Manoeuvreren met een zware motor is wel even wat moeilijker dan met een lichtere motor. Kies de grootte en de stijl van de motor daarom zorgvuldig uit als beginner. Wees niet te enthousiast in de eerste twee jaar dat je je motorrijbewijs hebt door een te zware motor aan te schaffen, totdat je voldoende vaardigheden ontwikkeld hebt.
Kunnen kleinere mensen met een zware motorfiets manoeuvreren? Iedereen kan uiteindelijk met een zware motorfiets manoeuvreren. Bij het rijden op een zware motorfiets, speelt gewicht en lengte van de motorrijder minder een rol. Lopend manoeuvreren met een grote zware motor vereist wel meer ervaring, oefenen en kost meer moeite, zie video met de kleine dame in dit artikel.
Je hebt manoeuvreren van een zware motorfiets terwijl je op de motor zit met de motor aan en je hebt manoeuvreren terwijl je loopt met de motor. Lopen met de zware motor is vind ik persoonlijk best lastig en doe het alleen als het echt moet.
Verhouding fysiek en gewicht van de motor
Een onervaren motorrijder op een te zware motor is vragen om moeilijkheden! Aan de andere kant, elke motor is zwaar. En bijvoorbeeld een boom van een kerel op een kleine motor heeft een veel hoger zwaartepunt. Hierdoor zal hij bij lage snelheden meer moeite hebben de motor in balans te houden dan een kleine motorrijder op een zware motor.
Een zware motor als een cruiser heeft veel meer stabiliteit op rechte stukken door de grote voorvork hoek. Hoe kleiner de voorvork hoek, hoe sneller je motor op jouw input zal reageren. Daarom is het manoeuvreren met een cruiser wat lastiger, de motor wil eigenlijk liever rechtdoor.
Kun je beide voeten (de bal van je voet) aan de grond krijgen en kun je met je been je motor recht duwen wanneer hij bij het stoppen iets gekanteld is? Als dat kan, prima, dan ben je in principe in staat je motor onder controle te houden. Zware motoren vereisen nou eenmaal wat meer mankracht. Hieronder daarom wat tips hoe met een zware motor om te gaan.
Lopend manoeuvreren met de motor uit
Een motorfiets met stilstaande motor manoeuvreren is een vaardigheid die je onder de knie moet krijgen. Denk alleen maar aan het parkeren of de motor rond je huis verplaatsen. Het verschil met een lichte motor is, dat je hiervoor in principe groter en sterker moet zijn.
Gelukkig heb je bij de motorrijlessen en examens altijd een lichtere motorfiets
Voor de meeste motorrijders is elke motor zwaarder dan 200 kg zwaar. Als je dan nagaat dat een cruiser zo’n 220 tot 360 kg weegt… Om zo’n motor te verplaatsen heb je veel zelfvertrouwen nodig, zodat je je motor niet de kans geeft uit balans te raken.
Als je motor valt, bedenk dan dat je motor vervangbaar is en maak je uit de voeten. Als je vrij klein van postuur bent, zul je hem toch niet tegen kunnen houden. Natuurlijk moet je altijd proberen te voorkomen dat je motor valt, maar als hij toch valt, zorg dan dat je er niet onder komt.
Mijn FJR, met 3 koffers en inhoud is meer dan 300 kilo, deze liet ik al na 1 week vallen. De jiffy had ik al ingeklapt om te vertrekken, maar dat was ik vergeten en ik stapte nog even af, wegspringen was nog het enige alternatief……
Achteruit kunnen rijden met een motorfiets
Inderdaad, motoren hebben geen achteruitversnelling, maar toch moet je soms wel achteruit rijden, zelfs zittend op de motor. Voor parkeren is het noodzakelijk achteruit te kunnen rijden, vaak vanaf een helling en grotendeels blindelings als je op de motor zit.
Je raakt makkelijk uit balans op een rulle ondergrond. Kijk naar beneden en bereid je voor op wat minder grip. Beide voeten naar beneden als je achteruit rijdt. Ook je motor uitzetten, zodat een lastig moment als in de versnelling schieten de motorfiets niet vooruit gooit.
Gebruik de voorrem, maar houd er rekening mee dat je kunt slippen als je te hard gaat. Als je gestopt bent, gebruik dan de eerste versnelling als parkeerrem. Als je motorfiets een betrouwbare standaard heeft, die niet zomaar inklapt, en je hebt hem uitgeklapt, ga dan aan de rechterkant staan met de linker standaard naar beneden.
De standaard vangt de motorfiets op als deze van je wegvalt en je kunt er tegenaan duwen als hij naar je toe valt. Verplaats de motorfiets terwijl je de rechter stuurhelft en de passagiersbeugel (of bagagedrager als die er zit) vasthebt.
Zo kun je de voorrem gebruiken indien noodzakelijk. Zitten en pendelen met je voeten werkt in veel gevallen goed, maar op deze manier zie je niet zo goed waar je heengaat. In het geval van pendelen met je voeten de standaard omhoog houden, zodat je voeten er niet onder kunnen komen.
In deze video zie je een vrouw die maar iets hoger is dan de zware motorfiets, ze loopt wel links met uitgeklapte zijstandaard, maar gezien de ruimte kon het niet veel anders
Rijden bij lage snelheid
Langzaam motorrijden is moeilijker dan je denkt, vooral met een zware motor. Veel ongelukjes en motorpech gebeuren bij lage snelheden, wanneer motoren minder stabiel zijn. Je kunt gewond raken als je motorfiets boven op je valt, of behoorlijk verbranden als de uitlaatpijp of andere hete onderdelen je raken.
