arrow_drop_up arrow_drop_down

Herfst En wintertips Voor Motorrijders

Voor het motorrijden in de herfst en winter is toch net even wat meer nodig. Gaat de motor op stal, ook hiervoor hebben we een aantal tips.

Op de meeste problemen die met natuur en weer te maken hebben zijn motorrijders in de herfst meestal qua kleding wel voorbereid. In de winter is soms nog wat meer nodig. Wel is het voorzichtiger rijden door bladeren op natte wegen, als ook modder, die kunnen zorgen voor gevaarlijke situaties.

Ook moet je rekening houden met diverse weersomstandigheden, waaronder mist. Maar er liggen meer gevaren op de loer. De grip die je banden hebben kan heel erg verschillen met de grip die je op een warme zomerdag hebt.

Alle banden hebben een bepaalde bedrijfstemperatuur nodig. Pas als deze bereikt is heb je de benodigde grip, wat bij het motorrijden vooral in bochten van wezenlijk belang is.

In de herfst en winter kun je meer mist verwachten

In de herfst en winter kun je meer mist verwachten

Het rubber warmt echter in de zomer snel op, op het wegdek, maar in de herfst duurt dat aanmerkelijk langer, waardoor je in de herfst veel minder grip hebt.

Bochten waar je in de zomer snel doorheen scheurt, kun je daarom in de herfst beter behoedzamer nemen. Kleding is van groot belang. Bijna niemand denkt eraan dat onjuiste kleding bij koude buitentemperaturen invloed heeft op je reactiesnelheid.

Kleding zorgt ervoor dat je je behaaglijk voelt en dat je goed verwarmd bent. Koude beïnvloedt je welbevinden en daardoor je reactievermogen.

Even een grappig plaatje op een berg in de vakantie gaat nog wel. Maar bij echt doorrijden in de winter ben je blij met warme kleding.

Even een grappig plaatje op een berg in de vakantie gaat nog wel. Maar bij echt doorrijden in de winter ben je blij met warme kleding.

Denk erom dat je in de herfst met grote temperatuurwisselingen te maken hebt.

  • Meerdere lagen kleding zijn veel warmer dan een enkele laag. Isolerend ondergoed van verschillende materialen reguleert je temperatuurhuishouding.
  • Neem altijd regenkleding mee. Motorkleding is ietwat poreus en laat na een tijdje nattigheid door, waardoor je lichaam sterk afkoelt.
  • Een smetteloos helmvizier is belangrijk. Door kleine krasjes wordt je zicht aanmerkelijk verslechterd en in het donker en bij nattigheid ervaar je hinderlijke schittering. Tegenliggers kunnen je daardoor lelijk verblinden. Goed zicht en een vooruitziende blik maken dat je veilig kunt rijden. Ook al omdat je bij regen modder en vuil op het wegdek vaak moeilijk herkent.
Motoren geparkeerd op een winterse dag in Parijs

Motoren geparkeerd op een winterse dag in Parijs

Winterrijders tips

  • Laat nooit je motor zo uit de garage eerst stationair (met choke uit) warmdraaien. Hierdoor kun je je blok in de vernieling draaien, doordat je motor hierbij schuin staat. De olie van je motor moet namelijk eerst op bedrijfstemperatuur komen voordat deze effect heeft. Warm rijden doe je volgens de 20/20-regel: of twintig minuten rijden, of twintig kilometer, niet in een te lage versnelling je kilometerteller op laten lopen en niet te hoog in toeren.
  • Schaf een windscherm aan dat je tegen de koude straffe wind beschermt.
  • Zorg ervoor dat je accu goed volgeladen is.
  • Kies geschikte goede synthetische olie voor je motor: 10w – 40w olie.
  • Onderwerp je motor voor het rijden aan een grondige inspectiebeurt.
  • Kies veiligheidskleding die je niet beperkt in je handelen. Houd je op de hoogte van de weersvoorspellingen, vooral voor het rijden van lange afstanden. Bescherm vooral die plekjes waar de koude lucht makkelijk door zou kunnen komen. Ducttape is echt niet nodig. Moderne motorkleding is zo ontworpen dat je tot een maximum beschermd bent. Ook zou je eventueel skikleding onder je kleren kunnen dragen bij echt koude winters. Als het echt koud wordt heb je ook elektrische kleding. De snoertjes daarvan zijn verbonden met een thermostaat die je in je zak stopt. Een uiteinde van de thermostaat gaat naar een connector die naar je accu loopt.
  • Heb je een vloeistofgekoelde motor, zorg er dan voor dat je voldoende antivries in je motor hebt voor de te verwachten temperaturen.

KIJK UIT: heb je water met antivries in je motor gehad en ga je over op koelvloeistof, zorg dan dat alle restanten water uit je koelsysteem verwijderd zijn.

Koelvloeistof mengt zich namelijk niet met water, waardoor de restanten water je motor alsnog kunnen bevriezen. Over het algemeen is koelvloeistof beveiligd tot ± -35ºC.

Let op met het gevaarlijke Etheenglycol

Normaal gebruik je koelvloeistof voor je motor. Vaak heb je echter in je garage ook antivries staan. Antivries en soms ook sommige koelvloeistoffen en ontvetters bevatten etheenglycol.

Etheenglycol, ook wel ethyleenglycol, is een kleurloze, iets stroperige alcohol. De dodelijke dosis voor een volwassene is ongeveer 100 ml maar voor kinderen en dieren kan een veel lagere dosis al dodelijk zijn.

