Beginnen Met Motorrijden, Waarom Zou Je?
27 januari 2019 

Beginnen Met Motorrijden, Waarom Zou Je?

Je hebt besloten of denkt er aan om te beginnen met motorrijden. De reden dat je wilt motorrijden kan heel specifiek zijn. Maar meestal is het wel zo dat motorrijders het motorrijden ook extra leuk gaan vinden als ze eenmaal motorrijden. Maar wat de reden ook is, je wilt nu waarschijnlijk informatie over het beginnen met motorrijden. Informatie kun je op onze website zeker vinden.

Waarom zou je beginnen met motorrijden? Beginnen met motorrijden, kan omdat je al ervaring hebt opgedaan op een brommer/scooter en ook over de snelweg wilt kunnen rijden (woon/werk). Of je wilt met een motor langs en door de file kunnen rijden. Een grote groep begint met motorrijden als hobby. Ook zijn er mensen die opnieuw beginnen met motorrijden na een aantal jaren niet motor gereden te hebben (heropstappers).

Bovenstaande is het korte antwoord waarom mensen beginnen met motorrijden. Er is natuurlijk veel meer te vertellen aan mensen die willen beginnen met motorrijden en zich afvragen wat er allemaal bij komt kijken. Zoals wat kost motorrijden, wat heb je allemaal nodig, hoe haal je een rijbewijs en wat kost een rijbewijs halen enz. Al dit soort informatie kun je op onze website vinden.

Als vervoermiddel door weer en wind

Je hebt natuurlijk de echte diehards, die met weer en wind op de motor rijden. Als vervoermiddel is een motor meestal goedkoper dan een auto. De kosten van een motor zijn over het algemeen veel lager dan die van een auto. Natuurlijk zijn er andere situaties te bedenken, zoals wanneer je 50.000 kilometer met een auto op diesel rijdt.

De diesel kosten zijn dan waarschijnlijk goedkoper, dan de benzine die een motorfiets verbruikt. Het verschil in de wegenbelasting zal wel weer veel goedmaken.

Geen zin meer in de file, woon/werk motorfiets

Het kan zijn dat je begint met motorrijden, omdat je elke dag in de file staat, dat gaat best vervelen, ik spreek uit ruime ervaring. En als je dan de motorrijders voorbij ziet komen, terwijl jij stil staat, tja, dan is een motor behoorlijk verleidelijk om te hebben.

Enorme files in Bangkok, dan wil je direct beginnen met motorrijden.

Woon je in Bangkok, dan zal je zeker willen beginnen met motorrijden, met de auto is het geen doen.

Heropstappers (opnieuw beginnen met motorrijden)

Wil je gaan beginnen met motorrijden, nadat je (tientallen) jaren niet meer hebt motor gereden, dan ben je een zogenaamde heropstapper, dan zul je zien en ervaren dat er zeer veel is veranderd.

Ook hier kan ik over meepraten. Ik geloof dat ik 21 of 22 jaar was, ging samenwonen, maar ook zat ik (weer) op school. Mijn vriendin (en nu mijn vrouw) had goed gespaard, maar had ook een laag inkomen, omdat ze in een opleiding/baan zat.

Zou ik het nog steeds leuk vinden dat motorrijden

Ik had een studiebeurs en zat nog op school en ik had verder niets gespaard. Mijn gespaarde geld was gaan zitten in de nieuwe motor die ik een paar jaar daarvoor had gekocht. Dus toen heb ik de motor maar verkocht, om ook wat bij te dragen voor het samenwonen.

10 jaar en 2 kinderen verder, toch maar weer eens een heel oud motortje gekocht, gewoon om te kijken, zou ik het nog steeds leuk vinden dat motorrijden……………..de rest is geschiedenis, de laatste 25 jaar is niet meer motorloos geweest .

Nu kwam mijn heropstapper moment nog redelijk snel , ik denk zo een 10 jaar nadat ik gestopt was. Je ziet ook veel mensen die weer opstappen nadat de kinderen wat groter zijn, je houd dan ook gewoon wat geld over.

