- Tip 1: Vermijd het constant blijven rijden naast een ander bewegend voertuig
- Tip 2: Vermijd vrachtwagens
- Tip 3: Vaart minderend verkeer
- Tip 4: Slaat het tegemoetkomende verkeer ook echt af?
- Tip 5: Neemt het op de rotonde rijdende verkeer ook echt de afslag?
- Tip 6: Rijd nooit aan de grens van je maximum kunnen
- Tip 7: Altijd je licht aan!
- Tip 8: Beschermkleding is enorm belangrijk
- Tip 9: Wen je eraan altijd twee vingers over je rem te houden
- Tip 10: Nooit de voorrem met vier vingers inknijpen
- Tip 11: Juist kantelen
- Tip 12: Leer een noodstop maken
- Tip 13: Nog erger is te dicht opeen rijden in een groep
- Tip 14: Groepsrijden/vertrouwen in de voorrijder
- Tip 15: Geen gewichtsverplaatsing in bochten
- Tip 16: Snelheid aanpassen waar het minder overzichtelijk is
- Tip 17: Controle van je motor voor een rit
- Tip 18: Leer een juiste kijktechniek aan
- Tip 19: Houd rekening met de domheid van anderen
- Tip 20: Het veiligst is een integraalhelm
- Tip 21: Rijd met een vizier
- Tip 22: Vriendelijkheid werkt aanstekelijk
- Tip 23: Let op de zwakkeren
- Tip 24: Denk voor anderen
- Tip 25: Laat je niet provoceren
- Tip 26: Neem de tijd
- Tip 27: Rijd met aangepaste snelheid
- Tip 28: Houd voldoende afstand
- Tip 29: Bij twijfel niet inhalen
- Tip 30: Let goed op voorrangsregels
- Tip 31: Drank maakt meer kapot dan je lief is
- Wat is jouw tip om veiliger motor te rijden?
- Gerelateerde artikelen:
Tip 1: Vermijd het constant blijven rijden naast een ander bewegend voertuig
Je weet nooit wanneer deze van rijstrook verandert in jouw richting zonder duidelijk voorteken. Als het niet mogelijk is afstand te creëren en je genoodzaakt ben ernaast te blijven rijden, zorg dan dat je afremt en terugvalt in je eigen rijstrook, zodat als de auto toch plotseling over de lijn in jouw rijstrook komt te rijden, je niet door hem geraakt wordt. Rijd dus altijd alsof je onzichtbaar bent voor anderen en houd rekening met de fouten van anderen.
Tip 2: Vermijd vrachtwagens
De volgende tip valt in dezelfde categorie, maar met nog meer risico: vrachtwagens. Enorme voertuigen, waarvan de bestuurder weinig zicht heeft op het overige verkeer, die je absoluut moet zien te vermijden. Zou zo’n voertuig een klapband krijgen naast je, dan ben je de controle over je motor kwijt.
Houd er rekening mee dat vrachtwagenbestuurders lang op de weg zitten en vaak niet al te fit meer zijn, wat invloed heeft op hun rijgedrag. Vermijd het rijden achter vrachtwagens, busjes of aanhangers die hun lading kunnen verliezen. Ook sommige automobilisten vervoeren vrachten die niet alleen hun zich belemmeren, maar met gevaar op jouw weghelft te vallen.
Tip 3: Vaart minderend verkeer
Vaart minderend verkeer kan voor levensgevaarlijke situaties zorgen, zeker als je te laat beseft dat het verkeer voor je plotseling afremt. Dit kun je vermijden door je snelheid op tijd aan te passen, goed rekening te houden met het verkeer voor je en vooral: afstand bewaren! Soms is het beter om je toevlucht tot de berm te zoeken als je achterligger niet in de gaten heeft dat de rij voor je aan het afremmen is. Kijk in dat geval goed uit voor grind, zand en andere zaken die zich in de berm kunnen bevinden.
Tip 4: Slaat het tegemoetkomende verkeer ook echt af?
Kijk goed uit of de auto die in tegenovergestelde richting jou tegemoet rijdt, daadwerkelijk afslaat, zoals aangegeven door zijn richtingaanwijzers, voordat jij voor hem afslaat.
