Tips Voor Het Motorrijden Met Passagier
02 mei 2019 

Tips Voor Het Motorrijden Met Passagier

Het motorrijden met passagier is dubbel zo leuk. Als je niet gewend bent om met een duopassagier te rijden, is dat de eerste paar keer even wennen. Het rijdt toch net even anders op de motor als er iemand achterop zit.

Wat zijn de tips voor het motorrijden met passagier? Het is belangrijk om eerst eens in een rustige omgeving te oefenen. Ook is het mogelijk om een rijvaardigheidstraining met duopassagier te volgen. Verder is het belangrijk om een goede zitpositie voor de passagier achterop de motor te creëren als deze niet aanwezig is. Maak goede afspraken met de degene die achterop zit.

Het motorrijden met een passagier zorgt in de eerste plaats al voor extra ballast. Het is echter een andere vorm van belasting dan een zware bepakking. De duorijder moet bijvoorbeeld met de motorrijder meebewegen op de motor. Bijvoorbeeld door mee te leunen in een bocht.

Motorrijden met passagier: tips voor de bestuurder

Het motorrijden met een passagier vereist een aantal voorzorgsmaatregelen voor de bestuurder. Om te beginnen dient de motor geschikt te zijn voor een duopassagier, zoals een ruim zadel. Het is belangrijk om te zorgen dat je de vering van je motor aanpast aan het extra gewicht. Ook is het aan te raden om de luchtdruk van de motorbanden te verhogen.

Oefen eerst op een rustige weg voordat je gaat deelnemen aan het drukke verkeer. Dan krijg je de juiste feeling en ervaar je op je gemak hoe het is om met een duopassagier te rijden. Het beste is om de motor te starten voordat je passagier opstapt. De motor dient uiteraard wel in een stabiele positie te staan.

Voor wat betreft het zadel geldt dat deze groot genoeg moet zijn. Je wilt niet dat de passagier te dicht op je zit. Dat is niet comfortabel tijdens het motorrijden. Er is bij toermotoren en cruisers doorgaans al voorzien in een comfortabele duozit die wat verhoogd is.

Je kan ook overdrijven natuurlijk..........

Je kan ook overdrijven natuurlijk……….

Dat geeft de passagier de gelegenheid om over je heen te kijken. Als een comfortabel zadel ontbreekt, is het mogelijk om de motor daar mee uit te rusten. Eventueel in combinatie met een ruggensteun. Deze optie ligt meer voor de hand wanneer je van plan bent om vaak en ver te rijden met een duopassagier, bijvoorbeeld 1 of 2 weken weg op motorvakantie.

Communicatie met de passagier op de motor is belangrijk. Maak vooraf duidelijk afspraken wat je wil dat de passagier doet. Bijvoorbeeld hoe de passagier zich het beste kan vasthouden en dat de voeten op de voetsteunen moeten blijven.

Is er geen rugsteun? Dan houdt de passagier zich het beste aan je vast met een arm om je middel. Vertel je passagier ook om mee te leunen in de bocht. Uiteraard wel in dezelfde richting als waar jij in leunt.

Het gebruik van een communicatiesysteem is natuurlijk zeer handig voor onderweg. Heb je die niet? Maak dan afspraken over signalen. Bijvoorbeeld duimpje omhoog om te laten zien dat alles goed gaat en duimpje omlaag als het niet goed gaat.

Het is ook mogelijk om signalen te geven door een tikje op het dijbeen of op de schouder. Twee keer tikken om bijvoorbeeld te stoppen en een enkel tikje om te laten weten het rustiger aan te doen.

  • Vering van de motor aanpassen
  • Luchtdruk in banden verhogen
  • Zorgen voor een goede zitplaats
  • Motor starten voor opstappen passagier
  • Uitleg geven over zitpositie
  • Afspraken maken voor communicatie
De koffer als ruggesteun is wel zo makkelijk

De koffer als ruggesteun is wel zo makkelijk

Tips voor de passagier achterop de motor

Als je passagier bent achterop een motor zijn er ook een aantal handige tips om gebruik van te maken. In de eerste plaats is het belangrijk dat je zorgt voor motorkleding. Je hebt als passagier op de motor namelijk ook beschermende kleding nodig. Bijvoorbeeld een motorjas met motorbroek of motorpak, maar zorg ook voor oordoppen, als zijn het maar goedkope voor eenmalig gebruik.

