Voordat je begint met motorrijden, is het goed te weten wat motorrijden kost, want goedkoop is het zeker niet . Er komen best een flink aantal kosten kijken bij motorrijden. Je denkt misschien vooral aan het motorrijbewijs en de motorfiets, dat zijn waarschijnlijk de hoogste kosten, maar er zijn nog veel meer kosten die je krijgt bij motorrijden.
Wat kost motorrijden het eerste jaar? Totale kosten 1e jaar inclusief aankoop 2e hands motor is € 6.000 – € 8.000. motorrijbewijs (€ 1.500 – € 2000), helm € 150 – € 400, motorpak € 400 – € 700, regenpak € 50, Motorlaarzen € 100 – € 200, gehoorbescherming € 15 – € 25, motorhandschoenen € 50, motorfiets (2e hands) € 2.000 – € 6.000, motorverzekering € 150 – € 400, motorrijtuigenbelasting € 120.
Motorrijbewijs halen
Als je wilt beginnen met motorrijden, zijn de allereerste kosten die je gaat maken, de kosten voor de motorrijlessen, want je moet natuurlijk je motorrijbewijs halen.
Je zult rijlessen moeten nemen en minimaal 3 examens moeten doen.
- Theorie examen
- Praktijkexamen bijzondere verrichtingen
- Praktijkexamen verkeersdeelneming
We spreken over minimaal 3 examens, omdat als je jong begint, zeg 18 jaar, je daarna nog meer examens moet doen, om op zwaardere motoren te mogen rijden.
Totaal voor rijlessen en/of theorielessen, theorieboek en praktijk examens ben je zo een € 1200 tot € 1800 kwijt. Uiteraard hangt dit af van het aantal lessen dat je nodig hebt, je aanleg en of je in 1x slaagt of meerdere keren moet afrijden.
Helm
Een helm is eigenlijk het eerste wat ik zou aanschaffen als je zeker weet dat je gaat motorrijden. Ook bij het lessen is het fijn als je een goed passende en frisse eigen helm hebt. Een helm die niet goed aansluit om je hoofd, geeft meer windruis, zit minder comfortabel doordat deze misschien schud en is uiteindelijk ook minder veilig bij een val.
Prijzen van helmen lopen net als alle andere producten, enorm uiteen, je hebt motorhelmen van € 60,- tot wel € 1.500. Een integraalhelm is de veiligste helm, omdat andere varianten, zoals een systeemhelm toch zwakker zijn.
Dit komt omdat er een scharnierend onderdeel op zit. Een Jethelm, eigenlijk het ouderwets potje genoemd is nog onveiliger, omdat een groot deel van je gezicht onbeschermd is.
Helm met navigatie ontvangst mogelijkheid
Weet je zeker dat je navigatie gaat kopen, kijk dan eventueel naar een helm waar je een ontvanger/speakers kunt inbouwen. Het is niet noodzakelijk, omdat je uiteindelijk bij elke helm de speakers wel kwijt kunt, maar het is dan een klusje en je moet vaak toch wat loshalen, maar het kan prima.
Heb jij een Arai of een Shoei hoofd?
Een helm moet je echt passen, omdat helm vormen en hoofden verschillen. Zo wordt er bijvoorbeeld wel eens gesproken over een Arai hoofd, of een Shoei hoofd. Het Shoei hoofd heb ik schijnbaar, ik vond een bepaalde Arai helm echt mooi en wilde deze aanschaffen, maar bij passen zat deze mij echt niet lekker. Arai is echt een goed merk, maar als een type niet goed met je hoofd matcht, houd het op.
De genoemde merken Arai en Shoei zijn best prijzig, vaak vanaf zo een € 400,-. Als je net begint met motorrijlessen en wel een helm wilt kopen, maar nog niet zeker weet of en wanneer je een motor gaat kopen, dan kun je ook een prima helm vinden voor een lager bedrag. Kijk bijvoorbeeld eens naar een HJC, fijne helmen met prijzen vanaf € 60,-.
Voor € 100 – 200 moet je zeker kunnen slagen voor een motorhelm, als je niet teveel wilt uitgeven.
Motorkleding
Motorrijden kan niet zonder motorkleding. Op een motor heb je geen veiligheidskooi, zoals in een auto je hebt geen airbags, geen kreukelzones, geen veiligheidsgordel enzovoort, je bent behoorlijk onbeschermd.
Het is eigenlijk raar dat motorkleding niet verplicht is, dragen van een helm is wel verplicht. Dus in theorie kun je met een korte broek, T-shirt en een helm op de motor zitten. Met erg mooi weer zie je dit ook wel eens, maar je bent gek als je dat doet.