Tip 5: Neemt het op de rotonde rijdende verkeer ook echt de afslag?
Als motorrijder blijf je het liefst rijden, dan hoef je geen voeten aan de grond te zetten. Het is sowieso altijd fijner om te blijven rijden. Hierdoor anticiperen we altijd ruim voor rotondes, zodat we al rijdend de rotonde kunnen nemen. Houd echter altijd nog steeds wat extra reserve als er een voertuig op de rotonde rijdt die aangeeft de afslag te nemen. Het kan namelijk wel eens zijn dat deze te vroeg aan is gezet.
Een noodstop maken kan zorgen dat je omvalt. Dus probeer zo te anticiperen dat je altijd nog de marge hebt om op een normale manier te kunnen stoppen als het voertuig niet de rotonde verlaat, ondanks dat de richtingaanwijzer dat aangeeft.
Tip 6: Rijd nooit aan de grens van je maximum kunnen
Oftewel: ben je in staat met een bepaalde snelheid door een bocht te cruisen, ga er dan net iets onder zitten, zodat je reserve overhoudt voor onverwachte situaties. Er kan altijd iets onverwachts gebeuren waardoor je boven je kunnen moet handelen. Zorg er daarom voor dat je net onder je ‘maximale vermogens’ zit om ook dat onverwachte te kunnen behappen.
Noem het defensief rijden, een ontsnappingsroute hebben of reserve opbouwen. Iedereen begrijpt wat we hier bedoelen. Toch tegen je limiet rijden? Niemand wil asfalt happen…
Tip 7: Altijd je licht aan!
Dagelijks zien we nog veel motor- en scooterrijders zonder licht rijden. Met licht aan word je echt veel beter waargenomen. Sommigen hebben om deze reden zelfs gele schijnwerperlampen ingebouwd. Stel je voor, je rijdt op een weg met de zon achter je, en uit een zijweg komt een voertuig. Wat valt beter op: geen, wit of geel licht?
Tip 8: Beschermkleding is enorm belangrijk
Beschermkleding is enorm belangrijk. Overal zie je mensen die niet de juiste beschermkleding dragen. T-shirt, korte broek en sandalen op een sportmotor of scooter. Deze mensen hebben nog nooit verwondingen gezien die al bij lage snelheden optreden. Ook (juist) met heet weer handschoenen en een jas met protectoren (ook in zomeruitvoering met ventilatie).
Tip 9: Wen je eraan altijd twee vingers over je rem te houden
Bij een noodstop scheelt je dit kostbare seconden en misschien net die paar meter die je kunnen redden.
Tip 10: Nooit de voorrem met vier vingers inknijpen
Nooit de voorrem met vier vingers inknijpen, omdat je op dat moment veel te veel kracht op je rem zet, je voorrem meestal zal blokkeren en een val niet te vermijden is. Twee, maximaal drie vingers. Bij bijna alle tweewielers is het drukpunt bij de remhandle instelbaar, zorg dat je er mee vertrouwd raakt en stel hem op jezelf in, zo krijg je veel meer feeling voor het remmen.
Tip 11: Juist kantelen
Juist kantelen: veel motorrijders leunen met het lichaamsgewicht in de bocht om de motor om te bocht te krijgen. Daar is op zich niets op tegen, maar hier zitten grenzen aan. Soms ga je te snel in de bocht en is je gewicht niet meer voldoende om te corrigeren, de motor wil zich oprichten en je komt in de baan van het tegemoetkomende verkeer of erger nog, vliegt uit de bocht.
Gebruik daarom altijd de techniek van het tegensturen. Je moet hier wel even voor oefenen, maar binnen de kortste keren heb je er de juiste feeling voor. Op deze manier kun je je motor ook sneller weer omhoog krijgen na een bocht of in een bocht corrigeren. Bovendien gebruik je deze techniek om in een noodgeval uit te kunnen wijken.
Tip 12: Leer een noodstop maken
Een motor kan misschien sneller stoppen dan een auto, in de praktijk is dit meestal niet het geval. Reden is meestal foutief en onregelmatig remmen. Oefen daarom regelmatig een noodstop, kies een plek waar niemand je stoort of in gevaar brengt, en kies een punt op de weg of zet er wat neer, rijd er met 50 km/h op af en probeer zo goed en snel mogelijk te remmen. Blokkeert het voorwiel, gebruik dan een vinger minder om te remmen, twee is meestal genoeg.
