Wat Is De Juiste Zithouding Op Een Motor?
29 juni 2019 

Wat Is De Juiste Zithouding Op Een Motor?

De juiste zithouding op een motor bepaalt de voertuigbeheersing en hoe comfortabel je rijdt. Een verkeerde houding leidt al snel tot het nodige ongemak. Daarom is het belangrijk om te weten wat de ideale zithouding is.

Wat is de juiste zithouding op een motor? De juiste zithouding op een motor begint bij ontspannen zitten en met twee handen het stuur vasthouden. De houding van je armen is licht gebogen. Je zit ook heel licht gebogen met je rug en je voeten zet je neer op de voetsteunen. Deze houding is de ideale basis om comfortabel te rijden.

Er is een basishouding voor optimaal comfort op de motor. Toch hangt het ook van je type motor af wat de juiste zithouding is. Je zit nu eenmaal anders op een sportieve motorfiets dan op een Harley Davidson.

Belang van de juiste zithouding op een motor

Het comfort is een belangrijk aspect van het belang van een juiste zithouding op de motor. Dat is echter niet het enige. Het is eveneens van groot belang voor de voertuigbeheersing. Als je niet goed op je motor zit, heb je minder controle over je motorfiets.

Een goede zithouding op de motorfiets maakt het mogelijk om snel te corrigeren in het verkeer. Dat komt nogal eens voor, zoals tijdens het maken van bochten. Of als je ergens omheen moet rijden.

Soms moet je ergens omheen rijden, maar ja, in 2 seconden heb je eigenlijk geen kans…….

Je voorkomt natuurlijk ook lichamelijk ongemak als je een juiste zithouding op de motor hebt. Leer je daarom vanaf het begin aan om een goede houding aan te nemen. Uiteraard is het aannemen van een goede houding ook onderdeel van je motorrijles.

Juiste zithouding belangrijk voor goede voertuigbeheersing en comfort

Tips voor een juiste zithouding op een motor

Er zijn voor een juiste zithouding op een motor een aantal tips beschikbaar. Als je deze tips opvolgt, heb je al een goede basishouding. Voor verschillende situaties zijn er overigens weer andere tips. Bijvoorbeeld voor het rijden door een bocht.

De basis ligt in het aannemen van een ontspannen houding. Die bereik je door met je twee handen aan het stuur en je armen licht gebogen te houden. De voeten zet je daarbij op de voetsteunen. Daarbij is je blik op de horizon gericht.

Actieve maar toch ontspannen zit en goed vooruit kijken waar je heen moet op de Stelvio pas

Actieve maar toch ontspannen zit en goed vooruit kijken waar je heen moet op de Stelvio pas

Je rug helemaal recht houden is vaak wat lastig en een lichte buiging van je rug is dan ook niet erg. Verder klem je de benen op een ontspannen manier tegen de benzinetank aan. De houding is ontspannen, maar wel actief.

Als je de armen licht gebogen houdt, heeft dat als voordeel dat je een betere beheersing hebt. Bij het maken van een draai heb je dan geen onpraktisch gestrekte armen die het bemoeilijken. De licht gebogen armen maken het makkelijk om in een andere richting te gaan.

Dat je de knieën goed tegen de benzinetank drukt, heeft ook een voordeel. Vooral in de bochten. Dit is namelijk een manier dat je door de juiste zithouding op je motor in bochten de controle houdt.

De voeten op de voetsteunen is eveneens belangrijk om de balans te houden. Een juiste zithouding op de motor draagt dan ook zeker in het algemeen bij aan een goede balans. Je moet je voeten wel recht houden en niet in een positie met je tenen naar beneden.

Als laatste houd je de polsen naar beneden gericht. Dat voorkomt praktisch gezien dat je te veel gas geeft.

Deze motorrijder gaat te gespannen over de Stelvio. De kijkrichting is ook niet goed, vlak voor de motor, in plaats van door de bocht heen kijken, de helm had al naar links gedraaid moeten staan.

Deze motorrijder gaat te gespannen over de Stelvio. De kijkrichting is ook niet goed, vlak voor de motor, in plaats van door de bocht heen kijken, de helm had al naar links gedraaid moeten staan.

  • Ontspannen houding
  • Blik recht vooruit
  • Armen licht gebogen
  • Rug recht met lichte buiging
  • Knieën tegen benzinetank
  • Polsen naar beneden gericht
  • Voeten plat op voetsteunen

Klachten door verkeerde houding op de motor

Je merkt vanzelf wanneer je niet de juiste zithouding op een motor aanneemt. Dan is de kans groot dat je met lichamelijke klachten te maken krijgt. Vooral je rug heeft vaak te lijden onder een verkeerde houding.

Heb je na het motorrijden last van je onderrug of een stijf gevoel? Of krijg je hoofdpijn of pijn in je schouder of nek? Dan is de kans groot dat je met een verkeerde houding op de motor rijdt. Dat is mogelijk ook het geval als je tintelingen ervaart in je handen en vingers.

Overigens leidt een eenzijdige zithouding tijdens een lange motorrit ook wel eens tot klachten. Die zijn te voorkomen door op tijd van de motor af te stappen en regelmatig rust te nemen. Of juist even de benen te strekken tijdens een stop.

Neem de tijd voor een stop bij wat langere ritten

Neem de tijd voor een stop bij wat langere ritten

Zithouding aanpassen aan de situatie

Het is uiteraard belangrijk om je zithouding aan de situatie aan te passen. Ga je door een bocht dan leun je met de motor mee terwijl je in het midden van je zadel zit. Houd je hoofd en blik vooruit gericht. Dan raken je hersenen niet in de war en blijf je beter de controle houden.

