arrow_drop_up arrow_drop_down
11 januari 2019 

Motorrijden Met Pekel op de Weg Kan Met deze Tips

Als het even kan zie je mij niet motorrijden met pekel op de weg. Pekel is slecht voor je motorfiets. Er zijn echter wel mogelijkheden om de pekelschade aan je motor te voorkomen, in dit artikel geven we daarvoor verschillende opties.

Hoe kun je toch rijden met pekel op de weg? Zorg dat je motorfiets beschermt is met een anti pekel spray. Doe daarbij ook wat extra vet op scharnierende en draaiende delen, zoals standaard, jiffy, rempedaal, enz en spoel de motor na elke rit goed schoon met water.

Er is beste wel een hoop te vertellen over pekel en over de verschillende middelen die er te krijgen zijn om je motorfiets te beschermen tegen de pekel. Verder nog een belangrijke tip als je afspoelt met een hogedrukspuit.

Wat is pekel eigenlijk?

Pekel is een strooizout, dat op de weg gestrooid wordt als de temperatuur richting vriespunt gaat. Het strooizout wordt pekel als het mengt met het vocht/water van de weg. Je krijgt dan een waterige substantie met een zeer hoog zoutgehalte.

Dit zoute goedje zorgt er voor dat de weg minder snel zal aanvriezen. Om het strooizout goed te mengen met het vocht op de weg, is het belangrijk dat er veel over de weg gereden wordt.

Waar komt de pekel op je motorfiets?

Pekel is dus een waterige substantie van zout en deze waterige zout substantie die tegen je motor slaat bij het rijden, weet zich overal tussen te wurmen. De pekel komt dus direct op de zichtbare delen, zoals remschijven, kuip, standaard, jiffy, spatborden, banden, radiator enz.

Maar de pekel komt ook op plekken, waarvan je het niet zou verwachten. Omdat het zo een dunne waterige substantie is, weet het ook binnen te dringen achter beschermrubbers. Hierdoor komt het ook bij kogellagers en andere draaiende of bewegende delen, die je niet direct ziet.

Wat zijn de gevolgen als er pekel op je motorfiets komt?

Het gevolg van de pekel op je motorfiets is roest. Dit is op de zichtbare delen uiteindelijk ook te zien. Je remschijven, waarvan je dacht dat ze van roestvrij staal waren, schijnen toch te kunnen roesten. Je krijgt dan lelijke remschijven, met bruine roestvlekken of in ieder geval een matte uitstraling.

De remschijven zijn minder mooi, maar het zal vermoedelijk niet veel gevaar opleveren, omdat dit erg hard staal is. Je krijgt de remschijven helaas niet meer mooi als ze eenmaal zijn aangetast.

Vervelender is het als het komt op de onzichtbare delen, zoals op kogellagers, ook deze zullen gaan roesten. Dit kan natuurlijk schade opleveren, terwijl je dat niet bewust bent.

Zo Kun Je de Motorfiets tegen Pekel Beschermen

Het beste is dat je niet gaat motorrijden met pekel op de weg, maar dan moet je wel een alternatief hebben. Heb je de motor (ook) voor woon/werk verkeer nodig, lees dan de tips hieronder.

Pekelfiets

Heb je een mooie redelijk nieuwe motorfiets en wil je geen risico lopen, dat deze aangetast gaat worden door de pekel, dan zou je natuurlijk een extra (goedkope) wat oudere motorfiets kunnen kopen. Gewoon eentje die je echt als werkpaard gebruikt, als je door de pekel moet rijden. Dit is dan in de volksmond de zogenaamde pekelfiets.

Afspoelen

Het helpt natuurlijk al enorm, als je de pekel geen kans geeft om te hechten, hoe korter het in aanraking komt met de motor, hoe beter. Als je de mogelijkheid hebt, spuit de motor dan na elke rit af met water.

LET OP met hogedrukspuiten, het kan wel, maar zorg dat je dan op een afstand spuit met een brede zachtere straal. Zorg sowieso dat je altijd voorzichtig bent met het spuiten met een hogedrukspuit bij scharnierende onderdelen.

