arrow_drop_up arrow_drop_down
27 november 2019 

Hoe Je Motor Winterklaar Maken Voor De Stalling?

Winterklaar maken van je motor doe je meestal eind oktober/begin november. Dat is een mooie tijd om de motor winterklaar te maken alvorens je de motor opbergt als je niet in de winter rijdt.

Hoe Je Motor Winterklaar Maken Voor De Winterstalling? Aftanken, additief toevoegen, olie verversen, luchtfilter reinigen, zet je accu in een vorstvrije omgeving aan de druppellader. Reinig de ketting en vet de ketting weer in, plaats de motor op de middenbok en breng de banden op spanning, controleer de koelvloeistof en zet de motor schoon, gepoetst en beschermt weg.

Echt mooi weer komt er niet meer. De eerste nachtvorst dient zich aan en voordat je het weet wordt er gestrooid en dat is nooit best voor de motor, vooral voor de aluminium delen. Hieronder een aantal tips die je kunt gebruiken als je zelf de motor winterklaar maakt.

Aftanken en additief toevoegen i.v.m. de nieuwe benzine

In het verleden was aftanken bij je laatste rit genoeg. Per 1 oktober 2019 is bij alle Nederlandse tankstations de brandstof aangepast. De bekende Euro 95 is vervangen door E10 welke maximaal 10% ethanol (voorheen 5%) bevat.

De E10 benzine bevat 10% ethanol toevoeging en heeft een aantal negatieve bijwerkingen waardoor extra aandacht noodzakelijk is.

  • Veroudering van de benzine; de ethanol toevoeging zorgt ervoor dat de kwaliteit snel achteruit gaat, na een paar maanden is de benzine niet meer bruikbaar.
  • Vervuiling van het brandstofsysteem; ethanol is een oplosmiddel welke bepaalde materiaal samenstellingen (rubber en kunststoffen) van het brandstofsysteem aan kan tasten, waardoor vervuiling van het brandstofsysteem ontstaat. Deze vervuiling kan verstopping van brandstofpomp, carburateur of injector veroorzaken.
  • Poreus maken van benzineslang; door de sterke oploswerking van ethanol kunnen benzine slangen poreus en zelf lek raken.
  • Aantrekken van water; ethanol zal vocht/water aantrekken waardoor de kwaliteit van de benzine minder wordt en kan leiden tot roestvorming.

Om de negatieve bijwerkingen van ethanol te voorkomen kun je gebruik maken van additieven. Door het gebruik van een “Benzine Stabilisator” additief in de winter of bij stilstand van al enkele weken, zal niet alleen het brandstofsysteem in topconditie blijven, het zorgt er ook voor dat de benzine zijn kwaliteit behoudt en niet verouderd.

Zelf rijd ik heel onregelmatig, soms wel 2 maanden niet in het seizoen en in de winter wel 4 maanden of langer niet. Het probleem is dat je niet altijd weet wanneer je weer gaat rijden. Maar omdat de nieuwe E10 benzine zo snel verouderd, heb ik een zo groot mogelijk verpakking gekocht van een stabilisator. Nu voeg ik het gewoon na elke tankbeurt toe, kleine moeite en zo heb je altijd benzine van goede kwaliteit in je tank en blijft je brandstofsysteem in topconditie.

Onderstaande is een zeer voordelige koop als je het per liter omrekent, er zijn wel goedkopere, maar dat zijn allemaal hele kleine verpakkingen. Dus als je het omrekent per liter ben je met onderstaande veel goedkoper uit. Normaal is je benzine binnen een paar maanden verouderd, met onderstaande toevoeging blijft je benzine goed tot 24 maanden tijdens opslag.

TIP: Als je het altijd toevoegt zoals ik dat doe, zorg dan dat je steeds weet hoeveel je getankt hebt, even bonnetje bewaren als je geen goed geheugen hebt ;-). Dan weet je altijd hoeveel je bij thuiskomst na het tanken moet toevoegen. Als je niet zeker weet wanneer je weer gaat rijden, laat dan de motor voor de zekerheid nog even lopen na het toevoegen van het additief.

Hierdoor weet je zeker dat het nieuwe mengsel ook in je brandstofsysteem zit, want na het tanken is je voorgaande additief behoorlijk verdund. Pas na het toevoegen is het weer in verhouding.

Te koop bij bol, deze link brengt je direct naar het product: Sta-Bil Storage Fuel Stabilizer – 473ml

Sta-Bil Storage Fuel Stabilizer – 473ml

Update 13-12-2019, bovenste is nog steeds de goedkoopste tot nu toe, maar doordat motorrijders nu beginnen te beseffen dat het echt nodig is, kan het product uitverkocht zijn. Onderstaand product is relatief iets duurder (kleinere hoeveelheid voor iets lagere prijs), maar kan ook, beter iets dan niets, gewoon altijd een stabilizer toevoegen met deze E10 benzine.

