Je motorrijbewijs halen
Je motorrijbewijs halen is een geweldige ervaring. Je hebt hiervoor 1 motor-theorie examen en 2 motor praktijk examens moeten doen en de nodige motorrijlessen gevolgd. Het soort motorrijbewijs dat je kunt halen hangt af van je leeftijd op het moment dat je examen doet.
Hoe kan ik een motorrijbewijs halen? Je kunt beginnen met motorrijles en motor theorie-examen vanaf 17 jaar. Een A1 (lichte motorfiets) motorrijbewijs halen kan vanaf 18 jaar. Een A2 (middelzware motorfiets) motorrijbewijs halen kan vanaf 20 jaar. Een A (zware motorfiets) motorrijbewijs halen kan vanaf 24 jaar, of met 22 jaar als je 2 jaar een A2 motorrijbewijs hebt.
Inhoudsopgave
- Je motorrijbewijs halen?
- De 3 soorten motorrijbewijs A
- Motorrijbewijs A (zware motorfiets)
- Motorrijbewijs A2 (middelzware motorfiets)
- Motorrijbewijs A1 (lichte motorfiets)
- Motorrijbewijs halen: minimale leeftijden
- Motor theorie-examen
- Overzicht tabel per leeftijd
- Motor praktijkexamen (video’s)
- Motorrijbewijs halen kosten
- Vragen motorrijbewijs halen
Je motorrijbewijs halen, velen gingen je voor
In Nederland zijn in het jaar 2018 meer dan 1,4 miljoen mensen met een motorrijbewijs* en dit aantal stijgt jaarlijks, dus kom bij de club zou ik zeggen. We gaan je alles vertellen hoe en welk motorrijbewijs je kunt gaan halen. Er zijn namelijk een aantal regels en voorwaarden die bepalen welke van de 3 soorten motorrijbewijzen (A, A1 of A2) je kunt gaan halen.
Het soort rijbewijs bepaald wat voor soort motor je mag rijden. Maar ook hoe oud je moet zijn om aan de motorrijles en het theorie- en praktijkexamens te mogen deelnemen. En tot slot hoeveel ervaring je al hebt is ook belangrijk, een eerder verkregen rijbewijs, telt ook mee.
*bron Centraal Bureau voor de Statistiek
Back to Top
De 3 soorten motorrijbewijs A
– A zware motorfiets
– A2 middelzware motorfiets
– A1 lichte motorfiets
Welke van de 3 motorrijbewijzen je uiteindelijk kunt gaan halen, heeft allereerst met je leeftijd te maken. De leeftijd die je hebt op het moment dat je het praktijkexamen doet is bepalend.
Hieronder zie je bij welke leeftijd, je welk motorrijbewijs kunt halen.
Motorrijbewijs A (zware motorfiets)
Vanaf 22 jaar (doorstromer) of 24 jaar (volstrekt beginner).
Met motorrijbewijs A mag je een zware motorfiets of gemotoriseerde driewieler rijden met onbeperkt vermogen. Je kunt het A motorrijbewijs verkrijgen vanaf 22 jaar als doorstromer, dus als je al een A2 rijbewijs hebt. Vanaf 24 jaar kun je het A motorrijbewijs halen als volstrekt beginner.
Motorrijbewijs A met code 80
Vanaf 21 jaar kun je ook het A motorrijbewijs verkrijgen, echter dan wel met de toevoeging code 80
De code 80 vervalt automatisch 2 jaar na het behalen van je motorrijbewijs A. Ben je na die 2 jaar onder de 24, dan moet je wel een nieuwe rijbewijs pas aanvragen als je met de A categorie wilt rijden. Of je wacht tot je 24 jaar bent, dan hoef je geen nieuw rijbewijs aanvragen, dan is je legitimatie genoeg.
Motorrijbewijs A2 (middelzware motorfiets)
Vanaf 20 jaar mag je een middelzware benzine of elektrische motorfiets rijden met een A2 motorrijbewijs. Een motor in de categorie A2 mag een maximaal vermogen hebben van 35 KW (= 48 pk).
De verhouding van motorgewicht/motorvermogen mag maximaal 0,20 kW per kg gewicht van de motor zijn. Een motor van 175 kg en 35 KW voldoet precies aan deze eis.
Motorrijbewijs A1 (lichte motorfiets)
Vanaf 18 jaar is het mogelijk het motorrijbewijs A1 te halen.
Met een A1 motorrijbewijs mag je een lichte benzine motorfiets van maximaal 125cc inhoud en een vermogen van maximaal 11 KW rijden.
