Motorrijden in een Groep

Motorrijden in een groep is iets waar je mee te maken hebt als je met meerdere motorrijders op pad gaat. Het kan zijn dat je op motorvakantie gaat met meerdere motorrijders. Of een keer een toertocht rijdt met vrienden. Wat de reden ook is, voor motorrijden in een groep gelden speciale regels en afspraken.

Hoe kun je het beste motorrijden in een groep? Pas je aan, rijd gedisciplineerd, geconcentreerd, baksteensgewijs, houd afstand tot je voorganger, gelijkmatig remmen en accelereren. Maximaal ca. 6 motorrijders per groep. Zorg dat je het gezicht van je voorrijder in zijn spiegel ziet en houd je achterligger in de gaten. Achterligger kwijt, wachten tot de voorrijder terugkomt. Rijd niet over je grens, respecteer elkaar. De voorrijder bepaald en iedereen tankt gelijk.

Sommige mensen vinden het heerlijk in een groep te rijden, anderen moeten er absoluut niets van hebben. Rijden in een groep kan de ervaring van je leven worden, en hechte vriendschappen kunnen erdoor ontstaan. Maar net zo makkelijk kunnen vriendschappen hierdoor verpest worden. Zo gauw je in een groep gaat rijden kom je namelijk in een complex sociaal systeem van gedragingen terecht.

Inhoudsopgave

Motorrijden in een groep vereist concentratie en discipline

In je eentje hoef je alleen maar rekening te houden met jezelf. Je gaat in een positie rijden, waardoor je je zichtbaarheid vergroot, geeft gas wanneer je dat wilt, remt zo hard als je wilt en haalt in als je er zin in hebt. Bij motorrijden in een groep komen er ineens heel wat meer dingen op je af.

Omdat elke motor in de groep net zo flexibel en wendbaar is als de jouwe, moet je je aanpassen en weten wat de anderen doen. In een groep verlies je veel van de vrijheid die het motorrijden zo leuk maakt. Maar het is maar net wat je afspreekt, als het maar duidelijk is als je even een mooi stukje wil knallen.

In een groep rijden vereist concentratie en discipline. Ook is het vermoeiend. Je waant je ten onrechte vaak veilig in een groep. Gevaar schuilt in het verslappen van je concentratie door het volgen van het wiel voor je. Door niet voldoende afstand te bewaren komt het snel tot botsingen, bijvoorbeeld als iemand plotseling besluit af te remmen om benzine te gaan tanken.

Door veelvuldig te remmen breng je de stabiliteit van de hele groep in gevaar, doordat degenen achter je ook geneigd zijn te remmen als ze remlichten zien branden. Te snelle acceleratie heeft hetzelfde effect als remmen wanneer je plotseling het gas los moet laten. Deelnemers aan een groep van motorrijders mogen zich niet op een vrije tocht instellen, iedereen blijft voor zijn eigen veiligheid verantwoordelijk. Steeds zul je merken dat ongeduldige automobilisten zich tussen de groep willen dringen, waarbij er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.

  • Aanpassen aan de groep
  • Minder vrijheid
  • Groep vereist discipline en concentratie
  • Vermoeiend
  • Afstand bewaren
  • Gelijkmatig remmen en accelereren

Let op ongeduldige automobilisten die zich tussen de groep willen voegen

Motorrijden in grote groepen

In grotere groepen wordt het voor de laatste rijder echt moeilijk de groep bij te benen door het zogenaamde harmonica-effect. Achter in het konvooi rijdt men sneller dan voorin. Bij 20 motoren kan dit zo’n 20 km/h schelen! Wordt voorin niet harder dan 40 gereden, achterin snel 50. Rijdt men voorin 60 of 70, dan is het achterin flink aanpoten.

Het harmonica-effect kun je verminderen door allemaal precies dezelfde afstand aan te houden en geconcentreerd te rijden. Maar bij langere ritten met veel stoppen en afslaan zal het effect goed merkbaar zijn. Beter zou het zijn in verschillende groepjes van niet meer dan zes rijders te rijden. Wordt de groep groter, dan raak je elkaar snel kwijt.

Beter zou het zijn, de grote groep op te splitsen in verschillende groepjes van niet meer dan zes rijders

Controleer altijd goed je achteruitkijkspiegels; wat doet degene achter mij? Heeft hij die onoverzichtelijke bocht gevonden? Moet hij plotseling stoppen? Zie je in de spiegel van de schuin voor je rijdende motorrijder zijn gezicht? Dan weet je dat de afstand goed is en dat hij jou ook kan zien. Elke deelnemer uit de groep motorrijders is verantwoordelijk voor het meekomen van zijn rechtstreekse volgeling. Verliest hij hem, dan moet hij zich laten terugvallen of zelfs stil gaan staan.