En toegegeven de verleiding is soms zeer groot. Vooral bij het rijden in de stad, bij warm weer, waarbij je vaak voor een stoplicht staat, kan het erg warm worden en bij een kort stukje moeten rijden, is het verleidelijk om te doen.
Eigenlijk raar dat motorkleding niet verplicht is
Motorjas en motorbroek textiel
Geschikt voor het hele jaar, bestendig tegen korte regenbuien en lekker warm. Een motorjas en motorbroek zijn van zeer slijtvast textiel. Zodat je in eerste instantie al enigszins beschermd bent bij een val, waarbij je over het asfalt schuift.
Verder is een motorpak voorzien van verschillende bescherming stukken toon rugprotector bescherming voor de ellebogen en schouders. Voor een nieuw motorpak van Textiel, broek en jas, ben je zo een € 300 tot €500 kwijt.
Doorwaai motorjas en motorbroek
Heerlijk voor in de zomer is een doorwaai motorjas en of motorbroek. Zoals het woord doorwaai al zegt heeft de wind hier vrij spel en kan door de textiel heen waaien, dit zorgt voor extra verkoeling. Afgelopen zomer heb ik een doorwaaijas en broek met Kevlar gekocht. De combinatie van een doorwaaijas en Kevlar spijkerbroek is een heerlijk koele, maar toch beschermende motorkleding combinatie.
Nadeel is dat je bij een regenbui ook direct nat bent. Bij mooi weer en een klein regenbuitje waait het echter ook zo weer droog. Een doorwaai jas kun je ook gewoon voor zien van motorkleding bescherming stukken zoals een rugprotector of elleboog bescherming. Voor een doorwaai jas en doorwaai broek ben je nieuw ongeveer € 300 a €400 kwijt.
Leren pak of combi
Een leren pak is ook zeer goed om je te beschermen, het is zeer slijtvast, mocht je komen te vallen bij hogere snelheden. Daarom zie je bij motorraces ook dat de coureurs leren pakken dragen. Maar een ander voordeel is dat leer ook erg prettig zit, vooral bij de hogere snelheden of als je een motor hebt, waarbij je veel in de wind zit (sportmotor of naked bike), dan is leer erg fijn. Een textiel pak wappert vaak meer dan een leren pak in de wind.
Een leren pak is niet om over je gewone kleding te dragen, het moet eigenlijk zitten als een 2e huid. Daarom is een leren pak niet altijd geschikt, omdat je soms niet in de gelegenheid bent om je op de plaats van bestemming om te kleden. Een leren pak koop je vanaf ongeveer € 700.
Regenpak
Langdurige en zware regenval kun je het beste een regenpak aantrekken, als je motorkleding waterdicht is. Zeker als je alleen een doorwaai pak aan hebt, is het verstandig een regenpak mee te nemen voor de zekerheid. Voor een regenpak ben je ongeveer €40 tot €70 kwijt.
Motorlaarzen
Als schoeisel zou ik altijd kiezen voor motorlaarzen en niet voor stevige motorschoenen die je ook wel te koop ziet bij motorwinkels. Een motorlaars beschermt ook je scheenbenen, al was het alleen al tegen de hete uitlaat.
Motorlaarzen koop je vanaf ongeveer €100.
Motorhandschoenen
Motorhandschoenen zijn ook essentieel voor het motorrijden. Uiteraard zijn ook motorhandschoenen geschikt tegen de kou, maar nog belangrijker is dat ze bescherming bieden bij een val. Bij een val zul je onbewust de armen uitsteken om met je handen de val te breken, dus dan kun je beter maar een paar motorhandschoenen aan hebben.
Prijzen van motorhandschoenen liggen zo tussen de € 50 en € 150.
Gehoorbescherming
Misschien niet iets wat je direct ziet bij motorrijders maar de meeste dragen gehoorbescherming vorm van oordopjes. Ook al heb je een goede helm je hebt toch altijd last van windgeruis. Uiteraard verschilt dit per type motor, soort windscherm, snelheid enzovoort.
Indien je oren langer dan een kwartier worden blootgesteld aan geluid van 80 decibel en meer, kan er gehoorschade optreden. Je hebt weggooien oordopjes, universele oordopjes, maar ook oordopjes die je kunt laten aanmeten. Weggooi oordopjes koop je voor een paar euro. Oordopjes op maat zijn tussen de 120 en €200. Universele oordopjes koop je voor 15 tot €25.
Indien je oren langer dan een kwartier worden blootgesteld aan geluid van 80 decibel en meer, kan er gehoorschade optreden
Een nieuwe motorfiets
De grootste kostenpost als je begint met motorrijden, is meestal de motor. De nieuwprijzen voor motoren lopen van ca. € 5.000 tot € 30.000 en meer als je dat wilt. Over het algemeen kun je zeggen, hoe groter de cilinderinhoud/vermogen, hoe duurder de motor is.