Met een dunne harde straal spuit je soms het vet uit je kogellagers en de gevolgen daarvan zijn misschien nog wel erger dan de pekel.

Beschermfolie

De kuipdelen zou je kunnen voorzien van een beschermfolie, soms zijn er zelfs specifieke setjes verkrijgbaar voor een model, zodat je de juiste maten hebt en niet hoeft te knippen. Ook al lijkt het dat de pekel niet zo heel veel invloed heeft op kuipwerk, het helpt sowieso tegen krassen, die je misschien sneller hebt door de pekel.

Beschermende middelen

Er zijn verschillende middelen die je op de motor kunt smeren of spuiten, die bescherming geven tegen de pekel. Deze middelen worden niet verwijderd met afspoelen of bij het rijden in de regen en meestal blijven ze ook nog zitten bij gebruik van de hogedrukspuit. Het middel moet op de metalen delen gespoten of aangebracht worden en niet op de kunststof delen.

Beschermingsmiddelen Die Goed Werken

Een aantal van deze middelen die goed werken en zich in verschillende testen hebben bewezen zijn:

• Wurth Holle Ruimte spray
Blijft zeer goed zitten en is niet te verwijderen met afspoelen of hogedrukspuit, wel met WD 40

• Liqui Moly Wachs-korrosionsschutz
Blijft zeer goed zitten en is niet te verwijderen met afspoelen of hogedrukspuit, wel met WD 40

• Liqui Moly Hohlraumversiegelung

• Kroon Vaseline Spray
Geeft een dikke zachte laag als bescherming, geeft ook af als je het aanraakt. Het blijft goed zitten en moet ook verwijderd worden met WD 40

• Tectyl Superwax
Vooral voor de metalen delen aan de onderzijde, zoals uitlaten, standaards en framedelen.

• Extra olie/vet op scharnierende punten
Bijvoorbeeld die van de standaard, die vangen natuurlijk veel pekel op

Hoe weet je of er gepekeld is?

Leve de techniek, Rijkswaterstaat heeft de website rijkswaterstaat strooit gemaakt, speciaal om te laten zien of er gepekeld is. Daarop is een strooikaart van Nederland te zien, met strooiwagens in de gebieden waar gestrooid is. Je kunt niet precies zien op welke weg er gestrooid is. Maar je weet in ieder geval of er gestrooid is in jouw gebied.

Strooikaart Rijkswaterstaat

De strooikaart van Rijkswaterstaat

Hoe lang blijft de pekel op de weg liggen?

Zolang er geen regenbuien zijn, blijft de pekel toch voor een groot deel op de weg liggen. Tegenwoordig hebben we natuurlijk ook zeer open asfalt beton (ZOAB), daar blijft ook veel in zitten. Dus het duurt vaak enkele weken voordat de pekel verdwenen is, dus een paar stevige regenbuien helpen.

Preventief pekel strooien

Nu wordt er tegenwoordig ook veel preventief gestrooid. Volgens iemand van de gladheidbestrijding is dat ook nodig. Mede, doordat automobilisten, maar ook wel motorrijders, tegenwoordig toch iets minder bang voor de gladheid zijn dan vroeger. Auto’s rijden met winterbanden en zowel auto’s als motoren beschikken tegenwoordig over ABS en nog meer anti blokker systemen.

Het (onbewuste) gevoel is dat de auto of motor het wel voor ons oplost. En inderdaad sta je met ABS ook sneller stil, maar de systemen kunnen overschatting van de bestuurder veroorzaken. Dat is een van de redenen dat er meer preventief gestrooid wordt.

Waarom wordt er niet meer zand gestrooid, zoals in het buitenland?

In Nederland strooien we dus echt met een zoutoplossing, maar in het buitenland zie je nog wel eens zand op de sneeuw liggen. In Nederland hebben we meestal meer last van ijzel, dat wil je zo snel mogelijk weg hebben.

In het buitenland, als je bijvoorbeeld op wintersport gaat, zie je soms zand op de sneeuw liggen. In die gebieden valt natuurlijk veel meer sneeuw dan in Nederland. Op een gegeven moment heeft het in die gebieden ook geen zin meer om zout te strooien.

