arrow_drop_up arrow_drop_down

33 Tips Voor Een Tweedehands Motor Kopen

De zoektocht naar een tweedehands motor is een spannend avontuur. Misschien ben je op zoek naar een originele klassieker. Of naar een racemonster of naar een motor om heerlijk mee te toeren. Het is wel belangrijk dat je weet waar je op moet letten.

Wat zijn de beste tips voor een tweedehands motor kopen? Er zijn enorm veel tips waar je wat aan hebt om een tweedehands motor te kopen. Bijvoorbeeld het uitvoeren van een goede inspectie. Ook het maken van een proefrit is aan te raden. Kijk ook naar de onderhoudsgeschiedenis van de occasion motor.

Als je voor het eerst een tweedehands motor gaat kopen, is het handig dat je weet waar je rekening mee moet houden. Daarom vind je hier een lijst met uitgebreide tips om een tweedehands motor te kopen. Ook ideaal om als checklist te gebruiken.

1. Stel eerst het budget vast

De eerste tip is het vaststellen van een budget voor het kopen van een tweedehands motor. Het budget bepaalt namelijk welk aanbod van occasion motoren voor jou beschikbaar is. Het maakt nogal verschil voor een passend aanbod of je 2.000 euro hebt of 15.000 euro.

Deze tip geldt natuurlijk niet als je in principe een onbeperkt budget hebt. In dat geval koop je natuurlijk een nieuwe motor. Heb je geen geld gespaard maar wel een inkomen, dan kun je eventueel ook een motor financieren.

Bepaal eerst je budget

2. Bepaal welk type tweedehands motor je wilt

Het kopen van een tweedehands motor begint na het vaststellen van het budget met het bepalen van het motortype. Voor welk doel schaf je de tweedehands motor aan? Om in je vrije tijd mee te rijden of om te toeren of zelfs om op motorvakantie te gaan?

Of wil je een sportieve motor of een degelijke uitvoering om naar je werk te rijden? Door vast te stellen naar welk type je voorkeur uitgaat, is het mogelijk om gericht op zoek te gaan.

3. Ga je voorkeur na voor een specifiek merk of type

Het is voordat je de zoektocht begint ook nog handig om te kijken of je een voorkeur hebt voor een bepaald motormerk of type. Ook dat zorgt ervoor dat het totale aanbod wat beter is afgestemd.

Misschien ben je wel op zoek naar een tweedehands Harley Davidson of zoek je specifiek naar een Yamaha occasion. Overigens is het natuurlijk eveneens mogelijk om meerdere merken motoren op je lijstje te noteren.

Misschien heb je al een bepaald merk en of model in gedachte

Misschien heb je al een bepaald merk en of model in gedachte

4. Houd rekening met je motorrijbewijs

Je motorrijbewijs heeft invloed op het type motor dat je mag rijden. Dus ga na of je alleen op een lichte motor mag rijden, op een middelzware motor of op alle motoren. De categorie A1, A2 of A is daarvoor bepalend.

5. Let op je lengte bij het kopen van een tweedehands motor

Je denkt misschien wat raar dat je op je lengte moet letten. Dat is echter helemaal niet vreemd. Het is van het grootste belang dat je een comfortabele houding hebt op de motor. Tijdens lange ritten is het bijvoorbeeld belangrijk dat je met een vrij rechte rug motor rijdt.

Er zijn mogelijkheden om op basis van je lengte te bepalen welk type motorfiets geschikt is. Bijvoorbeeld via de website Cycle-ergo.com. Een goede zithouding komt de veiligheid uiteraard ook ten goede. Je hebt dan het beste overzicht op de verkeersomgeving.

Check of de motor met jouw lente goed past

Check of de motor met jouw lengte goed past

6. Koop een occasion motor die past bij je persoonlijkheid

Als motorrijder heb je net als ieder ander een eigen persoonlijkheid. Het type motor laat altijd ook een deel van je persoonlijkheid zien. Het rijden op een Chopper is voor de een fantastisch en een ander geeft liever de voorkeur aan een motorscooter. Uiteraard is het zoals eerder gezegd eveneens belangrijk om met het doel van de aanschaf rekening te houden.

