De beste druppellader voor een motor

Een motor druppellader is noodzakelijk als je motor langere tijd stil staat. Dat kan zijn omdat je alleen met mooi weer rijdt, of niet in de winter wilt rijden. Om te zorgen dat je accu in topconditie blijft, is het belangrijk dat deze niet continu wordt opgeladen, want dan verouderd een motor accu sneller.

Wat is de beste druppellader voor motoren? Daar kunnen we kort over zijn, dat is de Tecmate Optimate druppellader. Heb je een motor zonder CAN-BUS techniek, dan is een Optimate 3 (0,8 A) prima geschikt (€ 49,95). Wil je sneller kunnen laden, dan kun je kiezen voor een Optimate 4 Dual 1A (€ 69,95). Heb je een motor met CAN-BUS techniek, kies dan de Optimate 4 CAN-BUS Edition.

Je wilt dat je accu altijd vol is en niet leegloopt, ook niet als je de motor een paar maanden niet hebt gebruikt, wat bij de meeste motorrijders vaak voorkomt. Een ouderwetse lader zorgt dat een accu altijd wordt opgeladen, ook al is deze vol.

Een druppellader blijft de accu niet continu opladen, maar stopt met opladen als de accu opgeladen is. Als de capaciteit dan onder een bepaald niveau komt, dan begint het laden weer automatisch.

Deze manier van laden, zorgt dat de accu niet lui wordt. Op deze manier wordt een beetje het proces nagebootst wat ook gebeurd bij motorrijden, accu ontlaad bij gebruik en laad bij motorrijden weer op.

Actuele prijzen van Optimate druppelladers

De Optimate druppellader in gebruik

Heel eerlijk gezegd, ik kijk eigenlijk nooit naar de druppellader die ik heb (Optimate 3), de druppellader doet gewoon zijn werk. De druppellader staat bij mij in de garage op een plank naast de motor.

Mijn optimate 3 op de plank naast de motor in de garage

Mijn optimate 3 op de plank naast de motor in de garage

Als ik de motor neerzet, plug ik direct de druppellader aan de accu, door middel van een stekkertje dat naast mijn contactslot zit, paar seconden werk.

Ik denk ook nooit, ga ik morgen weer rijden of over een week, over een maand, het maakt niet uit, ik plug hem gewoon altijd aan de druppellader en dat blijkt al 20 jaar prima te werken.

Rechtsboven, net onder de teller zie je de aansluiting naar mijn accu, beschermt door een rubberen dopje

Rechtsboven, net onder de teller zie je de aansluiting naar mijn accu, beschermt door een vierkante rubberen dopje

Stekker Optimate plaatsen en klaar

Stekker Optimate plaatsen en klaar

De lampjes op de Optimate druppellader

Op het moment dat je de motor neerzet en aan de druppellader plugt, zie je dat eerst heel snel het rode lampje aan gaat (fractie van seconde) en dan direct een lampje oranje gaat branden (laden). Na verloop van tijd wordt het lampje groen. Zou het lampje rood worden, dan is er iets niet goed, maar eerlijk gezegd heb ik dit nooit meegemaakt.

Hoe lang gaat mijn Optimate druppellader al mee?

Om dit artikel over de druppellader te schrijven, heb ik geprobeerd te achterhalen hoe lang ik deze druppellader al heb, ik denk zeker 15, maar het kan ook met gemak 20 jaar of meer zijn. Ik weet niet eens meer waar ik hem gekocht heb, het is echt heel lang geleden.

Wat ik wel weet, is dat de Optimate druppellader toen doorging als de druppellader die je zou moeten kopen als motorrijder. En ook ik heb er geen seconde spijt van gehad. Momenteel is de Optimate nog steeds de druppellader die iedereen aanbeveelt.

Mijn Optimate 3 gaat al 15 of 20 jaar mee, precies weet ik het niet meer

Accu’s gaan met een Optimate druppellader veel langer mee

In al die 15 of 20 jaar dat ik de Optimate druppellader heb, zijn er door mij ook amper nieuwe accu’s gekocht. Terwijl ik in deze periode nooit een nieuwe motor heb gekocht. Dus de accu’s waren meestal ook al een paar jaar oud als ik ze kocht. Nu moet je met accu’s ook een beetje geluk hebben, maar het valt wel op, ik denk dat ik in 20 jaar, maar 2x een nieuwe accu heb gekocht.

Mijn huidige motor stond in de showroom van een dealer. Om de proefrit te kunnen maken, moest de motor accu eerst even worden geholpen, want de motor startte niet uit zichzelf. Bij terugkomst van de proefrit, van toch al snel een half uur, heb ik besloten om de motor te kopen.

Ik wilde de motor direct meenemen, maar bij vertrek deed de accu het weer niet. De dealer heeft toen direct de accu vervangen. Dus vermoedelijk gaat een accu zonder druppellader toch snel achteruit. Want na een actieve proefrit van een half uur of meer, zou 1x starten wel moeten kunnen bij een goede accu.

Langzaam leeglopende accu’s worden lui

Als de accu een paar maanden in de showroom heeft gestaan en alleen maar zachtjes is leeggelopen, is dat misschien wel direct de nekslag geweest voor deze accu, zo snel kan het dus gaan.