Als iedereen zich aan deze regel houdt, heeft het tot voorin effect. Alleen zo kan de groep motorrijders van achteren naar voren afgeremd worden. Zo wordt verhinderd dat de groep motorrijders zich ongewild splitst. Verlies je je volgeling toch uit het oog, blijf dan staan als van de ingeslagen weg afgeweken moet worden. Houd voor de kruising stil. Voor alle navolgende rijders geldt: altijd op de ingeslagen weg blijven, niet afslaan, tot de groep weer compleet is.

Achterligger kwijt? Blijf bij de volgende afslag of kruising staan, totdat de achterligger er weer bij is

  • Dezelfde afstand aanhouden, harmonica effect tegengaan
  • Geconcentreerd rijden
  • Een grote groep opsplitsen in groepjes van 6
  • Voor je rijdende motorrijder zijn gezicht in zijn spiegel voor jou zichtbaar
  • Check regelmatig je eigen spiegels of de motorrijder achter je er nog is
  • Achterligger kwijt, dan wachten

Afstand houden en baksteensgewijs motorrijden

Houd voldoende afstand tot je voorganger! Mocht zich iets onverwachts voordoen, dan kun je daar op tijd op reageren. Zou net na het nemen van een bocht er bijvoorbeeld onverwachts een omgevallen boom op de weg liggen. Dan moet de afstand groot genoeg zijn om een noodstop te kunnen maken. En dan natuurlijk zonder dat je daarbij in botsing komt met je voorganger.

Fouten motorrijders mogen geen problemen voor omringende motorrijders uit de groep worden. Pas bij een vervuild wegdek vooral je snelheid aan. Waarschuw je teamgenoten door middel van handsignalen als het wegdek vervuild is. Ook bij motorrijden in de regen is het belangrijk de snelheid aan te passen. Je rijdt in de spray van je voorganger.

Waarschuw je teamgenoten door middel van handsignalen als het wegdek vervuild is

In België is het verplicht om bij motorrijden in een groep in baksteenformatie te rijden. Ook in ons vlakke landje is dit inderdaad een goede oplossing. Hierbij rijdt de voorste motor links in de rijbaan, de tweede rechts, de derde weer links enz. De groep blijft zo dichter bij elkaar en ander verkeer kan er niet tussenkomen.

Op lange rechte of licht buigende wegen kun je deze baksteenstructuur handhaven. In het bochtige buitenland is het geen aanrader, het hangt vooral van de breedte van de weg en het zicht dat je hebt af. In snellere bochten rijdt iedereen zo’n beetje dezelfde lijn en is de baksteenformatie niet meer van toepassing.

Baksteenformatie motorrijden in een groep. De rode rechthoeken (bakstenen) staan dan voor de verspringende structuur in een groep motorrijders. De gele pijlen laten zien dat je zo een langere remweg tot je voorganger hebt.

De baksteen formatie dichtheid hangt van een aantal factoren af. Wat is je snelheid, hoe breed is de weg, smalle onoverzichtelijke bocht enz. De afstand tot je voorganger die in de lijn voor je rijdt, hangt van dit soort zaken af. Rijdt je stapsgewijs, dan zal alles meer in elkaar schuiven en de afstanden kort kunnen zijn, omdat je remweg ook kort is. Bij een hoge snelheid zullen de rijders verder uit elkaar rijden, omdat de remweg ook veel langer is.

Rijd ook nooit achter elkaar als je met z’n tweeën rijdt, omdat de achterste rijder veelal schuil zal gaan achter de voorste. De voorste rijder dient iets rechts van het midden op wegen met één rijbaan te rijden en iets links van het midden op wegen met gescheiden rijbanen. Houd ook met 2 motorrijders het baksteen principe aan.

  • Afstand houden
  • Baksteensgewijs rijden
  • Vuil wegdek, snelheid aanpassen

Laat je niet gek maken door de groep

Motorrijden in een groep, dan is je eerste prioriteit om voor jezelf te zorgen – om binnen jouw grenzen en de grenzen van jouw motor te rijden, ongeacht wat de rest van de groep doet. Met andere woorden: rijd je eigen rit! Laat je niet meeslepen door anderen. Volg hen niet klakkeloos, niet iedereen heeft dezelfde bochtentechniek. Je eigen rit rijden betekent overigens niet dat je geen rekening zou moeten houden met je groepsgenoten.

Overleg met elkaar en respecteer elkaar, misschien heeft iemand nog maar pas zijn motorrijbewijs. Iedereen heeft zijn eigen kwaliteiten, kwaliteiten die weer ingezet kunnen worden ten dienste van de hele groep. Rijd met de snelheid van de groep, blijf in de rijstrook waar de rest ook in rijdt. Stop wanneer en waar de groep stopt. Ten minste één rijder van elke groep dient een mobieltje, EHBO-spullen, gereedschapset en een reparatieset bij zich te hebben. Ga je een aantal dagen weg, spreek dan af wie wat meeneemt.