Mocht je heel lang niet gereden hebben, bijvoorbeeld 20 jaar of meer en je wilt weer beginnen met motorrijden, schroom niet om een paar motorrijlessen te nemen of een vervolg cursus, er is echt veel veranderd.

Kinderen het huis uit, dan heb je misschien wel wat geld als heropstapper voor je droommotor.

Kinderen het huis uit, dan heb je misschien wel wat geld als heropstapper voor je droommotor.

Als extra hobby, naast een auto, voor het gevoel van vrijheid en plezier op de motor

Heb je al brommer/scooter gereden, dan ken je het vrije gevoel, lekker snel overal langs en er tussendoor. Je ervaart ook echt meer waar en wanneer je rijdt, doordat je letterlijk in de buitenlucht bent en dit ziet en ruikt. Ja ook als de boeren aan het gieren zijn ruik je dat, maar het is alles of niets. Maar het is echt fijn om de verschillende jaargetijden te ervaren.

Je bent misschien in eerste instantie om een andere reden begonnen met motorrijden, bijvoorbeeld om door de files te rijden. Maar als je eenmaal motor rijdt, is de kans groot dat je soms gewoon een extra stukkie rijdt. Gewoon omdat het kan, een lekker bochtig stuk weg, heerlijk, een extra stukkie rijden, dat zou je in de auto nooit doen.

een extra stukkie rijden, dat zou je in de auto nooit doen

Na een lange werkdag, moeten mensen soms  gefrustreerd en moe naar huis rijden. Dit komt ook vaak door de vervelende files. Bij kan het naar huis rijden op de motor kan de rit naar huis juist zelfs ontspanning geven, ff lekker in de buitenlucht.

Maar ook na zo een werkdag, waar je misschien wel met de (lease) auto naar huis bent gereden, kan het ontspanning geven om op een mooie zomeravond nog even wat kilometers op de motor te maken.

Motorrijden na het werk een rondje om

Motorrijden na het werk, ff een rondje om rijden en uitwaaien

Voordelen motor t.o.v. auto

De voordelen zijn soms subjectief (plezier) en gaan uit van gemiddelde kosten, natuurlijk zijn er genoeg situaties te bedenken, waar bijvoorbeeld het element van de kosten anders uitvallen. Bijvoorbeeld doordat gratis parkeren niet kan of kosten van een zeer kleine zuinige auto, versus een zware dure motorfiets.

  • Lagere kosten (o.a. verbruik, aanschaf, afschrijving, verzekering, wegenbelasting, onderhoud)
  • Langs files rijden
  • Makkelijk parkeerplek vinden
  • Geen parkeervergunning nodig
  • Geen parkeerkosten lang/kort parkeren
  • Meer plezier, zeer subjectief natuurlijk 😉

Ik had best een grotere lijst van voordelen kunnen bedenken en misschien ben ik ook wel wat vergeten. Maar eigenlijk geven deze voordelen al precies aan, waarom er grof gezegd, 3 groepen motorrijders zijn. Maar het is natuurlijk niet zo zwart/wit, elke groep pakt af en toe natuurlijk weer de voordelen van een andere groep.

3 groepen motorrijders

  • Motor als vervoermiddel
  • Naar woon/werk op de motor
  • Hobby, motor als extra vervoermiddel naast de auto

Toertochten rijden

Als je echt van het motorrijden wilt genieten, met of zonder mede motorrijders, dan zijn toertochten ook heerlijk om te doen. Deze gaan vaak over echt bochtige wegen, waardoor je soms het kermis gevoel krijgt, heerlijk. Dus waar je het voorheen in de auto zat was om over de wegen te rijden, ben je nu soms in je vrije tijd opeens extra kilometers aan het maken.

Met toertochten kom je meestal in gebieden, waar je anders nooit zou komen. Op het internet zijn tegenwoordig enorm veel routes te vinden, maar ook de moderne motornavigatie heeft instellingen om mooie routes te rijden, bijvoorbeeld in te geven dat je over kronkelwegen wilt rijden.

