12 tips voor ontspannen motorrijden
09 augustus 2019 

12 tips voor ontspannen motorrijden

Ontspannen en veilig motorrijden, dat willen we toch allemaal? Hieronder staan 12 tips om ontspannen op je motor te rijden. Je zult ook ervaren, op het moment dat je ontspannen rijd, alles veel makkelijker gaat. Je maakt betere bochten, betere keuzes. Maak er een feestje van en kom veilig aan.

Hieronder de 12 tips om ontspannen op je motor te rijden:

1. Warming-up

Ook al voel je je fit en is je motor in perfecte staat, het is belangrijk om jezelf de eerste kilometers van elke rit warm te rijden. Sowieso doe je de veiligheidscheck van je motor voor elke start (remmen, lichten, water, ketting).

Daarna is het belangrijk elke keer als je op je motor stapt weer die feeling te krijgen met de bijzondere rijdynamiek van je motor. Opstijgen, starten en vervolgens volgas beginnen je weekendtrip te rijden is absoluut uit den boze.

Begin elke rit voorzichtig, neem de wegsituatie goed in je op en let goed op de verkeersregels

2. Routine Ritjes kunnen veranderen

Je standaard rit over wegen die je op je duimpje kent is vaak een routine trip, waarbij je absoluut geen rekening houdt met verrassingen. Dat is iets wat automatisch gebeurd, je bekende rit wordt een routine rit, je hebt hem al honderden keren gereden. Maar voorzichtig: ook op deze ritjes kan veel veranderen.

Ineens moet je na een stortbui op je vaste woon/werk route door een “sloot” rijden

Juist in het voorjaar en de herfst kunnen bijvoorbeeld plattelandswegen door het landbouwverkeer grotendeels vervuild zijn. Dat kan gevaarlijke situaties met zich meebrengen, zoals het wegslippen van je achterband bij accelereren.

Er kunnen ook onverwachte problemen van het wegdek zelf zijn, zoals wegwerkzaamheden en het onjuiste gebruik van bitumen. Het komt in Duitsland veel voor, maar ook op sommige plaatsen in Nederland! Dit kan je bij het rijden op de voor jou bekende weg toch plotseling voor nare verrassingen doen staan.

Neem de situatie ook op bekende wegen voortdurend opnieuw in je op en ga niet te hoog in je snelheid zitten

3. Afstand bewaren

Dan is er de vrijheid van weggebruik; iedereen mag zich op de weg begeven. Ook als een of andere motorrijder ons op de zenuwen werkt door constant op zijn rem te gaan staan, hij heeft net zoveel recht op bochten als wij.

Daarom: cool bijven, afstand bewaren, rijden en laten rijden. Dus: niet gaan plakken als mensen voor je voortdurend remmen.
Te kort op iemand rijden is gevaarlijk, vooral in een groep.

Een kleine remreactie van de voorrijder heeft vaak een overreactie van de achterste man tot gevolg, en voor je het weet zijn je remmen geblokkeerd en is het asfalt je eindstation.

Ontspannen volgen op veilige afstand, voorzichtig remmen en geen overtrokken reacties zorgen dat je buiten de gevarenzone blijft

4. Volgas voorbij scheuren

Je zit op je ideale lijn, volgas en gaat lekker met de stroom mee. Dom dat uitgerekend net na een bocht een koekblik zijn achterlichten laat zien. Stress!

Volgas erop en eromheen natuurlijk. Fout! Plotseling kunnen er tegenliggers opduiken, of plotseling nader je een bocht. Volgas en wegscheuren bij tegenliggers of bij een inhaalverbod is niet alleen riskant, maar ook dom.

Veilig motorrijden betekent afwachten en je snelheid opnieuw opbouwen zodra de weg en de verkeersomstandigheden het toelaten

5. Opvallen en remklaar

Een verkeerde inschatting van de snelheid van het smalle motorrijders silhouet is vaak de hoofdreden van een ongeluk. Houd er dus altijd rekening mee dat je om de een of andere reden niet gezien wordt.

