arrow_drop_up arrow_drop_down
18 januari 2019 

Verkeerslicht Reageert Niet op Motor, Wat Nu?

Het is heel vervelend als je op de motor voor een verkeerslicht staat te wachten en de rode kleur verandert niet. Jij moet maar blijven wachten en krijgt al snel het vermoeden dat er iets niet klopt. Vooral als je van links en rechts het verkeer steeds voor je neus langs ziet rijden.

Stoplicht reageert niet op motor, wat nu? Maak er melding van bij de wegbeheerder of bij MAG. Houd bij het aanrijden in de richting van het verkeerslicht rekening met de positie van de lus in het wegdek. Plaats je voorwiel 2 meter voor het stoplicht en een meter van het midden van de rijstrook.

Het komt wel eens voor dat een stoplicht niet reageert op een motor. Dat levert na even wachten de nodige ergernis op. De lussen krijgen niet altijd de trigger van een motor. Het helpt in elk geval wel om op de juiste manier aan te komen rijden. Eigenlijk is de juiste benaming verkeerslicht en niet stoplicht, maar als het verkeerslicht rood blijft, is een stoplicht een betere term vind ik.

Reden van het niet reageren van stoplicht op motor

Dan zit je daar op je motor. Braaf te wachten tot het groene licht verschijnt. Dat licht verschijnt echter niet. Rood blijft de kleur van het stoplicht. Je kijkt vertwijfeld om je heen, maar er gebeurt nog steeds niets. Wat is er aan de hand? In het wegdek zijn lussen van koperdraad verwerkt.

Die detecteren twee zaken. Er is een lus die de lengte van de rij met voertuigen meet die voor het stoplicht staan te wachten. Daarnaast is er een lus die detecteert of er een voertuig voor het stoplicht staat. Als het stoplicht op rood staat en niet verandert als jij op je motor ervoor zit, is het lang wachten. Dan heeft de koplus je motor niet gedetecteerd. Komen er ook geen auto´s achter je te staan? Dan duurt het wachten nog langer.

Marco Borsato zingt het zelfs, “de kleur is rood

De belangrijkste reden dat de koplus de motor niet detecteert, maar auto´s wel is de gevoeligheid voor metaal. De koplus herkent namelijk het metaal en geeft op basis daarvan een signaal door aan het stoplicht. Bij een auto is er sprake van een veel groter oppervlak aan metaal dan bij een motor.

Een minder gevoelige koplus reageert dan niet op motoren en zo blijf je misschien wel eindeloos wachten op het groene licht. Overigens zijn er diverse redenen aan te wijzen voor het mogelijk disfunctioneren van een koplus. De koperen lus is misschien wel helemaal kapot.

Of de gevoeligheid is verminderd doordat er nieuw wegdek bovenop is aangebracht. Of bij het afstellen van de lus is er iets niet goed gegaan.

Als het jou overkomt als motorrijder ben je vast niet de enige of in elk geval niet de laatste. Daar is wel wat aan te doen. Het is namelijk mogelijk om er melding van te maken. De melding is te doen bij de wegbeheerder of bij MAG. Het is van belang om de melding zo compleet mogelijk te maken.

Het komt trouwens niet heel vaak voor dat een stoplicht echt op rood blijft staan, dus heb een beetje geduld, meestal wordt het stoplicht vanzelf weer groen, ook al kan het soms wat lang duren.

De motorrijder in dit filmpje was duidelijk ongeduldig, maar neemt best veel risico.

Dat betekent dat je de weg moet noemen, maar ook het verkeerslicht. Ieder verkeerslicht heeft een nummer en die moet je dus ook melden. Verder meld je in welke plaats en welke gemeente het stoplicht niet reageert op je motor.

Vind je dat net te veel werk? Dan blijft de situatie voortbestaan en kom je vanzelf weer een keer stil te staan voor een rood stoplicht. Help jezelf en andere motorrijders en maak er gewoon melding van.

Meldingen compleet maken:

  • de weg noemen
  • het nummer van het verkeerslicht
  • welke plaats/gemeente

Richting en positie van de motor om verkeerslicht te activeren

Er is een trigger voor het verkeerslicht in de vorm van lussen en die zijn op de juiste manier met de motor te activeren. In de eerste plaats is het van belang dat je naast het midden van de rijstrook op een meter afstand daarvan stopt. Het is het beste om het voorwiel van je motor op twee meter afstand van het verkeerslicht te houden.

Als je komt aanrijden, manoeuvreer dan over de smalle groefjes in het wegdek. Daaronder bevinden zich de detectoren. Rijd je een stukje verder naar voren dan kom je over de eerste lange lus.

Groepje van 4 motorrijders op de vluchtstrook

Met een groepje motorrijders heb je altijd wel genoeg metaal om op de lus te gaan staan

Blijft het stoplicht rood, dan is het vervolgens een kwestie van even vooruit- en achteruitrijden over de rechthoekige lussen. Het is belangrijk dat het metaal van de motor boven de sensor komt. Daarna duw je de standaard van de motor naar beneden op de lus.

Het is wel belangrijk om de standaard weer op te klappen voordat je wegrijdt. Nader je een stoplicht en is er geen ander verkeer voor of achter je? Rijd dan wat sneller naar het verkeerslicht toe en zorg dat je ook wat harder remt. Ondertussen probeer je de motor enigszins slingerend over de lus te bewegen.