Over mooie kronkelwegen rijden

Over mooie kronkelwegen rijden

De liefde voor je motor en/of de techniek

Of je nu wilt of niet, je krijgt toch wat met je motor, je hebt ook wat meer met de techniek te maken. Heb je niets met techniek, dan zal het bij een paar kleine zaken blijven, waarvan het goed is dat je ze weet.

Maar vaak zie je dat motorrijders toch meer aan hun motor sleutelen, of als je niet sleutelt, in ieder geval meer weten van de techniek van hun motor, dan ze met hun auto hebben. Je krijgt er toch iets meer van mee, misschien ook omdat je het directer voelt of hoort als er iets niet goed is en je beseft je ook dat je natuurlijk wel op 2 wielen rijdt.

Olie of remvloeistoffen verwisselen, verwisselen van remblokken heb je bij een auto misschien nog nooit gedaan, maar bij je motor ga je dat misschien ineens doen. Maak je niet ongerust, je hoeft ook bij een motor niets te doen als je dat niet wilt. Maar je zult ongewild toch wat meer bewust worden van de techniek, waarmee je onderweg bent.

Je zult ongewild toch wat meer bewust worden van de techniek, waarmee je onderweg bent

Poetsen

Poetsen doe je bij een auto misschien niet vaak, ikzelf doe het nooit. Bij de motor ontstaat dat dan ook weer spontaan. Veel motorrijders zijn trots op hun motor en kunnen vol trots naast hun motor staan of voldaan en trots vanaf een terras naar de motor kijken. Dan is zo een blinkende fiets een genot om te zien.

Zelf ben ik geen poetser, mijn auto poets ik helemaal nooit, de wasstraat houd hem schoon, maar toch, als ik de motor heb schoongemaakt en stiekem hier en daar wat gepoetst heb, dan kan ik er inderdaad ook naar blijven kijken, gek he?

Motorclub, motor vrienden

Je denkt nu misschien aan de clubs die nog wel eens in het nieuws komen, maar daar gaat dit natuurlijk niet over. Er zijn bijvoorbeeld motor merken of zelfs motor merken/type motorclubs. Zo ben ik lid van de Yamaha FJR club, je kunt alleen lid zijn als je een Yamaha FJR hebt, of hebt gehad op het moment dat je lid was. Dit soort clubs heb je van verschillende merken.

Leden motorclub

Rob zijn dit nu je motorvrienden? Nou …………nee, maar ik vond ze wel stoer voor het verhaal……..

Ook kan het zijn dat er een motorvrienden groep ontstaat. Als je nog geen motor rijdt, klinkt dit misschien allemaal best raar nu ik er zo over nadenk. Hoewel je het met auto’s ook hebt, maar dan zijn het meer de speciale auto’s, de gepimpte, verlaagde enz waarvan je vaak groepen of clubs hebt.

Bij de motor is dit eigenlijk niet echt aan het type gebonden (kan wel natuurlijk). Bij het groepje motorvrienden die ik heb, heeft iedereen een andere motor en ook soort motor, sportmotor, toermotor, verschillende merken, noem maar op. Wat we gemeen hebben is het motorrijden, ff lekker samen toeren, bakkie en lunch doen onderweg, heerlijk.

Motorvakantie

Een motorvakantie, ook iets wat ik nu schrijf en waarvan ik denk, het is voor mij al 20 jaar een jaarlijks gebeuren, maar als je geen motor rijdt is dit best raar. Wie gaat er nou voor de lol in zijn auto rijden en dan echt alleen autorijden, dat zijn er niet zo heel veel…………..op de motor is dit heel normaal.

Ja, ergens naartoe, of een route met leuke tussenstops, die doe je wel in een auto, maar met de motor  gaat het alleen al puur om het motorrijden, dus je kunt  gewoon een hele dag rijden, zeg 300 kilometer binnendoor en je doel is het motorrijden zelf en natuurlijk de gezellige koffie en lunch stops die je hebt met de andere motorrijders uit de groep.