Wees altijd paraat om te remmen en neem niet zomaar voorrang. Opvallend rijgedrag vertonen wil nog wel eens helpen. Dat betekent op je rijstrook met licht aan een klein beetje zigzaggen om de aandacht te trekken.

Het smalle silhouet van een motorrijder, op deze foto zijn 2 motorrijders

Het smalle silhouet van een motorrijder, op deze foto zijn 2 motorrijders “zichtbaar”

Positioneer jezelf zo dat je kunt anticiperen op de stroom verkeer voor je en achter je. De weg is breed voor een motorrijder vergeleken bij die van een auto. Als motorrijder heb je daarom diverse keuzes, veel meer dan een automobilist.

Situatiebewustzijn, vaardigheden en onderkenning van de mogelijkheden van je motor zijn de sleutel voor veilig rijden bij elke snelheid. Motorrijders zijn niet degenen die voor het gros van botsingen tussen auto’s en motoren verantwoordelijk zijn.

In bijna 70 procent van de gevallen ziet de automobilist een voorbij rijdende motor over het hoofd, het vaakst bij het inrijden van een weg waar de motor zich op bevindt of bij het afslaan naar links.

Bij twijfel liever een keer vaker voorrang verlenen dan één keer te weinig

6. Koste wat kost erachteraan

Vooral bij het rijden van je favoriete ritje, kan het feit dat iemand jou inhaalt met zijn motor je ertoe verleiden je gas open te trekken en erachteraan te gaan. Of hem eens even wat te laten zien! Dit noem je ook wel competitief rijgedrag.

Dergelijke wedstrijdjes hebben uiteraard op de openbare weg niets te zoeken. Daar schakelt men meestal net zolang door tot een van beiden onderuit gaat. Lol eraf natuurlijk. Daarom liever rustig je gas beheersen en relaxed je eigen stijl rijden.

Bij het rijden in een groep kan het gebeuren dat men zich geleidelijk in het ritme van de voorrijder waagt en mee laat trekken. Maar voorzichtig: is voor de voorrijder inhalen nog veilig, voor de achterste rijder kan dit buitengewoon riskant zijn.

Ontspannen rijden in een groep betekent voor de enkeling: gezamenlijk onderweg, maar je eigen rit rijden

7. Slangenbezweerders

Een lange rij auto’s beweegt zich langzaam door de bochten van je favoriete route. Ergerlijk! Gas erop, snel voorbij, het liefst drie in één keer tegelijk? Vergeet het maar! Afstanden tussen auto’s kun je vaak heel slecht inschatten.

Tegenliggers naderen sneller dan je denkt. Ook een bocht is er sneller dan verwacht. Strek je nek wat verder uit, adem een paar keer flink diep in, zodat je de gaten tussen de voertuigen beter kunt inschatten en dat opgejaagde gevoel kwijtraakt.

Stap voor stap is de beste manier voor ontspannen rijden op de weg

8. Snelheid en bochten

Eenzijdige ongelukken met tweewielers zijn vaak terug te voeren op een te hoge snelheid, toch? Niet helemaal waar: het gaat om niet-aangepaste snelheid. Een klein maar belangrijk verschil, want wie kent alle bochten van deze wereld als zijn broekzak?

Een verkeerde snelheid gezien de gegeven bocht omstandigheden kan een kettingreactie van verkeerde beslissingen veroorzaken. Na de schrikseconde, die meestal langer duurt dan je lief is, komt het in paniek remmen in de bocht.

Het in paniek remmen zorgt er dan juist weer voor dat je motor zich letterlijk opricht en naar de rand van de bocht brengt. Aansluitend de angst om je motor nog verder over te hellen, wat uiteindelijk in een crash ontaardt.

Maximaal kan een motorfiets ca. 45 graden hellen, de standaard rijder bereikt zo’n 17 graden. Daarom altijd met aangepaste snelheid de bocht ingaan, voor de bocht gas terug, iets gas vasthouden en pas bij de exit van de bocht gasgeven.

