arrow_drop_up arrow_drop_down
Pechhulp Motor ANWB voor Motorrijders
29 februari 2020 

Pechhulp Motor ANWB voor Motorrijders

Pechhulp is iets waar je misschien als motorrijder niet altijd bij stil staat. Veel motoren rijden maar een paar duizend kilometer per jaar. Dus het lijkt voor de motor niet altijd nodig. Maar juist het minder rijden is misschien juist ook wel het punt. Het kan zijn dat je minder goed weet of aanvoelt hoe het er met je motor voor staat.

Waarom als motorrijder Wegenwacht® service afsluiten? De pechhulp is persoonsgebonden en kun je gebruiken voor je eigen of geleende auto en motor. Met je lidmaatschap heb je ledenvoordeel bij ANWB (web)winkel, tickets dagjes weg, voordeel op reizen en parkeren en er is een handige app voor je telefoon. Je kunt ook altijd advies vragen. ANWB is ook nog eens onze belangenbehartiger. Verder betalen je partner of kinderen een klein bedrag om via jou ook lid te worden.

Bovenstaande is de korte versie waarom ik voor de Wegenwacht® van ANWB als pechservice heb gekozen. Dit is voortgekomen uit bepaalde praktijkvoorbeelden. Hieronder vertel ik daar meer over.

Pechhulp motor buitenland

Bijna 25 jaar ga ik op motorvakantie naar het buitenland. De groep varieert, maar is meestal zo een 3 tot 7 personen groot. Met de FJR Club gaan we met wel 35 motoren, maar ook dan zijn de groepjes meestal niet groter dan 6 personen.

Al terugdenkende is er best wel het een en ander gebeurd, waarom je blij bent dat er Wegenwacht Service bestaat. Natuurlijk gebeuren er heel veel onverwachte pech zaken onderweg. De meeste pechgevallen kun je met gereedschap, kennis en hulp van de groepsleden wel oplossen.

Er zal vast nog veel meer gebeurd zijn, maar onderstaande zaken had ik nog op mijn netvlies. Er zitten heel veel gevallen van puur geluk bij, waardoor de pechservice niet nodig bleek. Het liefst los je het natuurlijk zelf op, zodat je door kunt. Maar helaas hebben we toch een aantal keer een Wegenwacht moeten inschakelen. En als het moet, dan ben je blij dat je lid bent.

Geen benzine meer

Het is anders als je alleen rijd, deze mensen ken ik ook, die gaan helemaal alleen op motorvakantie en rijden duizenden kilometers. Dan worden een aantal pechgevallen een stuk lastiger op te lossen. Alleen is maar alleen. Denk aan geen benzine meer. Ben je alleen, dan heb je niemand die even met zijn motor op zoek gaat naar een pomp om wat te gaan halen.

Zonder benzine komen te staan hebben we best wel een aantal keren met de groep gehad. Mij is het in ieder geval 1 keer overkomen in het buitenland met de motor en met de auto is het mij ook een keer gelukt. Met de motor ben ik naar de benzinepomp gesleept achter een andere motorrijder. In Duitsland kwam ik met de auto zonder benzine te staan en had ik binnen een minuut een lift van een vriendelijke Duitser, die spontaan stopte, dat was wel erg veel geluk.

Met de motor kun je er ook niet altijd wat aan doen. De tankinhoud van een motor is beperkt en vaak rijd je in afgelegen gebieden waar weinig benzinepompen zijn. Je wilt soms al heel lang tanken, maar komt gewoon niets tegen. In de bergen zijn nu eenmaal niet altijd verbindingsweggetjes zoals in Nederland.

Lekke band

Een lekke band is ook iets wat gewoon voorkomt, hoe nieuw je band ook is, iets scherps kan hem lek maken. Er zijn hiervoor gelukkig wel banden reparatiesets. Persoonlijk vind ik het best lastig om zo een veter er fatsoenlijk in te doen, maar het is mij een keer gelukt bij een lekke band.

Maar is de band opgesneden of zit er een groot gat in, dan werkt zo een reparatieset met een veter niet, dan is het gat te groot. Dan heb je een pechservice nodig om je motor naar een garage te brengen.