Ben je het er niet mee eens met wat anderen in de groep doen, stap er dan uit voor je problemen krijgt. Dit is vaak het geval met onenigheid over de snelheid. Langzame rijders voelen zich vaak opgejaagd door snelle rijders. Stap in dat geval uit de groep en rijd je eigen tempo. Als mensen met alcohol op weer op hun motor stappen, laat ze maar alleen gaan, ga er zelf als eerste vandoor of volg een andere route.

  • Rijd binnen je grenzen
  • Laat je niet gek maken
  • Houd rekening met je groepsgenoten
  • Overleg met elkaar
  • Respecteer elkaar
  • Rijd met de snelheid van de groep
  • Blijf in de rijstrook van de groep
  • Spreek af wie wat meeneemt
  • Onenigheid, opsplitsen van de groep

Even aan het gas hangen en je heel even losmaken van de groep

Ik heb al met verschillende groepen gereden. Soms heb je gewoon zin om even aan het gas te hangen, bijvoorbeeld op een mooi bochtig stuk. Dat kan ook gewoon, het baksteensgewijs rijden wordt dan losgelaten en de afstanden tussen elkaar vergroot. Rijd je eigen tempo. Gasbeheersing is belangrijk, het is geen wedstrijd, snelheid is relatief.

Motorrijders die er geen zin in hebben of vermoeid zijn, doen gewoon niet mee en blijven lekker baksteensgewijs toeren. De snelheid van een 125cc motor is ook gewoon niet hetzelfde als van een 1000cc motor. Probeer bij vermoeidheid lekker ontspannen te blijven rijden.Voor de snelle jongens is meestal het bochtige stuk na een paar minuten al over. Dan wachten de voorste op de nakomers. En meestal duurt dat niet heel lang, hoe snel je ook dacht dat je was, veel tijd winnen is er meestal niet bij op een paar kilometer.

  • Vergroot de afstanden
  • Rijd je eigen tempo
  • Vermoeid, blijf gewoon in de groep
  • Voorste wachten op de achterblijvers

Inhalen met de groep

Bij het inhalen of van rijstrook wisselen op een weg met meerdere rijstroken zoals een snelweg schaart de achterste rijder als eerste uit, van voren naar achteren wordt het knippersignaal doorgegeven en dan van achter naar voren met inhalen begonnen.

Zo wordt gewaarborgd dat niemand zich in de groep dringen kan. Na het inhalen wordt voorin vlot doorgereden en voldoende afstand tot het ingehaalde voertuig bewaard, zodat er ook voor de achtersten voldoende ruimte is om zich weer in te kunnen voegen.

Bij een inhaalmanoeuvre of kruising moet iedere rijder zichzelf ervan vergewissen of het veilig is om in te halen. Je door voorgaande rijders mee te laten slepen is gevaarlijk! Altijd de volgorde van de groep aanhouden en na elkaar inhalen, zelfs als degene voor je aarzelt.

Bij inhalen of afslaan in een andere straat, voldoende gas geven, zodat er voor de volgende rijder ruimte ontstaat om er weer tussen te voegen. Vermijd zoveel mogelijk wisselingen van rijstrook. Probeer het verkeer niet te blokkeren.

  • Achterste rijder schaart als eerste uit
  • Knippersignaal doorgeven
  • Van achter naar voren inhalen
  • Altijd zelf kijken of inhalen veilig is
  • Geef bij inhalen voldoende gas, zodat volgende rijder ook kan tussenvoegen
  • Vermijd zoveel mogelijk wisselen van rijstrook
  • Blokkeer het andere verkeer niet met de groep

Motorrijden in een Groep betekent communiceren met de voorrijder

Bij onze groep hebben we de slogan, de voorrijder bepaald. Dat betekend, de voorrijder bepaald het tempo, de eventuele alternatieve route bij een wegomlegging, wanneer en waar er gestopt wordt, hij rijdt terug als rijders vermist zijn. Natuurlijk wil dat niet zeggen dat anderen geen inbreng hebben, maar duidelijkheid is belangrijk als je als motorrijder in een groep rijdt.

Stel dat iemand naar het toilet moet of moet tanken. De motorrijder met de kleinste tank bijvoorbeeld, dan rijdt deze motorrijder even naar de voorrijder om aan te geven dat hij of zij moet tanken. Een plasstop is ook zoiets, die 2 mokken koffie blijken soms toch wel erg snel naar beneden afgedaald te zijn. Als het is doorgegeven, neemt de bewuste motorrijder zijn plek weer in en regelt de voorrijder de stop.