Zorg ook voor gehoorbescherming voor je passagier, ook al is het maar voor 1 dag

Verder is het dragen van een helm natuurlijk verplicht en belangrijk. Zorg dat de helm goed past en comfortabel zit. Met betrekking tot schoenen geldt dat je het beste schoeisel draagt met een stevige hak. Die is tegen de steunen te zetten. Als je geen motorlaarzen hebt, zijn bergschoenen bijvoorbeeld ideaal.

Laat aan de bestuurder weten wanneer je op wilt stappen en doe dat ook bij het afstappen als de motor geparkeerd is. Tijdens het rijden op de motor is het voor de veiligheid nodig om je voeten op de voetsteunen te houden. Voor houvast sla je een arm om het middel van de motorrijder. Beide armen mag natuurlijk ook.

Passagier met 2 armen om het middel van de motorrijder

Passagier met 2 armen om het middel van de motorrijder

Als de motor een rugsteun heeft, hoeft dat niet. Het is belangrijk om vooraf afspraken te maken met de bestuurder. Bijvoorbeeld hoe je gaat meebewegen in de bochten. Je leunt het beste in de richting van de motorrijder mee. Blijf tijdens een stop, zoals voor een verkeerslicht rustig zitten. Het is niet prettig voor de bestuurder als je bijvoorbeeld gaat wiebelen of heen en weer beweegt.

Communicatie tijdens de rit is belangrijk. Het is het handigst als er sprake is van een communicatiesysteem. In andere situaties maak je gewoon afspraken met de bestuurder om iets te laten weten. Bijvoorbeeld door een bepaald teken te geven als je wilt stoppen.

Is er sprake van een angstig moment tijdens een bepaalde manoeuvre? Klem dan je dijbenen stevig tegen de motor aan en doe eventueel je ogen dicht. Het moment is dan zo weer voorbij. Houd in elk geval niet de handgrepen achterop de motor vast. Dat is mogelijk gevaarlijk in situaties waarin de motorrijder hard moet remmen.

Als je de motorrijder vasthoud, ben je meer een eenheid

Als je de motorrijder vasthoud, heb je ook het voordeel dat je eigenlijk meer een eenheid bent. Op deze manier beweeg je automatisch mee met de motorrijder als deze bij bochten meebeweegt. Zo wordt voor de motorrijder het gedrag van de passagier voorspelbaarder.

  • Draag beschermende motorkleding
  • Rijd met een goed passende helm
  • Laat weten wanneer je opstapt en afstapt
  • Sla je arm of armen om het middel van de bestuurder
  • Houd je voeten op de voetsteun
  • Blijf rustig zitten voor een stoplicht
  • Maak afspraken over communicatie

Tips voor kind mee achterop de motor

Er zijn maar een paar wettelijke regels die van toepassing zijn als je een kind als passagier achterop de motor meeneemt. In de eerste plaats is het verplicht om het kind een goedgekeurde helm te laten dragen. Dat wil zeggen een ECE 22.05 goedgekeurde helm.

Bovendien moet het kind op de passagiersplek de voeten op voetsteunen plaatsen. Voor wat betreft de helm is het bij kinderen zeker ook van belang een goed passende helm te dragen. Een helm die voor het kind te groot is, biedt geen of niet afdoende bescherming.

Het is natuurlijk belangrijk dat het kind ook beschermende motorkleding draagt. Daarbij is het extra van belang om te controleren of de kleding past. Er is weinig bescherming als de protectiestukken op een verkeerde plaats zitten. Er is uiteraard speciale motorkleding voor kinderen in verschillende maten beschikbaar.