Supersnel versleten band

Bij een tankstop op weg naar huis, bleek het canvas zichtbaar bij de achterband van een bevriende motorrijder. We wisten wel dat de band in de vakantie een tijdje te weinig bandenspanning had gehad. Maar het einde van de vakantie bleek de band net niet te halen. Na meer dan 200 kilometer snelweg en op 300 kilometer van huis, bleek dat de band zijn beste tijd gehad had. Dus de motor is op transport gegaan door een pechservice naar een dealer samen met de motorrijder. Het was zondag, dus de motorband is pas de volgende dag vervangen.

Sleutel in motorblok gevallen

Dit verzin je niet. We hebben getankt en de motorrijder laat zijn sleutel vallen. Alleen valt de sleutel precies tussen de cilinders. Het duurde eerst al even voordat we erachter waren waar de sleutels gebleven waren. Ook hier hadden we enorm veel geluk. De tankstop was in een stadje en naast de benzinepomp was een garage.

De garage had zo een grijptang, waarmee we uiteindelijk de sleutel hebben kunnen pakken. Al met al, heeft deze hele actie van zoeken, grijptang lenen, proberen te pakken, toch wel een half uur geduurd maar gelukkig zelf op kunnen lossen.

Bout van het stuur los

In 2018 in de Harz bleek mijn linkerstuurhelft ineens los te zitten. Direct de motor een parkeerplaats op gereden. Het was bij een driehoog flatje in een klein stadje. Niemand van de 5 motorrijders had het juiste gereedschap bij zich (erg grote inbussleutel).

Ook hier had ik ongelooflijk veel geluk. Op nog geen 30 meter waar ik geparkeerd had, lag iemand onder zijn auto te sleutelen. En ja hoor, hij had de juiste sleutel in zijn gereedschap kist liggen. Tja, ik kan niet zeggen dat het mij aan geluk ontbroken heeft op bepaalde momenten. De ANWB zal wel blij met me zijn, ik hoef ze weinig te bellen.

Langzaam leeglopende achterband

In 2019 in de Pyreneeën, bleek een motorrijder een band te hebben die langzaam leegliep, de zachte band werd zichtbaar bij een koffiestop. Ook hier was weer het geluk, dat we met een groep waren. 1 motorrijder had een 12 volt compressor mee, waarmee de band opgepompt kon worden.

Zoals je in bovenstaande voorbeelden ziet, aan geluk heeft het niet ontbroken. Gereedschap nodig hebben wat niemand bij zich heeft en dan tot 2 keer het juiste gereedschap binnen 50 meter van je stopplek kunnen krijgen, echt mazzel.

Wij hebben het geluk van de groep, maar we helpen het geluk ook een handje. We maken vooraf een lijst wat iedereen meeneemt. Zodat we niet met 7 compressors rondrijden, maar bijvoorbeeld geen ducttape hebben. We hebben uiteindelijk dus heel veel gereedschap mee, verdeeld over 5 of 7 motorrijders. Ook zijn er ook een aantal zeer technische motorrijders in de groep, dat helpt ook. Maar als dat niet meer toereikend is, dan ben je blij dat je een Wegenwacht service hebt afgesloten.

Voorbeelden pech met de motor in het buitenland bij mij of vrienden

  • Diverse keren geen benzine meer (groep opgelost)
  • Lekke banden (groep opgelost)
  • Supersnel versleten achterband (pechservice nodig)
  • Sleutel in motorblok gevallen (geluk, garage binnen 50 meter)
  • Bout van stuur los (geluk, gereedschap binnen 50 meter)
  • Langzaam leeglopende achterband (groep opgelost)

Verschillende motorrijders met kans op pech

Motorrijders gebruiken de motor in grote lijnen voor 2 soorten ritten en voor veel motorrijders is het ook een combinatie van deze 2 soorten ritten.

  • woon/werk ritten
  • recreatieve ritten

Binnen deze 2 combinaties kan het gebruik en aantal kilometers natuurlijk enorm verschillen. Bij mij persoonlijk verschilt het per jaar ook nog steeds behoorlijk. Beide soorten motorrijders hebben kans op pech. Bij de ene groep juist omdat ze veel kilometers rijden, meer uren onderweg zijn. En bij de andere groep juist omdat ze weinig kilometers.