Toeren met de motor in de bergen

Toeren met de motor in de bergen, heerlijk.

Motorrijders en de onderlinge band

Je zal het wel eens gezien hebben, motorrijders zwaaien naar elkaar, niet dat ze elkaar kennen (kan wel natuurlijk), maar ook als je elkaar niet kent en lekker onderweg bent, dan wordt er gezwaaid of even een hand opgestoken of voet uitgestoken.

Voor wie niet weet waarom een voet wordt uitgestoken, dat doe je bij het inhalen. Je kunt bij het inhalen niet met rechts zwaaien of je hand opsteken. Omdat je dan je gas moet loslaten en de motor zou afremmen, daarom wordt er een voet uitgestoken.

Er is tussen motorrijders een onderlinge band, is niet echt uit te leggen, het is misschien gewoon het gevoel van het motorrijden dat je deelt. Hoe vaak heb je met pech langs de weg gestaan met je auto en dat er dan iemand stopt om te vragen of hij je kan helpen?

Bij de motor is dit heel normaal, al is het sinds de mobiele telefoon wel minder (noodzakelijk) geworden, maar toch, het gebeurd nog steeds.

En wie zwaait er nu naar een politieagent…………….naar een motoragent wordt gewoon gezwaaid en meestal wordt er ook teruggezwaaid. Ook als je ergens parkeert, kan het zomaar zijn dat iemand even over je motor komt praten, ja mensen hebben iets met motoren, het heeft iets magisch.

Wie zwaait er nu naar een politieagent.........nou motorrijders dus

Wie zwaait er nu naar een politieagent………nou motorrijders dus

Nadelen motor t.o.v. auto

Er zijn best een hoop voordelen aan een motorfiets t.o.v. een auto, helaas zijn er ook beste veel nadelen, die het maken dat de meeste motorrijders ook een auto nodig hebben.

  • Op de motor meer last van weersinvloeden (sneeuw, regen, storm)
  • Minder comfortabel op lange ritten (eet maar eens een broodje onder het rijden)
  • Je kunt niet zonder motorkleding en helm en die moet je ook op je bestemming kwijt
  • Omkleden op bestemming ook niet altijd goed mogelijk
  • Maximaal 1 passagier (die ook nog motorkleding en helm nodig heeft)
  • Spontaan een collega of iemand anders meenemen gaat haast niet
  • Je haar blijft meestal niet in model door de helm, bepaalde kapsels of geen haar uitgezonderd 😉
  • Bagage is zeer beperkt
  • Gevaarlijker, je bent kwetsbaarder

Voor en nadelen van auto/motor in de praktijk

Afhankelijk van hoe je de motor gebruikt, heb je meer of minder last van de verschillende voor- en nadelen, hieronder zie je wat het in de praktijk voor je betekend.

Groep 1: alleen motor als vervoermiddel

De eerste groep zijn de door weer en wind motorrijders, die de motor voor alles gebruiken en de nadelen voor lief nemen. Zij zullen het motorrijden zonder meer ook leuk vinden en hebben daarbij ook de voordelen van de lagere kosten, makkelijk parkeren, minder last van de file en het plezier tijdens het verplaatsen.

Ook voor jongere motorrijders is de motorfiets vaak het enige vervoermiddel. Gewoon omdat ze studeren of nog niet zo lang verdienen, het financieel niet mogelijk is een auto en motor te veroorloven. Je kunt al beginnen met motorrijlessen vanaf 17 jaar en je motorrijbewijs (A1) halen vanaf 18 jaar.

Groep 2: motor voor woon/werk

Er is ook een groep, die de motor vooral voor woon/werk verkeer gebruikt, echt van A naar B en weer terug. Soms wordt er ook nog wel eens een toertocht of andere rit gereden, maar woon/werk is de hoofdmoot. Vaak heeft men ook nog een auto.

