arrow_drop_up arrow_drop_down
17 maart 2020 

Motorvakantie Tips Buitenland

Een motorvakantie naar het buitenland heeft meer voorbereiding nodig dan een motorvakantie in Nederland. Het hangt er natuurlijk erg vanaf naar welke landen en hoe lang je gaat.

Motorvakantie tips buitenland: Motorvakantie routes maken of downloaden, overnachtingen boeken via booking.com, doe een motor inspectie vooraf en beurtje, bagage in koffers of tassen.Neem mee: gereedschap, banden reparatieset , kettingspray, Duct tape, tie rips. Documenten: paspoort, rijbewijs, verzekeringspas, reisverzekering, ANWB pas.

Inhoudsopgave:

[[showindex]]

Motorvakantie routes

Je kunt zelf een route samenstellen met behulp van een wegenkaart zoals die van Michelin. Maar tegenwoordig kun je routes voor je GPS downloaden of zelf maken op de computer, er zijn meer dan genoeg routeprogramma’s. Neem je een GPS mee op een motorvakantie buitenland en rijd je alleen, zorg er dan ook voor dat je een normale wegenkaart bij je hebt voor het geval je GPS het onderweg begeeft.

Bekende route programma’s:

  • Basecamp
  • Tyre
  • Routeyou
  • Kurviger

Overnachtingen boeken met Booking.com

Slaapplaatsen regel je het makkelijkste met Booking.com. Of je nu een hotelkamer of kamers voor meerdere personen boekt, bijna elke hotel, appartement of vakantiewoning is wel aangesloten bij Booking.com. Het werkt zeer eenvoudig, je geeft op waar je een kamer zoekt (welke plaats of dorp). Vervolgens de aankomst- en vertrekdatum. Dan geef je aan met hoeveel personen je bent.

Dan verschijnt er een enorme lijst met mogelijkheden. Maar dan is het de kunst even te gaan filteren op wat jij belangrijk vindt. Is het de prijs, dan filter je op laagste eerst. Ga je voor meer Sterren, dan filter je daar op. Vervolgens kun je nog filteren op hele specifieke mogelijkheden. Tik hieronder een favoriete plaats in waar je heen wilt en kijk wat er gebeurd.
Booking.com

Als je al ver van te voren boekt, is filteren op “Gratis annuleren” wel een fijne. Ook “Ontbijt inbegrepen” vind ik zelf wel fijn, geen gedoe in de ochtend. Parkeren zou je ook op kunnen filteren, dan heb je kans op een veilige parkeerplaats, maar het kan ook een openbare parkeerplek zijn. Dus wel even checken wat de parkeerplek bij de accommodatie precies inhoud.

  1. Slaapplaats opgeven
  2. Aankomst-, vertrekdatum
  3. Aantal personen
  4. Filteren/sorteren (voorkeuren)

Motor inspectie vooraf

Een inspectiebeurt van je motor is een eerste vereiste voordat je vertrekt. Daarbij denken we toch wel het eerst aan onze banden. Denk eraan dat het profiel van je band goed genoeg is om je naar je vakantiebestemming heen, maar ook weer terug te brengen. Door het ruwe asfalt, vooral in Scandinavische landen  kunnen je banden behoorlijk slijten.

Bovendien is het op je vakantiebestemming vaak veel moeilijker aan banden te komen. En als ze al geleverd kunnen worden zijn ze soms duurder dan in eigen land. Een versleten, hoekige band heeft een nadelige invloed op je stuurgedrag, dat merk je vooral in bochten. Aangezien je in de bergen bijna uitsluitend bochten rijdt, is het zaak dat je goede banden onder je hebt.

Het water wordt slechter afgevoerd, waardoor het slipgevaar groter is en bij hevig remmen zullen je wielen eerder blokkeren. Bovendien is een versleten band eerder lek en is je motor zwaarder beladen, dan zul je hier nog meer nadelige invloed van ondervinden. Een te lage bandenspanning is ook gevaarlijk doordat je stuureigenschappen beïnvloed worden (onverwachts gevaarlijk weggedrag) en het kost je ook nog eens extra benzine.

Zorg dat je motorfiets in orde is, niets zo vervelend als een motorvakantie onderbreking door slecht onderhoud (ook voor de medereizigers). Zit je tegen een beurt aan, haal die dan naar voren, zodat je met een goede motor opmotorvakantie gaat. Ga je op lekkere stuurweggetjes rijden, dan krijgen remmen het toch net even zwaarder te verduren dan bij een woon/werk ritje. Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor motorvakantie je gaat doen en wat je rijstijl is. Zorg in ieder geval dat de basis goed is.

