Een beginnersmotor is een motorfiets voor motorrijders die net hun rijbewijs hebben gehaald. Het soort beginnersmotor dat je kunt gaan rijden, hangt er dus vanaf welk motorrijbewijs je precies gehaald hebt. (A, A2 of A1)
De leeftijdsgrens voor zware motoren is door het Europees Parlement op 22 november 2006. definitief van 21 naar 24 jaar gezet. De beginnende motorrijder vanaf 18 jaar moet dus steeds opnieuw examen doen.
Door de leeftijdsgrens kun je vanaf je achttiende jaar een A1-rijbewijs halen (125CC/11 kW). Na twee jaar mag je examen doen voor het A2-rijbewijs (max. motorvermogen 35 kW) en weer twee jaar later mag je examen doen voor het A-rijbewijs (onbeperkt motorvermogen). Je bent dus minimaal 22 jaar voor je het volledige rijbewijs op zak hebt. Meer over de rijbewijzen kun je lezen in ons artikel Motorrijbewijs Halen, Leeftijden, Lichte-, Middelzware- of Zware Motorfiets?
Met een rijbewijs A1 mag je een lichte motor van 125CC en maximaal 11 kW rijden. Met een rijbewijs A2 een middelzware motor tot 35 kW. Heb je rijbewijs A dan kun je zware motoren met onbeperkt vermogen rijden.
- A1 lichte motor van 125CC en maximaal 11 kW
- A2 een middelzware motor tot 35 kW
- A zware motoren met onbeperkt vermogen
De beginnersmotor
Heb je een A1- of A2 motorrijbewijs dan ben je dus al beperkt, dat maakt het kiezen in ieder geval al wat makkelijker, want er zijn heel veel soorten motoren te koop. Heb je het rijbewijs met 24 jaar of ouder gehaald, dan mag je direct op een zware motorfiets gaan rijden.
Een zware motor (groot vermogen) hoeft echter niet per se onveiliger te zijn dan een lichte motor. Uit onderzoek van TNO is geen bewijs naar voren gekomen dat motorvermogen een belangrijke factor is bij motorongevallen. Dit in tegenstelling tot rijopleiding en -ervaring. (Bron: MAG)
Wel is het zo dat direct na het behalen van je motorrijbewijs eigenlijk beter niemand een zware motor kan aanschaffen, niet qua vermogen en niet qua gewicht. Beter is een technisch eenvoudige lichte en handelbare tweedehands motor. Een motor die als het ware waarschuwt wanneer je in de gevarenzone komt. Denk aan een naked bike en all-road. Dus een motor die de berijder duidelijk en op tijd laat weten dat de gevarenzone bereikt wordt.
Een beginnersmotor kan beter niet te veel vermogen hebben en niet te mooi zijn
Een nieuwe motor heeft een perfecte vering. De band blijft op de weg totdat er meer wrijving nodig is dan de band kan leveren. In een keer verlies je al de grip op de weg. Is je vering wat minder, dan kom je eerst in een grijs gebied waarbij de motor begint te wiebelen en te glijden en je van tevoren wordt gewaarschuwd dat het misgaat. Bij een defecte vering is het doorgaans meteen mis.
Voorbeelden van beginnersmotoren
Een voorbeeld van een sportieve motor is de Kawasaki Ninja 250. Meer standaard is de Honda Nighthawk 250 cruiser, de Suzuki GZ 250 is een prima beginnersmotor en de Yamaha Virago 250 cruiser een van de mooiste, maar smaken verschillen gelukkig.
In de 500-cc-klasse heb je o.a. de Kawasaki Vulcan 500 LTD, Suzuki GS500E en Yamaha Virago 535. Kom je in de 600-cc-klasse, dan moet je als beginneling erg uitkijken dat je niet de controle over je motor verliest. De meeste ongelukken met een nieuwe 600 cc sportmotor gebeuren door het verliezen van de controle op de allereerste keer dat ermee gereden wordt. Vaak al binnen een paar kilometer van de dealer waarvan de motor gekocht is.