Met je motor door de file

Met je motor door de file naar je werk

De reden is dan vooral het langs de files rijden, wat een grote dagelijkse ergernis kan schelen, tijdswinst oplevert en het voordeel van altijd overal kunnen parkeren is ook niet te onderschatten als je in een binnenstad werkt.

Reiskosten kunnen ook lager uitpakken. Is de motor een extra vervoermiddel, dan wordt dit voordeel natuurlijk wat minder, dan wanneer het je enige vervoermiddel is, zoals uit groep 1.

Groep 3: motor als extra vervoermiddel naast de auto

Dit is een hele grote groep. Dan heb je de voordelen van de motor en de voordelen van de auto allebei. Het voordeel van lagere kosten van 1 voertuig is hiermee natuurlijk weg. Maar je kunt hiermee wel altijd kiezen voor het voertuig dat het beste in de situatie past.

Met niet motorrijdende partner en 3 kinderen op stap, een no brainer, dat kan alleen met een auto, dus met een gezin met kleine kinderen ontkom je bijna niet om ook een auto te hebben.

De motor wordt dan voornamelijk gebruikt voor leuke ritten, een keer naar het werk, een toertocht in het weekend, een motorvakantie met een stel vrienden of een motorclub. Het fijne is als je een auto hebt, dat je kunt kiezen welk vervoermiddel je neemt als je alleen op pad moet. Bij mooi weer pak je de motor, bij een herfststorm neem je de auto.

Motor als extra vervoermiddel als je alleen op pad moet.

Motor als extra vervoermiddel als je alleen op pad moet.

De kosten van een motorfiets in verhouding tot een auto

  • wegenbelasting is heel veel lager dan van een auto
  • het verbruik is meestal ook lager dan van een auto
  • de aanschaf van een motor is meestal ook lager
  • de afschrijving van een motor is ook relatief laag
  • onderhoud is vaak zelf te doen, meestal ook goedkoper voor een motor dan voor auto in garage
  • geen APK keuring nodig
  • Verzekering WA is meestal ook goedkoper

Extra kosten om te motorrijden, die je niet hebt met een auto

Als motorrijder moet je wel een aantal kosten maken, die niet hoeft te maken met een auto. Een grote kostenpost is motorkleding. Zeker als je de motor als vervoermiddel gebruikt, heb je vaak meerdere soorten motorkleding, maar in principe kan je het met 1 motorpak en een regenpak af. Daarnaast heb je minimaal nog een helm, handschoenen, motorlaarzen, gehoorbescherming en slot(en) nodig.

Voor bovenstaande zaken heb je minimaal al snel € 1.000 tot €1.500 nodig. Natuurlijk hoef je dit niet elk jaar aan te schaffen, maar reken bijvoorbeeld dat je alles vervangt om de 5 jaar, dan ben je toch minimaal zo een € 200,- a € 300,- per jaar aan afschrijving kwijt.

Uiteindelijk zal een motor als vervoermiddel meestal goedkoper uitpakken dan een auto, alleen is het uit praktisch en ook uit comfort oogpunt, toch vaak zo dat mensen een auto naast een motor hebben.

alleen is het uit praktisch en ook uit comfort oogpunt, toch vaak zo dat mensen een auto naast een motor hebben

Motorrijden is gevaarlijker dan autorijden

Zoals alles, is er ook een andere kant. Als je gaat beginnen met motorrijden zullen partners, ouders, vrienden, collega’s mogelijk tegen je zeggen dat motorrijden gevaarlijker is dan autorijden. En je misschien aangeven dat je motorrijden beter niet kunt gaan doen. Deze mensen hebben gelijk in het feit dat motorrijden gevaarlijker is dan autorijden.