Het is met de juiste zithouding op de motor ook van belang dat je altijd de blik naar voren hebt gericht. Het liefst zover mogelijk naar de horizon. Dat biedt namelijk het beste overzicht op het verkeer en hierdoor is het gemakkelijker te anticiperen op gebeurtenissen.

Rijd je over een nat of glad oppervlak? Dan is het aan te raden om als het ware een beetje naast de motor te gaan hangen. Je draait dan je lichaam naar de binnenkant van de bocht en houdt daarbij de motor zo recht mogelijk.

Doet zich er een situatie voor, waarbij je moet tegensturen? Bijvoorbeeld omdat je om een obstakel op de weg heen moet rijden? Dan is het belangrijk om als juiste zithouding op de motor rechtop te zitten.

Rijd je met enige snelheid over drempels met je motor ga dan even op de voetsteunen staan en licht je zitvlak even wat op. Deze houding voorkomt dat je rug de klap opvangt, want dat doet de motor in dit geval voor jou.

Je hoeft bij het rechtop zitten op de motor minder massa te verplaatsen van de ene zijde naar de andere zijde. Op deze wijze heb je een perfecte controle over de motor en rijd je gemakkelijk om het obstakel heen.

Bij het naar beneden rijden van een heuvel is het aan te raden om ver naar achteren te zitten. Dit in verband met de zwaartekracht. Bij een heuvel op ga je het beste wat meer naar voren op je zadel zitten.

Hier zie je duidelijk waarom je houding op de motor meer naar voren moet bergop, ga je naar achteren, is je gewichtsverhouding uit balans en in dit geval val je misschien wel achterover

Hier zie je duidelijk waarom je houding op de motor meer naar voren moet bergop, ga je naar achteren, is je gewichtsverhouding uit balans en in dit geval val je misschien zelfs wel achterover

Er zijn situaties tijdens het motorrijden die een andere zithouding vereisen

Ervaring motorrijden en de juiste zithouding

Elke keer dat je op je motor rijdt, doe je ervaring op. Met de uitleg en tips over de juiste zithouding op een motor heb je een goede start. Elke motorrit is het aan te raden om bij het toepassen van een andere houding je motor aan te voelen.

Het is natuurlijk ook mogelijk om verschillende houding technieken expres even uit te proberen. Bijvoorbeeld door extra bochten te nemen of door een denkbeeldig obstakel te ontwijken.

Dat is ook goed voor het zelfvertrouwen en helpt je om de beste beheersing over je motor te krijgen. Uiteraard is het geen verplichting om bovenstaande adviezen en tips op te volgen. Misschien is voor jou een hele andere zithouding wel ideaal.

Het belangrijkste is dat je rekening houdt met de beheersbaarheid van je motor. Als jij het prettig vindt om met een wat meer rechte rug of meer geboden rug te rijden, is dat prima. Het gaat erom wat voor jou goed voelt en wat goed is om de controle te houden.

Motorfiets waarbij een actieve zit bijna niet mogelijk is (benen tegen de tank klemmen bijvoorbeeld)

Motorfiets waarbij een actieve zit bijna niet mogelijk is (benen tegen de tank klemmen bijvoorbeeld)

Postuur en zithouding op de motor

Je postuur heeft overigens ook invloed op het comfort en de motorbeheersing net zoals de zithouding invloed heeft. Daarom is het van groot belang om een motor te kopen die bij je past. Het is daarvoor handig om je lengte en binnenbeenlengte te noteren.

Via de website Cycle Ergo is het mogelijk om met het invoeren van de maten te ontdekken hoe jouw zithouding eruitziet. Zo weet je ook meteen of een bepaald merk en model motor wel geschikt voor je is. Of door je lengte juist niet geschikt voor je is.

Het type motor bepaalt overigens ook voor een belangrijk deel je zithouding. Dat is al even aangehaald, maar wel belangrijk om rekening mee te houden. Voordat je een motor koopt, is het daarom ook belangrijk om even een proefrit te maken. Dan ervaar je al snel hoe de zithouding is.

2 motorfietsen die een andere houding vereisen. De stepjes van de voorste motor staan duidelijk verder naar achteren

2 motorfietsen die een andere houding vereisen. De stepjes van de voorste motor staan duidelijk verder naar achteren

Gerelateerde vragen

Is er tijdens motorrijles ook aandacht voor de zithouding en technieken?

Je leert uiteraard tijdens de rijles op de motor onder meer wat de ideale zithouding is. Dat krijg je al tijdens de eerste les mee om zo een goede start te maken. Tijdens de lessen is er ook aandacht voor je zithouding tijdens bochten. Ook andere gebeurtenissen en de daarvoor geschikte houding komen aan de orde tijdens de motorrijlessen.

Moet ik het stuur juist stevig vasthouden met mijn handen of niet?

Je moet het stuur van je motor natuurlijk altijd vasthouden met je twee handen, maar niet krampachtig. Het moet dus niet zo zijn dat je met heel veel kracht je stuur vasthoudt. Het is het beste om een stevige, maar wel losse en ontspannen grip te hebben.

Gerelateerde onderwerpen:

Theorie-leren.nl

Over de schrijver
Vanaf 1981 tot heden 9 motorfietsen in bezit gehad - 2 Voortgezette Rijopleidingen (VRO) - 1 Circuit Rijvaardigheids Training (CRT) - 30+ jaar motorvakantie ervaring - lid FJR-club Nederland
Reactie plaatsen