Woon/werk motorrijders

Dit zijn de motorrijders die een groot deel van het jaar de motor gebruiken. Sommige zelfs het hele jaar. Toen ik jong was heb ik dat ook gedaan, ik had gewoon geen ander vervoermiddel, dus dan kan het alleen de motor zijn die je altijd gebruikt.

Vooral de woon/werk motorrijders maken veel kilometers. De kans dat je iets krijgt is natuurlijk gewoon groter bij meer kilometers. Het hoeft ook helemaal niet je eigen schuld te zijn. Je band kan stuk gesneden worden door rotzooi op de weg, van bijvoorbeeld een ongeluk.

Een lekke motorband is soms nog wel met een noodreparatie te maken, als je daar de spullen voor bij je hebt. Maar een band vervangen is gewoon niet te doen. Waar je misschien niet altijd bij stil staat, een motor weghalen en transporteren is nog wel een dingetje als je dat zelf moet doen.

Natuurlijk zijn er speciale aanhangers waar motoren op kunnen, deze kun je ook huren als je een auto met trekhaak hebt. En slepen van een motorfiets, als deze nog kan rollen en remmen kan in theorie ook wel. Persoonlijk vind ik dit allemaal te veel gedoe en slepen is ook wel risicovol. Zelf heb ik bijvoorbeeld geen trekhaak en slepen vind ik eigenlijk te riskant.

Daarbij, ik zou geen lekker gevoel hebben als ik mijn motor onbeheerd ergens langs een weg zou moeten laten staan. Voor hetzelfde geld kom je terug en is de motor op een aanhanger gegooid en zie je hem nooit meer terug. Het zal niemand opvallen dat de motor niet van de dieven is die hem weghalen. Want jij komt ook met een aanhanger om de kapotte motor op te halen en waarschijnlijk ook zonder dat je een motorpak aan hebt.

Dus als je veel kilometers rijdt, zou ik eerlijk gezegd altijd een pechservice nemen. Je hebt gewoonweg veel meer risico dat je ergens een keer komt te staan. En dan wil je gewoon dat de motor op transport wordt gezet en zo kom je zelf ook veilig weg.

Motorrijders met voornamelijk recreatieve ritten

Er zijn jaren geweest dat ik de motor alleen voor recreatieve ritten heb gebruikt. Op een mooie zondag een ritje rijden met vrienden of georganiseerde toertochten en/of motorvakanties naar het buitenland. Woon/werk verkeer deed ik in deze jaren nooit, omdat ik een auto van de zaak had en deze ook gebruikte om naar klanten te rijden.

Ik houd mijn kilometers per jaar nooit bij, maar het zal in die jaren met alleen recreatief gebruik tussen de 2.000 en 4.000 kilometer per jaar geweest zijn. Met de motorvakanties naar het buitenland, maakte ik de meeste kilometers. Het gekke is, dat je dan soms bij een rit ineens iets kreeg, waarvan je dacht, hoe kan dat, zoveel rijd ik toch niet. Maar het is ook wel weer logisch. Doordat je de motor te weinig gebruikt, mis je bepaalde routines en weet of vergeet je bepaalde dingen.

In de jaren dat ik weinig reed, heb ik mij onder mijn vrienden berucht gemaakt met mijn tankgedrag. Elke keer was er wat. Een keer had ik niet door dat ik de benzinekraan al op de reserve had gezet (ouderwets benzinekraantje), dus ineens was de tank leeg en omdraaien van de kraan werkte niet, want dat was de normale stand………….. Ik had de motor nog niet heel lang en ook al lang niet gereden, dus vergeten wat de juiste “normaal stand” van de benzinekraan was. En ik stond toen wel op de Afsluitdijk, de pomp was ongeveer 8 kilometer verderop.

Dat lopen heb ik een paar honderd meter geprobeerd, niet te doen om 8 kilometer met een motor te gaan lopen. Zelf niet met een relatief lichte Honda 400 Twin. Dit komt gewoon omdat je niet regelmatig tankt en rijd, mis je deze routines. Mijn motorvrienden zijn toen naar de pomp op de Afsluitdijk gereden en  hebben een jerrycan met benzine gekocht. Dat is trouwens best een stukje rijden, eerst naar de pomp, dan helemaal terug naar het begin van de dijk en dan weer richting de pomp. Vlak voordat ze er waren met de benzine, stopte er ook spontaan een auto met een Wegenwacht, TOP.