Krijg je met de motor een ongeval, dan is de kans op letsel gewoon groter dan met een auto. Bij een lichte aanrijding van 2 auto’s tegen elkaar, is er meestal alleen sprake van blikschade. Maar meestal niet van letsel aan de personen, ego schade zie ik even niet als letsel……

De weg kan ook glad zijn door diesel of iets anders, motorkleding beschermt je in ieder geval vaak voor een groot deel, zoals in dit geval

Een kleine aanrijding van een motor tegen een auto of zelfs maar een klein contactmoment van een auto tegen een motor, kan voor de motorrijder veel slechter uitpakken dan voor de automobilist. Je hebt bijvoorbeeld geen gordels of kooistructuur om je heen, je bent gewoon minder beschermd op een motor.

Vooral jonge mensen onder de 25 jaar lopen een groter risico op een ongeval, dat geldt in principe ook voor de auto, alleen pakt een ongeval op een motor soms anders voor je uit.

Het totaalgewicht van een motorfiets is relatief licht t.o.v. het vermogen dat een motor heeft. Een motor van 200 kilo of minder, kan ook 200 pk of meer hebben (supersport motor). Jonge mensen zien minder gevaar, hebben minder ervaring.

Daardoor hebben jongeren meestal ook minder verkeersinzicht. Het vermogen van motoren in combinatie met het relatief lage motorgewicht, zorgt er ook nog eens voor dat je in no time op hoge snelheden kunt rijden.

Is er iets aan het gevaar van motorrijden te doen?

Gelukkig is er heel veel dat je zelf kunt doen om het gevaar te verminderen, ook de overheid heeft hier ook deels al voor gezorgd, door de 3 verschillende motorrijbewijzen die gehaald kunnen worden.

Er zijn 1,4 miljoen motoren in Nederland, die rijden niet allemaal elke dag, maar het geeft wel aan, dat er ook heel veel goed gaat. Een aantal redenen waarom het toch minder gevaarlijk is (geworden) en wat je er zelf aan kunt doen zijn onderstaande.

Gevaar van motorrijden beperkt door:

  • Verschillende rijbewijzen (licht-, middelzware en zware motorfiets)
  • Motorrijbewijs bestaat uit 2x een praktijk en 1x een theorie-examen
  • Motorkleding zeer goed ontwikkeld en betaalbaar
  • Helm verplicht
  • Veiligheidssystemen motorfiets (o.a. ABS)
Motorrijden zonder motorkleding, dan wordt motorrijden echt gevaarlijk

Motorrijden zonder motorkleding, dan wordt motorrijden echt gevaarlijk

Op jonge leeftijd, geen groot vermogen motor door verschillende typen motorrijbewijzen (A, A2 en A1)

Het feit dat de leeftijd verschil maakt (statistisch gezien) en dat er meer ongelukken zijn bij auto en motor bestuurders onder de 25 jaar, zegt al iets over de invloed die je zelf hebt op je eigen veiligheid. En zo zijn er nog veel meer zaken die je risico op schade en eventueel letsel behoorlijk kunnen verminderen.

In de jaren ‘80 en ‘90, toen de motor vermogens steeds verder op liepen, kwamen er ideeën bij de Europese commissie om een 100 pk grens in te stellen voor motoren. Gelukkig is de 100 pk grens er nooit gekomen.

Men zegt wel eens, het verstand zit in je rechterhand, en zo is het (voor niet motorrijders, daar zit de gashendel), bij autorijden zeggen we, je verstand zit in je rechtervoet (gaspedaal).

De overheid heeft dit probleem van de enorme vermogens van de motoren, in combinatie met jonge onervaren motorrijders aangepakt. Gelukkig anders dan simpel alle motoren begrenzen op 100 pk. Er zijn momenteel 3 soorten motorrijbewijzen, A zware motorfiets, A2 middelzware motorfiets, A1 lichte motorfiets.

De leeftijd die je hebt, bepaald welk motorrijbewijs je kunt halen als beginner en dus ook welke motorfiets je kunt rijden.

