Kijktechniek voor motorrijders
05 augustus 2019 

Kijktechniek voor motorrijders

Kijktechniek is essentieel voor motorrijders, waar je heen kijkt, daar ga je naartoe. Dus kijk je verkeerd, dan ga je ook verkeerd. Het is iets wat je echt bewust moet oefenen.

Waarom is kijktechniek zo belangrijk voor motorrijders? De richting waar je naartoe kijkt bij het motorrijden, daar rijdt je ook naartoe, dat gebeurd onbewust. Kunst is dus om bewust te kijken waar je naartoe wilt rijden, dan heb je de juiste kijktechniek.

De grootste fout die vooral beginnende motorrijders maken, is dat ze niet ver genoeg vooruitkijken. Dat heeft evolutionaire gronden. Onze zintuigen zijn niet ingesteld op hoge snelheden, gevaar dreigde vroeger altijd uit de nabije omgeving.

Geroutineerde motorrijders zijn zich dit feit beter bewust. Meestal kijken zij ver genoeg naar voren. Maar ook zij kunnen in bepaalde situaties zoals bij een noodstop, de blik dan toch weer net voor de motor richten. Of juist fixeren op een hindernis en daar dan juist heen rijden. Het is heel moeilijk en er is heel veel training voor nodig om het focussen van je blik dicht bij je motor af te leren.

De juiste blik

Er is dus veel oefening voor nodig en je moet jezelf er constant aan herinneren, voordat het richten van je blik naar voren een automatisme wordt. Nog veel meer inspanning vergt het om dan ook in lastige situaties de blik naar voren te blijven richten.

Ook – en juist – bij het rijden in bochten is de blik naar voren beslissend voor een goede techniek. Kijk altijd zo ver door de bocht als mogelijk is. De blik richting de bocht, naar de uitgang van de bocht gericht door je blik voortdurend van één punt verder naar het andere punt te laten verspringen.

Alleen zo kun je op tijd zien of het verloop van de bocht verandert (de bocht sluit zich), er hindernissen opduiken (langzaam rijdend verkeer…) en of er plotseling gevaren en/of obstakels opdoemen.

Motogp coureur Andrea Dovizioso kijkt hier duidelijk waar hij heen wil

Motogp coureur Andrea Dovizioso kijkt hier duidelijk waar hij heen wil, ook de coureur erachter heeft zijn hoofd al behoorlijk gedraaid

Een goede oefening voor motorrijders

Een goede oefening is de volgende. Op een geschikt terrein, bijvoorbeeld een lege parkeerplaats, leg je een opgevouwen zakdoek neer. Dit kan natuurlijk ook een bierviltje of iets anders zijn. Van een afstand van vijftig meter rijd je hier nu langzaam op aan. Doel is over de zakdoek te rijden. Bijna iedereen die dit voor de eerste keer probeert, rijdt echter krap aan de zakdoek voorbij.

Wat is er gebeurd?
Je hebt je op de zakdoek gefixeerd. Terwijl je er dichter naar toe rijdt, je blik erop gefixeerd, verdwijnt de zakdoek voor je voorwiel uit je blikveld. Naar gelang je motor vaak al enkele meters ervoor – en je rijdt er vervolgens vlak langs!

Hoe kan dit?
Je fixeert je op de zakdoek en rijdt er langzaam op af. Natuurlijk zijn kleine correcties nodig, omdat bijna niemand grote stukken kaarsrecht kan rijden (bodem oneffenheden, wind, enz.). Het probleem hierbij is, dat je zo gefixeerd bent op de zakdoek, dat normaal gesproken kleine correcties veel te overdreven uitvallen.

Hierdoor moet je tegen corrigeren, dat gaat weer te heftig, en ga zo maar door. Zo ga je steeds heftiger slingeren, hoe dichter je bij de zakdoek komt. En uiteindelijk rijd je er dus net aan voorbij.

Ook bij voor het eerst op terrein rijden zie je ditzelfde verschijnsel. Telkens wanneer het ‘eng’ wordt, beweegt je blik zich net voor je voorwiel. Je wilt namelijk zien in welke diepe richels je rijdt, waar precies die steen ligt waarvoor je uit wilt wijken, en ga zo maar door.

Wat kun je hiertegen doen?
Hiervoor geldt maar één advies: verder vooruit kijken (zoek een punt achter de zakdoek en fixeer je daarop)! Zul je deze tip ter harte nemen, dan verbetert je rijstijl ogenblikkelijk en dat zul je goed merken.

Kijktechniek op kritieke momenten
Het bovenstaande is uitgerekend in kritieke situaties erg belangrijk. Iedereen kent wel iemand die vanwege een steen (of ander plotseling opdoemend obstakel) ten val gekomen is. Misschien heb je het zelf wel meegemaakt.

Heel vaak ligt de oorzaak van de val daarin, dat men de regels van de kijktechniek niet volgt. Je bent in dat geval geneigd je te fixeren op de hindernis. Bijna als onder hypnose wordt op de (vaak) kleine steen gestaard en je weet: waar je heen kijkt, rijd je heen!

Waar je heen kijkt, rijd je heen!