  • Banden (kunnen ze de hele motorvakantie mee?)
  • Olie (vers en op niveau)
  • Remvloeistoffen (vers)
  • Ketting/tandwielen (conditie/ingevet)

Bagage op je motor

Het beladen van je motor doe je als volgt: verdeel je bagage goed over je motor. Niet alles in je koffers of op je bagagedrager, maar ook een tanktas gebruiken. Zo wordt het stuurgedrag van je motor zo min mogelijk beïnvloed. Als je je motor pakt, zorg dan dat de zwaarste dingen zoveel mogelijk in het midden van je motor zitten.

Vooral niet te veel gewicht aan de achterkant. Bepak zadeltassen om en om, zodat het gewicht gelijkmatig verdeeld wordt en de zware stukken in de tanktas. Wat je het eerst nodig hebt, pak je bovenop, zodat je er makkelijk bij kan.

Verpak de bagage in waterdichte koffers, tassen of plunjezakken. Bagagerollen en zijtassen, uiteraard waterdicht, zijn ideaal voor als je gaat kamperen. Deze zijn lichter dan koffers, gaan niet kapot bij een val en als je ze niet nodig hebt stop je ze eenvoudig in je tanktas. Draag absoluut geen rugtas op je motor, en al helemaal niet met harde materialen erin. Bij een harde val kun je daardoor je rug (nek) breken.

In ons groepje nemen wij vaak oude onderbroeken, sokken en T-shirts mee op motorvakantie. We nemen deze niet meer mee terug. Dus na een dag dragen, gooien we deze weg. Zo heb je minder bagage voor de volgende stops en/of terugreis. Wil je nog wat souvenirs meenemen, dan creëer je zo de ruimte. Elk jaar neem ik zelfs na 25 jaar nog steeds teveel mee. Er zijn in de loop van de jaren ook extra elektronica spullen bijgekomen. Telefoon en lader, GPS en lader, Bluetooth lader helm, Gopro en batterij laders, geheugenkaarten, beugels om alles te bevestigen en zo slepen we elk jaar heel wat elektronica mee.

Neem geen zwaar beladen rugtas mee

Bagage mogelijkheden:

  • Koffers
  • Bagagedrager
  • Tanktas
  • Zadeltassen
  • Bagagerollen

Wat neem je mee

Neem reparatiemateriaal mee voor eventuele kleine herstellingen of onderhoud. Om de vijfhonderd kilometer is het aan te raden je ketting te smeren, neem dus voldoende kettingspray mee, want het gaat hard! Gewoon bij elke stop even kijken of je ketting niet glimt, want dan wordt het tijd voor wat vet.

Ook een in goede staat verkerende motor zal met lange afstanden best wat olie verbruiken. Indien je motor veel verbruikt en je flink wat kilometers gaat maken, neem een litertje olie of meer mee. Er zijn spuitbussen met banden vulmiddel verkrijgbaar die een lek in je band dichten en hem meteen weer iets op spanning brengen. Tape en tie-rips zijn handig voor een losgekomen onderdeel.

  • Reparatie materiaal
  • Kettingspray
  • Liter olie (bij hoog verbruik)
  • Bandenreparatie
  • Duct tape en Tie rips

Documenten

In principe is het verplicht om de originele boorddocumenten van de motorfiets bij je te hebben. Identiteitskaart en rijbewijs altijd meenemen. In sommige niet-Europese landen heb je een reispaspoort en/of een visum nodig.

Buiten Europa is het in sommige landen ook noodzakelijk dat je je motorfiets inklaart, inschrijft en van een plaatselijke verzekering en nummerplaat voorziet. Meer informatie vind je op de ambassade of het consulaat van het betreffende land en op de volgende website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Verder je motor verzekeringspas en gegevens van je reisverzekering. Denk ook aan de gegevens van de Pechhulp die je hebt.

  • Identiteitskaart/paspoort
  • Rijbewijs
  • Reispaspoort/visum (soms, niet Europese landen)
  • Kenteken
  • Verzekeringspas + schadeformulier
  • Reisverzekering

Onderkleding

Naast goede beschermkleding is je onderkleding op motorvakantie erg belangrijk. Goede onderkleding betekent de duurdere sport- en outdooronderkleding (skiën, zeilen). Ook is er goede onderkleding verkrijgbaar. Niet alleen lekker bij kou, maar ook bij hoge buitentemperaturen. Omdat de gebruikte kunstvezels (meestal polypropyleen), het zweet van de huid weg transporteren.

Vooral in de bergen kan de temperatuur namelijk nogal wisselen. Het is een stuk aangenamer als je motorpak in de zomer niet op je huid kleeft. Ook vormt het een glijlaagje tussen huid en voering van je pak (belangrijk bij een val). Een voorbeeld van Dainese Thermo onderkleding bij Amazon.nl

Fietscomputer/app op telefoon(optie)

Heb je geen gps of digitaal dashboard, dan is een fietscomputer een leuke aanvulling voor de motorvakantie. Motoren hebben altijd wel een tachometer of kilometerteller. Maar met zo een fietscomputer heb je leuke extra en nuttige informatie over de gemiddelde snelheid, actuele snelheid, de ritafstand, de rittijd, maximumsnelheid, de totaalafstand en de totaaltijd. Vanaf zo’n 25 euro koop je hem bij de fietsspeciaalzaak. Voor het aanbrengen moet je wel een beetje creatief zijn (tie-raps). De bewegende sensor breng je aan op de remschijf.

