arrow_drop_up arrow_drop_down

Hoeveel Kilometer Kun Je Met Een Motorband rijden?

Tijdens het rijden op je motor krijgen de motorbanden te maken met verschillende omstandigheden. Bijvoorbeeld met slecht wegdek of juist niet, maar ook met diverse weersomstandigheden. Het aantal kilometer dat de banden meegaan varieert.

Hoeveel kilometer kun je met een motorband rijden? Dat is afhankelijk van het merk van de motorbanden. Ook speelt de rijstijl een rol als het gaat om de slijtage en de levensduur. In aanvulling daarop maakt het uiteraard ook uit op wat voor type wegdek je rijdt. Het type motorband en het type motor hebben eveneens invloed op het aantal te rijden kilometers.

Er zijn uiteraard nog veel meer zaken van invloed op het totale aantal kilometers dat je kunt rijden met motorbanden. Denk alleen maar aan de bandenspanning. Dat is eveneens een factor die invloed heeft op de slijtage.

Levensduur van motorbanden

De levensduur van motorbanden is van diverse aspecten afhankelijk. Daarom is het ook niet te zeggen hoeveel kilometer jij met een motorband kunt rijden. Je rijstijl, maar ook de weersomstandigheden en de kwaliteit van de band heeft invloed.

De wijze van stallen en de stalling binnen of buiten zijn eveneens belangrijke factoren. Daarnaast speelt de bandenspanning een rol en het type motor.

Lage bandenspanning en veel stunten op het achterwiel, dan rijd je relatief heel weinig kilometers met je achterband om hem er zo uit te laten zien

Lage bandenspanning en veel stunten op het achterwiel, dan rijd je relatief heel weinig kilometers met je achterband om hem er zo uit te laten zien

Het is wel bekend dat over het algemeen een achterband van een motor minder lang meegaat dan een voorband. Het is overigens wel aan te raden om regelmatig de voorband eveneens op slijtage te controleren.

Je rijstijl en het type wegdek hebben invloed op de mate van slijtage van de motorband. Er zijn dan ook verschillende vormen van slijtage te onderscheiden. Hoe weet je dan wanneer het slijtageniveau is bereikt?

Het slijtageniveau bij motorbanden is te beoordelen aan de hand van de zogenoemde slijtage-indicatoren. Aan de andere kant is het ook gemakkelijk om het profiel te beoordelen. De wettelijke slijtagelimiet voor motorbanden is 1 millimeter.

De wettelijke slijtagelimiet voor motorbanden is 1 millimeter profieldiepte

Heb je de slijtagelimiet bereikt? Dan is ook duidelijk hoeveel kilometer jij met de motorband hebt kunnen rijden. Wist je dat banden eveneens verouderen als je er niet mee rijdt? Het exacte aantal kilometers is daarom ook nooit precies aan te geven.

Gebruik je de banden al langer dan 5 jaar? In dat geval is het aan te raden om de banden door een bandenspecialist te laten controleren. Uiteraard is het ook belangrijk om met de aanbevelingen van de fabrikant rekening te houden als het gaat om bandenvervanging.

Van invloed op levensduur motorband:

  • Rijstijl
  • Weersomstandigheden
  • Merk en type motorband
  • Stalling en wijze van stallen
  • Bandenspanning
  • Gewicht van de motorfiets
  • Gewicht bagage
  • Gewicht berijder
  • Met of zonder passagier rijden
  • Leeftijd van de band
Deze eigenaar hecht schijnbaar weinig waarde aan zijn motor

Als de motor voor lange tijd gestald staat op deze manier, is de leeftijd van de band meer van invloed op hoe lang de motorband meegaat dan de kilometers die de band maakt

Rijstijl en aantal kilometers dan motorbanden meegaan

Je rijstijl is van grote invloed op het aantal kilometers dat de banden van je motor meegaan. Bijvoorbeeld als je steeds dezelfde rijstijl hebt en op rechte stukken snelweg rijdt. Dat komt bij woon- en werkverkeer uiteraard regelmatig voor.

In dat geval heb je de kans dat je een zogenoemde vierkante band krijgt. De motorband laat dan in het midden een afgeplat vlak zien. De vierkante motorband heeft een nadeel en dat is dat de motor extra aansporing nodig heeft om in te sturen.