Bij niet-overzichtelijke bochten extra snelheid terugnemen. De bocht kan een afnemende radius hebben (knijpende bocht)

9. Lees de weg en anticipeer

Scan het wegoppervlak voortdurend af, omdat dit constant kan veranderen. Bij regen niet over wegmarkeringen rijden en gelijktijdig gas geven. Anders is de kans groot dat je onderuit gaat.

Bitumenstrepen, die je ook als het nat is slecht ziet, kunnen bij hoge temperaturen (boven 23°) erg glad zijn en je uit koers brengen. Vooral het voorwiel kan daarbij uitbreken.

Ook putdeksels en verschillende asfaltsoorten met verschillende gladheid en natuurlijk grind en kasseien kunnen een negatieve invloed op je grip uitoefenen.

De straat hoort een open boek voor je te zijn, maar dan moet je hem wel lezen!

10. Pauze

Motorrijden is topsport; het vereist intensieve lichamelijke arbeid. Het systeem mens en machine functioneert alleen door het gelijktijdig samenspel van handen, voeten en hoofd, dat gecoördineerd moet worden.

Gezelligheid van het gezamenlijk lunchen

Gezelligheid van het gezamenlijk lunchen………….ziet er ook erg gezond uit deze lunch……..

Dat geldt vooral bij een weekendtrip of een vakantie. Dagelijks 200 kilometer op landweggetjes is meer dan genoeg, rond de 500 tot 700 kilometer op de snelweg de limiet.

Neem wat vaker een pauze. Dat helpt bij het opladen van de energie voor de volgende kilometers, waardoor je merkt dat je ineens veel soepeler rijdt

11. Aankleden, niet uitkleden

Bij tropische temperaturen zijn er beperkingen aan je motorkleding. Toch kun je ook bij hoge temperaturen ontspannen rijden, want moderne motorkleding zorgt voor goede ventilatie en biedt toch de nodige (Kevlar) bescherming.

De meeste kleding heeft bovendien een uitneembare binnenvoering voor koudere zomeravonden. Kunststof kleding is over het algemeen waterdicht, waardoor je geen aparte regenkleding nodig hebt.

Ook als je een liefhebber bent van leer is het daarom handig een apart kunststoffen setje in huis te hebben. Een goede ventilatie van je helm zorgt voor een koel hoofd, waardoor je meer ontspannen kunt motorrijden.

Vanaf 18 graden kun je mij al in mijn doorwaai jas aantreffen

Vanaf 18 graden kun je mij al in mijn doorwaai jas aantreffen

Voor de hele warme dagen is er ook motorkleding. Zoals een doorwaai jas of doorwaai pak, maar ook is een Kevlar spijkerbroek al een stuk koeler dan een textielen motorbroek. Heet of koud: draag altijd beschermende motorkleding, dat is maatstaf voor ontspannen en veilig rijden.

Zwembroek, badpak, korte broek en slippers horen thuis op het strand, niet op je motor

12. Oefening baart kunst

Alleen in misdaadfilms is het slecht als iemand te veel weet. Voor motorrijders geldt: hoe meer ik weet, hoe beter kom ik op mijn motor uit de verf. Zo horen ontspanning en bezinning ook tot de basis deugden van een motorrijder, naast rijvaardigheid en routine.

Wil je van de ervaringen van anderen profiteren, volg dan een motor rijvaardigheidscursus. Een rijvaardigheidstraining kan verleerde vaardigheden weer tevoorschijn toveren en nieuwe vaardigheden aanleren.

Op de juiste manier remmen, bochten rijden op verschillende manieren, uitwijken, krappe slaloms rijden of defensief rijgedrag, is je persoonlijke fitness voor een dynamisch en ontspannen motorseizoen

TIP: Een boek wat je zeker verder zal helpen om een betere motorrijder te worden is het boek, A Twist of the Wrist van Keith Code. Als motorrijder moet je dit eigenlijk wel 1x in je leven gelezen hebben.

Het is in het Engels, er is bij mijn weten geen vertaling van dit boek. Mijn Engels is niet echt goed, maar ook al weet je een enkel woordje niet, je gaat toch wel begrijpen wat er bedoeld wordt.

