arrow_drop_up arrow_drop_down

Hoe Kun Je Bagage Meenemen Op De Motor?

Het is fantastisch om met de motor op reis te gaan. Bijvoorbeeld een lang weekend weg of door er zelfs een complete motorvakantie van te maken. Het is dan wel handig om op een gemakkelijke manier genoeg bagage mee te nemen.

Hoe kun je bagage meenemen op de motor? Motor bagage is mee te nemen in een bagagerol, in een koffer (set), zadeltassen of in een waterdichte motor rugzak. Er zijn allerlei motortassen om een keuze uit te maken. Verder is het handig om een bagagenet te gebruiken of spanbanden om de bagage op de motor mee vast te zetten of om iets kleins als een regenpak apart te bevestigen.

Het hangt er vanaf of je bagage meeneemt op de motor om een weekendje weg te gaan of op motorvakantie gaat. Als je op motorvakantie gaat, neem je in verhouding natuurlijk meer kleding en spullen mee. Heb je ook een duopassagier mee op de motor, dan heb je nog meer om mee te nemen natuurlijk.

Bagage meenemen op de motor in een roltas

Ga je een weekendje weg? Dan is een roltas ideaal om bagage op de motor mee te nemen. Een motor roltas is verkrijgbaar in diverse uitvoeringen. Het is bij je keuze van belang om op de maximale inhoud te letten. Meer inhoud betekent natuurlijk dat er meer ruimte is om bagage mee te nemen.

Met de bagagerol op vakantie

Met de bagagerol op vakantie

Het voordeel van een dergelijke tas is dat deze gemakkelijk achterop de motor is mee te nemen. Bovendien zijn de roltassen waterdicht uitgevoerd. Motorrijden in de regen is in Nederland geen uitzondering. Dan is het maar goed dat je kleding en spullen in elk geval droog blijven tijdens het rijden.

Bij twijfel over de maat en inhoud is het mogelijk om de voorkeur te geven aan een grotere uitvoering. Het principe van een roltas is namelijk dat deze is op te rollen. Heb je de tas maar voor de helft met bagage gevuld? Dan is de tas zo op te rollen dat er een compact geheel ontstaat.

Links zie je een grijze bagagerol, rechts een motorfiets met rode (Bagster) tanktas en zadeltassen

Dat maakt deze optie geschikt om meer of minder bagage mee te nemen. De bagagerol is op het zadel vast te zetten met een hulpmiddel. Bijvoorbeeld met een spin, maar ook met een bagagenet, maar als je hem goed vult zou ik zeker spanbanden nemen.

Momenteel heb ik een Yamaha FJR 1300 met zijkoffers en een topkoffer, maar ik heb jaren gebruikt gemaakt van een roltas. Omdat ik ook apparatuur (video, foto, mobiel, enz) mee had, deed ik alles, ook de kleding nog eens extra in vuilniszakken.

Eerlijk gezegd, echt nodig was het volgens mij niet, er was nooit iets nat in de roltas. Maar kwaad kan het ook niet natuurlijk, tegenwoordig slepen we zoveel elektronica mee, dat het een kleine moeite is het extra in een vuilniszak te verpakken.

Zet de bagagerol simpel vast met een spin, bagagenet of spanbanden

Bagage in motorrugzak meenemen

Een motorrugzak biedt beperkt ruimte om bagage mee te nemen. Het is een ideale oplossing als je ergens met de motor naartoe rijdt, zoals je werk of school, of een nachtje wegblijft. Maar ook als je een weekendje weg bent en niet al te veel kleding of andere spullen mee hoeft, is een motorrugzak een bagage optie.

Een motorrugzak moet niet te groot zijn. De kans bestaat dan dat je deze als het ware te zwaar gaat beladen. Dat komt het comfort van het motorrijden niet ten goede, maar het is mogelijk ook gevaarlijk. Het zwaartepunt ligt dan namelijk hoger en dat beïnvloedt mogelijk je rijgedrag.

Dit lijkt mij een te zware rugzak en dan ook nog met blote armen, maar in warme landen zie je dit vaker

Dit lijkt mij een te zware rugzak en dan ook nog met onbeschermde blote armen, maar in warme landen zie je dit wel vaker

Verder is het dragen van een te zwaar beladen motorrugzak nogal belastend voor je rug als je een lange afstand rijdt. Een rugzak is niet perfect om vol te stoppen met bagage. Het is wel ideaal om bijvoorbeeld belangrijke spullen bij je te houden.

Vaderdag 2019

Denk daarbij aan belangrijke papieren, maar ook aan geld of andere waardevolle spullen. Een goede motorrugzak is natuurlijk waterdicht en beschikt over een band die je om je middel vast maakt.