Ook kan het irritatie veroorzaken als het in aanraking komt met de huid of ogen. Doordat het zoet smaakt, willen kinderen er nog wel eens grote hoeveelheden van drinken. Aan te raden is het middel niet in glazen of flessen te gieten, waardoor kinderen het makkelijk verwarren met drinken.

Sommige fabrikanten hebben er een bitterstof aan toegevoegd waardoor kinderen het bij de eerste slok weer uitspugen. Dit kun je op de verpakking aflezen.

Heb je antivries gelekt, ruim het dan meteen op, want het veroorzaakt nierfalen bij honden en katten

Motor op stal zetten

Voor de meesten komt er toch een moment waarop hun motor op stal gezet wordt.

Een mooi plekje voor de winter

Een mooi plekje voor de winter

  • Eerst je motor grondig reinigen, een spons en een sopje zijn voldoende. Absoluut niet met een hogedruk- of stoomreiniger reinigen met een dunne harde straal, omdat je daarmee vocht tussen de lagers perst.
  • Metalen tanks dienen tot aan de rand afgetankt te worden, zodat roest geen kans krijgt. En vanwege de huidige E10 benzine sinds 2019, voeg een stabilisator toe, zoals de Fuel Stabilizer bij Ten Kate te koop.
  • Kunststof of aluminium tanks moet je eigenlijk leegmaken.
  • Zinvol is het verwisselen van de olie en bij vloeistofgekoelde motoren de koelvloeistof te verwisselen.
  • Tandwielen en ketting kun je reinigen met S100 Kettingreiniger. en daarna invetten met S100 witte kettingspray
  • Het beste is de accu eruit te halen en droog, koel en vorstvrij op te bergen en aan de beste druppellader zetten.
  • De bandendruk met 0,5 Bar verhogen en je motor op een standaard zetten.
Zorg dat je een goede druppellader hebt voor de winterstalling

Zorg dat je een goede druppellader hebt voor de winterstalling

Tips voor het reinigen en verzorgen van motorkleding

Niet alleen je motor verdient de nodige aandacht voor het overwinteren, ook je motorkleding verdient de nodige zorg.

Rijd je deze winter niet door en wil je volgend voorjaar weer plezier hebben van schone, functionele motorkleding, neem dan de volgende tips goed ter harte.

Membraan-textielsoorten zoals Gore-Tex, mogen in de wasmachine nooit boven de dertig graden gewassen worden, omdat bij hogere temperaturen het membraan beschadigd wordt.

Voor het wassen zijn bij de vakhandel speciale wasmiddelen (gebruik nooit wasverzachters!) of fijnwasmiddel verkrijgbaar. Wasmiddelen voor wol zijn uitermate geschikt. Protectoren en binnenvoering voor het wassen eruit halen en apart reinigen.

Het gewassen textiel voor het samenvoegen volledig drogen, maar nooit in de droogtrommel. Aan te bevelen is na het wassen de bovenlaag van de textiel met speciale impregneerspray in te spuiten.

Zo werkt niet alleen het membraan, maar ook de bovenkant van de stof waterafstotend. Beschermende kleding van glad leer moet gedurende het seizoen regelmatig met een vochtige doek schoon gewreven worden.

De levensduur van leer kan verlengd worden door na het reinigen – maar alleen als het leer droog is – in te vetten met ledervet. Gebruik slechts weinig vet, om het leer niet te verstikken. Deze behandeling is ook geschikt voor het opbergen van de kleding voor de winterstop.

Leder kan ook – uiteraard in niet-ingevette toestand – met leder-impregneerspray behandeld worden. Het leer zal niet compleet waterdicht zijn, maar je zult de regendruppels in ieder geval een hele poos kunnen afweren.

Motorkleding dient opgeslagen te worden in een droge omgeving met constante temperatuur (kledingkast). Textiel en en lederen motorkleding nooit vouwen! Zie meer details in het artikel “Reinigen, verzorging en impregnering van motorkleding, helm, handschoenen en motorlaarzen“.

Wat Zijn Jouw Herfst En OF Wintertips?

In dit artikel staan tips voor het rijden in de herfst en winter en wat je kunt doen als je de motor gaat stallen. Maar er zullen vast nog meer tips of zaken zijn die we niet hebben genoemd, we horen ze graag.

Reageer op dit artikel, scroll verder naar beneden om een reactie te plaatsen, ik zie je reactie echt graag. Verbeterpunten of tips voor goede of goedkope verzekeringen worden zeker in het artikel meegenomen en komen in ieder geval bij de reacties te staan, laat van je horen en help anderen met hun keuze.

Oke, wat nu?

Hoi, ik ben Rob. Als je dit artikel leuk vond, wil je misschien ook lezen:

Motorrijden Met Pekel op de Weg Kan Met deze Tips

Hoe Koop Je Tweedehands Motorkleding?

Welke Motorkleding Merken Zijn Er?

De beste druppellader voor een motor

Waar op Letten Bij Motorhoes Kopen?

Win Gratis Kaarten Motorbeurs Utrecht

KLIK HIER voor het overzicht van de laatste artikelen.

Over de schrijver
Website <:authorgoogleplus>
Vanaf 1981 tot heden 8 motorfietsen in bezit gehad - 2 Voortgezette Rijopleidingen (VRO) - 1 Circuit Rijvaardigheids Training (CRT) - 20+ jaar motorvakantie ervaring - lid FJR-club Nederland
Reactie plaatsen