arrow_drop_up arrow_drop_down

Is Motorrijden Gevaarlijk?

Tijdens het rijden op een motor in het verkeer ben je kwetsbaar. Het is belangrijk om als motorrijder aan alle veiligheidsvereisten te voldoen. Dat maakt het motorrijden al een stuk minder gevaarlijk.

Is Motorrijden Gevaarlijk? Motorrijden is gevaarlijk als je niet voldoet aan de veiligheidsvereisten. Bijvoorbeeld door de maximale snelheid te overschrijden. Of door geen beschermende motorkleding te dragen. Of door een helm op te hebben die geen goede bescherming meer biedt. Of als je niet zichtbaar bent voor het verkeer.

Er zijn dus meerdere redenen die ervoor zorgen dat motorrijden gevaarlijk is. Motorfietsen zijn kwetsbare voertuigen in het verkeer. Daarom is het zo belangrijk om er zelf alles aan te doen om het motorrijden zo veilig mogelijk te maken.

Is motorrijden gevaarlijk of niet?

Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid heeft onderzoek gedaan naar motorrijders in het verkeer. Uit het onderzoek komen meerdere gegevens naar voren die laten zien dat motorrijden gevaarlijk kan zijn.

Wist je dat een motorrijder dertig keer meer kans heeft in het verkeer te overlijden dan een automobilist? Dat is geconstateerd vanaf het jaar 2010 tot 2014. Het rijden op een motorfiets is wat dat betreft dus gevaarlijker dan het rijden in een auto.

Opvallend is ook dat 40% van de dodelijke ongevallen enkelvoudige verkeersongevallen betreft. Dat betekent dat er geen andere partij bij is betrokken. Voor wat betreft het overige percentage zijn het vooral automobilisten die er een aandeel in hebben.

In 2017 waren er 656.000 geregistreerde motoren en dat aantal stijgt jaarlijks met ongeveer 10.000. Motorrijders rijden volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) gemiddeld 1.200 km tot 3.400 km op jaarbasis.

Motorrijders rijden gemiddeld veel minder kilometers dan automobilisten. Dat betekent dus ook dat het lastig is om routine te ontwikkelen en veel rijervaring op te doen. Bovendien zetten de meeste motorrijders de motor in de winter in de stalling.

Niet voor iedereen is een winterstop geschikt..........

Niet iedereen stopt met motorrijden in de winter

Op basis van de gegevens van SWOV blijkt dat motorrijden gevaarlijk is, maar er zijn uiteraard maatregelen te nemen.

  • Motorrijder heeft 30x meer kans op overlijden dan automobilist
  • 40% van de dodelijke ongevallen zijn enkelvoudige verkeersongevallen
  • Door de mindere kilometers is het lastig rijervaring en routines op te doen

Oorzaken van motorongevallen

Er zijn verschillende oorzaken aan te wijzen van motorongevallen. Snelheid speelt vaak een rol bij ongelukken met motoren. Een hogere snelheid leidt tot een langere remweg en beperkt het vermogen om snel te anticiperen.

Dat komt doordat je minder tijd hebt om informatie te verwerken. Een hoge snelheid levert doorgaans ook een grotere impact op als je een motorongeluk krijgt. Een langere remweg maakt het lastiger om een botsing te voorkomen.

De infrastructuur en conditie van het wegdek zijn eveneens oorzaken van verkeersongevallen met motoren. Datzelfde geldt ook voor motorfietsen die niet in een goede staat verkeren en mankementen hebben.

Een motorfiets is een zogenoemd balansvoertuig. Dat betekent dat je als motorrijder over de vaardigheden moet beschikken om de motor in balans te houden. Verlies je als motorrijder de macht over het stuur, dan is de kans op een ongeval groot.

Een andere oorzaak van motorongelukken heeft betrekking op de zichtbaarheid van motorrijders. Als je als motorrijder niet zichtbaar bent in het verkeer, maakt dat het motorrijden gevaarlijk.