7. Weet je nog niet welk type motor past? Huur eens een motor

Als het de allereerste keer is dat je een motor gaat kopen, wil je natuurlijk wel een die echt bij je past. Mocht je daar nog niet echt een vast idee over hebben dan is het mogelijk om een motor te huren. Dat is onder meer mogelijk via het motorplatform MotoShare en biedt tevens de gelegenheid een motor particulier te huren.

Motorrijder op de weg

Motorrijden op huurmotor van particulier, zodat je wat meer tijd hebt om te bepalen of je beoogte type motor bevalt

8. Ga na afloop van het motorseizoen op zoek

Prijstechnisch is de kans groot dat de tweedehands motoren na het motorseizoen voordeliger zijn. Het is voor degene die de motor willen verkopen een uitstekend moment om de motor van de hand te doen. Iemand die de motorfiets snel wil verkopen, is bovendien geneigd een lagere prijs te vragen.

9. Oriënteer je online op het aanbod van tweedehands motoren

De kans is groot dat je al een tijdje bezig bent om te kijken wat het aanbod is van tweedehands motoren. In elk geval is de online oriëntatie daarvoor natuurlijk een uitstekend begin. In de eerste fase kijk je waarschijnlijk naar alle soorten motoren. Maak je van een deel van de bovenstaande tips gebruik dan verkleint het aanbod zich vanzelf.

10. Kijk op Marktplaats

Marktplaats is een platform waar je gemakkelijk online de oriëntatie start. Het aanbod met tweedehandse motoren is hier natuurlijk overweldigend groot. Als je al weet welke merk tweedehands motor je wilt kopen, ben je hier aan het goede adres.

Een groot deel van het aanbod is afkomstig van particulieren. Er zijn echter ook motordealers die op Marktplaats adverteren met hun aanbod occasions.

11. Bekijk het aanbod online op MotoPort

MotoPort is een van de grootste ketens van motorzaken in Nederland. Motorport heeft een centraal portaal, waar je online een heel groot aanbod van tweedehands motoren vindt. Dit is een uitstekend platform om een tweedehands motor te kopen. Het kopen van een occasion motorfiets bij MotoPort biedt meerdere voordelen.

Motoport heeft een aanbod van duizenden motoren waarbinnen je kunt zoeken

Er is een onderhoudsgeschiedenis beschikbaar. Je mag een proefrit maken. Inruil is mogelijk net als financiering. Bovendien krijgt de motor een afleveringsbeurt en krijg je garantie.

Website motoroccasion, met motoren tussen € 3.000 en € 4.000 maximaal 9 jaar oud, 166 motoren om uit te kiezen

Website motoroccasion.nl, met de zoekcriteria; motoren tussen € 3.000 en € 4.000 maximaal 9 jaar oud, 166 motoren om uit te kiezen op het moment van dit artikel

Kijk ook eens op Autotrader.nl, Bikenet.nl, Motoroccasion.nl en Autoscout24.nl

12. Ga naar een motordealer

Het ligt eveneens voor de hand om een tweedehands motor te kopen bij een motordealer. Daar vind je een gevarieerd aanbod van motoren. Het is echter wel zo dat je vaak bij meerdere motordealers langs gaat om de ideale motorfiets te vinden.

Deze stap is op elk moment te nemen en ook prima om je in de praktijk te oriënteren. Je hoeft ook niet meteen bij een bezoek aan de eerste de beste dealer al een tweedehands motor te kopen. Neem er ruim de tijd voor en koop pas als je echt zeker van je zaak bent.

13 Kijk op een motorveiling website

Domeinen Roerende Zaken is een veiling vanuit de overheid met onder meer motor veilingen. Daarnaast zijn er faillissementsveilingen van bijvoorbeeld BVA Auctions, Troostwijk, Catawiki en Veilingdeurwaarder.nl met onder meer veilingen van motorfietsen.

Marechaussee motor is te vinden op de BVA veilingen van de overheid

Marechaussee motor is te vinden op de BVA veilingen van de overheid

14. Check het kenteken van de tweedehands motorfiets

Heb je een tweedehands motor op het oog en een afspraak gemaakt om te komen kijken? In dat geval zijn er nog een groot aantal tips om rekening mee te houden. Bijvoorbeeld het checken van het kenteken van de gebruikte motorfiets. Het framenummer van de motor moet natuurlijk overeenkomen met de informatie van het kenteken.

