Het rijden op een elektrische motorfiets is uiteraard een hele andere beleving. In de eerste plaats is er de stilte in plaats van het geluid van ronkende motoren. Bovendien is er momenteel in verhouding nog maar een beperkt aanbod van elektrische motorfietsen.
Wil je alles weten over een elektrische motorfiets rijden? Lees er meer over en ontdek wat de ontwikkelingen van het moment zijn. Het is al wel bekend dat de vraag naar elektrische motorfietsen alleen maar toeneemt. Ontdek hier alles over het elektrisch motorfiets rijden met informatie over modellen, rijbewijs, actieradius en over de vele voordelen.
Overweeg je om op een elektrische motorfiets te gaan rijden? Dan is het zeker interessant om er meer over te weten te komen. Bijvoorbeeld waarmee je rekening moet houden als je een elektrische motor koopt. Of welk rijbewijs je nodig hebt om ermee te rijden.
Toekomst elektrische motorfiets rijden
Het rijden op een elektrische motorfiets is nog niet ingeburgerd, maar heeft zeker de toekomst. Het is niet voor niets dat vier grote Japanse motorfietsfabrikanten op dat gebied de handen ineen hebben geslagen.
Het is wachten op de grote merken, voorlopig zijn het nog steeds erg veel concept motoren
Het gaat hier om Honda, Yamaha, Suzuki en Kawasaki. De krachten zijn gebundeld om de elektrische motorfiets echt in de markt te zetten. De samenwerking heeft onder meer als doel om de basisnormen vast te leggen aangaande het elektrisch motorrijden.
Bijvoorbeeld als het gaat over de capaciteit van de accu, maar ook om de promotie en laadmogelijkheden. Honda heeft in het verleden al concepten geïntroduceerd, zoals het Riding Assist-e en CR Electric concept.
Er zijn al meerdere motormerken die verder vooruitlopen en al elektrische motorfietsen in productie hebben. Bijvoorbeeld de e-motorbikes van Zero Motorcycles. Ducati en Harley Davidson hebben bovendien aangekondigd dat er nieuwe elektrische motorfietsen komen.
Harley Davidson lanceert de LiveWire die een actieradius heeft van 225 kilometer voor een verkoopprijs rond de 34.000 euro. Het is de verwachting dat dit motormerk in 2022 een compleet gamma heeft met elektrische motorfietsen.
Andere motormerken die elektrische motorfietsen ontwikkelen zijn onder meer Energica, Johammer, Kuberg, Kumpan Electric en Tacita.
Voordelen overstap naar elektrisch motorrijden
Er zijn meerdere voordelen om de overstap naar elektrisch motorrijden te maken. Je hoeft bijvoorbeeld nooit meer benzine te tanken bij een pompstation. Je hebt geen last van uitlaatgassen en het milieu evenmin.
Er is rekening gehouden met het gewicht van de elektrische motorfietsen. De acceleratie is bovendien op een fantastisch niveau en de rijervaring is als het ware onbezorgd. Uiteindelijk is het elektrisch rijden op een motor ook nog goedkoper.
Zie in deze video de acceleratie van een elektrische motorfiets in vergelijk met een Ducati Panigale met 208 pk
Er is bijvoorbeeld geen periodiek onderhoud meer nodig van de aandrijving. Dat een elektrische motorfiets misschien in aanschaf nog duurder is, verdient zich in de loop der tijd terug. Er zijn veel zaken overbodig als het gaat om onderhoud van e-motorfietsen.
Je hoeft bijvoorbeeld geen koppeling of motoroliefilter te vervangen. Of de choke kabels een smeerbeurt te geven of het peil van de olie te controleren. Qua onderhoud is er dus zeker sprake van een kostenbesparing.
Energica Eva EsseEsse9 elektrische motorfiets is in Nederland te koop
Zero Motorcycles: marktleider elektrische motorfietsen
Zero Motorcycles is de marktleider in het segment van elektrische motoren. Dit motormerk heeft al meerdere modellen in omloop. Elk model heeft weer een ander design en unieke eigenschappen. Er is onder meer de naked streetbike in de vorm van het model Zero S | SR.
Of de effortless power motorfiets als Zero SD / F. Zo is er ook de Zero DS | DSR als powerful versatility motorfiets. De lean and mean motorfiets heeft vorm gekregen in het model Zero FX. Dan is er ook nog de stealthy supermoto in het model Zero FXS.
- Zero S | SR
- Zero SD / F
- Zero DS | DSR
- Zero FX
- Zero FXS
Zero DS|DSR – Electric Dual Sport
De elektrische motorfiets Zero DSR Black Forest Edition is bijvoorbeeld ideaal om mee te toeren en geschikt voor elk terrein. Deze e-motorfiets is onder meer uitgerust met een Charge Tank en is voorzien van een premium kofferset.
De Dual Sport aandrijving zorgt voor een optimale rijervaring, maar dan wel in alle stilte. De elektrische Dual Sport motor heeft van de verschillende modellen het grootste rijbereik. De Charge Tank biedt een gemiddelde actieradius tot 152 kilometer.
In de stad is dat echter 262 kilometer en op de snelweg 126 km. Overigens zijn de modellen DS, S, FXS en FX direct op te laden via het stopcontact. Er zijn bovendien opties om de laadsnelheid te verhogen. Bijvoorbeeld met een Quick Charger.
Elektrische motorfiets extra snel opladen met Quick Charger
Actieradius bij elektrisch motorrijden
Bij het rijden op een elektrische motorfiets is de actieradius van groot belang. Het gaat hierbij om het bereik van de motor met een volledig opgeladen accu. De actieradius is in de praktijk altijd weer anders, want de omstandigheden zijn van wezenlijk belang.