Zo zie je dan wel elk detail van die kleine steen, de grote gaten rechts of links ervan merk je niet op! En zo rijd je niet voorbij aan de hindernis, maar er overheen of er tegenaan (hopelijk een hindernis waar je inderdaad met een gerust hart overheen kunt rijden). Hoofd en blik naar voren, zo kun je een obstakel ontwijken.

Ruimtelijk kijken

Bij het rijden is het belangrijk ruimtelijk te kijken. We moeten ons kunnen oriënteren en positioneren in een ruimtelijke leefomgeving. De meeste mensen beheersen de plastische blik op de naaste omgeving goed.

Nu moet deze vaardigheid op grotere afstanden toegepast worden, totdat de ruimte rondom je voertuig net zo vertrouwd wordt als de directe omgeving van je eigen lichaam. Daarbij is in principe je motor je tweede huid.

Bij grotere snelheden, vergroot dan het bereik waarin je alles moet kunnen overzien, omdat je ook sneller op dingen moet kunnen reageren. In rijrichting betekent dit een ‘ruimtelijke vertrouwdheid’ van 300 tot 500 meter van tevoren.

Doordat je je omgeving aan het observeren bent, neem je allerlei gedragingen in het verkeer waar en vorm je je steeds opnieuw een beeld van de totale verkeerssituatie.

Je blik moet daarheen gericht zijn, waar je voertuig zich in de volgende drie seconden zal bevinden. Voor een gefixeerde blik staat maar 1,3 seconde ter beschikking. Kijktechniek is dus een echte motorrijtechniek, die goed geoefend dient te worden.

Jong geleerd, oud gedaan, kijk maar eens naar die omgedraaide koppies als ze de bocht ingaan, reken maar dat die goed naar en door de bocht kijken

Voorbeeld verkeerde kijktechniek

Onderstaand voorbeeld heb ik diverse keren gezien, ik kon niet geloven wat hier gebeurde. In eerste instantie komt een motorrijder naast de weg terecht, het is niet helemaal duidelijk hoe dat gekomen is.

Het zou door verkeerd kijkgedrag kunnen komen of een combinatie van verkeerd kijken, te lage snelheid of willen stoppen op een naar rechts aflopende weg. Stoppen in een bocht klinkt ook weer niet logisch, hoe dan ook, ik heb geen idee wat de reden van de val van de 1e motorrijder is, maar hij komt naast de weg en valt een stukje naar beneden.

Het gaat in dit voorbeeld om de 2e motorrijder, die valt namelijk ook. De 2e motorrijder ziet de val van de voorste motorrijder gebeuren, hij en zijn passagier kijken naar hun vallende vriend (1.19) en de 2e motorrijder stuurt door zijn verkeerde kijkgedrag iets naar rechts, het is maar 60 cm denk ik (1.20).

Hij wil stoppen en zijn rechtervoet aan de grond zetten. Helaas, op 1.21 is zijn motor met passagier al helemaal van de weg af en gedoemd te vallen. Op 1.22 ligt de 2e motor met beide rijders al in de berm, net even voorbij de 1e gevallen motorrijder.

In 2 seconden dus al kansloos, in een split second de verkeerde keuze gemaakt, voornamelijk door verkeerd kijkgedrag en in dit geval krijgt de 2e motorrijder helaas geen tijd om deze fout te herstellen, waar dat soms wel gewoon nog kan.

Dat het niet aan de weg ligt of zo, zie je aan de andere 4 motorrijders, die weten ook hun motor te stoppen in de bocht en uiteindelijk even verderop te parkeren. Zij hadden het voordeel dat ze er verder achter reden en dus niet vlak voor hun motorfiets uit keken.

Het onderstaande voorbeeld laat precies zien wat er kan gebeuren in 3 seconden als je verkeerd kijkt en geen tijd hebt om je fout te corrigeren.

Zijn er kijktechnieken die jij gebruikt die je wilt delen?

Misschien heb jij nog speciale kijktechnieken of trucjes die helpen in bepaalde situaties. Zou super fijn zijn als je zo een situatie wilt delen, dan kunnen anderen er ook hun voordeel mee doen.

Reageer op dit artikel, scroll verder naar beneden om een reactie te plaatsen, ik zie je reactie echt graag. Verbeterpunten en/of tips worden zeker in het artikel meegenomen en komen in ieder geval bij de reacties te staan, laat van je horen en help anderen.

Bovenste foto © Motorbike on passo Stelvio

Oke, wat nu?

Hoi, ik ben Rob. Als je dit artikel leuk vond, wil je misschien ook zien:

KLIK HIER voor het overzicht van de laatste artikelen

Over de schrijver
Vanaf 1981 tot heden 9 motorfietsen in bezit gehad - 2 Voortgezette Rijopleidingen (VRO) - 1 Circuit Rijvaardigheids Training (CRT) - 30+ jaar motorvakantie ervaring - lid FJR-club Nederland
Rob-Hendriksen
Door

Rob-Hendriksen

op 20 Aug 2019

Zijn er kijktechnieken die jij gebruikt of trucjes die je gebruikt (zoals het trucje met de opgevouwen zakdoek) om betere lijnen te rijden?

Reactie plaatsen