Dit is op te lossen door de druk in de achterband te verhogen met een paar honderd gram. Houd dan wel rekening met een beperkte grip als je een bocht neemt. Een betere oplossing is om nieuwe banden aan te schaffen.

Wist je dat het hard optrekken bij een stoplicht voor snellere slijtage van je motorbanden zorgt? Dat is dus een aspect om rekening mee te houden als je de levensduur van je banden wilt verlengen.

Kies bij veel recht rijden voor een harde band of voor een band met een harder middenstuk

Minder kilometers met meer belading

Het is bekend dat zware motoren meer belastend zijn voor motorbanden dan lichte motoren. Er is echter nog een punt dat invloed heeft op de snelheid van de slijtage. Dat is de belading op je motor.

Het gewicht speelt dus in zijn algemeenheid een rol bij het aantal mogelijk te rijden kilometers met je motor. Is de motor vaak zwaar beladen? Bijvoorbeeld met zware vakantie bepakking dan slijten de motorbanden sneller.

Of rijd je vaak met een duopassagier? Dat betekent dat er sprake is van extra gewicht dat de motorbanden moeten dragen. Het rijden met een duopassagier heeft dus eveneens invloed op de levensduur.

Motorrijden met een passagier geeft meer slijtage aan je motorband

Motorrijden met een passagier geeft meer slijtage aan je motorband

Uiteraard vooral als je voornamelijk met een passagier op je motor rijdt. Af en toe een keer een duo passagier meenemen op de motor heeft wat dat betreft een beperkte invloed. Dat is eveneens het geval als je incidenteel met zware bepakking rijdt.

Denk bij de belading aan een evenwichtige verdeling. Als een motor aan een zijde te zwaar beladen is, heeft dat mogelijk gevolgen voor de voorband. Er is dan mogelijk sprake van onregelmatige slijtage van de voorband.

Denk met het oog op slijtage aan een evenwichtige verdeling van belading

Rijgedrag: sportief, normaal of heel rustig

Er is nog altijd geen concreet antwoord te geven op hoeveel kilometer je met motorbanden kunt rijden. Er zijn motorrijders die na een dag rijden op het circuit al na 400 km de banden moeten vervangen.

Zo zijn er ook rustige motorrijders die wel 20.000 tot 25.000 kilometer met de motorbanden rijden. Waar je misschien met een sportieve rijstijl 5.000 km rijdt op de banden zijn dat veel meer kilometers met een rustige rijstijl.

De motorbanden slijten bij het rijden op een circuit vooral aan één zijde. Bijvoorbeeld als er vooral veel bochten op het circuit naar rechts gaan. Het profiel is dan te herkennen aan schuine groeven en ruwe kanten aan de zijkant.

Misschien rijd je dan wel vier keer zoveel kilometers. Rijd je op een normale manier dan zit je er wellicht tussenin. Er is in elk geval geen zekerheid te geven hoeveel kilometers er te rijden zijn.

Met een wheelie slijt je voorband misschien minder, maar de achterband heeft het weer zwaarder

Met een wheelie slijt je voorband misschien minder, maar de achterband heeft het weer zwaarder

Minder kilometers met te lage bandenspanning

Een te lage bandenspanning geeft je in elk geval de garantie minder kilometers te rijden met je motorbanden. De mate van slijtage stijgt als de bandenspanning te laag is. Het gaat dan vooral om slijtage van de flanken van de achterbanden.

Een te lage bandenspanning levert bovendien meer risico op een lekke band op. Daarnaast is de stuurcontrole ook lastiger bij een te lage bandenspanning. Bij een voorband is een te lage bandenspanning herkenbaar aan een slijtagepatroon in de vorm van een punt.

Vooral bij hard remmen krijgt de voorband met vervorming te maken als gevolg van de remdruk. De slijtage doet zich dan voor net naast het midden. De motorband komt dan te staan op een enkel punt, waarbij naar de randen toe een holte ontstaat.

Er zijn uiteraard wel een aantal tips die van pas komen om zoveel mogelijk kilometers met het motorbanden te rijden.