In het begin zul je merken dat dit best moeilijk is, oftewel je voertuigbeheersing is nog niet wat het zijn moet. Na enige tijd en oefenen zul je merken dat je remweg steeds korter wordt, je remmen en banden worden echter steeds warmer, waardoor het resultaat ook anders uitpakt. Neem dus regelmatig een pauze zodat de boel weer afkoelt, om de optimale omstandigheden te krijgen voor een noodstop. In het geval van een noodstop zijn remmen en banden immers ook vaak niet opgewarmd.
Tip 13: Nog erger is te dicht opeen rijden in een groep
Meestal rijdt men in een groep veel te dicht op elkaar. Door het volgen van het wiel voor je verslapt je concentratie. Door niet voldoende afstand te bewaren komt het snel tot botsingen, bijvoorbeeld als iemand plotseling besluit af te remmen om benzine te gaan tanken. Moet een motor voor je plotseling een noodstop maken, dan is een val meestal onvermijdelijk. Houd altijd voldoende afstand bij het rijden in een groep. Door geschaard te rijden voorkom je dit probleem enigszins.
Tip 14: Groepsrijden/vertrouwen in de voorrijder
Groepsrijden/vertrouwen in de voorrijder: jammer genoeg zijn er altijd weer gevallen van zelfoverschatting. Daarmee bedoelen we: rijd altijd zo snel als je kunt en zo ver je kunt zien. De laatste tijd zien we steeds vaker groepjes motorrijders waarbij één persoon duidelijk niet de capaciteit heeft het tempo en de rijstijl van de rest van de groep bij te houden.
Levensgevaarlijk! Vertrouw nooit op degene voor je, deze kent misschien de rit, rijdt beter dan jij, of zijn motor zit anders in elkaar. Deze rijdt misschien de bocht met 100 km/h omdat hij het kan, jij kunt dat misschien niet, blijft achter hem, en voor je het weet is het te laat. Ook kan degene voor je zichzelf overschatten, valt, en jij komt daarachter… Pas alsjeblieft je rijstijl aan aan je eigen mogelijkheden en oefen op plaatsen die daarvoor geschikt zijn.
Tip 15: Geen gewichtsverplaatsing in bochten
Het is belangrijk in bochten geen gewichtsverplaatsing te hebben, dat betekent niet remmen (en al helemaal niet met de achterrem) en niet gassen/gas minderen. Kan het op een gegeven moment echt niet anders, dan moeten deze correcties zeer zacht, met een fluwelen handje, doorgevoerd worden. Het meest optimaal is met gelijkmatig gas door de bocht. Het is belangrijk de banden in een bocht niet plotseling te belasten. Bij regen of koude is het natuurlijk allemaal nog gevaarlijker.
Tip 16: Snelheid aanpassen waar het minder overzichtelijk is
Belangrijk is ook altijd je snelheid aan te passen waar het minder overzichtelijk is. Dus liever niet in de bossen (wisseling van licht/schaduw), over heuvels en door bochten scheuren zonder dat je weet wat zich daarachter bevindt. Rijd altijd zo, dat je altijd in staat bent te stoppen.
Tip 17: Controle van je motor voor een rit
Voor elke rit dien je je motor aan een controle te onderwerpen. Dit heeft echt nut. Soms ben je onderweg en rijdt je motor niet lekker, blijkt dat je te weinig lucht in je banden hebt. Soms kom je er pas tijdens het rijden achter dat er iets aan je motor mankeert. Controleer dus altijd je motor voordat je gaat rijden, controleer elke veertien dagen de luchtdruk, en andere belangrijke onderdelen.
Je ketting controleren en smeren is een dagelijkse bezigheid, zeker als je in de regen hebt gereden. Als smering gebruik je white grease. Makkelijk ertussen te spuiten en binnen een kwartier wordt het lekker dik wit vet, dat er moeilijk af gaat.