Klopt het niet? Ga dan maar weer weg. Of als het een import motor betreft, let dan even op de datum eerste toelating en datum eerste toelating Nederland. Zo kom je achter het bouwjaar van de motorfiets.

15. Controleer de uiterlijke staat

Als je een tweedehands motor in het echt gaat bekijken, controleer je eerst de uiterlijke staat. Je ziet vaak meteen al wel of er sprake is van goed onderhoud. Is de motor netjes gepoetst of vervuild? Let in het algemeen op beschadigingen en of er ergens sprake is van roestvorming.

De tank is ook een belangrijk onderdeel. Kijk erin en schijn met een lichtje. Bijvoorbeeld met een zaklamp of mobiele telefoon. Controleer ook de kuipdelen en onderzoek of deze goed vastzitten.

Dit is natuurlijk wel heel duidelijk, maar neem rustig de tijd om een motorfiets op roestplekken te onderzoeken

Dit is natuurlijk wel heel duidelijk, maar neem rustig de tijd om een motorfiets op roestplekken te onderzoeken

16. Neem iemand mee die verstand heeft van motoren

Heb je geen technische kennis van motoren? Dan is het handig en verstandig om iemand mee te nemen die dat wel heeft. Jij weet misschien niet goed waar je op moet letten of iets moet beoordelen. Dat weet iemand die er verstand van heeft wel. Dat kan een vriend zijn die ook motor rijdt of misschien heb je wel een monteur in je kennissenkring.

17. Schakel een extern bedrijf in voor de keuring

Ken je niemand die voldoende verstand heeft van de technische kant van motoren? Het is altijd mogelijk om een extern bedrijf in te schakelen voor de keuring. Dan weet je zeker waar je aan toe bent bij het kopen van de tweedehands motor die je op het oog hebt. Dit kan bijvoorbeeld bij Erik van Lent motorkeuringen.

18. Zit er roest op het frame?

Bij het nakijken van de uiterlijk staat heb je al eventueel op roestvorming gelet. Toch is het belangrijk om nog een keer extra het frame na te kijken. Is er ergens kleurverschil te zien? Dan is er misschien een deel overgespoten en is er een beschadiging geweest.

Overigens is een frame dat een heel klein beetje roest heeft doorgaans nog wel in een goede staat. Je kunt de roest later ook behandelen, om te zorgen dat het roesten stopt, zie de video hieronder.

 

Het is ook belangrijk om te kijken of het frame recht is met het voorwiel en achterwiel in één lijn. Staan de wielen niet in één lijn dan bestaat de kans dat het frame krom is.

19. Controleer het motorblok en de uitlaat

Het controleren van het motorblok en de uitlaat is belangrijk. Kijk naar de boutjes van het motorblok en let op of er niets lekt. Onderzoek eveneens de onderkant van het blok en check het oliepeil net als de kleur van de olie. Natuurlijk start je de motor ook even.

Gaat dat gemakkelijk of kost het nogal moeite? Luister ook goed naar het motorgeluid en of je er niets vreemds aan hoort. Check dan eveneens de uitlaat en kijk of er roest op zit. Er moeten bovendien geen gaatjes inzitten.

20. Test de vering en de balhoofdspeling

Het testen van vering en de balhoofdspeling is eveneens aan te raden voor het kopen van een tweedehands motor. Je test de vering door de voorrem in te knijpen en het stuur een paar maal met kracht naar beneden te duwen.

Als de vering te zacht is, duw je de motor te ver naar beneden. Ook het uitveren moet kort en kordaat zijn, dus naar beneden, omhoog en klaar, niet dat de vering gaat nadeinen. Het is ook van belang dat de rubbers van de voorvork schoon en droog zijn.

Zie de video hieronder om het visueel wat duidelijker te maken (van 1.40 tot 3,40 en daarna na vervanging van de veren van 11.45.

De achterbrug is te controleren als het achterwiel op de grond staat. Iemand anders moet dan even de motor vasthouden. Pak de achterbrug vast en beweeg deze naar achteren en naar voren. Er moet dan geen speling te voelen zijn. Als dat wel zo mocht zijn dan is er sprake van slijtage van de achterbrug lagers.