Lage bandenspanning omdat banden op spanning brengen bij de pomp zo lastig is? Laat bij je motorband vervangen direct een haaks ventiel monteren

Lage bandenspanning omdat banden op spanning brengen bij de pomp zo lastig is? Laat bij je motorband vervangen direct een haaks ventiel monteren

Tips om meer kilometer met motorbanden te rijden

Het is belangrijk om je rijstijl aan te passen om overmatige bandenslijtage te voorkomen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat de banden niet te heet raken, zoals bij een spinnend achterwiel of te hard accelereren.

Het op het juiste niveau houden van de bandenspanning is overigens de belangrijkste tip. De meeste motorrijders weten dat ook wel, maar in de praktijk blijft het soms alleen bij die wetenschap. Controleer jij bijvoorbeeld vaak de bandenspanning? Er is nog een tip die bijdraagt aan extra kilometers rijden met de motorbanden.

Dat is door voor een goede winterstalling te zorgen. Daarbij zet je de motor met de motorbanden van de grond af. Doe je dat niet dan platten de banden als het ware af en loop je het risico op karkas vervorming.

Krijg je nieuwe motorbanden? Zorg dan dat je deze voorzichtig inrijdt. Dat doe je door de eerste 150 kilometer rustig aan te rijden en niet extreem snel te gaan. Ook moet je niet te hard rijden als je door de bochten gaat.

Nieuwe banden reageren nu eenmaal anders dan motorbanden die versleten zijn. Daarnaast is een nieuwe band nog stijf en is er sprake van een ander contactvlak. Rijd daarom nieuwe banden altijd voorzichtig in.

Na het inrijden van nieuwe banden ben je beter in staat om bij een hoge snelheid optimale grip te creëren. Het is uiteraard altijd aan te raden om je banden regelmatig te controleren op slijtage.

Als deze motorband "maar" 500 kilometer mee zou gaan is dat al heel veel

Als deze motorband “maar” 500 kilometer mee zou gaan is dat al heel veel

Gerelateerde vragen

Hoe merk je dat motorbanden een afgeplat loopvlak hebben?

Je merkt bij het insturen dat er sprake is van een kantelpunt. Bij het kort indraaien in een bocht merk je dat de motor daar een beetje lijkt in te vallen. Rijd je over een snelweg dan ervaar je beweging van de motor als je over een witte streep rijdt. Of als er sprake is van vorming van sporen in het asfalt. De motor voelt dan wat instabiel aan. Een afgeplat loopvlak merk je al als de helft aan slijtage onderhevig is.

Is het nog wel veilig om te rijden als de motorbanden 1 millimeter profiel hebben?

Het is wettelijke toegestaan om met motorbanden te rijden die minimaal 1 millimeter profiel hebben. Het is voor de beste grip op de weg natuurlijk beter en veiliger om met meer millimeter profiel te rijden. Verstandig is het om bijvoorbeeld 2 millimeter als minimum aan te houden.

Welke banden slijten het snelst?

Het is bekend dat zachte en sportieve banden sneller slijten. Vooral als deze banden veel grip bieden.

Gerelateerde onderwerpen

Geld verdienen met je motorrijden passie?

Rijd je motor, heb je iets met motoren, werk je met motoren, maak je toertochten, sleutel je aan motoren, heb je een oldtimer, geef je motorrijles, ga je op motorvakantie, enz, enz. dan heb je vast en zeker leuke en/of interessante motorverhalen om over te schrijven, je hoeft echt geen schrijver te zijn.

Lees hoe je geld kunt verdienen door over motorrijden voor ons te schrijven.

Over de schrijver
Vanaf 1981 tot heden 8 motorfietsen in bezit gehad - 2 Voortgezette Rijopleidingen (VRO) - 1 Circuit Rijvaardigheids Training (CRT) - 20+ jaar motorvakantie ervaring - lid FJR-club Nederland
Dick

Door

Dick

op 13 August 2019

Remmen op de motor met bv. een dikke 2 cilinder zorgt ook voor (extra) slijtage van de achterband.

Rob-Hendriksen

Door

Rob-Hendriksen

op 16 August 2019

Bedankt voor je aanvulling Dick, zeker mee eens. Herinner mij dit nog bij de Aprilia Mille en later Aprilia Tuono.

Reactie plaatsen