Hoe Kun Je Met Een Bril Motorrijden?
Er zijn verschillende manieren om met een bril te rijden op de motor. Er zijn voor brildragers wel een aantal extra punten om rekening mee te houden. Bijvoorbeeld als het gaat om het dragen van een helm of als je eigenlijk ook een leesbril nodig hebt.
Hoe kun je met een bril motorrijden? Kies een type helm die het gemakkelijk maakt om je bril op te doen. Houd rekening met condensvorming aan de binnenzijde van de helm. Houd ook rekening met de vorm en grootte van je bril. Verder is de aanschaft van een motorbril op sterkte een optie of de aanschaf van contactlenzen.
Brildragers die motorrijden moeten net even met wat meer zaken rekening houden. Bijvoorbeeld ook met het dragen van een zonnebril als de zon schijnt en de helm niet over een zonnevizier beschikt.
Kies een goede helm voor brildragers
Er zijn allerlei typen helmen om mee motor te rijden. Het is voor jou, als je met een bril op moet motorrijden belangrijk dat de helm gemak en comfort biedt. Nu zijn niet alle motorhelmen even bril vriendelijk. Dus ga je een helm kopen, pas de helm dan zeker ook op met je bril erin.
Een integraalhelm die je hoofd helemaal omsluit is daar een voorbeeld van. Je moet dan eerst je bril afdoen en daarna de helm opzetten om vervolgens je bril weer op te doen. Dat laatste is nog niet eens zo gemakkelijk, want de brilpootjes blijven nog wel eens steken.
Een systeemhelm is voor het motorrijden met bril een prima alternatief voor een integraalhelm. Een systeemhelm beschikt over een opklapbaar kinstuk. Dat maakt het gemakkelijker om de helm op te zetten en weer af te doen als je een bril draagt.
Je hoeft dus niet eerst je bril af te zetten, maar klapt gewoon het kinstuk omhoog. Na het opzetten en voordat je gaat motorrijden, klap je het gezichtsdeel weer naar beneden. Dat is natuurlijk wel het meest comfortabel en voorziet in het meeste gemak. Aan de andere kant, moet ook altijd nog oordopjes in doen, daarvoor moet een helm altijd af.
Bovendien zijn er systeemhelmen die zo ontworpen zijn dat er voor de brilpootjes een uitsparing is gemaakt. Dat heeft weer als voordeel dat je niet zo snel irritatie ervaart van brilpootjes die een drukkend gevoel geven.
Naast een integraalhelm en systeemhelm is er ook nog de jethelm. Het spreekt voor zich dat je de bril niet hoeft af te zetten als je een jethelm opdoet. De meeste motorrijders geven echter de voorkeur aan het dragen van een systeemhelm of integraalhelm. Dit vanwege de betere bescherming van het hoofd en gezicht.
Een jethelm heeft namelijk een open karakter. Een jethelm heeft bij hoge snelheid bovendien vaak de neiging te gaan liften. Voor brildragers is de keuze voor een systeemhelm qua comfort en gemak vaak de beste keuze.
- Integraalhelm
- Systeemhelm
- Jethelm
Systeemhelm biedt de brildrager het meeste gemak en comfort, met een hoog
veiligheids gehalte
Ideale bril voor motorrijden
Bij de aanschaf van een nieuwe bril is het al mogelijk om met het motorrijden rekening te houden. De pasvorm van een bril is namelijk van belang. Misschien vind je een bril met grote ronde of zelfs vierkante glazen wel helemaal te gek.
Dat staat wellicht ook prachtig bij jouw gezicht, maar is minder geschikt om onder een helm te dragen. De kans is groot dat de bril dan niet eens onder je helm past. Als er sprake is van een klein montuur is er echter ook weer een nadeel.
De kans is dan aanwezig dat je niet overal een even goed zicht hebt, wat tijdens het motorrijden wel van belang is. De beste keuze voor het motorrijden is dan ook een bril die middelgroot is.
Overigens is de grootte van de bril niet het enige aspect om rekening mee te houden. Het materiaal van de brilpootjes is eveneens van belang. Pootjes van metaal en met een kunststof omhulsel hebben de neiging om druk uit te oefenen op je slapen.
Bij het dragen van een helm is dat als hinderlijk te ervaren. Als de brilpootjes helemaal van kunststof zijn, is dat al minder pijnlijk bij het dragen van een helm. Het meest comfortabele is een montuur te dragen die van metaal is en aan het uiteinde van flexibel kunststof is.
Het montuur mag dan van belang zijn voor brildragers die motorrijden, maar dat geldt ook voor de glazen. Bij een bril op sterkte is er meteen sprake van een perfecte motorbril als je met de volgende punten rekening houdt.
Door te kiezen voor extra harde en ontspiegelde glazen voorkom je krassen en lichtschittering. Kies je voor asferisch glas dan is er ook meteen sprake van een breed zicht op de omgeving.
- Metalen montuur met kunststof uiteinde
- Extra harde en ontspiegelde glazen
- Asferisch glas voor breed zicht
- Pasvorm montuur
- Middelgrote glazen
Tips tegen beslagen brillenglazen
Je bent als motorrijder vast wel bekend met het pinlock systeem. Een dergelijk vizier voorkomt dat je vizier tijdens het motorrijden door condensvorming beslaat. Dat is natuurlijk een perfecte oplossing om goed zicht te houden, maar helpt nog niet voor je brillenglazen.
