Het komt weinig voor dat er mensen zijn die het meteen al opgeven. Misschien denk je na de eerste rijles wel dat het gemakkelijker is dan je dacht.

Of dat je het toch hebt onderschat en het even wat moeilijker is om de motor onder controle te houden. Oefening baart kunst en dat is eveneens van toepassing op het motorrijden.

Oefening baart kunst

Leren schakelen op een motor

Heb je geen autorijbewijs en ook nog nooit op een schakelbrommer gereden? Dan is het leren schakelen helemaal nieuw voor je. Het leren schakelen op een motor lijkt echter weer moeilijker dan het in de praktijk is.

Je krijgt uitgebreide uitleg over de motor tijdens je eerste rijles. Heeft de motor een koppelingshendel dan moet je de koppeling intrekken voor het schakelen. Je laat het gaspedaal los en bedient het schakelpedaal. Dat zit bij je linkervoet en de koppeling op het stuur aan de linkerkant achter het handvat.

Om de motor in de eerste versnelling te zetten, knijp je eerst je koppeling in en houd deze in en daarna duw je het schakelpedaal naar beneden. Door de koppeling in te knijpen tijdens het rijden en je voet naar boven te bewegen, kom je bij de overige versnellingen.

Om te schakelen op de motor moet deze natuurlijk aanstaan. Je zit dan op de motor en zet deze aan om vervolgens naar de eerste versnelling te schakelen. Laat het gas los en trek de koppeling in om op datzelfde moment het schakelpedaal een standje naar beneden te duwen.

Om weg te rijden laat je het gas beetje bij beetje opkomen en laat je ook de koppelingshendel zachtjes opkomen. Wil je naar een hogere versnelling schakelen? Ook dan laat je het gas los en trek je de koppeling in. Je beweegt nu je voet omhoog in plaats van naar beneden en laat koppelingshendel weer los en het gas weer opkomen.

Bij gas geven zal de snelheid toenemen en zo kun steeds doorschakelen om een versnelling hoger te gaan, meestal tot de 5e of 6e versnelling maximaal.

Het doorschakelen doe je dus steeds met je voet die omhoog gaat. Zo ga je van de tweede naar de derde versnelling en verder. Sla je een versnelling over? Dat zorgt op zich niet voor problemen, maar let dan wel op de snelheid. Het is belangrijk dat de hoeveelheid gas dat je geeft afgestemd is op de actuele versnelling.

Het terugschakelen naar een lagere versnelling doe je door steeds de koppelingshendel in te knijpen en het schakelpedaal steeds een standje lager te zetten. Sta je stil met de motor  en heb je de koppeling nog ingeknepen met de motor nog in de eerste versnelling, dan zet je hem met een klein tikje omhoog.

Dan staat de motor in zijn vrij. Dat is de positie tussen de eerste en tweede versnelling. Bij de meeste motoren zie je dan een groen lampje “neutraal” branden, waarbij je dan de koppelingshendel kunt loslaten, de motor loopt, maar staat niet meer in een versnelling .

Motor leren hanteren en beheersen

Er zijn uiteraard een aantal onderdelen die je onder de knie moet hebben om motor te rijden. In de rijles wordt daar aandacht aan besteed door praktijkoefeningen op een terrein uit te voeren. Bijvoorbeeld met de motor slalommen om pylonen.

Dat is een onderdeel dat in het begin zeker moeilijk lijkt, maar die je met wat tips onder de knie krijgt. Ook de halve draai en het achtje zijn onderdelen die je leren omgaan de motor te beheersen.

Overigens is het wel zo dat je als je jong bent je sneller risico durft te nemen dan ouderen. Bij het slalommen met de motor moet je bijvoorbeeld niet bang zijn om te vallen. Als je bezig bent en je schrikt, laat je vaak het gas los. Dan staat de motor stil en is de kans dat je omvalt groot.

Oefening voertuigbeheersing tijdens de rijles

Oefening voertuigbeheersing tijdens de rijles

Bij het onderdeel voertuigbeheersing tijdens de rijles is het belangrijk dat je ontspannen op de motor zit. Het lijkt misschien vreemd, maar je stuurt de motor als het ware met je lichaam. Bijvoorbeeld vanuit je heupen en door je lichaamsgewicht te verplaatsen.