De grote gele betonwagen en de auto's vallen door hun grote en kleuren meer op dan de motorrijder

De grote gele betonwagen en de auto’s vallen door hun grootte en kleuren meer op dan de motorrijder

  • Te hoge snelheid
  • Conditie van het wegdek
  • Motorfietsen met mankementen
  • Vaardigheden motorrijder
  • Zichtbaarheid motorrijder

Zichtbaarheid vergroten om motorrijden minder gevaarlijk te maken

Uit de informatie van het SWOV en uit Europese studies blijkt dat zichtbaarheid belangrijk is. In een groot aantal van de motorongevallen heeft de automobilist de motorrijder niet gezien. Bij schemering blijkt het lastiger te zijn om motorrijders te zien dan overdag.

Het vergroten van de eigen zichtbaarheid als motorrijder vermindert het gevaar dat automobilisten je over het hoofd zien. Er zijn motorrijders die met een reflecterend hesje rijden om de zichtbaarheid te vergroten. Ook heeft motorkleding tegenwoordig meestal al reflecterende stukken in de kleding verwerkt.

Met zo een geel reflecterend hesje val je toch weer wat meer op

Met zo een geel reflecterend hesje val je toch weer wat meer op

Uit het onderzoek blijkt dat vooral het contrasterend effect tussen motorrijder en omgeving belangrijk is. Als je als motorrijder met de kleur van je motorkleding opgaat in de omgeving is de kans groot dat je niet opvalt.

In een stedelijke omgeving val je bijvoorbeeld meer op in witte motorkleding of reflecterende kleding. Dat komt omdat het decor van de stad zich vormt met een variatie aan kleuren. Een zwart motorpak valt weer op als je in een landelijke omgeving rijdt met een strak blauwe lucht.

Wat je als motorrijder altijd moet doen, is met je licht aan rijden. Eerlijk gezegd doe ik dat ook met de auto. Bij veel motoren en tegenwoordig ook bij auto’s gaat de verlichting gelukkig al standaard aan. Bezuinig niet op een lampje, het maakt echt een groot verschil ik zichtbaarheid.

  • Reflecterende kleding hesje
  • Motorkleding met reflecterende delen
  • Contrasterend effect tussen motorrijder en omgeving
  • Altijd met verlichting aan rijden

Bescherm jezelf met een goede motorhelm

Je weet natuurlijk als motorrijder dat je een goede helm moet dragen. Bij een eventueel ongeval met de motor is je hoofd goed beschermd. Dat maakt het motorrijden minder gevaarlijk, omdat het zwaar hoofdletsel voorkomt.

Wist je ook dat een oude helm niet altijd meer de optimale bescherming biedt? Het is niet voor niets dat de Koninklijke Nederlandse Motor Vereniging (KNMV) voorstander is voor een vermelding van de productiedatum.

Het is dan de bedoeling dat de fabrikanten op de helm de productiedatum vermelden. Op deze wijze zijn motorrijders geïnformeerd en weten zij wanneer het tijd is om een andere motorhelm aan te schaffen.

Een motorhelm beschermt je oren zeker niet genoeg, maar hoe stiller de helm hoe beter, alle beetjes helpen

Het is bij de meeste helmen zo dat het verouderingsproces ervoor zorgt dat je het beste na acht jaar een nieuwe koopt

Een oude helm vergaat langzaam en heeft dus geen onbeperkte levensduur als het gaat om de beschermende functie. Het is bij de meeste helmen zo dat het verouderingsproces ervoor zorgt dat je het beste na acht jaar een nieuwe koopt.

Het verouderingsproces van helmen zorgt voor het laten verdwijnen van de luchtbelletjes aan de binnenkant. Hierdoor wordt de binnenzijde van de helm langzaamaan harder. Heb je dus een oude motorhelm, vervang deze dan op tijd om het motorrijden minder gevaarlijk te maken.

Uit internationale studies blijkt dat de kans op ernstig hoofdletsel met een helm 69% minder groot is. De kans op overlijden na een motorongeluk met het dragen van een helm neemt af met 42%. Het is dus een stuk minder gevaarlijk om motor te rijden met een helm op, gelukkig is dat nu al tientallen jaren verplicht.