Tegenwoordig heb je natuurlijk ook weer apps die je op je telefoon kunt installeren. Een voorbeeld is bijvoorbeeld Speedometer. Het nadeel is, dat je telefoon waarschijnlijk is opgeborgen tijdens het rijden. Tenzij je hem gebruikt om te navigeren, maar ook dan zie je de app niet. Ook zal mogelijk je telefoon aan moeten blijven staan, waardoor deze sneller leeg loopt. Een fietscomputer is misschien wat ouderwets, maar de fietscomputer is wel continue zichtbaar en werkt meestal op een horloge batterij.

Motor op transport

Voor lange afstanden kun je de motorfiets laten vervoeren tot op de plek van bestemming. Dit is mogelijk met trein, ferry of een firma gespecialiseerd in motortransport. Daarmee overbrug je de soms lange en vaak vervelende aanlooproute over de snelweg. Ook is het mogelijk je motor op een (gehuurde) aanhangwagen mee te nemen.

Velen rijden echter zelf naar de plek van bestemming. Als je mooie wegen neemt, begint de motorvakantie vanaf het moment dat je vertrekt en is dit een wezenlijk onderdeel van je motorvakantie. Maar uiteraard kost dit meer dagen om op een verre locatie te komen.

Naar begin van je motorvakantielocatie kan met:

  • Trein
  • Ferry
  • Motortransport (vrachtwagen)
  • Aanhangwagen
  • Zelf rijden

Buitenland

Zorg ervoor dat je altijd op tijd tankt, je weet vaak niet wanneer het volgende tankstation zich aandient. Overnachten doe je het liefst in een hotel/pension ergens in een buitenplaatsje in plaats van in de grote stad. De kans op diefstal is hier kleiner, er is meestal meer plek, het is gemoedelijker en meestal goedkoper. Vaak kun je ook nog wel wat van de prijs afdingen. Vraag of je je motor ergens binnen kunt stallen.

Duitsland

In Duitsland wordt bekeurd op open uitlaten zonder E-keurmerk. Ook wordt er op gelet of je de juiste banden hebt qua maximum snelheid.

Italië

Ga je naar Duitsland of Italië, zorg dan altijd dat je wat contant geld bij je hebt. Bij sommige tankstations kun je namelijk niet met je pinpas tanken. Ook bij een stop onderweg is contant geld soms nodig.

In Italië staat de informatie over het tanken soms uitsluitend op de zuilen in het Italiaans afgedrukt en vaak kan men niet wisselen. Wie ooit met een lege tank aan zo’n tankstation heeft gestaan zal vast wel eens meegemaakt hebben dat men een briefje van vijftig of honderd euro niet kon wisselen. Als er dan ook nog eens niemand in de buurt is die kan wisselen, veroorzaakt dat een hoop ergernis.

In Italië geldt ook een helmplicht. Dat houdt in dat elke motorrijder en duopassagier een volgens Europese ECE-normen goedgekeurde helm dient te dragen. Het keurmerk vind je op de kinband of de binnenvoering van de helm.

Het bestaat uit een cirkel waarin de hoofdletter E staat. Achter de E staat een getal dat aangeeft in welk land de helm van een Europese ECE-goedkeuring is voorzien (4 staat voor Nederland.) Je motor kan zelfs uit het verkeer gehaald worden en dertig dagen in bewaring gesteld worden. Daarbovenop riskeer je een boete van 71 tot 286 euro.

Zuid-Tirol, Dolomieten
Wie begin augustus deze richting op gaat met de motor, moet er rekening houden dat alles wat maar een beetje rijden kan in deze periode motorvakantie heeft en deze richting op trekt. Wees dus op je hoede in het verkeer. Ook een kamer moet je vaak al vroeg geboekt hebben wil je hier nog terecht kunnen. Beter is het om wat eerder deze richting op te trekken of eventueel een tentje mee te nemen. Op een camping is altijd wel ergens een plekje te vinden.

Oostenrijk

In Oostenrijk is per motor een verbanddoos voorgeschreven. Bij standaardcontroles wordt meestal ook naar de verbanddoos voor motorrijders gevraagd. Op veel wegen is radarcontrole. Op de paar wegen waar doorgaans veel motorrijders rijden wordt vaak gecontroleerd.