Je stuurt meer met je lichaam dan dat je het stuur of de wielen manoeuvreert. Verder is het van belang om voor het slalommen een constante snelheid aan te houden. Je geeft vanuit je heup en eventueel arm en op de steun druk op de motor om zo de kant op te gaan die je wilt.

Vind je het moeilijk om de verschillende oefeningen uit te voeren? Geef niet te snel op, want uiteindelijk krijg je het onder de knie. Als je zover bent, is het tijd om het examen AVB af te leggen.

Er zijn nog veel meer oefeningen die je uitvoert om de motor te leren hanteren en beheersen. Bijvoorbeeld met de motor aan de hand lopen. Dat is ook een kunst op zich net als het wegrijden uit een parkeervak.

Het kan ook gebeuren dat je de ene week de sterren van de hemel rijdt op het oefenterrein om een volgende keer er niets van te bakken. Dat hoort er gewoon bij en hierdoor hoef jij je niet van slag te laten brengen.

Alle oefeningen die je met de motorrijlessen moet doen, voor het examen voertuigbeheersing, hebben we op een apart video pagina gezet, de pagina met de video’s oefeningen voertuigbeheersing.

Alle oefeningen voertuigbeheersing

Alle oefeningen voertuigbeheersing

Motorrijbewijs halen

Voordat je zover bent om het motorrijbewijs te halen, heb je er al heel wat uurtjes op de motor opzitten. Je doet bovendien eerst examen voor de voertuigbeheersing. Ben je een hele snelle leerling dan is daarvoor gemiddeld 8 tot 12 uur nodig. Het gemiddelde aantal rijlessen voor voertuigbeheersing ligt tussen 12 en 18 uur.

Degene die wat meer moeite hebben met het hanteren en beheersen van de motor hebben meer dan 18 rijlessen nodig. Bijvoorbeeld als je problemen hebt met het afschuinen van de motor. Of angst hebt om krachtig te remmen.

Na het examen AVB is er nog het praktijkexamen op de motor. Voor het afleggen van het praktijkexamen is het gemiddelde aantal rijlessen tussen 8 en 14 uur. Het maakt natuurlijk ook uit of je al een rijbewijs voor een auto hebt.

Of dat je ervaring hebt op een schakelbrommer. Het is gelukkig zo dat de rijinstructeur een prima schatting kan maken over het aantal lesuren dat je nodig hebt.

Gerelateerde vragen

Hoeveel rijlessen heb ik nodig op de motor?

Er is geen vast aantal rijlessen dat je nodig hebt voordat je rijexamen mag doen. Het aantal rijlessen verschilt echt per leerling. De rijinstructeur maakt wel een schatting van hoeveel motorrijlessen je nodig hebt. Vraag er gerust naar als je een proefles motorrijden hebt genomen.

Kan ik een proefles motorrijden nemen zonder dat ik ergens aan vastzit?

Het is altijd mogelijk om een proefles motorrijden te nemen. Zoek een rijschool bij je in de buurt en maak een afspraak voor een proefles. Dat is helemaal vrijblijvend en verplicht je tot niets. Dan ontdek je misschien meteen dat motorrijden niet zo moeilijk is.

Ik heb een beperking, kan ik wel motor leren rijden?

Het hangt uiteraard van je beperking of type handicap af of het mogelijk is om rijles te nemen op de motor en rijexamen te doen. Er zijn wel mogelijkheden om op een aangepaste motor rijles te nemen. Een aantal rijscholen is hierin zelfs gespecialiseerd en bieden rijlessen op de motor aan voor mensen met een beperking of handicap.

Gerelateerde onderwerpen

Geld verdienen met je motorrijden passie?

Rijd je motor, heb je iets met motoren, werk je met motoren, maak je toertochten, sleutel je aan motoren, heb je een oldtimer, geef je motorrijles, ga je op motorvakantie, enz, enz. dan heb je vast en zeker leuke en/of interessante motorverhalen om over te schrijven, je hoeft echt geen schrijver te zijn.

Lees hoe je geld kunt verdienen door over motorrijden voor ons te schrijven.

Over de schrijver
Vanaf 1981 tot heden 9 motorfietsen in bezit gehad - 2 Voortgezette Rijopleidingen (VRO) - 1 Circuit Rijvaardigheids Training (CRT) - 30+ jaar motorvakantie ervaring - lid FJR-club Nederland
Reactie plaatsen