Zit je klem onder je motor op de openbare weg, dan word je gemakkelijk aangereden. Motorfietsen met duizenden euro’s aan carrosserie kun je simpel afschrijven alleen al door simpel om te vallen in z’n stationair.
Het geheim is een combinatie van gas, koppeling en achterrem. De achterrem gebruik je om de voorwaartse snelheid te controleren tegen de trekkracht van de motor. Je rijdt met slippende koppeling om voldoende tegenkracht te bieden, zodat de motor niet afslaat.
Blijf in balans door je bovenlichaam verticaal te houden. Indien noodzakelijk kun je de tegenovergestelde kant op leunen dan de draai die je neemt als de motorfiets gekanteld moet worden om de bocht te nemen. Let wel: tegensturen werkt niet bij zeer lage snelheden!
Voel je je ongemakkelijk tijdens een langzame draai, zet dan je motorfiets recht en stop eerst of laat de achterrem los om meer voorwaartse kracht te creëren. Het gebruik van de voorrem bij een langzame draai vergroot de kans op omvallen. Tijdens al deze handelingen is de hoofd stelregel: hoofd rechtop en kijken waar je heen wilt.
Rijden bij lage snelheden perfect uitgevoerd door deze politieman op zware motorfiets
U-bochten/keren op smalle wegen
Voordat je een U-bocht maakt, eerst kijken of de weg in beide richtingen vrij is. De breedte van de weg en het vermogen van je motor om een complete draai te maken binnen de beschikbare ruimte moet je goed inschatten.
Motorfietsen met een lange wielbasis hebben meer ruimte nodig bij het draaien dan motorfietsen met een korte wielbasis. Ook de grootte van de stuurhoek varieert – sportmodellen neigen naar een meer beperkte stuurhoek die voorkomt dat het stuur tegen de tank komt.
Je kunt de grootte van je stuurhoek vooraf op een veilige plek als een leeg parkeerterrein uittesten, zodat je een beter idee hebt van de draairadius van je motorfiets. U-bochten op steile hellingen zijn lastig, maar goed te doen mits je de juiste techniek gebruikt. Een kwestie van hellingshoek en lichaamspositie aanpassen.
Perfect voorbeeld van keren en draaien op de weg en het verschil bij afschuinen van de motorfiets
Maak je een bocht terwijl je naar beneden een helling afrijdt, dan is dat makkelijker dan wanneer je de helling op rijdt, omdat de grond aan de binnenkant van de bocht dichter bij je voet zit mocht je deze plotseling neer moeten zetten ter ondersteuning. Maar liever geen voetjes aan de grond natuurlijk.
Geef genoeg gas zodat je constante power hebt. Rijd langzaam, eventueel met slippende koppeling, en je snelheid controlerend met je achterrem. Vind je balans voordat de bocht begint.
Handelingen:
- Kijk eerst naar alle kanten of er geen verkeer aankomt.
- Laat langzaam het gas iets los (niet gelijk helemaal), en regel de snelheid met je achterrem.
- Leun iets weg van de draai zodat de motor niet in de bocht valt.
- Gedurende alle handelingen hoofd omhoog en kijken waar je heen wilt.
- Stop wanneer je aan de andere kant gekomen bent, in dezelfde positie als waarin je begonnen bent.
- Kijk naar voren en achteren voor eventueel nieuwe verkeer en rijd verder.
Heb je je draaicapaciteit verkeerd ingeschat, dan neem je de U-bocht gewoon in twee keer. Draai zoveel mogelijk, van de uiterste rechterkant van je rijstrook naar de middenstreep. Stop en rijd in de tegengestelde richting achteruit, dan weer naar voren om de bocht af te maken.
Het is in dit geval beter je gevarenlichten aan te doen dan je gewone lichten, die zijn namelijk niet van alle kanten te zien.
Hellingshoek
Wees op de hoogte van de maximale veilige hellingshoek van je motor, vooral op een cruiser. Een beetje slepen van de onderkant is meestal niet gevaarlijk, als het je vermogen om de motor weer rechtop te zetten daardoor maar niet beperkt.
Hoe manoeuvreer en draai jij op smalle wegen?
Zoals je gezien hebt met de kleine dame met de grote motor, doet iedereen het soms toch net even anders.
Heb jij nog een tip voor het lopend – of rijdend manoeuvreren met een motorfiets?
Reageer op dit artikel, scroll verder naar beneden om een reactie te plaatsen, ik zie je reactie echt graag. Verbeterpunten of tips voor goede of goedkope verzekeringen worden zeker in het artikel meegenomen en komen in ieder geval bij de reacties te staan, laat van je horen en help anderen met hun keuze.
Bovenste foto © Biker taking motorbike to the garage
Oke, wat nu?
Hoi, ik ben Rob. Als je dit artikel leuk vond, wil je misschien ook zien:
- Hoe kun je het beste motorrijden in de regen?
- Waar Mag Je Een Motor Parkeren?
- Tips Voor Het Motorrijden Met Passagier
- Welke Soort Motor Past Het Beste Bij Mij?
- Wat Is De Juiste Zithouding Op Een Motor?
- Kijktechniek voor motorrijders
- 12 Tips Voor Ontspannen Motorrijden
- Veel Gemaakte Fouten
- Dode Hoek
- Win Gratis Kaarten Motorbeurs Utrecht 2020
KLIK HIER voor het overzicht van de laatste artikelen.
Rob-Hendriksen
op 23 Aug 2019