Zelf heb ik het boek al zo een 20 jaar en het boek is nog steeds actueel. Omdat het over rijtechnieken van de motorrijder gaat en niet zozeer om de techniek van de motor.

Echt een aanrader voor zelfs ervaren motorrijders. Twist of the Wrist van Keith Code is te koop op bol.com.

Wat doe jij om ontspannen motor te rijden?

Ik weet dat er heel veel motorrijders ontspannen motorrijden en ik ben heel benieuwd hoe jij dit doet. Misschien ben je het met een aantal punten in het artikel oneens. Wat werkt voor jou?

Reageer op dit artikel, scroll verder naar beneden om een reactie te plaatsen, ik zie je reactie echt graag. Verbeterpunten en/of tips worden zeker in het artikel meegenomen en komen in ieder geval bij de reacties te staan, laat van je horen en help anderen.

Bovenste foto © Woman biker enjoying sunset

Oke, wat nu?

Hoi, ik ben Rob. Als je dit artikel leuk vond, wil je misschien ook zien:

KLIK HIER voor het overzicht van de laatste artikelen.

Over de schrijver
Vanaf 1981 tot heden 9 motorfietsen in bezit gehad - 2 Voortgezette Rijopleidingen (VRO) - 1 Circuit Rijvaardigheids Training (CRT) - 30+ jaar motorvakantie ervaring - lid FJR-club Nederland
Rob-Hendriksen
Door

Rob-Hendriksen

op 11 Aug 2019

Wat doe jij om ontspannen motor te rijden? Ik weet dat er heel veel motorrijders ontspannen motorrijden en ik ben heel benieuwd hoe jij dit doet. Misschien ben je het met een aantal punten in het artikel oneens, laat het gerust weten, ik leer graag bij. Wat werkt voor jou?

Jack Breugom
Door

Jack Breugom

op 05 Jun 2020

Ik heb vroeger toen ik ongeveer 30 was mn rijbewijs gehaald en had toen al een Suzuki GT 750 gekocht, Deze is gevolgd door een Honda CB 750 Kz. Ik denk in 1996/97 verkocht en gestopt. Nu pas (ik ben nu 66) een heropstarttraining voor mn verjaardag gekregen van mn stiefzoon en ik heb nu een BMW K1100lt gekocht die ik al tweemaal met hele lage snelheid heb laten omvallen. Onnodig te zeggen dat ik hiervan baal en nog een paar lessen wil nemen want dit maakt me heel onzeker waardoor ik bochten heel "angstig" neem en dus heel langzaam.

Rob-Hendriksen
Door

Rob-Hendriksen

op 25 Sep 2020

Dag Jack,Bedankt voor je eerlijke reactie. Het klinkt allemaal heel erg bekend voor mij. Als je in de jaren tachtig je rijbewijs hebt gehaald (zoals wij), dan is een vervolg training of extra lessen zeker geen overbodige luxe. Zelf heb ik in eerste instantie al heel veel geleerd van vrienden die 10 jaar na mij hun rijbewijs haalden en uiteindelijk ook veel geleerd door verschillende vervolg opleidingen te doen. Omvallen op lage snelheid heb ik nog niet gehad, daar zou ik inderdaad even een paar lesjes voor nemen. Als het bij keren is, dan is ons nooit wat geleerd. Maar ondertussen weet ik dat je bij kort keren je rem erbij moet gebruiken, zodat je een trekkende motor houd. Omvallen met een stilstaande motor bij het afstappen heb ik wel 2x gehad. Jaren terug de CBR 1000 de jiffy niet goed uitgeklapt, geen houden aan als de motor gaat. En de laatste keer in 2016 (had de Yamaha FJR 1300 net een week...........), had ik de jiffy al ingeklapt en dacht ik nog wat even wat te pakken uit de garage.........300 kilo motor, je kunt alleen nog wegspringen. Als je wat lessen hebt gehad over het het met lage snelheid rijden en wat geleerd hebt, laat het weten, ik ben wel benieuwd wat je hebt bijgeleerd.

Reactie plaatsen