Op het moment van schrijven van dit artikel, heb ik deze motor iets meer dan 3 jaar. En ook de 3 jaar geleden vervangen accu doet het nog steeds prima. Het lijkt er dus op dat de vorige accu gewoon snel achteruit is gegaan, omdat de accu lui is geworden in de showroom.

Zie in de video hoe je de optimate 4 aansluit op een aansluiting op je motorfiets, of hoe je het aansluitsnoer op je accu aansluit

De optimate, een begrip bij motorrijders

Toen ik 15 of 20 jaar geleden een druppellader wilde kopen, was de Optimate je van het, ik hoorde iedereen erover, dus heb ik deze maar gekocht, een optimate 3.

Het is ongelooflijk, maar bij het opzoeken van de druppellader, blijkt dus dat de optimate 3 nog steeds te koop is, dat zegt eigenlijk wel iets, ik had gedacht dat we ondertussen wel op een Optimate 12 zouden zitten………….

Het feit dat de Optimate 3 er nog steeds is, zegt wel iets over de kwaliteit en komt overeen met wat ik zelf heb ervaren, gewoon een probleemloos goed werkend apparaat.

Voor alle motoren is de Optimate geschikt, wel even opletten als je CAN-BUS techniek hebt

De druppellader is ook niet aan een bepaalde motor gebonden. Mijn druppellader heeft al accu’s van verschillende motormerken en motortypes opgeladen (Honda CBR 1000, Yamaha YZF 750 R, Yamaha FJR1300A, Aprilia Mille, Aprilia Tuono), allemaal zware motoren, zowel 4 als 2 cilinders van 750 tot 1.300 cc. En bij een 2 cilinder van 1000 CC zoals de Aprilia’s heb je echt een goede accu nodig om deze aan de gang te krijgen.

De Optimate 3 is nog steeds te koop, heb je een motorfiets zonder CAN-BUS techniek en wil je niet te veel geld uitgeven, dan zou ik gewoon een Optimate 3 kopen, zolang het nog kan, mijn motor accu’s doen het er al 20 jaar prima op.

Tecmate Optimate 3 – 0,8 A

De Optimate 3 heeft minder laadvermogen (0,8 A) dan de Optimate 4 dual ((1 A), maar als je de druppellader alleen voor je motor-, scooter-, jet-ski-, caravan-mover accu gebruikt, is de Optimate 3 prima geschikt.

Mijn aanrader was altijd als je geen CAN-BUS techniek in je motor hebt en niet veel geld wilt uitgeven, de Optimate 3. Maar het prijsverschil is tegenwoordig zo klein en de beschikbaarheid van de optimate 3 wordt ondertussen lastig. Dus kies dan voor de Optimate 4, dan heb je erg veel waar voor je geld.

Zie de prijzen en/of beschikbaarheid van de

Tecmate Optimate 4 – Dual 1A

De Optimate 4 is de opvolger van de Optimate 3. De Optimate 4 heeft een laadstroom van 1 A, een Optimate 3 heeft een laadstroom van 0,8 A. Hierdoor zal een Optimate 4 sneller opladen.

Als je echter net als ik de motor altijd aan de druppellader zet, dan maakt deze snelheid niets uit. Bij motorrijden laad de accu en bij wegzetten gaat het laden door als je de Optimate aansluit.

Ben je iemand die het aansluiten vergeet en soms weken niet rijdt, dan kun je een Optimate 4 overwegen, want dan is de accu sneller geladen, zodat je misschien nog op tijd weg kunt

Zie de prijzen en/of beschikbaarheid van de Optimate 4 – dual 1A

Tecmate Optimate 4 – Dual 1A CAN-BUS Edition

Nu heb ik wel altijd tweedehands motoren, de laatste motor is van 2007 en in elektronische zin, is er wel wat veranderd bij bepaalde merken motoren de laatste jaren. 

De Optimate 4 is er voor moderne motoren, met de CAN-BUS technologie. Moderne motoren zijn soms ook al sleutelloos, hebben elektronische systemen voor bijvoorbeeld belading van de motor en hebben soms CAN-BUS elektronica.

Deze systemen controleren verschillende stroompunten en hierdoor kan het zijn dat deze systemen de druppellader laadstroom blokkeren, omdat ze de stroom van de druppellader niet verwachten bij een uitgeschakelde motor.

Je hoeft zelf niet eens te weten of je motor een CAN-BUS systeem heeft De Optimate 4 ziet zelf of er wel of geen CAN-BUS systeem is om rekening mee te houden. Is er sprake van CAN-BUS, dan schakelt de Optimate 4 automatisch over op het CAN-BUS systeem.

Bij een Optimate 4 CAN-BUS Edition wordt er geen O1, maar een O9 motor stekker bijgeleverd, zodat je de lader makkelijk kunt aansluiten op de CAN-BUS aansluiting van je motor.

Om motoren met de CAN-BUS technologie te kunnen laden, is de Optimate 4 CAN-BUS edition druppellader ontwikkeld

Zie de prijzen en/of beschikbaarheid van de Optimate 4 Dual 1A CAN-BUS Edition

Over de schrijver
Vanaf 1981 tot heden 9 motorfietsen in bezit gehad - 2 Voortgezette Rijopleidingen (VRO) - 1 Circuit Rijvaardigheids Training (CRT) - 30+ jaar motorvakantie ervaring - lid FJR-club Nederland
Reactie plaatsen