Na 8 jaar is het meestal wel tijd om je motorhelm te vervangen

Draag beschermende motorkleding

Beschermende motorkleding, zoals motorlaarzen en motorpakken doen de kans op letsel bij een motorongeval afnemen. De kans op ernstig letsel aan het onderlichaam vermindert met 69% als je motorlaarzen en een motorbroek draagt.

Het dragen van handschoenen en een motorjack verminderen de kans op letsel aan polsen en handen met 48%. Motorrijders in Nederland dragen vrijwel allemaal speciale motorkleding ter bescherming.

Het is geen wettelijke verplichting om motorkleding te dragen. Motorrijden is wel gevaarlijk als je geen beschermende kleding draagt. De cijfers wijzen uit dat de kans op letsel veel groter is zonder beschermende motorkleding.

Percentages die kans op ernstig letsel verminderen

  • 69% minder kans ernstig letsel onderlichaam, als je motorlaarzen en een motorbroek draagt
  • 48% minder kans ernstig letsel polsen en handen met het dragen van handschoenen en een motorjack
Blote handen en sportschoenen

Blote handen en sportschoenen

Heel eerlijk gezegd dacht ik dat er echt niemand meer zonder motorhandschoenen op een motor reed. Dat had ik dus mis. Voor de website schiet ik hier en daar eens een foto van een motorrijder, vind ik ook gewoon leuk.

Maar bij het terugkijken van de foto’s, zie ik dat motorrijders in de stad soms niet de (kleine) moeite nemen om motorhandschoenen aan te doen.

Ik snap het wel, alles wat je extra moet doen of meenemen is lastig. Maar motorhandschoenen zou ik altijd dragen, als je valt (en dat hoeft niet jou schuld te zijn), vang je de klap meestal als eerste met je handen op.

Wil je met een spijkerbroek rijden, neem dan een broek met Kevlar. Dan ben je in ieder geval wel beschermd tegen glijden over het asfalt, wat bij een normale spijkerbroek zeker niet het geval is. Een Kevlar spijkerbroek voelt ook gewoon als een normale spijkerbroek.

Een vrouw op een sportieve motorfiets zie je best vaak

Een vrouw op een sportieve motorfiets met echt te weinig bescherming

Houd je aan de maximale snelheid

De maximale snelheid is er niet voor niets. Houd je daarom ook tijdens het motorrijden aan de maximale snelheid. Er gebeuren nu eenmaal meer motorongelukken als gevolg van snelheidsovertredingen.

En ik ben ook niet heiliger dan de paus, dus ik rijd ook wel eens te hard. Maar bedenk vooral dat bijvoorbeeld automobilisten je al minder goed zien en al helemaal niet kunnen inschatten hoe snel je rijdt.

Ook bij verkeerslichten, ben je op je motor na groen binnen 2 seconden als je wilt het kruispunt al over. Maar als er iemand door rood rijdt (express of verkeerd inschat), heb jij geen kans meer, je reactie seconde is al 1 seconde. Scan zoveel mogelijk het gebied voor je.

Automobilisten kunnen je snelheid echt niet inschatten

Type motor en gevaarlijk rijden

Het type motor speelt overigens ook nog een rol bij het aantal motorongevallen. Er is in de Verenigde Staten onderzoek naar gedaan. Daaruit blijkt dat 500 cc motoren of met een grotere cilinderinhoud vaker bij een ongeluk betrokken zijn dan motoren van 250 cc of minder.

Het grotere risico is overigens niet alleen te wijten aan de cilinderinhoud van de motor. De motorrijders op grote en zware motoren vertonen namelijk ook ander rijgedrag. Uit het onderzoek kwam naar voren dat er meer snelheidsovertredingen werden begaan.

Het aantal snelheidsovertredingen van motorrijders op zware motoren is in andere landen eveneens hoger. Er is daar ook in het Verenigd Koninkrijk onderzoek naar gedaan, net als in Taiwan.

In Nederland is er geen onderzoek gedaan naar de relatie tussen het type motor en gevaarlijk rijden of kans op ongelukken. Wel is bekend dat 82% van de motoren in Nederland over een cilinderinhoud van minimaal 500 cc beschikken.