Een Autobahnvignet is op veel wegen niet verplicht. Wie de omgeving kent, weet vaak wel alternatieven voor de Autobahn, maar soms is dat echt lastig en geeft het bezit van een vignet je een rustig gevoel.

Wegen worden namelijk soms slecht aangegeven, waardoor je zomaar weer op de Autobahn terechtkomt, of zo onduidelijk dat je denkt dat overal de vignetplicht geldt. Voor het rijden op de snelwegen (A-wegen) en verschillende autowegen (S-wegen) heeft men een Autobahnvignet nodig. Een Autobahnvignet kun je hier online bij de ANWB bestellen, of de prijzen zien.

Ook motorrijders dienen in het bezit te zijn van een Autobahnvignet

Naast het vignet moet ook voor passen en tunnels tol betaald worden. Veel motorrijders onderschatten de duur van de ‘Wintersperren‘ op de passen. Op de Stilfser Joch bijvoorbeeld ligt in het voorjaar vaak nog één tot twee meter sneeuw op de weg. Zelfs in mei en juni kun je nog last hebben van gesloten passen, ook al is het stralend mooi weer.

Met een groep rijden

Iedereen let bij het in een groep rijden op degene achter hem -> als deze ontbreekt, blijven allen staan en wachten op een veilige plek. Zo raak je elkaar niet kwijt en blijft de groep compleet. Tenminste, dat denk je. Deze regel is bij kleine groepen nog wel in praktijk te brengen. Maar ben je met meer dan twintig man, dan kan het even duren voordat de voorrijder het opmerkt.

Voorbeeld: de eersten rijden de berg omhoog, tien rijden erover en wachten na de beklimming op de overige tien. Iedereen aanwezig? Op naar de volgende beklimming. Zo raak je elkaar niet kwijt.

Op het vlakke land: de laatste rijder blijft achter. De negentiende blijft daarop staan. De achttiende merkt dat, rijdt langzamer en blijft ook ergens staan. Als de eerste rijder dit merkt, is deze al een paar honderd meter verder. Alle rijders hebben zich inmiddels gelijkmatig over deze afstand verdeeld en weten niet wat er aan de hand is…Maar uiteindelijk zal het bij de voorste rijder doorkomen, al kan het even duren.

Een methode die zelfs met extreem grote colonnes uitstekend functioneert: ieder let op degene achter hem -> als deze mist, rijdt de colonne rustig verder, tot ze van het huidige rechte gedeelte afwijken, oftewel links of rechts afslaan. Alleen de laatste rijder (degene waarvan zijn opvolger verdwenen is) blijft als wegwijzer aan de betreffende bocht staan en wacht op de achterblijver. Alle anderen rijden gewoon zoals gepland verder.

Bij de volgende afbuiging blijft dan weer alleen de laatste man/vrouw (heeft nu toch geen opvolger meer) als wegwijzer staan, enz. Door middel van deze methode kunnen de achterblijvers eenvoudig hun huidige rijrichting volgen tot ze op de ‘wegwijzer’ stuiten. Deze weet waarheen de colonne afgebogen is en neemt de leiding tot de volgende ‘wegwijzer’.

Het voordeel hiervan is dat niet de gehele colonne moet blijven staan. De aanvoerders blijven in beweging en de nakomers kunnen door het wegwijzer principe de colonne snel weer vinden en aansluiten. Allen hoeven minder te wachten en dat draagt in belangrijke mate bij aan het rijplezier. Dit principe werkt zelfs voor groepen van honderd man.

Enkele regels:

  • Iedereen moet weten waar de tocht heen voert en waar gepauzeerd wordt
  • Er wordt niet naast elkaar gereden
  • Er wordt alleen op het vlakkenland in baksteenformatie gereden
  • Binnen de colonne behoudt ieder z’n plek, er wordt dus niet ingehaald
  • Bij kruisingen staan steeds twee motorrijders naast elkaar
  • Getankt wordt altijd door alle motoren, ongeacht hoeveel de eenling nog in z’n tank heeft
  • De groepsregels zijn bij eenieder zo goed bekend, dat daar eigenlijk niets meer over gezegd hoeft te worden.

Je zou denken dat in het gps en motorcommunicatie tijdperk dit niet allemaal meer nodig is, maar deze afspraken blijken toch nog steeds nodig.

  • Niet iedereen heeft een gps
  • Routes kunnen verschillen
  • De achterblijver kan meer hulp nodig hebben
  • Verzamelen (veilig punt) bij een vermissing geeft duidelijkheid

Producten uit dit artikel:

Relevante links

Overzicht alle artikelen Motorrijdenexpert

Over de schrijver
Vanaf 1981 tot heden 8 motorfietsen in bezit gehad - 2 Voortgezette Rijopleidingen (VRO) - 1 Circuit Rijvaardigheids Training (CRT) - 20+ jaar motorvakantie ervaring - lid FJR-club Nederland
Reactie plaatsen