Alternatief voor als bovenstaande uitverkocht is, zie hieronder, deze is ook te koop op bol: Motul Fuel Stabilizer 0.250L

Motul Fuel Stabilizer 0.250L

Motor met kuip

Heb je een motor met kuip, haal de kuip er dan af bij het onderhoud voor de winter. Er hoopt zich toch behoorlijk veel vuil op aan de binnenzijde van de kuip.

Ook kun je meteen het gedeelte dat normaal verborgen zit onder de kuip controleren op ongewone slijtage, scheurtjes in rubbers, beschadiging van het lakwerk etc.

Olie verversen

Bij de meeste motoren wordt de olie één keer per jaar ververst. Meestal niet omdat dat qua kilometers noodzakelijk is. Maar meer omdat het verstandig is om olie niet al te lang in je motorblok te laten zitten en voor de winter is een goed moment om te verversen.

Tijdens het verbrandingsproces in je cilinders ontstaan er naast PK’s ook nog allerlei minder aantrekkelijke zaken, zoals zuren en verbrandingsresten.

En als je dan je motor aan het eind van het seizoen zo wegzet, hebben vooral die zuren alle tijd om heel zachtjes aan het binnenste van je motorblok te knagen. Niet schrikbarend hard, er vallen niet meteen gaten in je carter, maar toch……….

Daarom is het verstandig om aan het eind van het seizoen de olie in je motor te verversen VOOR je hem in de winterstalling zet. Als je het zelf doet, dan eerst de motor warm draaien, dus bij het laatste ritje voor de winterstop en meteen daarna de olie eruit.

De olie is dan mooi dun en dan lopen alle resten er goed uit. Ik zelf zet de opvangbak eronder, draai de plug eruit en laat hem dan rustig een paar uur staan. Je zult er verbaasd van staan, hoelang er nog olie uit blijft lopen. Vervang ook altijd je oliefilter. Daar blijft tenslotte de meeste rommel achter.

Aftapplug en oliefilter

Kijk ook even naar je aftapplug. Vaak zijn deze voorzien van een magneet. De bedoeling is dat metalen deeltjes daaraan blijven hangen, alleen ijzer en staal, geen aluminium.

Veeg dat magneetje altijd even schoon. En zie je dat er erg veel metalen deeltjes aan zitten, dan is het verstandig om eens te overleggen met je dealer. Want dan kan het zijn dat er iets is dat extreem snel slijt. Misschien een lager dat niet lekker meer draait, maar in ieder geval reden voor onderzoek.

Als je repareert voordat het echt stuk gaat, scheelt dat klauwen met geld in vergelijking met de reparatiekosten nadat je motorblok echt de geest heeft gegeven.

Luchtfilter

Je luchtfilter hoeft niet jaarlijks te worden vervangen. Het hangt er uiteraard wel vanaf hoeveel kilometers dat je jaarlijks rijdt. Maar even schoonmaken is geen slecht plan. Als je er over nadenkt hoeveel kubieke meter lucht er per uur door dat filter gaat, dan kun je je voorstellen dat dit toch vervuiling oplevert.

De standaard luchtfilters kun je het best even uitblazen. Van binnen naar buiten, dus tegen de normale luchtstroomrichting in. Even een lapje door het filterhuis en dit klusje is geklaard.

Bougies

Ook de bougies kunnen langer als een seizoen mee afhankelijk van het aantal kilometers. Maar het kan geen kwaad om de bougies er uit te draaien en even te bekijken. Van de kleur van de binnenzijde kun je een hoop wijzer worden.

  • Mooi bruin = een goede verbranding en een goed afgesteld mengsel
  • Zwart = een te rijk mengsel
  • Licht = een te arm mengsel.

Te arm betekent bijna altijd een te warme motor. Het klinkt gek, maar te weinig benzine in het mengsel zorgt voor (over)verhitting.

Te rijk is zonde van de benzine en die is duur zat. En dan laten we het milieuaspect even buiten beschouwing. Maar als je zelf wel eens achter een te rijk afgestelde auto of motor hebt gereden, dan weet je hoe dat stinkt.

Optimate druppellader

Optimate druppellader

Accu

Staat je motor in een schuur of garage waar de temperatuur zeker boven nul blijft, dan kun je de accu in de motor laten zitten. Af en toe de druppellader eraan, en dan komt hij de winter wel door. Zelf zit de druppellader er bij mij het hele jaar aan en dat werkt ook prima. Zie ook de beste druppellader voor een motor.