Suzuki GSX750R

Een Suzuki GSX750R nodigt uit tot snel rijden, maar gelukkig bepaal je dat altijd nog zelf

Zelf vind ik de conclusies uit dit onderzoek nog wel wat snel getrokken. Ik heb niet alle informatie, maar er zijn volgens mij veel meer motoren boven de 500 cc dan dat er motoren tot 250 cc zijn.

Maar wat je met je gezond verstand wel kunt bedenken, is dat een supersport motor, niet alleen sneller is, maar ook uitnodigt tot sneller rijden. En je zit met meer cc nu eenmaal ook sneller op hogere snelheden dan je soms zelf zou willen.

De laatste 5 motoren die ik gehad heb, hadden allemaal meer dan 100 pk. En of het nou om een sport- of toermotorfiets ging, met allemaal heb ik wel momenten gehad dat ik vlot optrok, op de teller keek en dacht, mmmm, even iets terug die gashendel.

Met meer cc zit je soms sneller op hogere snelheden dan je zou willen

Motorrijden gevaarlijker voor jongeren

Op basis van de ongevallen in Nederland, blijkt dat motorrijden gevaarlijker is voor jongeren. In de leeftijdscategorie van motorrijders van 18 tot 24 jaar is het aantal slachtoffers in het verkeer onevenredig groot. Overigens vallen in de groep tot 50 jaar de meeste verkeersslachtoffers die motorrijden.

Jongeren vormen een risico in het verkeer. Dat is niet alleen zo bij het rijden op de motor, maar ook in de auto. Het is ook bekend dat jongeren in het verkeer vaak geneigd zijn om wat meer risico te nemen. Of risicogedrag vertonen.

Pas je rijgedrag aan de omgeving aan

Motorrijden op de snelweg vereist andere vaardigheden dan motorrijden in de stad. Het is altijd belangrijk om je rijgedrag op de motor aan de omgeving aan te passen. Niet alleen in de bebouwde kom of daarbuiten, maar ook in andere soorten gebieden.

Ook als je bijvoorbeeld met je motor de bergen in gaat en je haarspeldbochten tegenkomt. Of als je met de motor afdaalt naar beneden in de bergen. Dat rijdt echt anders dan dat je op een provinciale weg langs weilanden rijdt.

Gerelateerde vragen

Dragen motorrijvaardigheidstrainingen bij aan de verkeersveiligheid?

Het volgen van een Nederlands Voortgezette Rijopleiding (VRO) draagt bij aan de verkeersveiligheid. Je leert potentiële gevaren in het verkeer te herkennen en daar als motorrijder op te anticiperen. Rijvaardigheidstrainingen zijn specifiek op onderdelen gericht en maken het motorrijden als zodanig ook minder gevaarlijk.

Mijn helm is wel oud, maar ziet er nog heel goed uit, moet ik toch een nieuwe kopen?

Een motorhelm die er nog fantastisch uitziet, ontkomt niet aan het verouderingsproces. Het advies is dan ook om een motorhelm na ongeveer acht jaar te vervangen. Het is natuurlijk van het grootste belang je hoofd goed te beschermen tijdens het motorrijden.

Gerelateerde onderwerpen:

Geld verdienen met je motorrijden passie?

Rijd je motor, heb je iets met motoren, werk je met motoren, maak je toertochten, sleutel je aan motoren, heb je een oldtimer, geef je motorrijles, ga je op motorvakantie, enz, enz. dan heb je vast en zeker leuke en/of interessante motorverhalen om over te schrijven, je hoeft echt geen schrijver te zijn.

Lees hoe je geld kunt verdienen door over motorrijden voor ons te schrijven.

Over de schrijver
Vanaf 1981 tot heden 8 motorfietsen in bezit gehad - 2 Voortgezette Rijopleidingen (VRO) - 1 Circuit Rijvaardigheids Training (CRT) - 20+ jaar motorvakantie ervaring - lid FJR-club Nederland
Reactie plaatsen