Motorrijden met zoon achterop

Rob gaat een stukje motorrijden en zoon Dico zit achterop (2004)

In het voorbeeld van mijn eigen foto uit 2004, moet ik zeggen dat ik toen wel mijn best had gedaan om mijn zoon veel bescherming aan te doen, maar toch was het niet 100%. Het blijft ook lastig als je zoon maar een paar keer mee gaat. Mensen schaffen dan toch niet snel een hele uitrusting van honderden euro’s aan, maar ik denk dat het ook niet zo duur hoeft te zijn.

Eigenlijk was alles te groot, hij droeg mijn oude laarzen, mijn vorige helm, een stel van mijn andere handschoenen. Het leren motorpak had ik op Koninginnedag gekocht en was wel een klein leren motorpak, ik denk voor slanke dame, maar eigenlijk voor hem nog steeds te groot.

Iets is beter dan niets natuurlijk, hij zat wel van top tot teen in het leer, maar met de kennis van nu (ben weer 15 jaar ouder en een heel klein beetje wijzer), zou ik het niet meer zo doen. Ik zou nu in ieder geval een nieuwe kinderhelm kopen en op zoek gaan naar tweedehands motorkleding, motorpak voor kinderen, laarzen voor kinderen en handschoenen voor kinderen.

Koop de kinderhelm altijd nieuw en koop de overige motorkleding eventueel tweedehands op bijvoorbeeld Marktplaats

Dit alles kost natuurlijk geld, maar hoeft niet eens heel duur te zijn. En als de helm, laarzen en motorkleding niet meer passen, dan zou ik alles weer verkopen op Marktplaats. Een integraal kinderhelm koop je nieuw voor € 60 en als je het overige op Marktplaats koopt en weer verkoopt op Marktplaats als het niet meer past, heeft het je uiteindelijk weinig gekost.

Maar goed, gelukkig is alles altijd goed gegaan en is er nooit wat gebeurd in de vorm van een schuivertje of iets anders, maar als er wel iets was gebeurd en de helm was van zijn hoofd gevlogen, je moet er niet aan denken, je vergeeft het jezelf nooit.

Dus als je voor de keuze staat, koop tweedehands passende motorkleding en voor de zekerheid de helm nieuw. Uiteraard kun je ook alles nieuw kopen, maar als hobby kost motorrijden sowieso al best veel geld. Houdt er rekening mee dat kinderen snel groeien en dus kan het zomaar zijn dat je het jaar erop weer alles moet aanschaffen.

Er zijn ook gewoon speciale motorhelmen voor kinderen verkrijgbaar. Er geldt geen leeftijdseis om als kind mee achterop de motor te gaan. Aan de andere kant is er wel een adviesleeftijd en die komt uit op een minimale leeftijd tussen de 10 en 12 jaar.

Vanaf welke leeftijd een kind achterop kan is verschillend, hier is het in ieder geval duidelijk

Vanaf welke leeftijd een kind achterop kan is verschillend, hier is het in ieder geval duidelijk

Het is voor kinderen belangrijk om goed te zitten en om te weten wat te doen. Bijvoorbeeld stevig vasthouden en meekijken met de bestuurder. Bovendien is het belangrijk dat het kind niet te veel beweegt, niet tegen leunt en rustig blijft zitten.

Het hangt niet alleen van de leeftijd van het kind af of het verantwoord is om mee te gaan als passagier op de motor. De lengte en begrijpend vermogen spelen eveneens een rol. Neem in elk geval uitgebreid de tijd om met het kind te praten, uitleg te geven en afspraken te maken.

Rijvaardigheidstraining met duopassagier

Het is altijd goed om extra kennis en ervaring op te doen voor het motorrijden. Het is bijvoorbeeld dan ook mogelijk om een rijvaardigheidstraining met duopassagier te volgen. Dat heeft uiteraard als voordeel dat je onder professionele begeleiding leert om je motorrijden te verbeteren en je veiligheid te vergroten.

Het is dan ook geen rijvaardigheidstraining om te leren rijden met een duopassagier. Je mag echter wel een passagier achterop de motor meenemen tijdens een dergelijke rijvaardigheidstraining. Motorrijden met een passagier is niet bijzonder moeilijk als je goede afspraken maakt en zeker als je de cursus samen met je passagier doet, zal dat zeker helpen.