Ook de staat van de banden kon ik slecht inschatten. Op een motorvakantie heb ik al eens een motorband moeten wisselen. Omdat op de 1e dag bij aankomst in de Vogezen (nog geen 800 km van mijn huis) al bleek dat deze band het geen hele vakantie ging volhouden, dat moest wel een ander tegen mij zeggen………….. 

Ik dacht geen ANWB lidmaatschap nodig te hebben

Begin van deze eeuw dacht ik dat ik persoonlijk geen ANWB lidmaatschap nodig had. Ik had een lease auto van de zaak, voor deze altijd vrij nieuwe auto was er van het merk al een pechservice. Daarbij had ook het bedrijf een ANWB bedrijfslidmaatschap. Dus in feite had ik 2 pechservice diensten.

Met de motor, had ik gelukkig steeds geluk gehad, dat ik vrienden mee had als er wat gebeurde. De vrienden konden bijvoorbeeld benzine gaan halen voor mij, zo kwam ik er steeds goed mee weg.

Maar toen ik met mijn privé auto in het buitenland slechte hulp van een andere pechservice kreeg (pechservice zat in bij mijn autoverzekering), ben ik toch heel snel daarna ANWB lid geworden. Naar het buitenland ging ik voortaan alleen nog met mijn nieuwere leaseauto en niet meer met mijn privé auto. Maar toch heb ik ook de Wegenwacht Europa Service genomen, speciaal voor mijn motorvakanties naar het buitenland.

Ook al heb ik bijna 25 jaar altijd vrij nieuwe leaseauto’s gehad, toch heb ik alsnog best een aantal keren met pech langs de kant gestaan. Zowel met de privé auto, de zakelijke nieuwere auto als ook met de motor. 1 keer heeft de ANWB mijn motor met kapotte distributieketting, mij en mijn passagier naar huis gebracht. Als je met een echt kapotte motor langs de weg komt te staan, ben je blij dat je een lidmaatschap van de ANWB hebt. 

Voorbeelden van mijn pech met de motor

  • Op de Afsluitdijk zonder benzine (Wegenwacht bood hulp aan)
  • Zonder benzine na verlaten van de TT Assen
  • Lekke band in de avond na het kijken training Superbike Assen
  • Zonder benzine in buitenland, kwam maar geen tankstation
  • Motor met gebroken distributieketting, (motor, passagier en ik met transport van de ANWB naar huis)

Mijn pech met de auto

  • Lekke band auto A4 in een bocht op een levensgevaarlijk plek
  • Back-fire in de motor, alle slangen eraf, vrij nieuwe auto op transport (Wegenwacht voor Bedrijven van ANWB)
  • Op weg naar Frankrijk in 2006, geen hulp gekregen van een of andere “hulpdienst” een dienst die bij mijn verzekering zat. In 2007 dus maar lid geworden van de ANWB Wegenwacht Service.
  • Pech met auto van schoonmoeder in 2014 (auto op transport met ANWB)
  • Dacht een keer te keren op een smalle weg, kwam niet meer omhoog op het smalle modderige talud, ANWB sleepdienst heeft mij omhoog moeten trekken

Waarom ik voor de ANWB heb gekozen

Door mijn vakantie ervaring met pech, waarbij de andere pechhulp dienst mij pas na 3 dagen zou kunnen helpen, ben ik wakker geschud. Dit gebeuren was echt dramatisch. Je staat met pech met je auto (met caravan) op een parkeerplaats van een autodealer (die had ik kunnen bereiken). Maar de autodealer kan je op dat moment (vrijdagmiddag), niet helpen, pas maandagochtend op zijn vroegst weer. Ik stond in de Belgische Ardennen en op 3,5 uur rijden van huis.

De pechhulp dienst van mijn verzekering kon ook niets regelen. Je staat daar met vrouw en 4 kinderen op je 1e vakantiedag en zou dus 3 nachten op deze parkeerplaats met je auto en caravan moeten gaan staan wachten…………Gelukkig heeft de verkopende garage van mijn 2e hands auto, op basis van garantie, een vervangende auto aangeboden, een Ford Transit. Deze moest ik dan wel de volgende dag in Nederland ophalen. 