Een erg fijne motor in deze klasse is de Yamaha XJ600 Diversion, licht, flexibel en voorspelbaar. Naked bike, all-round-, toer- en cruisemotoren, de keus is groot. Het type motor maakt niet zoveel uit. Moderne sportmotoren zijn echter iets minder geschikt. Ze zijn prima voor het met hoge snelheid rijden van bochten en op circuits, maar daar houdt het dan ook vaak wel mee op.
Let vooral op het aantal pk´s. Een 250-cc-motor is absoluut niet een mindere motor en zeer zeker ook geschikt voor ervaren rijders, snel, licht en makkelijk te manoeuvreren.
125- tot 250-cc-motoren zijn uiterst geschikt voor beginnelingen. Ze zijn over het algemeen lekker licht, makkelijker te manoeuvreren en te balanceren. Daarbij ook nog eens goedkoper te repareren dan een motor in de zwaardere klasse. Lichtgewicht is een voordeel, net als een laag zwaartepunt, dit vooral bij het rijden met lage snelheden.
Een 250-cc-motor is absoluut niet een mindere motor en zeer zeker ook geschikt voor ervaren rijders
Op welke motor pas je eigenlijk, letterlijk
Welke motor past eigenlijk bij je? Anders geformuleerd: op welke motorfiets pas je eigenlijk? De zithoogte is bij het uitkiezen van je eerste motor mede bepalend. Een motor blijft alleen met rijder overeind staan. Dat zegt al iets over je postuur. Je lichaamsgrootte is dus bepalend.
Ben je relatief klein, dan is een grote Enduro niet zo geschikt – ofwel kieper je met dat ding bij de eerste de beste uitdaging al om. Je motor moet naar beide zijden goed op te vangen zijn. Het ‘proefzitten’ is dus onvermijdelijk.
Het ‘proefzitten’ is dus onvermijdelijk
Van een motorrijder mag verlangd worden dat hij, wanneer hij normaal op de motor zit, met beide voeten nagenoeg plat, dus in ieder geval met de volle voorvoet, op de grond moet kunnen komen. Met je voeten plat op de grond, zonder schoenen, meet je de juiste zithoogte. Voorbeeld: opstaphoogte 78 cm, goede stand tot zithoogte 78 cm.
Daaraan kan je met een hogere schoenzool nog iets toevoegen (zo’n 2 cm). Als je per se een bepaald soort machine wilt, bestaat meestal wel de mogelijkheid hem te verlagen, maar dit gaat wel ten koste van de vering.
Gewicht motor versus gewicht berijder
Let ook op het gewicht van je motor. Het ledig gewicht van een voertuig (in kg) gedeeld door de motorcapaciteit (in kW) moet een waarde hebben van minstens 6,25. 25-kW-motoren voldoen over het algemeen sowieso aan dit criterium.
Bij een persoon van 50 kg past eigenlijk geen motor van 246 kg. Hoe lichter de motor in dit geval, hoe beter. Zijn er uitzonderingen, kan een lichte persoon nooit op een zware motorfiets, ja hoor, alles kan en er zijn genoeg voorbeelden die het tegendeel bewijzen, het is vooral een advies voor beginners. De dames zijn vaak ook wat lichter, zie ook Wat Is Een Geschikte Motorfiets Voor Vrouwen?
Bijvoorbeeld een Shadow 700, waarbij je met beide voeten op de grond staat, kan voor een (licht) persoon zeer moeilijk onder controle te houden zijn, terwijl een lichte dirtbike, waarbij je je tenen nauwelijks aan de grond kunt krijgen, in dat geval makkelijker onder controle te houden is.
In veel gevallen is je korte postuur in de loop der tijd wel op te vangen door ervaring, vaardigheden en inzet, maar vooral ervaring is bij de beginnersmotor in eerste instantie uiteraard niet aan de orde.