Daarbij heb je nog het verschil in de accessoires. Zo is een grote zware toermotor flink aan de prijs door alle extra’s als 2 of 3 afneembare koffers, cruisecontrol, handvat- en/of zadelverwarming enz.
Een supersport motorfiets beschikt over geavanceerde techniek om zoveel mogelijk pk’s uit de inhoud te krijgen, heeft excellente remmen om alle krachten op te vangen, een stijf frame en meer, dit alles maakt dat de supersport motoren ook behoorlijk prijzig zijn.
Het is leuk om te weten dat je dit allemaal hebt, maar voor de meeste motorrijders is het niet echt nodig, sterker nog, zij merken het verschil niet eens, omdat ze de grenzen van zo een supersport nooit opzoeken.
Je zult later ervaren, dat je met een moderne gemiddelde motorfiets, gewoon makkelijk kunt meekomen over bochtige wegen. Natuurlijk kan een supersport sneller acceleren en heeft een hogere topsnelheid, maar de echte motorfun zit hem in mooie bochtige kronkelwegen en die kun je met de motorfietsen prima rijden, dus een hoog budget is helemaal niet nodig.
Nieuwprijs beginners motor voor de 3 soorten motorrijbewijzen:
- A1 motorfiets ca. € 5.000 – € 6.000
- A2 motorfiets ca. € 6.000 – € 9.000
- A motorfiets ca. € 7000 – € 10.000
Een tweedehands motorfiets
Tweedehands zijn er natuurlijk plenty mogelijkheden, een prijs hangt nu van nog meer factoren af, zoals nieuwprijs, aantal kilometers gereden, schades, bouwjaar, enz, enz. Als je uitgaat van een motor tot 10 jaar oud, met maximaal 50.000 gereden kilometers, moet je kunnen slagen voor € 3.000 – € 5.000.
Bovenstaande indicaties kun je op basis van andere gegevens natuurlijk totaal anders laten uitkomen, maar dit zijn redelijke bedragen voor een beginnersmotor. Zoals je ziet, is de tweedehands prijs nog relatief hoog t.o.v. de nieuwprijs.
Dit komt, omdat de waardevermindering van motoren relatief laag is. Motoren maken gewoon gemiddeld niet zo veel kilometers, staan vaak ook nog in de garage, dus een motor van 10 jaar ziet er vaak nog knap uit.
Motorverzekering
Als je een motor koopt, ben je ook verplicht deze minimaal WA te verzekeren. Dit is afhankelijk van leeftijd, schadevrije jaren. Als indicatie houden we € 150,- per jaar aan.
Motorrijtuigenbelasting
De motorrijtuigenbelasting die je moet betalen verschilt enigszins per provincie. Gemiddeld is het ongeveer € 120 per jaar. Je kunt het precies uitrekenen op de website van de belastingdienst.
Wat kost motorrijden een beginner dan uiteindelijk?
Zoals je gezien hebt in de genoemde bedragen, kun je het sommetje op heel veel verschillende manieren maken, onderstaande is een optelling van spullen die je echt nodig hebt om te gaan motorrijden.
Je hoeft bijvoorbeeld niet direct een leren motorpak aan te schaffen, dat kan altijd later nog als extra motorpak en dit geldt ook voor een doorwaai motorpak, 1 motorpak is in eerste instantie genoeg.
De berekening is een indicatie van een low budget, zodat je toch enigszins een idee hebt wat je minimaal nodig hebt, wanneer je als beginner wilt gaan motorrijden.
- Motorrijbewijs € 1.500
- Helm € 150,-
- Textiel motorjas en motorbroek € 400
- Regenpak € 50
- Motorlaarzen € 100
- Motorhandschoenen € 50
- Gehoorbescherming € 25
- Een (tweedehands) motorfiets € 4.000
- Motorverzekering € 150
- Motorrijtuigenbelasting € 120
Totaal budget om te beginnen met motorrijden € 6.545
We zijn begonnen met de vraag: Wat kost motorrijden?
Zoals je in de optelling kunt zien, is de motorfiets veruit de grootste kostenpost, hier valt nog een flinke besparing te halen, als je gaat voor een wat minder courant model, nog wat ouder en met meer kilometers dan kan het totaalbedrag natuurlijk nog wel 1 a 2 duizend euro lager uitvallen.
Help mee om MOTORRIJDENEXPERT.NL te laten groeien en deel dit artikel met je vrienden, KLIK hieronder op een sociale button om te delen!
A. Dorrepaal
op 03 Apr 2020