Heb je vaak iemand achterop, dan zou je een schadeverzekering voor een opzittende af kunnen sluiten

Heb je vaak iemand achterop, dan zou je een schadeverzekering voor een opzittende af kunnen sluiten

Gerelateerde vragen

Moet ik voor het rijden met een passagier achterop de motor een opzittende verzekering afsluiten?

Het is niet verplicht om een opzittende verzekering af te sluiten als je met een passagier achterop de motor gaat rijden. Je mag zelf weten of je bijvoorbeeld een schadeverzekering opzittende of een ongevallenverzekering opzittende afsluit. Dit type verzekering is een aanvullende dekking op een motorverzekering en is naar persoonlijke voorkeur af te sluiten.

Kan ik voor mijn duopassagier op de motor een tweedehands motorhelm kopen?

Het is niet verstandig om een tweedehands motorhelm voor de passagier achterop je motor te kopen. Je weet nooit of de helm een keer gevallen is en de valbescherming functie heeft verloren. Dat is de belangrijkste reden om niet voor een tweedehands helm te kiezen. Motorhelmen zijn nieuw verkrijgbaar in allerlei prijsklassen, zodat een laag budget ook mogelijkheden biedt.

Kan ik mijn zwangere vrouw nog achterop de motor meenemen?

Er is geen belemmering om je zwangere vrouw achterop de motor mee te nemen. Als de maanden van de zwangerschap verstrijken, is het natuurlijk wel veel minder comfortabel. De buik komt dan in de weg te zitten. Je vrouw voelt het beste aan tot welk stadium het mogelijk is om mee te gaan op de motor. Overigens zijn er ook zwangere vrouwen die vanaf het moment van wetenschap van de zwangerschap geen enkel risico willen nemen.

Theorie-leren.nl

Help mee om MOTORRIJDENEXPERT.NL te laten groeien en deel dit artikel met je vrienden, KLIK hieronder op een sociale button om te delen!

Over de schrijver
Vanaf 1981 tot heden 9 motorfietsen in bezit gehad - 2 Voortgezette Rijopleidingen (VRO) - 1 Circuit Rijvaardigheids Training (CRT) - 30+ jaar motorvakantie ervaring - lid FJR-club Nederland
Motormier
Door

Motormier

op 22 Mar 2020

Het zou ook wel eens interessant zijn om eens een lijst te publiceren met motoren die geschikt zijn voor een duo. Met name comfort (ook, of juist voor de duo) is belangrijk. Een Yamaha R6 heeft plek voor een duo, maar of het nou zo comfortabel is? Ik had vroeger een GSX600F. Op zich ging het wel met een duo, maar naar verloop van tijd kreeg ik toch wel erg veel last van mijn polsen. Hiermee kom ik bij mijn tweede punt: Lichamelijke conditie van de bestuurder.. De bestuurder moet er (zeker bij een sportfiets) rekening mee houden dan zijn polsen behoorlijk wat te verduren krijgen. Doe je dat niet, dan is dat zeer vervelend voor de bestuurder,eigenlijk zelfs gevaarlijk. Dat is sowieso een reden om niet gelijk langere tochten te plannen. Doe eerst een korte tocht.

Rob-Hendriksen
Door

Rob-Hendriksen

op 22 Mar 2020

Bedankt voor je reactie Motormier. Een R6 is inderdaad niet bepaald lekker voor de duopassagier. Voor een kort ritje kan het natuurlijk wel. Zelf vind ik het er ook altijd wat raar uitzien, zo een sportmotor met dan iemand hoog achterop. Maar als je iemand moet vervoeren is het niet anders. Dit soort motoren zijn daar natuurlijk ook niet voor ontworpen. De wat "bravere" uitvoeren als de GSX zijn al beter. Zelf heb ik ook een aantal sportieve motoren gehad en inderdaad, je polsen hebben meer te verduren, want je hangt er toch vaak op en met druk van de duo achter je wordt het nog heftiger. Bedankt voor de tip om een lijst met duo geschikte motoren te maken, die houden we in gedachte.

Reactie plaatsen