Tip 18: Leer een juiste kijktechniek aan
Kijktechniek is enorm belangrijk! De juiste blik in een bocht, maar ook oogcontact met andere verkeersdeelnemers. Denk maar aan iemand die uit een zijstraat rijdt. Kijk je hem in de ogen, dan kun je aannemen dat hij je gezien heeft. Alles draait om zien en gezien worden.
Tip 19: Houd rekening met de domheid van anderen
Domheid van anderen: hier moet je als verkeersdeelnemer altijd rekening mee houden. Iemand overziet een stopbord of rood licht en het slachtoffer is meestal de onschuldige. Wees er nooit van overtuigd dat je bij voorrang ook werkelijk voorrang krijgt, want een motorrijder heeft altijd het nakijken. Voor auto’s heb je reserveonderdelen, voor motorrijders niet!
Tip 20: Het veiligst is een integraalhelm
Het veiligst is een integraalhelm, die zijn het veiligst. Sommigen zweren bij een jet- of klaphelm, maar deze beschermen je niet voldoende. Voorbeeld: een bekende rijdt met helm omhoog geklapt om twee uur ’s nachts van het werk naar huis. In een bocht ligt troep, zijn voorwiel glijdt weg en hij klapt tegen de stoeprand, waarbij hij in zijn gezicht geraakt wordt door het windscherm. Zeventien hechtingen waren het gevolg en dat alles bij 40/50km/h…. Nu rijdt hij met een integraalhelm!
Of hoe iemand met zijn Gilera Runner 125 SP zijn vriendin wat stuntjes wilde laten zien. Stoppies en wheelies gingen uitstekend, tot de splinternieuwe scooter materiaalzwakte begon te vertonen, en aan het voorwiel plotseling de voorvork brak. De firma was niet aansprakelijk te stellen, omdat de scooter daar eenvoudigweg niet op gebouwd is.
Maar hij had er geen rekening mee gehouden dat het voorwiel plotseling dwars op de weg stond en hij via een highsider gelanceerd werd. Hij sloeg met zijn gezicht tegen het asfalt, uitgerekend met de kin. Geluk bij een ongeluk was dat hij een integraalhelm droeg. Die zag er naderhand niet zo goed meer uit…
Tip 21: Rijd met een vizier
Alle troep die je als motorrijder tegenkomt: soms smijten andere verkeersdeelnemers wat uit het raampje, doen de ruitensproeier aan, of veroorzaken enorme stofwolken, en niet altijd zit je vizier dicht. Zo krijg je vaak wat in je ogen en bent even niet in staat om iets te zien. Zie je zoiets aankomen, dan kun je één oog dichtknijpen, en komt de troep in je andere oog, dan zie je in ieder geval nog iets met het oog dat je dicht had. Klinkt misschien raar, maar in de praktijk heeft dit zijn nut echt bewezen.
Tip 22: Vriendelijkheid werkt aanstekelijk
Vriendelijke handgebaren, een zichtbaar gesproken ‘Dank je’ of een dankbaar knikje hebben veel meer uitwerking dan wanneer we alleen maar op onze strepen blijven staan. Vooral: wie een vriendelijk bedankje voor zijn behulpzaamheid gekregen heeft, zal eerder geneigd zijn ook in de toekomst goede daden te verrichten. Geef dus het goede oftewel vriendelijke voorbeeld. Zoek in moeilijke situaties bovendien altijd oogcontact met andere verkeersdeelnemers. Dat helpt spanningen en acute veiligheidsproblemen op te lossen.
Tip 23: Let op de zwakkeren
Let in het verkeer vooral op zwakkere verkeersdeelnemers zoals kinderen, gehandicapten en ouderen. Door je snelheid aan te passen en door je bereidheid te remmen dien je je zo te gedragen dat het in gevaar brengen van deze verkeersdeelnemers uitgesloten wordt.
Tip 24: Denk voor anderen
Vaak komt het alleen daarom niet tot een ongeval doordat een persoon zich op het juiste moment in de positie van een andere verkeersdeelnemer verplaatst. De fietser die plotseling uitzwenkt, het kind dat ieder moment de straat op kan rennen of de auto of motor die tegen de zon in rijdt en slecht ziet – in zulke situaties moet je leren voor anderen te denken. Als je je voortdurend de vraag stelt: ‘Wat zal waarschijnlijk als eerste gebeuren?’ kun je veel onaangename verrassingen voorkomen.