Wil je geen gewicht op je rug dragen? Dan is het ook mogelijk om gebruik te maken van een zogenoemde tailpack. Dit is een tas die je op het zadel van de duopassagier plaatst om bagage mee te nemen op de motor. Of op het bagagerek achterop de motor als je die hebt. Je ondervindt haast geen hinder van het rijden met een tailpack achterop je zadel.

Zadeltassen om meer bagage mee te nemen

Overigens is een zadeltas eveneens een alternatief voor het dragen van een motorrugzak. Of als alternatief voor het gebruikmaken van een bagagerol. Een set zadeltassen hang je als het ware over je zadel heen. De tassen zijn verbonden met verstelbare banden en bevestig je onder het zadel of erboven aan elkaar. Een set van 2 zadeltassen heeft als voordeel dat er aan twee kanten opbergruimte is voor bagage.

Op motorvakantie met een set zadeltassen op een Aprilia Tuono

Op motorvakantie met een set zadeltassen op een Aprilia Tuono

Het is verder ook nog mogelijk om in extra opbergruimte te voorzien door een tanktas te gebruiken. Een tanktas is via een zuignapsysteem of magneetsysteem aan de tank te bevestigen. Soms is een tank van kunststof, dan heb je dus een zuignapsysteem nodig.

Aprilia Falco met Bagster tanktas en zadeltassen

Zo ziet een Aprilia Falco met Bagster tanktas en zadeltassen er aan de achterkant uit, links ook een motor met zadeltassen

Een tankdop systeem is ook nog mogelijk. Het is belangrijk dat je nog wel de mogelijkheid hebt om goed te sturen met de tanktas op de tank. Anders leidt dat tot gevaarlijke situaties. Een tanktas is doorgaans uitgevoerd met een veiligheidsriempje voor om het stuur.

Het is in bepaalde landen overigens verplicht om de veiligheidsriempjes ook te gebruiken. Denk je wel om eventuele regen? Let dan op of er sprake is van een waterdichte tanktas. De uitvoeringen zijn niet altijd waterdicht, maar wel beschikbaar met waterhoes. Die moet je er dan wel even omdoen als het regent.

Tailpack, zadeltas(sen) of tanktas als alternatief of voor extra bagageruimte

Bagage op motor meenemen in koffer

Er zijn voor het meenemen van bagage op de motor speciale motorkoffers verkrijgbaar. Deze optie is ook ideaal als je altijd plek wilt hebben om je helm in op te bergen. Een enkele topkoffer voorziet echter niet in voldoende ruimte om veel bagage mee te nemen.

Ga je een motorvakantie kiezen, waarbij je lang weg bent en wil je dit vaker gaan doen, dan is het aan te raden om voor koffers te kiezen.

Er zijn bijvoorbeeld verschillende soorten motorkoffers te koop, zoals topkoffers of zijkoffers. Door beide varianten aan te schaffen, creëer je al extra ruimte. Bij dergelijke motorkoffers is er sprake van montage op de motor, zodat er sprake is van een vaste plek met opbergruimte.

Heerlijk koel rijden met een doorwaaijas

Wel zo makkelijk een motor met bijbehorende koffers

Het is natuurlijk ook mogelijk om naast een topkoffer en zijkoffer met een tanktas te reizen. Of door van een ander type opbergruimte gebruik te maken. Bijvoorbeeld in de vorm van een motorrugzak.

Het is gebruikelijk voor motorrijders die op motorvakantie gaan of veel bagage meenemen om meerdere vormen van opbergruimte te gebruiken. Overigens is het ook belangrijk om over de nadelen van koffers na te denken.

Denk aan de voordelen en nadelen van topkoffers en zijkoffers

De topkoffers en zijkoffers zijn namelijk duurder dan bijvoorbeeld een roltas of motorrugzak. Bovendien moet je de koffers met beugels monteren op je motor. Indien van toepassing zijn er dan zelfs aanpassingen nodig aan het knipperlicht of knipperlichten. Soms kun je leuke koffersets vinden op Marktplaats of op andere websites met tweedehands motoronderdelen.

Als je gebruikmaakt van een goede kofferset, zoals een givi koffer heb je er natuurlijk ook voordeel van. Bijvoorbeeld om de koffer van je motor af te nemen en in de hand mee te nemen naar de plek waar je verblijft. Een ander voordeel is dat de motorkoffers van stevig materiaal zijn uitgevoerd.

Flinke kofferset op motorfiets

Flinke kofferset op motorfiets

Bij het kopen van een tweedehands motor, kun je kijken of er ook motoren zijn, waar al een kofferset bij zit. Accessoires die al op de motor zitten, zijn meestal goedkoper dan dat je ze later apart moet aanschaffen.