Zorg dat iedereen gelijktijdig tankt, ook al heb je nog genoeg

Stel dat iedereen op eigen houtje dit soort stop beslissingen zou gaan nemen, wat ik natuurlijk ook wel heb meegemaakt, dan wordt het chaos. Vooral bij een grotere groep. De voorrijder heeft geen idee wat er 100 meter achter hem is gebeurd. Het enige wat hij merkt is dat er rijders vermist zijn. Er is niet altijd een geschikt moment om veilig te stoppen of te keren, daarom moet het stoppen in overleg met de voorrijder.

Ook bij een wegomlegging, zijn er vaak meerdere mogelijkheden. Verschillende navigatie systemen of verschillende instellingen geven ook verschillende alternatieven. Als de voorrijder bepaald en iedereen volgt de voorrijder, blijft de groep bij elkaar. Eendracht maakt macht zeg maar.

Zonder communicatie systemen is er ook best nog veel te communiceren. Ook kun je vooraf een aantal signalen met elkaar afspreken. Bij ons is het meestal maar een klein groepje, tussen de 3 en 7 rijders. De meest gebruikte zijn dan voornamelijk, even wijzen naar de tankdop als er getankt moet worden. Verder een bewegende hand bij de mond, dat het tijd is voor koffie. En voor een sanitaire stop wijzen we even naar de pielemuis.

Signalen die gebruikt kunnen worden bij motorrijden in een Groep

Het is altijd handig van tevoren signalen af te spreken die gebruikt kunnen worden om bepaalde zaken aan te duiden. Zorg ervoor dat iedere deelnemer van tevoren goed op de hoogte is van de signalen die gebruikt gaan worden. Deze handsignalen verschillen nogal eens per motorclub. Hieronder volgen een paar algemeen gebruikte.

START DE MOTOREN
Met je linker- of rechterarm uitgestrekt ronddraaiende bewegingen maken met je wijsvinger.

LINKERBOCHT
Linkerarm horizontaal omhoog met je elleboog volledig uitgestrekt.

RECHTERBOCHT
Linkerarm horizontaal omhoog met je elleboog 90 graden verticaal gebogen.

GEVAAR LINKS
Je linkerarm in een hoek van 45 graden uitstrekken en naar het gevaar wijzen.

GEVAAR RECHTS A
Strek je rechterbeen in een hoek van 45 graden naar beneden uit om het gevaar aan te wijzen.

GEVAAR RECHTS B
Strek je linkerarm omhoog in een hoek van 45 graden met je elleboog 90 graden gebogen en wijs richting het gevaar over je helm heen.

GASSEN
Linkerarm omhoog en weer naar beneden met je wijsvinger uitgestrekt omhoog. Dit geeft aan dat de leider wil versnellen.

AFREMMEN
Strek je linkerarm uit in een hoek van 45 graden en beweeg je hand op en neer.

STOP
Strek je arm uit in een hoek van 45 graden met de palm van je hand naar achteren gericht.

ENKELE RIJ
Plaats je linkerhand over je helm met je vingers uitgestrekt omhoog. Dit geeft aan dat de leider de groep in een één rij wil krijgen. Meestal wordt dit gedaan uit veiligheidsoverwegingen.

BAKSTEENFORMATIE
Strek je linkerarm omhoog in een hoek van 45 graden met je wijsvinger en pink uitgestrekt. Dit geeft aan dat het veilig is om weer zigzag te gaan rijden.

INKRIMPEN
Rechterarm omhoog en herhaaldelijk op en neer een trekkende beweging maken.  Dit geeft aan dat de leider de groep dichter op elkaar wil hebben.

TANKEN
Met de linkerhand naar de tankdop wijzen.

KOFFIE STOP
Met de linkerhand drink gebaar maken

SANITAIRE STOP
Even naar pielemuis wijzen

KWAAD
Strek je linkerarm recht uit met je elleboog 90 graden gebogen. Voorzichtig je middelvinger uitstrekken om duidelijk je onvrede met die andere bestuurder aan te geven. LET OP:  dit is niet aan te bevelen als je in je eentje rijdt… Ja, dit is een grapje, dit doen we natuurlijk niet.

Wat zijn jouw ervaringen van het motorrijden in een groep?

Laat het ons weten, altijd leuk om te horen, ook minder leuke ervaringen, want die kun je ook meemaken in een groep. Laat het horen, we zijn nooit uitgeleerd.

Reageer op dit artikel, scroll verder naar beneden om een reactie te plaatsen , ik zie je reactie echt graag. Verbeterpunten of tips worden zeker in het artikel meegenomen en komen in ieder geval bij de reacties te staan, laat van je horen en help ook anderen met  je reactie .

Relevante artikelen

KLIK HIER voor het overzicht van de laatste artikelen