Tip 25: Laat je niet provoceren
Reageer gelaten als iemand sneller dan geoorloofd rijdt of een andere verkeersregel overtreedt. Geef geen commentaar en speel geen eigen rechter. Daarmee verander je het kleine groepje verkeersterroristen toch niet, maar verhoog je alleen het risico op een ongeval. In het Duits hebben ze hiervoor een mooi spreekwoord: ‘Der Klügere gibt nach’, oftewel: de verstandigste geeft toe. Zorg dat je altijd het goede voorbeeld geeft.
Tip 26: Neem de tijd
Wie rustig blijft, rijdt veiliger. Stress en spanningen verhogen daarentegen het risico op een ongeval. De minimale tijdwinst die je er zo uithaalt staat in geen verhouding tot het hoge risico. Ga op tijd weg en laat het niet op de laatste minuut aankomen.
Tip 27: Rijd met aangepaste snelheid
Eenvierde van alle ongevallen gebeurt door niet-aangepaste snelheid. Bijzondere omstandigheden als regen, mist, donkerte, bochten e.d. vereisen een daarop afgestemd tempo. Dat kan vaak beduidend langzamer zijn dan door borden of regels voorgeschreven.
Tip 28: Houd voldoende afstand
Afstand schept bewegingsruimte. Hoe groter de afstand, des te meer tijd er overblijft om te reageren, te remmen of uit te wijken bij plotselinge gevaren. Als zich iemand anders in die veiligheidszone dringt, helpt maar één ding: opnieuw afstand vergroten!
Tip 29: Bij twijfel niet inhalen
Wacht met geduld en gelatenheid op een kans om in te halen. Een kleine tijdwinst verdient geen groot risico. In geen geval inhaalverboden en ononderbroken strepen negeren! Voor het geval je een onvoorzichtige inhaler tegenkomt: uiterst rechts gaan rijden en in geval van nood afremmen is beter dan met grootlicht te dreigen.
Tip 30: Let goed op voorrangsregels
Liever tweemaal kijken dan het er eenmaal op aan laten komen. Kruisingen en splitsingen zijn gevaarlijke ongevalspunten. Alleen als je hier de voorrangsregels strikt in acht neemt en oplettend rijdt kun je conflicten en risico’s voorkomen. Houd bij gecompliceerde kruisingen altijd rekening met de fouten van anderen en doe eventueel afstand van je recht op voorrang.
Tip 31: Drank maakt meer kapot dan je lief is
We weten allemaal dat alcohol ervoor zorgt dat je meer risico’s neemt, maar dat het waarnemingsvermogen en je reactievermogen duidelijk verminderen. Eenvierde van alle verkeersdoden is terug te voeren op alcoholgebruik. Daarom nooit met alcohol op op je motor stappen! Zorg er ruim op tijd voor dat je na een feest niet in je eentje naar huis hoeft te rijden. Met wat planning en goede wil is er altijd wel een oplossing.
Wat is jouw tip om veiliger motor te rijden?
Zoals je hebt kunnen lezen, heb ik een aantal veilig rijden tips neergezet, er staan er nog veel meer op deze website. Maar wat is jou tip om veilig motor te rijden, deel hem, ik hoor het graag.
Reageer op dit artikel, scrol verder naar beneden om een reactie te plaatsen, ik zie je reactie echt graag. Verbeterpunten of tips voor meer veiligheid worden zeker in het artikel meegenomen en komen in ieder geval bij de reacties te staan, laat van je horen en help anderen met hun keuze.
Gerelateerde artikelen:
Als je dit artikel leuk vond, wil je misschien ook zien:
- Veel Gemaakte Fouten
- Dode Hoek
- Rotonde Nemen Met De Motor
- Wat Is Motion camouflage?
- Tips Voor Motorrijden Op De Snelweg
- Schrijvende motorrijders gevraagd
KLIK HIER voor het overzicht van alle artikelen.
Thijs
op 25 Jan 2023Rob Hendriksen
op 25 Jan 2023