Koop je een nieuwe motor, dan kun je ook kijken of er al bijpassende koffersets voor bestaan en eventueel proberen deze direct erbij aan te schaffen, zodat je nog wat te onderhandelen hebt. Vaak kun je de bij het financieren van een motor ook de accessoires, zoals koffers, meefinancieren.

Als optie is het ook mogelijk om binnentassen voor je koffers aan te schaffen. Dat heb ik zelf gedaan, dat is ideaal. Je hoeft dan niet te slepen met je koffers, maar haalt alleen de binnentassen uit de koffers.

De bijpassende binnentassen hebben de vorm van je koffer, dus je kunt precies zien hoeveel je kunt inpakken per koffer. Bij aankomst haal je alleen je gevulde binnentassen uit de koffer en de koffers zelf (die ook best zwaar zijn), blijven gewoon op de motor.

Tip, als je een kofferset hebt, kijk dan voor binnentassen voor in je koffers

Voordelen koffers

  • Waterdicht
  • Meestal afsluitbaar
  • Vastklikken of losklikken van koffers kost enkele tellen
  • Harde buitenkant, betere bescherming
  • Makkelijk iets eruit te pakken onderweg
  • Met binnentassen makkelijker in- en uitpakken

Nadelen koffers

  • Duur
  • Koffers zijn relatief zwaar
  • Vaak extra kofferrek nodig
  • Kans op (hogere) schade aan bijvoorbeeld lak van de koffer
  • De achterkant van de motor wordt een stuk breder

Extra veel bagage meenemen op motor in een aanhanger

De mogelijkheid bestaat dat je met alle genoemde opties nog niet uitkomt met de bagage op je motor. In dat geval is er zeker nog een alternatief. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van een aanhanger met bagage achter de motor. Een motoraanhanger biedt natuurlijk een zee van ruimte en is ook ideaal als je gaat kamperen.

Met de motor op kampeervakantie betekent dat je nog meer ruimte nodig hebt. Er is dan in elk geval al ruimte om een kleine tent mee te nemen om in te overnachten. Als je van plan bent met een aanhanger achter de motor te rijden, zijn er een aantal aandachtspunten. De aanhanger zelf moet over een kenteken beschikken en verlichting hebben.

Bagage meenemen in je motorfiets aanhanger

Bagage meenemen in je motorfiets aanhanger

De breedte mag niet meer zijn dan 2 meter en de hoogte niet meer dan 1 meter. Ga je in het buitenland met de aanhanger achter je motor rijden? Check dan even de site van de ANWB in welke landen dat is toegestaan.

Verder is het ook nog belangrijk om vooraf te controleren wat de maximale snelheid is. De maximale snelheid voor het rijden met een aanhanger achter de motor varieert namelijk eveneens per land.

Het is dus van belang om bij het meenemen van bagage achter de motor in een aanhanger de regels te kennen in het buitenland. Dit is van toepassing als je in het buitenland met de motor gaat rijden.

  • Kenteken
  • Verlichting
  • Maximaal 1 meter hoog
  • Maximaal 2 meter breed
  • Check regels buitenland

Gerelateerde vragen

Hoe verdeel ik de bagage het beste op mijn motor?

De beste manier om de motor bagage te verdelen, is door een gelijkmatige verspreiding van gewicht. Heb je veel zware bagage die je achterop plaatst? Zorg dan dat je bijvoorbeeld voor in de tanktas ook zware spullen opbergt. Dat zorgt al voor een betere verdeling van het gewicht. Verdeel in elk geval het gewicht op basis van de opbergruimte.

Is het lastiger om te rijden met bagage op de motor?

Het is inderdaad wat lastiger om te rijden met bagage op de motor als je dat niet gewend bent. Als je een goede verdeling van het bagagegewicht hebt gemaakt, wen je echter al snel aan het rijden met meer gewicht.

Wat is de beste optie om bagage mee te nemen op de motor?

Het hangt helemaal van de hoeveelheid bagage af en van je eigen voorkeuren wat de beste optie is. Houd bijvoorbeeld rekening met je budget bij het maken van een keuze. Of let op het gemak om bagage ook van de motor af te halen om in de hand mee te nemen.

Theorie-leren.nl

Help mee om MOTORRIJDENEXPERT.NL te laten groeien en deel dit artikel met je vrienden, KLIK hieronder op een sociale button om te delen!

Over de schrijver
Vanaf 1981 tot heden 8 motorfietsen in bezit gehad - 2 Voortgezette Rijopleidingen (VRO) - 1 Circuit Rijvaardigheids Training (CRT) - 20+ jaar motorvakantie ervaring - lid FJR-club Nederland
Reactie plaatsen