De achterveer controleer je door stevig op het zadel te drukken. Het is goed als het zadel direct terugkomt en niet blijft hangen. De test van de balhoofdspeling is gemakkelijk. Je draait het stuur even een paar maal heen en weer. Dat moet soepel gaan.

21. Kijk naar de staat van de tandwielen en ketting

Het is aan te raden om de tandwielen en tanden te controleren. Zo is het van belang dat de tandjes niet als een haaienvin naar één kant buigen. Dan betreft het een tweedehands motor met een versleten tandwiel. De ketting moet er goed uitzien zonder roest en gesmeerd.

Kijk hoeveel de speling van de ketting is, die doe je door de motor op de middenbok te zetten en het achterwiel rond te draaien. Druk op verschillende punten tegen de ketting. Normaal is dat een ketting zo een 2 a 3 cm speling heeft op het ruimste punt.  Kijk dan ook naar de stand van kettingspanners, als deze al helemaal op zijn eind staan, valt er niets meer te stellen en is de ketting al te ver uitgerekt en aan vervanging toe.

Tip: check voordat je naar een motor gaat kijken, hoeveel de speling bij het type motor is waar je naar gaat kijken

22. Check de remmen van de occasion motor

Controleer of er scheurtjes zitten in de remleidingen en check de remvloeistof. Onderzoek ook hoever de remhendel is in te knijpen. Het is niet best als je de remhendel tot het stuur kunt intrekken.

Controleer verder de remschijf door te kijken of deze recht is en er geen scheurtjes zijn. De dikte van de remblokken is eveneens nog een puntje. Er zijn slijtage-indicatoren beschikbaar en deze geven aan wanneer het nodig is om tot vervanging over te gaan.

23. Let op de verlichting, elektronica en schakelaars

De verlichting checken is niet iets waar je meteen aan denkt bij het kopen van een tweedehands motor. Toch hoort ook de controle van onderdelen als verlichting, schakelaars en elektronica erbij. Loop de knopjes en schakelaars langs en kijk of deze het doen.

24. Maak een proefrit op de tweedehands motor

Bevalt de motor qua uiterlijk en technische staat? Dan is de tijd gekomen om een proefrit te maken. Neem daar ruim de tijd voor. Tien minuten is niet lang genoeg. Het gemiddelde van een proefrit op de motor is een half uur. Des te langer je rijdt des te beter je de motor tijdens de proefrit leert kennen. Spreek uiteraard wel met de verkoper af hoelang je erover gaat doen.

Neem ruim de tijd voor het maken van een proefrit op de tweedehands motor

25. Kijk naar de kilometerstand

De kilometerstand geeft aan hoeveel er al op de motor is gereden. Kijk wel naar het bouwjaar om te kijken of de kilometerstand realistisch is. Vraag gerust naar de reden als de motor al wat ouder is, maar wel een lage kilometerstand heeft.

Het is natuurlijk belangrijk dat er niet met de kilometerstand gesjoemeld is. Bij twijfel laat je de koop maar gewoon voor wat het is. Of haal je er alsnog een expert bij die tegen betaling ook meteen de hele technische staat van de motor checkt.

26. Ga na of de motor altijd binnen heeft gestaan

Een motor die altijd binnen heeft gestaan, heeft minder te verduren gehad dan een motor die buiten staat. Het verschil geeft bovendien al aan in welke mate er als het ware voor de motorfiets is gezorgd.

Stal je de motorfiets op de stoep (is openbare weg), dan moet deze verzekerd zijn

Heeft de motorfiets op de stoep gestaan of binnen

27. Vraag voor welk doel de motor is gebruikt

Het is interessant om te weten voor welk doel de motor is gebruikt. Bijvoorbeeld voor het woon-werkverkeer of om in de vrije tijd in het weekend op te rijden. Zo krijg je een goed beeld over de motorritten die er zijn gemaakt.

28. Zijn eventuele motoraccessoires inbegrepen in de prijs?

Het is mogelijk dat er verschillende motoraccessoires op de tweedehands motor zijn aangebracht. Bijvoorbeeld een motorkoffer of dat er sprake is van een set gereedschap voor onderweg. Of een extra comfortabel motorkussen voor het zadel.

Zijn deze motoraccessoires bij de prijs inbegrepen of worden deze niet verkocht? Als de verkoper geen motor meer gaat rijden, is het ook handig om meteen het motorslot over te nemen. Indien er uiteraard een motorslot van toepassing is.