De glazen beslaan dan even goed door condensvorming in de helm. Vooral als je na een tijdje rijden ineens stil komt te staan. Luchtcirculatie is van groot belang om het beslaan van je brillenglazen tegen te gaan. Vooral bij het motorrijden in de regen, wil het vizier en/of je bril wel beslaan.
Er zijn brildragers die het vizier van de helm daarom op een kiertje zetten, persoonlijk doe ik dat ook vaak. Dat komt de circulatie van lucht ten goede en verkleint de kans op het beslagen van je brillenglazen. Andere trucjes die wel gebruikt worden, zijn het uitsmeren van een heel klein beetje afwasmiddel op de glazen.
Er zijn ook speciale anti-condens brillendoekjes verkrijgbaar om te gebruiken. Of anti-condens spray om op de brillenglazen te spuiten. Deze producten zijn speciaal ontwikkeld om te voorkomen dat brillenglazen beslaan.
Anti-condens brillendoekjes of spray helpen beslagen brillenglazen te voorkomen
Verwissel de bril voor contactlenzen
Als je gewend bent een bril te dragen, wil je deze natuurlijk ook tijdens het motorrijden gewoon ophouden. Mocht je op de een of andere manier toch tegen problemen aanlopen dan zijn contactlenzen misschien een alternatief.
Contactlenzen beslaan bijvoorbeeld niet in tegenstelling tot brillenglazen. Heb je een multifocale bril om veraf en dichtbij goed te zien? Tegenwoordig is het ook mogelijk om multifocale contactlenzen te dragen. Zo zie je tijdens het motorrijden het verkeer veraf goed en heb je ook zicht op je kilometerteller.
Je hoeft natuurlijk niet meteen je bril voorgoed af te zetten. Het is ook heel goed mogelijk om als drager van een bril, contactlenzen te nemen voor het motorrijden. Er zijn bijvoorbeeld ook daglenzen te koop op sterkte. Dit maakt de kosten van het motorrijden wel weer iets hoger natuurlijk, maar comfort kost geld.
In plaats van met een bril te gaan motorrijden, laat je de bril thuis en doe je contactlenzen in. Aan het einde van de dag gooi je de lenzen gewoon weg. Daglenzen zijn namelijk wegwerplenzen en die hoef je niet te bewaren of te onderhouden.
Ga je veel kilometers maken, bijvoorbeeld tijdens een motorvakantie, dan kun je ook voor die gelegenheid een set daglenzen kopen en in je bagage meenemen.
Motorrijden met zonnebril
Als je motorhelm geen zonnevizier heeft, is het vervelend om tegen de zon in te rijden. Het felle zonlicht hindert nu eenmaal het zicht op de motor. Daarom is het van belang om een zonnebril te dragen als de helm geen zonnevizier heeft.
Bovendien zorgt een zonnebril ervoor dat je ogen bescherming genieten tegen de uv-straling van de zon. Als je een brildrager bent, heb je waarschijnlijk al een zonnebril op sterkte. Draag je geen bril of heb je contactlenzen dan is het handig om een zonnebril aan te schaffen.
Er zijn verschillende soorten motorbrillen die bescherming bieden tegen de zon. Bijvoorbeeld van het merk Gyron of Helly zonnebrillen. Wist je dat er ook zonnebrillen zijn met een anti-condens coating? Of dat de glazen in verschillende kleuren beschikbaar zijn?
De kleur van de glazen is belangrijk voor het comfort dat je ervaart. Een zonnebril met oranje bruine glazen of grijze glazen is bijvoorbeeld ideaal om op de motor te dragen. Je ziet hierdoor een beter contrast van object en achtergrond. Er zijn bovendien ook speciale roadview glazen. Die zorgen ervoor dat je bij een laagstaande zon niet door het felle licht wordt verblind.
Bij het dragen van een zonnebril op de motor kom je dezelfde problemen tegen als bij een gewone bril. Bijvoorbeeld als het gaat om het opzetten en afzetten van de helm. Of irritatie en een pijnlijke plek bij de slapen.
Verder is het voor brildragers ook altijd mogelijk om voor een zogenoemde overzetbril te kiezen. De overzetbril is over de bestaande bril heen te plaatsen. Een clip-on zonnebril die je vastklikt aan je eigen bril is overigens niet geschikt om mee motor te rijden.
Het is dan ook zeker handig om de bovenstaande tips voor de ideale bril voor motorrijden ter harte te nemen. Dan rijd jij straks comfortabel met bril en zonnebril op de motor.
Gerelateerde vragen
Wat is de ideale helm voor motorrijden?
De ideale helm voor motorrijden is die helm die het beste bij jouw rijstijl, rijgedrag en persoonlijke voorkeur past. Een integraalhelm voorziet in een optimale bescherming. Een jethelm heeft een open gezicht en een systeemhelm zit er tussenin. Maak een keuze op basis van je eisen, type motor en voorkeur.
Heb ik ook een zonnebril nodig als mijn helm een zonnevizier heeft?
Je hoeft geen zonnebril te dragen op de motor als je helm al een zonnevizier heeft. Dat is dus ook ideaals als je normaal een bril draagt tijdens het motorrijden. Die kun je gewoon ophouden als de helm een zonnevizier heeft.
- Kun Je Als Je Zwanger Bent Nog Op De Motor?
- Is Motorrijden Moeilijk?
- Hoe kun je het beste motorrijden in de regen?
- 12 Tips om je Motor Theorie te halen
- Win Gratis Kaarten Motorbeurs Utrecht 2020