  • A1 lichte motorfiets, 125 cc en maximaal vermogen van 11 kW, vanaf 18 jaar
  • A2 middelzware motorfiets, maximaal vermogen van 35 kW, vanaf 20 jaar
  • A zware motorfiets, onbeperkt vermogen, vanaf 24 jaar (of 22 jaar als doorstromer met A2 motorrijbewijs)

De laatste jaren neemt het aantal jongeren vanaf 18 jaar dat een motorrijbewijs haalt wel af. Misschien komt dit wel doordat ze niet meerdere keren examen willen doen en niet direct op een zware motor mogen rijden.

De laatste jaren neemt het aantal jongeren vanaf 18 jaar dat een motorrijbewijs haalt wel af

Motorrijbewijs, daar moet je echt wat voor doen

Zelf heb ik in 1981 het motorrijbewijs gehaald, dat stelde echt niets voor. Tegenwoordig moet je echt wel wat kunnen, voordat je het motorrijbewijs kunt halen. 1 theorie examen en 2 praktijkexamens (voertuigbeheersing en verkeersdeelneming).

Motorkleding verbeterd

De motorkleding is tegenwoordig ook behoorlijk doorontwikkeld. Vroeger was de keus vaak leer of een textiel motorpak, waar je een soort Michelin mannetje in leek (spreek uit ervaring). Bij warm weer, werd er dan nog wel eens gekozen om maar geen pak of broek aan te doen, wat bij een klein valpartijtje toch behoorlijke gevolgen kan hebben.

Tegenwoordig heb je bijvoorbeeld doorwaai kleding, die toch heerlijk koel is, maar ook voorzien is van bescherming. Ook heb je bijvoorbeeld kevlar spijkerbroeken, zien er als normale spijkerbroek uit, maar is meer slijtvast dan een normale spijkerbroek. Tegenwoordig is het ook niet altijd meer te zien of iemand wel of geen motorkleding aan heeft.

Motorfiets verbeterde technische hulpsystemen

Op de motorfiets zie je tegenwoordig veel hoogwaardige techniek, zoals ABS, ESP, enz. De remmen zijn zeer geavanceerd en kunnen zorgen voor een behoorlijk korte remweg. Gelukkig zitten er tegenwoordig ook allemaal extra geavanceerde technieken op motoren, die zorgen dat de motor gecontroleerd stopt bij een noodstop of niet uitbreekt bij een blokkerend of slippend achterwiel.

Gerelateerde vragen

Hoe weet ik wat een goede rijschool is? Informeer bij vrienden, kennissen, buren enz. Kijk naar reacties op sociale media bij de verschillende rijscholen in je woonplaats. Check op de website van het CBR hoe de rijschool presteert bij de verschillende examen, zie de rijschoolzoeker pagina met de uitslagen.

Wat kost een motorfiets? Een motorfiets kun je tweedehands voor nog geen € 1.000 kopen, maar ook nieuw van € 50.000. Veel motorfietsen worden alleen een paar keer per jaar gebruikt voor toertochten. Vaak staan ze ook nog eens het hele jaar binnen gestald. Daarom kun je voor € 1.000 tot € 3.000 al echt een leuke (wel wat oudere) en knappe motorfiets kopen, zelfs bij een dealer.

En wil je beginnen met motorrijden?

Je hebt nu gelezen wat de voor- en nadelen, gevaren en kosten van het motorrijden zijn en je wilt nog steeds beginnen met motorrijden, alvast welkom bij de club. Lees dan de artikelen over motorrijlessen en motorrijbewijs halen hoe je kunt gaan beginnen of zoek alvast een motorrijschool.

Theorie-leren.nl

Help mee om MOTORRIJDENEXPERT.NL te laten groeien en deel dit artikel met je vrienden, KLIK hieronder op een sociale button om te delen!

Over de schrijver
Vanaf 1981 tot heden 9 motorfietsen in bezit gehad - 2 Voortgezette Rijopleidingen (VRO) - 1 Circuit Rijvaardigheids Training (CRT) - 30+ jaar motorvakantie ervaring - lid FJR-club Nederland
Reactie plaatsen