Er is nog een ander handigheidje om te voorkomen dat het stoplicht niet op je motor reageert. Dat is door een magneetje onder de kuip van de motor te bevestigen. Bijvoorbeeld een Rare Earth magneet. Het is ook mogelijk om de magneet bijvoorbeeld in de hak van je motorlaars te verstoppen.

Heb je ergens nog een harddisk liggen? De magneet daarvan werkt ook prima. Indien er sprake is van een magneet met bedrading is deze aan te sluiten op het remlicht circuit. Het mag voor zich spreken dat het de bedoeling is dat de magneet zich boven de lus moet bevinden.

  • Stop 2 meter voor het stoplicht
  • Houd 1 meter afstand aan tot het midden van de rijstrook
  • Rijd over de dunne groefjes
  • Druk de standaard naar beneden boven de lus
  • Maak gebruik van een magneet
  • Kom snel aanrijden en rem hard

Stoplicht blijft op rood: de opties

Reageert het stoplicht nog steeds niet op je motor ondanks de genoemde tips en adviezen? Wacht dan eerst even af of er alsnog achter je een auto komt aanrijden. Daar moet je dan wel even ruimte voor maken. Duurt het allemaal te lang? Zet dan eerst even je motor uit en geef na het herstarten een aantal keren stevig gas.

Heeft dat ook niet het gewenste resultaat? Indien mogelijk en van toepassing stap je af en druk je op een knop van het verkeerslicht voor voetgangers of fietsers. Het is mogelijk dat je alles geprobeerd hebt en je dan nog steeds op je motor staat te wachten tot je weg mag. In dat geval zijn er nog een aantal opties.

Je hebt de mogelijkheid om de motor aan de hand te nemen en het verkeerslicht te omzeilen. Of je besluit om de motor te draaien en een andere route te nemen. Daarnaast is er nog een optie waar je misschien toe geneigd bent na lang te hebben gewacht.

Het rode stoplicht negeren en goed om je heen kijken of een veilige doorgang mogelijk is. Dit is geen advies, want het is in strijd met de verkeersregels. Het wordt hier alleen even als optie benoemd, omdat het in de praktijk natuurlijk wel eens gebeurt.

Boete voor met motor door rood rijden

Ben je het zat dat het stoplicht niet op je motor reageert en zie je geen andere uitweg dan door rood rijden? Weet dan dat er een fikse boete mogelijk is. De hoogte van de boete in 2019 voor door rood rijden op de motor bedraagt 240 euro. Je mag daar ook nog een bedrag aan administratiekosten bij rekenen.

De administratiekosten zijn onveranderd op een bedrag van 9 euro blijven staan. Je hebt bij een boete voor door rood rijden wel de mogelijkheid om deze in termijnen te betalen. Het gaat namelijk om een boete van meer dan 225 euro en dan is dat een optie.

Probeer de tips, dan krijgj je in ieder geval geen hoge boete

Probeer de tips, dan krijg je in ieder geval geen hoge boete

Er is sprake van het standaard aanbieden van een betalingsregeling als de boete boven dat bedrag uitkomt. Het is natuurlijk in het kader van de verkeersveiligheid beter om een boete te voorkomen. Die voorkom je in elk geval door niet door het rood te rijden, maar een van de andere opties te benutten.

Je staat misschien al een tijdje stil in de regen en hebt toevallig geen regenpak bij je. Maar er is altijd een andere uitweg mogelijk. Ook al denk je dat het veilig is om toch door rood te rijden, omdat er niets aankomt.

Een ongeluk zit in een klein hoekje en je brengt mogelijk ook het leven van andere weggebruikers in gevaar. Neem de ergernis van het stoplicht dat niet op je motor reageert beter maar even voor lief. Je hebt dan weliswaar wat ergernis, maar draagt wel bij aan de verkeersveiligheid.

Uiteraard krijg je niet standaard een boete opgelegd als je door rood licht rijdt. Dat gebeurt wel als de politie ziet dat je een overtreding begaat. Of als er een flitscamera staat opgesteld die in de richting van het verkeerslicht is gesteld.

Gerelateerde vragen

Wat is MAG?

MAG is een afkorting voor Motorrijders Actie Groep. Het is een belangenvereniging van motorrijders die zich inzetten voor motorrijders. Het gaat om de belangenbehartiging van motorrijders op landelijk, regionaal en internationaal niveau. Er zijn diverse werkgroepen die zich met onderwerpen bezighouden.

Als ik een melding doe van een stoplicht dat niet reageert, wat gebeurt er dan?

Het voorval is te melden bij MAG of rechtstreeks bij de wegbeheerder en het is belangrijk om een volledige melding te doen. Bijvoorbeeld met plaats, nummer verkeerslicht, weg etc. Als er een melding binnenkomt van een stoplicht dat niet reageert, voert de wegbeheerder onderzoek uit met als doel het probleem op te lossen.

Gerelateerde onderwerpen

Geld verdienen met je motorrijden passie?

Rijd je motor, heb je iets met motoren, werk je met motoren, maak je toertochten, sleutel je aan motoren, heb je een oldtimer, geef je motorrijles, ga je op motorvakantie, enz, enz. dan heb je vast en zeker leuke en/of interessante motorverhalen om over te schrijven, je hoeft echt geen schrijver te zijn.

Lees hoe je geld kunt verdienen door over motorrijden voor ons te schrijven.

Over de schrijver
Vanaf 1981 tot heden 8 motorfietsen in bezit gehad - 2 Voortgezette Rijopleidingen (VRO) - 1 Circuit Rijvaardigheids Training (CRT) - 20+ jaar motorvakantie ervaring - lid FJR-club Nederland
Reactie plaatsen