Omdat het ook bij eroverheen rijden geen echt lekker zout papje wordt, zoals in Nederland. De reden van zand strooien is dan om de sneeuw die je toch al niet meer weg krijgt, dan in ieder geval ruw te maken, zodat je er beter overheen kunt rijden.

Zand is trouwens ook geen echt fijn goedje voor je motorfiets, ook dat wil je niet tussen je draaiende delen hebben. In andere landen wordt ook wel met een soort van grind gestrooid om de weg ruwer te maken. Eigenlijk zijn alle middelen die tegen de sneeuw en ijzel gebruikt worden niet fijn voor onze geliefde motorfiets.

Innovatieve oplossingen die pekel en/of strooien overbodig kunnen maken

Wetenschappers zijn ook bezig met het probleem van het bevriezen van onze wegen en hoe we dat misschien slimmer met techniek kunnen oplossen.

Antivries wegen is een gedachte, de pekel of een vorm van antivries, wordt dan al in de weg verwerkt en komt dan vrij op het moment dat de temperatuur op een vooraf ingestelde temperatuur komt.

Zonnepanelen wegen van glas is ook een mogelijkheid die onderzocht wordt. Glas is een zeer sterk materiaal, sterker dan staal en dan voorzien van zonnecellen die de stroom opslaan, bied veel mogelijkheden. De stroom kan gebruikt worden voor de energie van de lantaarnpalen, maar ook om de weg te verwarmen, dan is pekel strooien niet meer nodig.

Ook zou de opgewekte stroom gebruikt kunnen worden voor oplaad stroken voor elektrische auto’s, dit laatste zou wel eens de doorslag kunnen geven om dit soort wegen te maken. Maar voorlopig is het nog toekomst muziek, daarbij, er zijn meer wegen dan snelwegen.

Conclusie
Heb je geen keus, is je motorfiets de enige optie om te rijden en wil je hem mooi houden? Dan kun je de schade van de pekel beperken of misschien wel helemaal voorkomen.

Door de verschillende onderdelen te voorzien van een bescherming met folie voor kuipdelen en een anti pekel middel zoals aangegeven en door de motor als het kan na elke rit of anders regelmatig af te spoelen met water.

Relevante vragen

Hebben import motorfietsen uit het buitenland meer last van pekelschade? Motorfietsen die uit de UK worden geïmporteerd naar Nederland, blijken gemiddeld meer last te hebben van pekelschade, dan Nederlandse motorfietsen.

Hoe slecht is al de pekel (zout) voor het milieu? De pekel komt uiteindelijk ook in het milieu terecht, want het spoelt van de weg af. Tijdens het pekelen is er een hoge concentratie zout langs de kanten van de weg aanwezig. Gelukkig heeft de natuur een dusdanig herstellend vermogen, dat de natuur dit aankan en zichzelf hersteld.

Zijn er ook apps voor je mobiel, die waarschuwen voor pekel op de weg? Er is een app van Rijkswaterstaat, helaas alleen nog voor Android telefoons. Je kunt ook je eigen favoriete (woon/werk) routes invullen en krijgt dan een melding als er gestrooid is op je route.

Gerelateerde onderwerpen

Geld verdienen met je motorrijden passie?

Rijd je motor, heb je iets met motoren, werk je met motoren, maak je toertochten, sleutel je aan motoren, heb je een oldtimer, geef je motorrijles, ga je op motorvakantie, enz, enz. dan heb je vast en zeker leuke en/of interessante motorverhalen om over te schrijven, je hoeft echt geen schrijver te zijn.

Lees hoe je geld kunt verdienen door over motorrijden voor ons te schrijven.

Over de schrijver
Vanaf 1981 tot heden 8 motorfietsen in bezit gehad - 2 Voortgezette Rijopleidingen (VRO) - 1 Circuit Rijvaardigheids Training (CRT) - 20+ jaar motorvakantie ervaring - lid FJR-club Nederland
Reactie plaatsen