29. Check of er onderhoudspapieren zijn

Het is altijd handig om te weten wat het onderhoud is geweest aan de motor. Als het motoronderhoud door een garage is uitgevoerd, zijn er doorgaans onderhoudspapieren. Zijn er geen onderhoudspapieren dan is het lastiger om na te gaan of de motor zorgvuldig is onderhouden.

30. Onderhandel over de prijs

Klopt alles en is dit de tweedehands motor die je wilt kopen? Dan is het belangrijk om niet meteen de vraagprijs neer te leggen. Er is vaak wel een onderhandeling mogelijk over de prijs van een tweedehands motor. Bij het kopen van een tweedehands motor bij de dealer is het ook nog mogelijk om een oude motor in te ruilen. Dat geeft een extra basis om te onderhandelen over de prijs.

Heb je een nieuw motorpak of een helm nodig? Dan kun je ook soms een betere deal krijgen om de kleding of helm ook direct bij de motor aan te schaffen. De dealer heeft dan natuurlijk nog wat extra marge om weg te geven, omdat op de kleding ook winst gemaakt wordt.

Heb je een helm nodig, maak dan een mooie deal bij je motoraankoop

Heb je een helm nodig, maak dan een mooie deal bij je motoraankoop

31. Schrijf de motor op naam over

Bij het overschrijven van de motor op jouw naam moet je de kentekencard en de tenaamstellingscode hebben. Of bij het oude kentekenbewijs over Deel 1B beschikken. Dat is het originele bewijs van tenaamstelling. Ook moet je dan het overschrijvingsbewijs hebben.

Je krijgt bij de balie van het RDW of bij het kentekenloket een tenaamstellingsbewijs met 4 cijfers en een vrijwaringsbewijs. Het laatste bewijs geef je af aan de vorige eigenaar van de tweedehands motorfiets bij het ophalen van de motor. De kentekendcard krijg je thuis toegezonden net als het formulier met 5 cijfers.

32. Sluit een motorverzekering af

Voordat je op de motor wegrijdt bij de verkoper is het verstandig dat je de motorverzekering al hebt geregeld. Dat is vooraf al mogelijk en zelfs online is het ter plekke nog mogelijk om een WA verzekering af te sluiten. Die is overigens verplicht als je de weg op gaat en moet dus ook afgesloten zijn als je gaat motorrijden.

33. Regel een plekje voor je motor

Het is verstandig om vooraf al na te denken over de stalling van je motor. Bijvoorbeeld in een garage of schuur bij je huis. Of in een parkeergarage bij je appartement. Of is er geen ruimte en moet je de motor dan op de stoep parkeren? Zorg dan voor een grondanker om de motor met een ketting aan vast te maken.

Bonus tip: doe altijd een gratis kenteken check voordat je gaat kijken naar een motor

Gerelateerde vragen

Wat zijn de mogelijkheden voor het financieren van een tweedehands motor?

Het is mogelijk om bij het kopen van een tweedehands motor bij een motordealer financiering te regelen. Een andere optie is om een persoonlijke lening bij de bank aan te vragen. Of om bij vrienden of familie geld te lenen.

Wat zijn belangrijke keurmerken bij het kopen van een tweedehands motor?

Het BOVAG-keurmerk is een belangrijk keurmerk. Koop je de gebruikte motorfiets bij een BOVAG-dealer dan ben je verzekerd van betrouwbaarheid. Bovendien is er BOVAG-garantie van toepassing.

Zijn er alternatieven voor het kopen van een tweedehands motor?

Als je geen geld achter de hand hebt om een tweedehands motor te kopen, zijn er alternatieven. Het is bijvoorbeeld mogelijk om een motor te leasen. Ook is het mogelijk om af en toe een motor te huren als je het vooral leuk vindt om in je vrije tijd af en toe te rijden.

Misschien vind je dit ook interessant

Theorie-leren.nl

Over de schrijver
Vanaf 1981 tot heden 8 motorfietsen in bezit gehad - 2 Voortgezette Rijopleidingen (VRO) - 1 Circuit Rijvaardigheids Training (CRT) - 20+ jaar motorvakantie ervaring - lid FJR-club Nederland
Reactie plaatsen