Positie op de weg als motorrijder
24 maart 2020 

Positie op de weg als motorrijder

Je positie op de weg als motorrijder is ontzettend belangrijk. Het draait bij een positie op de weg eigenlijk om zien en gezien worden. Als motorrijder ben je gewoon minder goed zichtbaar. Een positie waarbij je opvalt is dus een voordeel.

Wat is de beste positie op de weg voor een motorrijder in het verkeer? De beste positie is die positie waardoor je als motorrijder je kansen vergroot om gezien te worden. Met andere woorden: door jezelf in de kijker te rijden. Ook is het belangrijk dat je een positie hebt, waar je zelf zover mogelijk vooruit kunt kijken en overzicht hebt. Daarnaast is een positie waar je uitwijkmogelijkheden hebt van belang.

Aan de hand van enkele voorbeelden maken we hieronder duidelijk wat de beste positie onder bepaalde omstandigheden zal zijn. Want je positie op de weg is niet altijd gelijk. Het hangt van de omstandigheden af wat je beste positie op de weg is.

Positie op de weg bij tegemoetkomende inhalende auto

Positie op de weg bij tegemoetkomende inhalende auto

Rode auto C wil auto D voor hem inhalen. Als motorrijder (geel) moet je dit aan kunnen zien komen! Auto C rijdt vlak achter D en dicht naar de middenstreep van de weg, dat is een indicatie dat auto C mogelijk wil gaan inhalen. Blijf je als motorrijder in het midden van de rijstrook rijden, dan zul je vanuit de bestuurdersstoel van auto C moeilijk te zien zijn. Rijd in dit geval dus iets naar rechts, dus van punt B naar punt A. Rijd niet te veel naar rechts, omdat je in dat geval zoveel ruimte creëert dat je auto C min of meer uitnodigt om te gaan inhalen.

Wat je dus eigenlijk doet is laten zien dat jij er ook bent. Je claimt in feite het stuk weg waar je op rijdt, kies de positie meer naar rechts. Verder houd je auto C goed in de gaten. Mocht deze op de een of andere manier jou niet gezien hebben, dan kun je alsnog een uitwijk manoeuvre doen. Het feit dat je een beetje naar rechts beweegt, zorgt er ook voor dat je meer opvalt. We schreven hier al meer over in het artikel “Motion Camouflage”.

Positie op de weg bij tegemoetkomende afslaande auto

Positie op de weg bij tegemoetkomende afslaande auto

De rode auto wil afslaan vlak voor de gele motorrijder. De motor moet er zeker van zijn dat de bestuurder hem gezien heeft.

De paarse lijn van A naar B
De bestuurder van de auto kijkt richting punt A. Door richting B te rijden zal de motorrijder meer uit het zicht van de bestuurder van de auto verdwijnen.

De zwarte lijn van A naar C
Dit is een defensieve route recht in het zicht van de bestuurder. Zie je zijn ogen niet, dan weet je dat hij je niet gezien heeft en moet je in de remmen en/of claxonneren! Bijkomend voordeel is dat je ook meer zicht hebt op de weg van rechts. Je kiest dus een positie op de weg meer naar links.

Positie op de weg bij een auto uit zijweg

Positie op de weg bij een auto uit zijweg

De rode auto moet de weg afkijken om de tegemoetkomende gele motor te zien. Als motorrijder moet je de zwarte lijn richting A nemen. De paarse lijn richting B is een slechte keuze, omdat elk obstakel bij punt C je als motorrijder onzichtbaar maakt voor de bestuurder. Hier kies je dus een positie op de weg die wat meer naar links is.

Positie kiezen om een auto als schild te gebruiken

Positie kiezen om een auto als schild te gebruiken

De auto en motor rijden over een kruispunt, waar een tegemoetkomende auto voor hen af wil slaan. Je kunt beter niet achter de auto bij punt A blijven zitten, omdat je zo onzichtbaar wordt voor tegemoetkomend verkeer, dat voor je af zal slaan. Rijd naast de auto en gebruik hem als schild tegen de gevaarlijke tegemoetkomende bestuurder. In de dode hoek zitten zorgt trouwens weer voor andere problemen. Meer over dode hoeken bij auto’s en vrachtauto’s kun je lezen op Wikipedia.

