Dode Hoek

Ondanks al de maatregelen die we als motorrijder nemen, is er geen garantie dat een andere bestuurder ons zal zien. Het gros van de ongevallen gebeurt omdat we niet worden waargenomen of dat we  de situatie op de weg zelf niet kunnen waarnemen (afdek ongevallen). Bij een eventuele botsing zijn wij als motorrijder de verliezende partij.

Wat is een afdek ongeval?: Een afdek ongeval ontstaat doordat een voertuig, bijvoorbeeld een motor, wordt afgedekt door een ander voertuig, dus onzichtbaar wordt. Een motorrijder heeft minder oppervlak en wordt dus al heel snel afgedekt door een andere voertuig als een auto. Oplossing is te zorgen dat je zo min mogelijk wordt afgedekt, vooral door afstand te bewaren en uit de dode hoek van auto’s en vrachtwagens te blijven.

Het smalle silhouet van een motorrijder, op deze foto zijn 2 motorrijders “zichtbaar”, zie jij ze alle 2?

De dode hoek van een voertuig

Auto’s hebben met name links en rechts naast het voertuig een dode hoek. De automobilist heeft vooral bij het van rijstrook veranderen naar links last van de dode hoek. Vaak hoor je iemand dan ook iets zeggen in de trant van: ‘er zat opeens een motorrijder in mijn dode hoek’.

Veel motorrijders zitten behoorlijk wat tijd in een dode hoek van een ander voertuig zonder het te beseffen. Elke keer als je parallel aan een auto of vrachtwagen rijdt bevind je je op de meest gevaarlijke plek van de weg.

In de video een voorbeeld van een ongeluk door het afdekken van een vrachtauto en instructie waar je op moet letten

Voorbeelden van situaties met een dode hoek

Veel bestuurders gebruiken alleen hun spiegels voordat ze van rijstrook veranderen terwijl ze over hun schouder zouden moeten kijken om te zien of er iemand in de dode hoek zit. Hierdoor is het veranderen van rijstrook door andere weggebruikers een van de gevaarlijkste situaties. Verplaats je actief uit dode hoeken; blijf er niet in rijden, zelfs niet voor een paar seconden!

Diagram 2.1

Diagram 2.1 geeft aan wat de dode hoeken bij een auto zijn. Beweeg je hier zoveel mogelijk uit. Om te kunnen zien of je in een dode hoek zit kijk je naar de spiegels van de bestuurder van het voertuig. Zie je zijn gezicht niet in de buiten- of binnenspiegel, dan ziet hij je niet. Tenzij hij zijn hoofd over zijn schouder draait om zijn dode hoek te checken.

Diagram 2.2

Diagram 2.2 laat zien wat de dode hoeken zijn bij een grote vrachtwagen. Deze dode hoeken zijn veel groter dan bij een auto, vooral achter de vrachtwagen. Je raakt makkelijk uit het zicht als (smalle) motorrijder. Afstand bewaren is hier het sleutelwoord. Zo wordt ook je eigen zicht verbeterd.

Nu rijd je in druk verkeer. Het is onmogelijk om niet in iemands dode hoek te zitten. Daarom, rijd je naast een ander voertuig, ga dan meer naar de voorkant of ver genoeg erachter rijden, zodat je beter gezien wordt door de andere bestuurder.

Diagram 2.3

In diagram 2.3 zie je hoe een motorrijder door een dode hoek rijdt en zich naar de rechterkant van de rijstrook beweegt en daarmee voldoende ruimte creëert voor het geval de bestuurder links van hem besluit van rijstrook te veranderen. Na het passeren keert hij terug naar de linkerkant van zijn rijstrook.

Diagram 2.4

Een veelgemaakte fout is dat motorrijders onbewust van rijstrook veranderen en in iemand z’n dode hoek gaan zitten. In diagram 2.4 zie je dat als de rijder route (A) volgt hij/zij direct in de dode hoek van auto 1 gaat zitten.

Besluit deze bestuurder van rijstrook te veranderen, dan raakt de motorrijder waarschijnlijk in problemen. Door route (B) te volgen blijft de motorrijder uit de dode hoek van auto 1.

Als de motorrijder auto 2 nadert zal hij/zij zolang mogelijk in de bestuurders spiegels blijven. Om de auto voorbij te rijden gaat de motorrijder naar de linkerkant van de rijstrook, waardoor hij een veilige afstand creëert.

Wil je meer van dit soort situaties zien en testen? Doe eens een opfriscursus van je theorie, zelfs met een rijbewijs kan het helemaal geen kwaad weer eens een theorieboek te kopen. Zelf heb ik het theorieboek A Motorrijbewijs Verkeersregels gekocht op op bol.com.

Je zou zelfs nog een stap verder kunnen gaan en een online theoriecursus kunnen doen en eens kijken hoe je ervoor staat. Als je een  Online motor theorie basis pakket neemt, ben je voor nog geen 2 tientjes klaar. Hiermee kun je 2 maanden lang online de theorie bestuderen en kun je 3 uur realistische oefenexamens doen.

Als het gezicht/ogen van een andere bestuurder zichtbaar is in zijn of haar spiegel, dan kunnen ze jou ook zien (geldt voor zowel auto’s als motoren). Zorg dat je regelmatig te zien bent in de spiegel.

Foto man driver in his car

Enkele concrete tips:

  • Beweeg je zoveel en zo snel mogelijk door dode hoeken en voor het verkeer uit.
  • Blijf nooit naast of achter een vrachtwagen rijden – door de grote dode hoeken zul je niet altijd zichtbaar zijn, achter een vrachtwagen wordt je zicht ernstig belemmerd
  • Verwissel pas van rijstrook als je de beide koplampen van de vrachtwagen in je spiegel ziet.
  • Als het mogelijk is een vrachtwagen niet rechts inhalen – De dode hoek aan de rechterkant is zo lang als de vrachtwagen zelf en beslaat zo’n drie rijstroken.
  • Bewaar aan alle kanten voldoende afstand – zo laat je ruimte vrij voor manoeuvres van andere bestuurders zonder dat jij in de problemen komt
  • Kijk naar de spiegels – als je achter een bestuurder rijdt en je ziet niet zijn gezicht in de spiegel, dan kan hij jou niet zien.
  • Ga nooit plotseling voor een vrachtwagen stilstaan – een volgeladen vrachtwagen heeft een enorm gewicht en daardoor een zeer lange remweg.

Wat doe jij om afdekken te voorkomen of heb je meegemaakt?

Afdek ongelukken komen regelmatig voor, gelukkig kun je er zelf veel aan doen. Misschien ben je het met een aantal punten in het artikel oneens of heb je aanvullende tips. Wat werkt voor jou?

Reageer op dit artikel, scroll verder naar beneden om een reactie te plaatsen, ik zie je reactie echt graag. Verbeter punten worden zeker in het artikel meegenomen en komen in ieder geval bij de reacties te staan, laat van je horen, het kan levens redden.

Bovenste foto © motorcycle accident

Oke, wat nu?

Hoi, ik ben Rob. Als je dit artikel leuk vond, wil je misschien ook zien:

KLIK HIER voor het overzicht van de laatste artikelen.