Het risico dat de slecht lopende motor tijdens het terugrijden dan helemaal stuk ging nam de garage/verkoper dan voor zijn rekening, dit was top. De pechhulp dienst van mijn autoverzekering gaf nog wel even iets aan. Als ik met de slecht lopende auto naar Nederland ging rijden en pech zou krijgen. Dan zou ik niet geholpen worden, omdat ik weer zou gaan rijden met een auto die al stuk was gemeld.

terugrijden met een auto die niet harder ging dan 120 km/uur was geen pretje

Nou ja, ik had geen keus, maar het terugrijden met een auto die niet harder ging dan 120 km/uur was geen pretje. Mijn vrouw, 3 kinderen, de hond en de caravan bleven vrijdagavond op de parkeerplaats in België. Mijn oudste zoon en ik zijn naar huis gereden, met een auto die liep op de noodloop. De dealer in België was om 18.00 uur naar huis gegaan en was wel verrast te zien, dat er zaterdagochtend een gezin en caravan op zijn parkeerplaats stonden. Met de stoelen en tafel ervoor was het al een soort campingplek geworden………..;-)

Met de Ford Transit van de dealer zijn mijn zoon en ik de volgende ochtend teruggereden naar het gezin en hebben de caravan weer aangekoppeld. Ook de Ford Transit heb ik in Frankrijk nog moeten laten repareren. De slang met vloeistof van de stuurbekrachtiging ging lek, waardoor het sturen ineens super zwaar ging. De Ford Transit had al 230.000 kilometer gelopen, maar juist nu moest de slang lek gaan na 1.000 km.

Maar goed, met de lekkende slang kon ik wel verder rijden, alleen het stuur ging erg zwaar bij langzame bochten als je net optrok. De reparatie kon ik gewoon in de buurt van mijn vakantiebestemming laten doen. De dealer heeft deze reparatie ook betaald. Ook met dit alles heb ik weer erg veel geluk gehad. Toevallig had ik nog garantie op mijn auto en een zeer goede autodealer, die veel service heeft gegeven. Stel dat dit alles een jaar na de garantie was gebeurd, dan had deze pech situatie heel anders afgelopen.

Door schade en schande heb ik dus moeten inzien dat ANWB gewoon de beste keus is. Tot nu toe ben ik door de ANWB altijd geholpen, oh nee, 1 keer mijn zoon niet………..

Ook 1 keer niet geholpen door de ANWB

Eerlijk is eerlijk, 1 keer ben ik niet geholpen door de ANWB, maar het was wel mijn eigen schuld, even niet opgelet. Het ging niet echt om mij, maar om mijn zoon die mijn auto mee had. Mijn thuiswonende zoon had mijn auto mee en kwam stil te staan langs de snelweg, niet eens heel ver van mijn huis. Hij belde mij rond middernacht. Ik belde de ANWB, omdat ik dacht dat hij ook lid was, via mijn lidmaatschap.

Helaas had ik mij vergist, hij was ondertussen boven de 21 jaar en dan moet je zelf een lidmaatschap hebben. Het is ook wel logisch, je moet ergens een grens trekken. Alleen had ik er nooit bij nagedacht of niet opgelet, het zal vast wel ergens gecommuniceerd zijn. Dus let op met oudere kinderen die thuis wonen, zij moeten een eigen abonnement hebben om gebruik te maken van de ANWB.

Let op met oudere kinderen boven de 21 jaar die thuis wonen, zij moeten een eigen abonnement hebben

Waarom ik altijd een ANWB Wegenwacht Service zou afsluiten

Zoals je hebt gezien, ik heb genoeg pech gehad met auto en motor. Met de motor heb ik het geluk, dat ik voornamelijk recreatief rijd met andere motorrijders. Dit betekent dat je altijd al wat extra fysieke en technische hulp bij je hebt. Met andere motorrijders erbij wordt er meer opgelost dan je alleen zou kunnen doen. In veel gevallen konden we het zelf oplossen, zoals benzine gaan halen. Over geluk in bepaalde situaties hoef ik niet te klagen. De paar keren dat er echt hulp nodig was van de ANWB en ik deze gevraagd heb. Heb ik deze gekregen, daar gaat het om. Ook heb ik 2 keer gehad dat een Wegenwacht spontaan gestopt is bij een pechgeval van mij. Maar hulp van de Wegenwacht bleek niet nodig te zijn.