Het maakt bijvoorbeeld veel uit of je in de stad rijdt of over de snelweg met je motor. De actieradius in de stad is groter op een elektrische motorfiets dan bij het rijden over de snelweg.
De Zero S van Zero Motorcycles heeft in de stad bijvoorbeeld een rijbereik van 359 kilometer. De actieradius is van meerdere factoren afhankelijk. Het gaat onder meer om de route die je rijdt, maar ook om de weersomstandigheden.
Leuke video met een Zero SR, zie ook eens hoe makkelijk je een burnout maakt (in de video bij 14 minuten en 40 seconden)
Uiteraard speelt het type elektrische motorfiets eveneens een rol net als de motorrijder zelf. Het rijgedrag heeft dus ook enige invloed op het rijbereik van de motor. Is er bijvoorbeeld sprake van een aerodynamische positie of van een constante snelheid?
Heb je als motorrijder bagage bij je en wat is het gewicht daar dan van. Is het windstil en schijnt de zon of is er sprake van een stevige storm? Zijn de banden genoeg op spanning en is de ketting of riem goed afgesteld?
Dit zijn allemaal aspecten die uiteindelijk invloed hebben op de actieradius. Het rijbereik is de ene dag dan ook anders dan de andere dag. De gemiddelde motorrijder rijdt overigens tussen de 1.200 tot 3.400 kilometer op jaarbasis volgens een SWOV onderzoek.
Maar er zijn ook onderzoeken die andere getallen geven. Persoonlijk denk ik dat bovenstaande redelijk klopt als gemiddelde. Sommige motorrijders rijden zomaar een jaar of meer niet, andere rijden per jaar 30.000 km, de verschillen zijn groot.
De afstand van het woon-werkverkeer beperkt zich doorgaans tot 20 kilometer. Het opladen hoeft dan ook niet dagelijks plaats te vinden als de gereden kilometers meevallen, dus voor woon-werkverkeer zou je denken dat een elektrische motorfiets zeker moet kunnen.
Invloed op actieradius:
- Route
- Motorrijder
- Weersomstandigheden
- Elektrische motorfiets Quick Charger
Welk rijbewijs heb je nodig voor een elektrische motorfiets rijden?
Het is mogelijk om op een elektrische motorfiets rijexamen te doen. Dan heb je echter wel te maken met een beperking. Op het motorrijbewijs komt dan een automaat code 78 te staan. Dat betekent dat je daarmee niet op een handgeschakelde motor mag rijden.
Met een regulier motorrijbewijs is het toegestaan om op elektrische motorfietsen te rijden. Heb je een A1 rijbewijs? Dan mag je rijden op een 11 kW elektrische motor.
Oplaadpunten voor elektrische motorfietsen
De actieradius van het elektrisch rijden op een motorfiets is niet gigantisch als je ermee over de snelweg gaat. Ben je van plan om uren door het land te rijden dan ontkom je er niet aan om de accu op te laden.
Het voordeel is natuurlijk dat er door heel Nederland voorzien is in oplaadpunten voor elektrisch rijden. Bovendien vertrek je met een volle accu van huis na het opladen via het stopcontact.
Een eerste stop is met het huidige rijbereik en rijden over de snelweg na een uur al ongeveer nodig. Dat is dan ook mooi meteen een moment om even een kopje koffie te drinken. Bovendien zijn er veel verschillende gratis oplaadpunten beschikbaar.
Bij de oplaadpunten staat vermeld welke stekkers er geschikt voor zijn. Als je een lange rit gaat maken, is het aan te raden om vooraf te kijken waar de oplaadpunten zijn. Zo is het mogelijk om een hele route uit te stippelen en ook alvast te bepalen waar de rustpauzes dan zijn.
Het is heel eenvoudig om gebruik te maken van een laadpaal om de accu van je elektrische motorfiets op te laden. Je parkeert de motor bij een stekkerpunt en daarna sluit je de kabel aan op je motor.
De laadpas haal je langs de lezer en daarvan laadt de accu op. In de Nederland is de dichtheid van laadpalen heel groot, zodat er altijd wel een stroompunt in de buurt is. Zo zijn er onder meer laadpunten in veel parkeergarages, maar ook op gemeentelijke parkeerplaatsen die openbaar zijn.
Langs de snelweg zijn er bovendien snellaadpalen beschikbaar en hier heb je een laadpas voor nodig. De laadpas is als het ware een creditcard voor stroom. Er bestaan ook prepaid laadpassen.
Gerelateerde vragen
Hoelang duurt het om een accu van een elektrische motorfiets op te laden?
Het hangt echt af van de grootte van de accu en van de stroomsterkte van de laadpaal. Een laadpaal met een hoge stroomsterkte in kW levert sneller stroom. De accu is dan eerder vol. Een snellader voorziet al in vijftien minuten in een bijna volle accu.
Wat kost elektrisch motorfiets rijden?
Je bent kosten kwijt voor de verzekering, wegenbelasting en stroomkosten. De stroomkosten zijn afhankelijk van hoeveel je rijdt. Het opladen van een accu kost misschien 0,20 euro voor 20 kilometer rijden. Rijd je dus elke dag naar je werk heen en weer en komt dat uit op 40 km? Dan kost dat omgerekend 0,40 euro aan dagelijkse stroomkosten. De kosten variëren wel per type motor en accu.
Hoi, ik ben Rob. Als je dit artikel leuk vond, wil je misschien ook zien: