Na tientallen keren op motorvakantie te zijn geweest, wil ik hier graag mijn kennis delen, over hoe je een motorvakantie kiest. Hopelijk kunnen zo meer motorrijders die op motorvakantie willen, met dit 8 stappenplan de juiste motorvakantie kiezen.
Stappenplan hoe kies je een motorvakantie?
1. Alleen op motorvakantie of met een groep?
2. Kijk hoeveel dagen je maximaal op motorvakantie kunt en in welke periode
3. Bepaal of je vanuit 1 locatie routes wilt rijden of een “rondje” wilt maken
4. Bepaal of je via de snelweg, binnenwegen of andere manier naar je beginlocatie wilt/kunt?
5. Kies het gebied/afstand die haalbaar voor je is in het aantal dagen dat je hebt
6. Bepaal je budget
7. Bereken de totale kosten van de gewenste motorvakantie en kijk of dit binnen je budget valt
8. Stel indien nodig je doelen bij of kijk of je de motorvakantie anders kunt organiseren, als het totaalbedrag niet binnen je budget valt
Bovenstaande is de zeer korte versie van hoe je een keuze voor een motorvakantie kunt maken, maar dit is wel de basis. Om toch binnen een beperkt aantal dagen en/of budget een gewenste motorvakantie te kunnen doen, zijn er verschillende mogelijkheden.
1. Alleen op motorvakantie of met een groep?
Je hebt bij de meeste motor reisorganisaties de keus om een individuele reis te boeken of een groepsreis. Als je alleen bent en niet met bekenden op motorvakantie gaat, kun je er voor kiezen een georganiseerde reis te boeken als groepsreis.
Het is niet gezegd dat je dan altijd met een groep rijdt, het kan zijn dat je wel alleen rijdt en je de groep alleen bij het ontbijt en avondeten ziet. Deze reizen hebben vaste data, zodat de reisorganisator de groepsreis kan aanbieden.
Je gaat dus alleen, maar kunt natuurlijk wel aansluiting met een groep ter plekke zoeken en vragen of je je bij hun mag aansluiten. Overleg je wensen vooraf met de reisorganisatie en vraag wat de mogelijkheden zijn. Misschien kunnen zij je koppelen aan een groep, of er in groepen gereden wordt en of er een groep in jouw vakantieperiode is.
Bij een individueel georganiseerde reis die je voor jezelf boekt, ben je dus echt alleen, het kan natuurlijk zijn dat er wel motorrijders zijn in het hotel/pension/motorherberg waar je slaapt en misschien wel van dezelfde reisorganisatie. Maar in principe ben je op jezelf aangewezen, wel zijn overnachtingen, ontbijt/diner en routes voor je geregeld.
Het klinkt een beetje raar, maar je kunt ook een individuele reis boeken met meerdere personen. Dus je boekt eigenlijk als groep een individuele reis. Dit hebben mijn vrienden en ik ook meerdere keren gedaan, dus met een groep van 6 of 7 motorrijders een individuele reis geboekt.
In feite ben je dan toch met een groep op pad, maar je reis is een individuele reis. Het verschil is vooral dat je zelf de datum bepaald en dus geen rekening houd met de vaste data van de groepsreizen.
2. Kijk hoeveel dagen je maximaal op motorvakantie kunt en in welke periode
Met de vrienden waarmee ik al tientallen jaren op motorvakantie ga, plannen we meestal rond december een etentje om te bespreken waar we de volgende motorvakantie heen gaan, we gaan meestal rond mei/juni op motorvakantie.
Heel eerlijk gezegd, op de een of andere manier duurt het maken van een keuze hoe lang en waar we naartoe gaan meestal maar een paar minuten, terwijl we niets echt hebben voorbereid.
Maar na het maken van dit artikel, begrijp ik dat we eigenlijk het 8 stappenplan van dit artikel gebruiken. Het kiezen is voor onze groep redelijk makkelijk, dat komt omdat onze manier van rijden en op motorvakantie gaan, grotendeels al vast ligt.
Dus we hoeven alleen te kijken naar het aantal dagen dat we gezamenlijk op motorvakantie kunnen en dan weet je eigenlijk ook al waar je ongeveer heen kunt.
Over de datum van het etentje doen we een stuk langer, meestal zijn we een week aan het appen om een datum te vinden dat iedereen kan……………terwijl de vakantiekeuze in een paar minuten gemaakt is. De exacte datum van de vakantie kan ook nog wat app verkeer opleveren, maar dat is het dan wel.
De keuze is dus snel gemaakt als je het aantal dagen weet en ook weet hoe je de reis in wilt vullen. Als we het invullen van de reis (wel/geen snelweg, motor op transport, enz) zouden veranderen, dan wordt het al een moeilijker verhaal om overeenstemming met de groep te krijgen.
Ik heb motorvakanties gedaan van 3 dagen, maar ook van 10 dagen, dus er is van alles mogelijk. Ben je alleen, bepaal dan gewoon in deze stap, hoeveel dagen je maximaal op motorvakantie kunt en in welke periode.
3. Bepaal of je vanuit 1 locatie routes wilt rijden of een “rondje” wilt maken
Wil je vanuit 1 overnachtingslocatie je motorvakantie routes rijden of wil je meer gebieden doorkruisen en zijn verschillende overnachtingslocaties ook goed.
Voordelen 1 overnachtingslocatie
- 1x bagage uitpakken en 1 x bagage inpakken op je vakantielocatie
- Je kunt de volgende dagen rijden zonder bagage
- Bij binnenkomst vanaf de 2e dag kun je zo naar je kamer en douchen
- Ontbijt en Diner tijdstip kun je voor alle dagen vastleggen
- Het wordt een soort van dagelijks thuiskomen na je eerste dag, je leert eigenaar en personeel een beetje kennen
- Je weet precies waar je de motor kunt parkeren (je weet bijvoorbeeld hoe je aan de sleutel van de garage komt)
- Geen stress om de volgende slaapplaats te halen
- Samengevat, dit geeft meer rust
Nadelen 1 overnachtingslocatie
- het is wat minder spannend, minder avontuurlijk, weinig nieuws te ontdekken, je doet minder nieuwe ervaringen op
- je gebied om toertochten te rijden is beperkt, door vast begin- en eindpunt
Voordelen verschillende overnachtingslocaties (rondje rijden)
- Avontuurlijker
- meer variatie in overnachtingslocaties
- Je ontmoet meer verschillende mensen
- Je bereikt een groter gebied, dus meer variatie in wegen, natuur, cultuur, bezienswaardigheden
Nadelen verschillende overnachtingslocaties
- elke dag in-en uitpakken van bagage
- je rijdt elke dag met al je bagage
- elke dag is het weer uitvinden waar je moet/mag parkeren, welke kamer je hebt, hoe laat het eten is, enz
- er is iets meer druk om de volgende overnachtingslocatie te halen
- het geheel is wat onrustiger en kost je wat meer tijd
Zelf heb ik beide soorten motorreizen gedaan, en het is maar net wat je wilt, je kunt je keuze per jaar anders maken of van het soort reis laten afhangen.
4. Bepaal of je via de snelweg, binnenwegen of andere manier naar je beginlocatie wilt/kunt?
Hoe je de reis naar je beginlocatie wilt doen, heeft ook weer invloed op je hele motorvakantie duur, afstand en budget. Vooral bij motorvakantie reizen met verre bestemmingen, moet je gaan nadenken hoe je naar de beginlocatie wilt reizen.
“Let goed op bij het aantal dagen van de reisorganisaties, die bieden de reizen vaak aan vanaf de vakantiebestemming, dus met de 7 dagen Alpen vakantie met een vast start- en eindpunt in Oostenrijk ben je er mogelijk niet met 7 dagen, maar kost het meer dagen voor de heen- en terugreis”
Op je motor via de snelweg naar je beginlocatie
Vind je het geen probleem om 1 in dag heen en in 1 dag terug te rijden over de snelweg, dan zou bijvoorbeeld een vakantie naar Oostenrijk in 7 dagen kunnen.
Persoonlijk vind ik het helemaal niets om over de snelweg te jakkeren. Dit jaar vond ik de ca. 450 kilometer (Sauerland) en 550 kilometer (Harz) naar huis al niets. Ik ga er nooit aan wennen.
Zelfs met de toerbuffel die ik momenteel heb, vind ik het door het ontbreken van bochten nog steeds niets. Maar ja, soms is het niet anders, je moet iets doen om ergens binnen een afzienbare tijd te komen.
Op je motor via binnenwegen naar je beginlocatie
Ik zou voor een vakantie naar de Alpen liever kiezen voor ca. 300 kilometer snelweg door Nederland, inclusief een stukje Duitsland of België en dan het resterende deel via mooie binnenwegen naar Oostenrijk rijden of een ander bergachtig of heuvelgebied, maar dat kost duidelijk meer dagen motorvakantie.
Eventueel is hier en daar een extra stukje snelweg inbouwen om een saai stuk te overbruggen of om eventueel nog wat extra tijd te winnen natuurlijk prima, maar liever voor mij zo min mogelijk snelweg. Via binnenwegen heb je ongeveer 2 dagen nodig om in de Alpen te komen, als je ontspannen wilt rijden.
Ontspannen rijden is voor mij ca. 9.00/9.30 uur vertrekken, rond 11.00 uur koffie drinken (eventueel gecombineerd met tanken), rond 13.00 uur lunchen, rond 16.00 uur koffie/fris stopje en natuurlijk via zoveel mogelijk mooie binnenwegen rijden.
Andere manieren om op je (verre) beginlocatie te komen
Motor op de aanhanger
En net als ik dat in mijn andere motorvakanties heb meegemaakt, met andere groepen, waren er dit jaar met de FJR club ook weer motor vakantiegangers die de motor op de motoraanhanger plaatsten en zo naar de eindbestemming gingen.
Dit is ook wel een relaxte manier om op je beginlocatie te komen. Maar je motorvakantie begint wel een dagje later, ik zou dit momenteel alleen voor de grotere afstanden overwegen (vanaf ca. 700 km).
Motor huren en zelf met ander transportmiddel naar beginlocatie
Ben je niet gebonden aan je eigen motorfiets, of heb je helemaal geen eigen motorfiets, dan kun je ook een motor huren in de buurt van je beginlocatie. Zelf kun je dan met ander vervoer naar de beginlocatie afreizen (auto, trein, vliegtuig enz). Zelf heb ik hier geen ervaring mee, maar wat niet is, kan nog komen.
Motor op transport zetten en zelf met ander transportmiddel naar beginlocatie
Dit jaar ga ik voor het eerst ervaren om de motor op transport te zetten en zelf met het vliegtuig af te reizen naar de beginlocatie. Uiteraard zal ik hier na de reis ook verslag van doen.
Met de FJR club ga ik naar de Pyreneeën in september. De afstand is dusdanig groot (1.400 km heen en 1.400 km terug), dat het mij veel te veel extra dagen kost om deze reis leuk binnendoor te rijden, waarschijnlijk zou ik 3 dagen heen en 3 dagen terug rijden als ik de tijd had.
Dat zijn totaal 4 dagen meer dan het nu met het vliegtuig kost. Snelweg is voor mij echt geen optie, na een uur snelweg ben ik er al klaar mee, dus 2x 1.400 km snelweg, moet er niet aan denken.
De exacte details moet ik nog doorkrijgen, maar je levert ongeveer een week voor je vakantie je motor in op een verzamelpunt. De motor gaat dan met meerdere motoren in een speciaal ingerichte vrachtwagen.
De vrachtwagen levert de motoren af bij een hotel in de buurt van de luchthaven van je beginlocatie. Vanaf het hotel waar je motor staat, rijdt je op je motor naar je beginlocatie hotel. In dit geval is dat zo een 150 kilometer, dus de eerste dag is alvast een 1e leuke toer door de Pyreneeën naar het hotel.
Een dergelijk transport met een vrachtwagen is al snel zo een € 500 a € 600 en dan mogelijk nog een extra transport verzekering. Tip: vraag je verzekering of je motor tijdens transport verzekerd is, ook voor het op- en afladen van de motor. Daarbij dan nog je eigen transport (auto, vliegtuig, trein, enz).
Met de motor op de trein
Naar de Alpen is het ook mogelijk om je motor via de autoslaaptrein te vervoeren. Je reist dan zelf ook met deze trein mee. Dit is ook misschien wel een mooie manier om zo een flinke afstand te overbruggen, terwijl je zelf in de trein slaapt.
De trein vertrekt vanaf Düsseldorf (200 km van Utrecht). Je kunt vanuit Düsseldorf naar Wenen (900 km) of Innsbruck (700 km) met deze trein. Misschien is deze trein ook wel een optie die ik ooit nog eens wil proberen.
Met een veerboot
Naar Schotland heb je een veerboot die je kunt gebruiken, dit is een reis die nog op mijn verlanglijstje staat. Ik heb begrepen dat je eind van de middag opstapt met je motor in IJmuiden en de volgende ochtend rond 9.30 uur van de veerboot gaat, dat lijkt mij ook wel wat.
Het is een rekensommetje wat het exacte verschil is, tussen zelf rijden op je motor naar de beginlocatie of je motor (en jezelf) op transport te zetten.
Op je motor snel naar een verre bestemming rijden kost ook geld, dus het verschil tussen zelf rijden en via ander transport kun je uitrekenen.
- meer (duurdere snelweg) benzine
- meer slijtage van je motor onderdelen, o.a. banden (in voorbeeld 2.500 kilometer als bestemmingskilometers)
- tolgelden
- extra overnachtingen
- extra dagen buiten de deur consumeren (ontbijt, lunch, diner, koffie stops)
5. Kies het gebied/afstand die haalbaar voor je is in het aantal dagen dat je hebt
Door de bovenstaande keuzes en opties voor jezelf of de groep waar je mee gaat te bepalen, wordt het al duidelijk wat ongeveer de afstand is die je kunt overbruggen en in welk gebied je kunt gaan rondrijden. Uiteindelijk kun je natuurlijk je keuzes bijsturen als het te duur wordt of je budget verhogen als je echt verder wilt.
Voorbeeld 3 tot 5 dagen (2 tot 4 overnachtingen) maximale afstand 700/900 kilometer
Heb je 3 tot 5 dagen (2 tot 4 overnachtingen) en wil je elke dag mooie routes rijden. Dan zou ik een vakantielocatie op maximaal 700 kilometer nemen.
Dag 1 kun je bijvoorbeeld met 300 a 400 km snelweg starten en dan het restant als mooie route rijden. Dag 2, (en eventueel dag 3 en 4) rijdt je dan alleen een mooie binnendoor route.
De laatste dag rijdt je dan het eerste deel een mooie binnendoor route en het tweede deel van de dag over de snelweg naar huis.
Het is natuurlijk een beetje spelen met de route. Het maakt nogal wat uit of je 350 kilometer of 900 kilometer op dag 1 en de laatste dag moet rijden. Bij 350 kilometer afstand naar je vakantiebestemming, kun je in principe vanaf huis al binnendoor beginnen. Bij 900 kilometer afstand, rijdt je dag 1 en de laatste dag waarschijnlijk alleen over de snelweg of via vlotte binnenwegen, omdat je anders gewoon niet in 1 dag op je bestemming kunt komen.
Ideeën motorvakanties 3 tot 5 dagen (2 tot 4 overnachtingen), kilometers berekend vanaf Utrecht met paar uur snelweg
- Nederland
- Duitsland, Teutoburger Wald (250 km)
- Duitsland, Sauerland (300 km)
- Duitsland, Eifel (300 km)
- Luxemburg (350)
- Duitsland, Harz (500 km)
- Frankrijk, Vogezen (600 km)
Ideeën motorvakanties 3 tot 5 dagen (2 tot 4 overnachtingen), kilometers berekend vanaf Utrecht met dag 1 en de laatste dag alleen snelweg of transport
- Duitsland, Zwarte Woud (800 km)
- Noord Oostenrijk (850 km)
- Zwitserland (800 km)
- Schotland (veerboot)
- Engeland (veerboot)
- Frankrijk (Jura)
Meer dan 5 dagen en genoeg budget
Heb je meer dan 5 dagen en genoeg budget, dan zijn de mogelijkheden om verder te gaan legio. Maar sowieso kun je ook naar alle bovenstaande voorbeelden en omdat je daar dan langer blijft, daar veel meer kilometers maken.
In de bovengenoemde gebieden kun je met gemak ook een week rondrijden zonder dat het verveeld. Een grens is natuurlijk ook niet iets waar je niet overheen kan. Dus een week met een uitvalsbasis als Luxemburg, brengt je meestal in Luxemburg, Duitse Eifel, Noord Frankrijk, België.
Vanaf een dag of 7 kun je wat makkelijker verder gaan, zoals, Spanje, Italië, Engeland, Schotland, Zuid Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Zuid Duitsland. Je hebt dan wat meer tijd om in deze gebieden te komen en in deze verre gebieden rond te rijden.
6. Bepaal je budget
Stel dat je genoeg dagen ter beschikking hebt, dan kun je in theorie dus verder komen. Wel zul je genoeg budget moeten hebben. Meer rijden, meer kilometers maken en langer wegblijven zal je meer geld kosten. Denk aan meer benzine en banden slijtage, meer overnachtingen omdat je langer weggaat, meer ontbijten, meer lunches, meer koffie stops onderweg en diner.
Kies je voor meer snelweg, dan zijn in ieder geval je benzinekosten hoger. Het jakkeren over de snelweg levert tijdswinst op, vaak iets minder dan je dacht, daar kom ik zo op terug. Maar het verbruik op de snelweg ligt een heel stuk hoger dan op binnendoor wegen.
Meestal kies je er bij een snelweg rit er ook voor om op de snelweg te tanken, op de snelweg is de benzine dan ook weer duurder dan bij de benzinepompen op de binnenwegen, en mogelijk rijdt je via snelwegen ook niet altijd de kortste weg, dus maak je meer kilometers.
Dus al met al, snelweg kost je meer aan benzine en dus geld, maar het scheelt je wel tijd en mogelijk scheelt het een overnachting en alle andere extra kosten.
Nog even over de tijdswinst over de snelweg, je hebt zeker tijdwinst als je over de snelweg rijdt, in plaats van binnendoor, maar je moet wel vaker tanken, want je verbruik ligt hoger. Het kan op 1.000 kilometer wel zijn dat je 2 of meer keer tankt, dan als je binnendoor rijdt, beetje afhankelijk na hoeveel kilometer je moet tanken natuurlijk.
Bepaal wat voor je het maximale budget is dat je kunt of wilt uitgeven.
7. Bereken de totale kosten van de gewenste motorvakantie en kijk of dit binnen je budget valt
Kijk wat je budget is en wat je aan kosten denkt te gaan maken, zo kun je bepalen wat er mogelijk is.
Kosten berekenen motorvakantie
- Ontbijt
- Koffie/versnaperingen (2x per dag)
- Lunches
- Avondeten
- Versnaperingen avond
- Benzine kosten
- Overnachtingen
- Autobahn vignet, tol wegen
- Reisverzekering
- Annulerings verzekering
- Pechhulp buitenland
- Banden eerder vervangen i.v.m. verwachte aantal kilometers
Opties verre afstanden
- Veerboot (bijvoorbeeld naar Schotland)
- Motor op transport (vrachtwagen/trein), jij met ander vervoer
- Auto met motor op de aanhanger (aanhanger huren?)
- Jij met de ander vervoer (auto, bus, trein, vliegtuig) en de motor ter plaatse huren
Als je een georganiseerde motorvakantie boekt, is de berekening makkelijker te maken. Je hebt dan de hoogste kosten al in de prijs van de vakantie zitten als je me half pension gaat. Vergeet dan niet de eventuele extra overnachtingen, benzine, versnaperingen enz, van de heen-en terugreis nog mee te nemen in je budget.
De eerste dag van de georganiseerde motorvakantie, berekend de reisorganisatie vaak als wisseldag in het land zelf, maar het kan zijn dat je nog meerdere dagen nodig hebt om er te komen, houd hier rekening mee.
8. Stel indien nodig je doelen bij of kijk of je de motorvakantie anders kunt organiseren, als het totaalbedrag niet binnen je budget valt
Een georganiseerde reis zorgt dat je een aantal dingen niet hoeft te regelen, zoals overnachting(en), ontbijt/diner, routes. Je kunt aannemen dat de te rijden routes haalbaar zijn om je volgende bestemming weer te halen (je bestemming kan ook elke dag dezelfde bestemming zijn).
De reisorganisatie heeft dus de routes en de hotel(s) voor je geregeld, dat scheelt best een hoop uitzoekwerk. Aan de andere kant, het uitzetten van routes en slaapplaatsen is ook best een leuk deel van de voorpret, maar dan moet je dat wel zelf kunnen en de tijd daarvoor hebben.
Past een reis niet in je budget of binnen het budget van een of meer van je reisgenoten, dan kun je kijken of je de reis zelf goedkoper of anders kunt organiseren. Je kunt ook contact opnemen met de reisorganisaties, misschien zijn er goedkopere opties te kiezen, zoals familiekamers of appartementen, die misschien niet op de website staan.
Bij een georganiseerde reis heb je niet op alles invloed, als je het zelf regelt heb je wat meer invloed op de kosten. Maar ook maakt het uit met hoeveel personen je bent. Met meerdere personen zou je ook in een appartement, vakantiewoning of familiekamer kunnen overnachten.
Dan betaal je vaak per week voor het huisje of appartement en met meerdere personen is dat vaak goedkoper dan losse kamers in een hotel. Als je dan ook nog zelf gewoon boodschappen haalt voor ontbijt en avondeten, kun je de kosten drukken, maar dan moet je wel zelf aan de bak natuurlijk en is het niet aan tafel aanschuiven zoals bij halfpension.
TIP lees ook het artikel “Goedkoop op Motorvakantie met een Groepje Motorrijders”.
Heb jij nog tips, opmerkingen of zie je fouten in dit artikel, laat het gerust weten, ik hoor het graag. Dan voeg ik extra informatie toe of wijzig de fouten. Reageren kan via het contactformulier of d.m.v. een reactie onder dit artikel, alvast bedankt.