Fijn om te weten:

  • Je krijgt dag en nacht hulp aan je motor
  • Dat er 900 mensen als Wegenwacht werkzaam zijn
  • De ANWB Alarmcentrale 24/7 bereikbaar is
  • Een partner kan met gereduceerd tarief afsluiten
  • Kinderen tot 21 jaar kunnen gereduceerd tarief afsluiten
  • Je kunt ook alleen advies vragen als er wat mis is
  • Afsluiten met en zonder je woonplaats
  • Het kan met en zonder vervangend vervoer

Zijn er extra kosten als je pech hebt?

Er zijn geen extra als je pech hebt. Dus geen voorrijkosten, sleepkosten of arbeidskosten. Als je de motor of auto naar een garage laat brengen en deze gaat repareren, dan zijn die kosten voor jou natuurlijk. 

Soms zijn er wel zaken die een Wegenwacht direct voor je kan regelen en waar je dan voor betaald, zoals het vervangen van een accu als deze kapot is. Voor het direct vervangen van de accu betaal je dan alleen de kosten van de accu en dat zijn goede tarieven, want de ANWB koopt deze accu’s groot in.

Je moet het eigenlijk zo zien, de Wegenwacht® van ANWB is een pechservice en geen garage. Een Wegenwacht die je komt helpen als je met pech komt te staan, zal er in eerste instantie alles aan doen om je verder op weg te helpen. Maar uiteraard kunnen zij geen grote reparaties en onderdelen gaan vervangen, dat moet een garage doen.

Geen sleepkosten

Als je ergens langs de weg staat, is dat vaak een gevaarlijke plek, jij en je motor moeten daar zo snel mogelijk weg. Als de motor niet zelf rijdend weg kan, dan moet deze op transport gezet worden naar een garage. Daar laat je de motor dan repareren.

Je hebt met het een lidmaatschap van de ANWB geen kosten voor een transport van je motor. Zonder lidmaatschap kost zo een transport honderden euro’s, soms heb je jaren niets, maar soms heb je ineens 2 keer een transport per jaar.

Lidmaatschap is persoonsgebonden (zeer groot voordeel)

In een ver verleden was het ANWB lidmaatschap gebonden aan je kenteken. Dat betekende dat je dus alleen hulp kreeg voor het kenteken dat op jouw naam stond. Gelukkig is dat niet meer zo, het is nu persoonsgebonden. Dus als ik een keer de auto van mijn vrouw neem, omdat mijn auto in de garage staat voor een onderhoudsbeurt of reparatie, dan krijg ik ook hulp bij pech.

Ook als ik de auto van de buurman leen in zo een situatie, dan krijg ik gewoon hulp als ik pech krijg met zijn auto. Dat is toch wel een fijn gevoel. In mijn geval heb ik een motor en een auto op mijn naam staan. En mijn vrouw heeft dus ook nog een auto die ik wel eens mee heb. Dus ik heb een redelijke kans dat ik in een van deze 3 voertuigen pech krijg. Omdat het lidmaatschap persoonsgebonden is, krijg ik dus bij alle 3 voertuigen pechhulp.

Partner lidmaatschap

Als je partner ook gebruik maakt van de motor of auto, kan je partner lid worden voor € 5,-. Als je partner een eigen voertuig heeft, dan kan je partner nog steeds partner lid worden, maar dan is het een abonnement met een enorme korting, dat heeft mijn vrouw momenteel.

Enthousiast geworden? Kijk dan voor de actuele tarieven en verschillende soorten Wegenwacht Service voor de motor (inclusief auto).

Over de schrijver
Vanaf 1981 tot heden 8 motorfietsen in bezit gehad - 2 Voortgezette Rijopleidingen (VRO) - 1 Circuit Rijvaardigheids Training (CRT) - 20+ jaar motorvakantie ervaring - lid FJR-club Nederland
Reactie plaatsen