Bij bevriezingsgevaar is het beter om de accu eruit te halen en in een vorstvrije ruimte op te bergen

Ketting

De winterperiode is een mooie tijd om de handen eens flink zwart te maken. Uiteraard is de ketting de hele zomer netjes ingespoten met vet. Maar dat vet is kleverig, dus er blijft ook allerlei troep aan hangen. De ketting goed schoonmaken met kettingreiniger en vervolgens lekker in het vet zetten.

Dat verlengt de levensduur van je ketting (en tandwielen) aanzienlijk. En je kunt tevens controleren of er geen vastzittende schakels in je ketting zitten.

Even elke schakel heen en weer bewegen en je weet waar je aan toe bent. En meteen controleren of de ketting niet te slap staat. De juiste afstelling staat in je serviceboekje, maar globaal moet je de ketting in het midden tussen de tandwielen ongeveer 2 cm omhoog en 2 centimeter omlaag kunnen duwen.

Zet je ketting nooit te strak. Dat kost je echt je ketting en tandwielen. Door het inveren tijdens het rijden, wordt je ketting dan echt vernield.

Remmen

Om je remmen te reinigen kun je het beste een remmenreiniger gebruiken. Dit is vetoplossend spul, dat na opdrogen geen sporen achterlaat. Gebruik het wel uitsluitend buiten, want het is niet echt gezond om te in te ademen.

Als je het echt goed wilt doen, kun je het best eerst je remblokken er uit halen. Een tandenborstel in combinatie met remmenreiniger zorgt voor blinkend resultaten.

Verwijder alleen je remblokken als je weet wat je doet

Remmen zijn een vrij essentieel onderdeel, dus ga er niet aan werken als je er geen verstand van hebt. Op zich is er niets moeilijks aan, maar als je iets vergeet of verkeerd doet, kan dat nare gevolgen hebben als je voor het eerst weer gaat remmen.

Banden

Zorg dat je banden op spanning zijn voor de winterstop. Heb je een middenbok gebruik deze dan, want dan is je achterband mooi van de vloer.

Je voorband regelmatig even een stukje doordraaien voorkomt dat je aan het eind van de winter een platte kant op je band hebt. Die platte kant gaat overigens meestal gewoon weer weg als je gaat rijden, maar het rammelt wel even gedurende de eerste kilometers.

En gebruik deze gelegenheid om de banden eens goed te inspecteren. Goede lamp er bij en de band cm voor cm bekijken op beschadigingen en/of vreemde materialen die in de band zitten (metaal, steentjes e.d.)

Koelvloeistof

Hoeveelheid koelvloeistof controleren. Kan bij de meeste motoren gebeuren via het overlooptankje, dat van doorzichtig kunststof is gemaakt.

Koelvloeistof is tevens het smeermiddel van je waterpomp. Zie je in de koelvloeistof zeepachtige sporen, dan zou dat kunnen betekenen dat er olie in je koelvloeistof terecht is gekomen.

Kan een kwestie van een lekkende pakking zijn. Zijn de sporen minimaal, dan geen paniek, maar wel regelmatig controleren of het niet erger wordt.

Schoonmaken, poetsen en bescherming aanbrengen

Uiteraard wordt de motor gewassen en gepoetst voordat hij zijn winterslaap ingaat. Ook kun je nog een siliconen spray of ander middel gebruiken om de metalen delen te beschermen tegen roestvorming.

Het hangt er natuurlijk ook sterk vanaf waar je de motor kunt stallen. Tevens een mooie gelegenheid om te controleren op lak beschadigingen, slijtage van bekabeling etc.

Hoe maak jij je motor winterklaar?

Je kunt natuurlijk nog veel meer doen, maar ook veel minder, vertel eens hoe jij je motor winterklaar maakt.

Reageer op dit artikel, scroll verder naar beneden om een reactie te plaatsen, ik zie je reactie echt graag. Verbeterpunten of tips voor goede of goedkope verzekeringen worden zeker in het artikel meegenomen en komen in ieder geval bij de reacties te staan, laat van je horen en help anderen met hun keuze.

Oke, wat nu?

Hoi, ik ben Rob. Als je dit artikel leuk vond, wil je misschien ook zien:

Motorrijden Met Pekel op de Weg Kan Met deze Tips

De beste druppellader voor een motor

Waar op Letten Bij Motorhoes Kopen?

Reinigen, verzorging en impregnering van motorkleding, helm, handschoenen en motorlaarzen

Herfst En wintertips Voor Motorrijders

Win Gratis Kaarten Motorbeurs Utrecht

KLIK HIER voor het overzicht van de laatste artikelen.

Over de schrijver
Vanaf 1981 tot heden 8 motorfietsen in bezit gehad - 2 Voortgezette Rijopleidingen (VRO) - 1 Circuit Rijvaardigheids Training (CRT) - 20+ jaar motorvakantie ervaring - lid FJR-club Nederland
Reactie plaatsen