Als je kort achter de auto zou rijden, ben je onzichtbaar geworden voor de automobilist. Die zal na het passeren van de rode auto voor je optrekken als deze voorbij is. Zo een ongeval noemt men een afdekongeval, je bent als het ware afgedekt door de auto voor je. Kies dus een positie op de weg, waar je of goed gezien wordt of zoals hier een schild gebruikt. In een tekening is het lastig aan te geven, maar je begrijpt waarschijnlijk wel wat er bedoeld wordt. Zoals de tekening nu is, moet je er niet aan denken dat de auto waar je naast rijdt, plotseling naar rechts afslaat. Ook daar zou je dan nog een uitweg voor moeten laten.

Positie op de weg bij mogelijke afslaande auto’s op de snelweg

Positie op de weg bij mogelijke afslaande auto's op de snelweg

Motorrijder A wordt “bedreigd” door auto C. Bedenkt de bestuurder zich en slaat toch af, dan maakt hij een scherpe hoek recht voor de motorrijder langs, die rechtdoor wil en gaat. Dit geldt vooral voor motorrijder A die in de blinde hoek van de auto C rijdt. Motorrijder B heeft het goed bekeken door niet in de rijstrook voor het afslaande verkeer te gaan rijden. Je hebt dus zelf ook je veiligheid in de hand, door te anticiperen op situaties.

Gaten in het verkeer uitbuiten

Gaten in het verkeer uitbuiten

Goed rijden in het verkeer, is voor motorrijders altijd een beetje agressief rijden, wel in de goede zin van het woord. Motorrijders moeten constant uitzien naar veilige gaten in het verkeer, die ze door hun wendbaarheid en power goed kunnen gebruiken. Er vanuit gaande dat alle auto’s met dezelfde snelheid rijden, zal je je als motorrijder van positie A naar positie B verplaatsen.

Op die manier val je meer op, beweging valt meer op dan iets dat niet in de omgeving veranderd. In dit voorbeeld gaat het er vooral om dat je de ruimte pakt die er wel is op rechts. Zodat je niet zit opgesloten in een kleine ruimte tussen de auto’s. Bij meer ruimte, heb je ook meer kans om te anticiperen op situaties, zoals het hard remmen van auto’s.

Positie bij verhogingen in de weg

Positie bij verhogingen in de weg

Als het uitzicht wordt belemmerd, zoals een viaduct of brug, moet de motorrijder meer naar de kant van de rijstrook gaan rijden, bij het naderen van de verhoging in de weg. Als een tegemoetkomende auto de rijstrook van de motorrijder zou gaan gebruiken om in te halen, dan zal de motorrijder meer kans maken een frontale botsing te vermijden. In Nederland hebben we nog wel eens van die kleine bruggetjes in de polder.

De polder is vlak en overzichtelijk, maar bij een bruggetje kun je niet zien wat erachter ligt. Een motor valt toch al niet erg op, dus een automobilist kan je zeker missen als jij achter een bruggetje rijdt. Of bestuurders missen het bruggetje helemaal wat in de verte ligt, dat kan ook nog gebeuren. Dan hebben ze helemaal geen weet van een verhoging, laat staan dat er ook nog een motorrijder achter zit.

Positie op de weg voor meer stopafstand

Positie op de weg voor meer stopafstand

Veel motorrijders verliezen hun angst om dicht op een voorganger te rijden, vooral op plekken waar het toegestaan is om in te halen. Veel moderne auto’s remmen sneller dan motoren, vooral door ABS en omdat ze gewoon meer rubber op de weg hebben. Rijd daarom nooit direct achter een auto maar altijd iets naar de zijkant (motor B). Stopt de auto plotseling, dan kun je altijd ernaast uitwijken.