Voor lange mensen is een custom- of naked-bike vaak het meest geschikt doordat je hierbij een betere zithouding hebt en daardoor minder kans op rugklachten. Lees ook het artikel Welke Soort Motor Past Het Beste Bij Mij?
Enkele motoren in de klasse A, model 2005, geordend naar zithoogte:
Harley Davidson 883 | Cruiser | 66/69 cm | 260 kg |
Beta Euro 350 | Cruiser | 70 cm | 162 kg |
Kawasaki ER-5 | Naked Bike | 73/78 cm | 195 kg |
BMW F 650 CS | Naked Bike | 75/78 cm | 189 kg |
BMW 650 GS | Enduro | 75/78 cm | 193 kg |
Sachs Roadster 650 | Naked Bike | 76 cm | 169 kg |
Ducati 620 | Naked Bike | 77/79,5 cm | 195 kg |
Honda CBF 500 | Naked Bike | 77 cm | 205 kg |
Honda CBF 600 | Naked Bike | 77/80 cm | 213 kg |
Suzuki Bandit 650 | Naked Bike | 77 cm | 224 kg |
BMW R 850 R | Tourer | 78/82 cm | 238 kg |
Suzuki GS 500 | Naked Bike | 79 cm | 189 kg |
Moto Guzzi Breva | Tourer | 79 cm | 197 kg |
Triumph Speed Four | Naked Bike | 79 cm | 207 kg |
Yamaha FZ 6 | Naked Bike | 79,5 cm | 201 kg |
Suzuki SV 650 | Naked Bike | 80 cm | 195 kg |
Tweedehands beginnersmotor
Koop je een tweedehands motor (particulier), dan hoef je niet bang te zijn voor een schuivertje. Beter is het geen motor te kopen met een mooie grote kuip; kunststof kuip onderdelen zijn duur. Voor een tweedehands motor kun je meestal wel een onderdeeltje vinden op de sloop.
Bovendien bestaat de kans dat als je bijvoorbeeld een motor met veel pk´s (bijvoorbeeld een Fireblade) aanschaft, je je eigen grenzen niet goed gaat verkennen. Doordat je bang bent onderuit te gaan, waarbij je de nieuwe motor zou beschadigen. Hierdoor ben je misschien te voorzichtig in de bochten en haal je niet alles eruit wat erin zit.
Een oude motor zal bij een glijder zichzelf meestal wel weer recht trekken, je kunt veel meer wagen en corrigeren. Hierdoor leer je je motor veel beter kennen en kun je eerder aanvoelen wat wel en niet gaat. Daardoor ben je in staat je rijtechnieken veel sneller op een hoger niveau te brengen.
En heb je net die mooie zware chopper gekocht en lukt het niet al te best? Misschien toch een goedkoop tweedehandsje erbij om lekker te oefenen? Tweedehands motoren vind je o.a. bij dealers, op Marktplaats.nl. Lees ook 33 Tips Voor Een Tweedehands Motor Kopen.
Sportieve beginnersmotor
Wil je toch een sportieve beginners motor dan is er genoeg te koop. De merken Aprillia, Cagiva, Derbi, Honda, Kawasaki, KTM, Kymco, Suzuki en Yamaha hebben bijvoorbeeld allemaal een sportieve 125CC motor in het assortiment.
Ze zien er vaak ook net zo uit als de grote zware supersport motoren. Maar dan in het klein, 1 cilinder en als voordeel lekker smal. Heerlijke gooi en smijt motorfietsen. Maar zoals al eerder aangegeven, ze sturen verschrikkelijk goed. Dat betekend dat de grens ook vaak echt de grens is, dus ga je erover heb je een probleem, want je krijgt geen waarschuwing vooraf.
Gerelateerde artikelen
Wat Is De Snelheid Van Een 125cc Motor?
Waar Kun je een Tweedehands Scooter 125cc Kopen?
6 Manieren Om Je Motor Te Financieren
Wat Is De Juiste Zithouding Op Een Motor?
Daphne
op 29 Apr 2020