Dit is een beetje hetzelfde idee, waarom motorrijden in een groep baksteensgewijs gebeurd. Ook dan heb je een extra stuk remweg gecreëerd, door naast je voorligger uit te kunnen komen bij plotseling moeten remmen, in plaats van tegen hem aan te rijden.

Inhalen voor een zijweg, niet dus

Inhalen voor een zijweg, niet dus

Motorrijder A staat op het punt om langs de auto naar positie B te rijden. Dit was veilig geweest als niet een andere auto C vanuit een zijweg kwam aanrijden. Deze bestuurder ziet een perfecte vrije rijstrook als hij naar rechts kijkt. Hij rijdt de weg op en wordt geconfronteerd met een snelle motor die zijn kant op komt. Kijk goed uit bij zijwegen. Hoe groter je snelheid, hoe groter het gevaar.

Bij een zijweg blijf je er gewoon achter. Die paar seconden maakt allemaal geen bal uit. Met de motor kun je zo gemakkelijk inhalen, het kost je over het algemeen maar enkele tellen. Dus waarom zou je het risico nemen om in te gaan halen bij een zijweg, gewoon niet doen dus. Wat ook nog wel eens gebeurd, is dat automobilisten de bochten wat te ruim nemen, dan ben je helemaal het haasje. De juiste positie op de weg in deze situatie is, gewoon even wachten met inhalen totdat je de zijweg voorbij bent.

Filerijden en positie kiezen

Filerijden en positie kiezen

De gele motor rijdt met enorme snelheid tussen de file door. De bestuurders kruipen half slaperig voorwaarts. Plotseling ziet auto A een gat B voor hem opdoemen. In minder dan een seconde geeft hij gas en draait recht voor de snel naderende motorrijder langs. Als motorrijder moet je uitkijken voor gaten in het verkeer en je nooit in een positie bewegen die andere weggebruikers belemmert deze gaten op te vullen. Overtuig je ervan dat het gat niet gebruikt gaat worden voor je erlangs rijdt.

Files blijft een dingetje, mensen doen van alles als ze in een file staan. Even een broodje pakken, aan de radio draaien, checken op de telefoon hoe lang de file is, enz, enz. Automobilisten zijn dan helemaal niet bezig met een motorrijder die zachtjes door de file rijdt. Het is eigenlijk nog een wonder dat het in de meeste gevallen nog zo vaak goed gaat. Wees er dus van overtuigd, dat niemand met je bezig is.

Er is ook weinig zicht voor een automobilist in de file. Op het moment dat de automobilist in zijn spiegel kijkt en jij zit er 100 meter achter, dan kan hij jou niet eens zien. Een paar seconden later ben je er ineens. Wees zelf alert en bedenk dus dat mensen echt niet alleen op de motorrijders letten. Bij het file rijden in de regen wordt het nog belangrijker, want dan is je remweg langer en het zicht is voor iedereen ook nog eens minder.

Wat is jouw favoriete positie op de weg en waarom?

Misschien heb jij wel een hele goede reden om een andere positie op de weg aan te houden, laat het ons weten, altijd leuk om te horen. En we zijn nooit uitgeleerd.

Reageer op dit artikel, scroll verder naar beneden om een reactie te plaatsen, ik zie je reactie echt graag. Verbeterpunten of tips worden zeker in het artikel meegenomen en komen in ieder geval bij de reacties te staan, laat van je horen en help anderen met hun keuze.

Gerelateerde onderwerpen

KLIK HIER voor het overzicht van alle artikelen.

Over de schrijver
Vanaf 1981 tot heden 9 motorfietsen in bezit gehad - 2 Voortgezette Rijopleidingen (VRO) - 1 Circuit Rijvaardigheids Training (CRT) - 30+ jaar motorvakantie ervaring - lid FJR-club Nederland
Reactie plaatsen