De verhouding van motorgewicht/motorvermogen mag maximaal 0,1 KW gewicht van de motor zijn.
Motorrijbewijs halen: minimale leeftijden
Zoals je in het bovenstaande kunt lezen, is de leeftijd die je hebt, ten tijde van het praktijkexamen, bepalend voor het motorrijbewijs dat je kunt gaan halen.
17 jaar
Vanaf 17 jaar kun je geen motorrijbewijs halen, motorrijlessen en theorie-examen doen kan wel.
18 jaar
Vanaf 18 jaar kun je het motorrijbewijs A1 (lichte motor) halen. Je kunt dus beginnen met motorrijlessen op een lichte motor op 17 jarige leeftijd. Ook je theorie-examen kun je doen als je 17 jaar bent. Dus als je dat allebei doet, kun je als je nog maar kort 18 jaar bent het praktijkexamen doen.
20 jaar
Vanaf 20 jaar kun je het motorrijbewijs A2 (middelzware motorfiets) halen. Als beginner (je hebt nog geen ander motorrijbewijs), kun je ook pas motorrijles nemen voor het A2 motorrijbewijs als je 20 jaar bent. Je kunt als je 19 jaar bent en al een A1 motorrijbewijs hebt, wel met motorrijlessen op een middelzware motor beginnen.
21 jaar
Als 21 jarige volledige beginner kun je geen motorrijbewijs A, zware motorfiets halen. Je kunt als 21 jarige wel
het motorrijbewijs A met aantekening code 80 halen, maar daarmee mag je geen zware motorfiets op 2 wielen rijden, wel een zware “motor” op 3 wielen. De code 80 vervalt na 2 jaar.
Als doorstromer van 21 jaar, met een motorrijbewijs A2, maar nog geen 2 jaar in bezit, kun je met 21 jaar het motorrijbewijs A met aantekening code 80 halen en hoef je geen theorie examen te doen. De code 80 vervalt na 2 jaar.
22 jaar
Als doorstromer van 22 jaar, met een motorrijbewijs A2, en 2 jaar in bezit, kun je met 22 jaar het motorrijbewijs A halen en hoef je geen theorie examen te doen. Dus dit is de route als je op zo jong mogelijke leeftijd, een volledig motorrijbewijs A voor een zware motor wilt halen.
24 jaar
Als volledige beginner kun je vanaf 24 jaar het motorrijbewijs A, zware motorfiets halen.
Vanaf 17 jaar kun je motor theorie-examen doen
Motor theorie-examen
Een motor theorie-examen mag je vanaf 17 jaar doen. De stof van de theorie is bedoeld om te testen of je de verkeersregels kent en of je verkeersinzicht hebt.
Een motor theorie-examen doe je op de computer in een examencentrum van het CBR. Een motor theorie-examen duurt 30 minuten en als je een examen met extra tijd hebt, dan heb je 45 minuten. Totaal zijn het 50 vragen en je moet er minimaal 44 goed hebben om te kunnen slagen.
Geldigheid motor theorie-examen
Houd er ook rekening mee dat je theorie-examen maar 1,5 jaar geldig is. Het is raadzaam om het theorie-examen dus niet al te vroeg te doen. Doe het theorie-examen altijd zo kort mogelijk voor je praktijkexamen. Mocht je eventueel zakken voor je praktijk examen motor, dan is je theorie-examen tenminste nog een tijdje geldig. Zo kun je indien nodig, zelfs nog een aantal keren praktijkexamen motor doen, voordat het theorie-examen verlopen is.
Overzicht tabel per leeftijd
Hieronder in de tabel, kun je precies zien bij welke leeftijd/ervaring je mag starten met rijlessen, examens en welk rijbewijs daar dan bij hoort.
Tip voor mobiel 😉 klik op de afbeelding en houd je mobiel horizontaal voor een beter leesbare vergroting.
Motor praktijkexamen
Het praktijkexamen motor bestaat uit 2 deelexamens:
1. praktijkexamen motor voertuigbeheersing (bijzondere verrichtingen)
2. praktijkexamen motor verkeersdeelneming
Om het praktijkexamen motor verkeersdeelneming te doen, moet je voor het praktijkexamen voertuigbeheersing geslaagd zijn.
Verder geldt dat voor beide praktijkexamens het theorie-examen gehaald moet zijn. Voor het voertuigbeheersing examen is een autorijbewijs (B) ook mogelijk als je de motor theorie nog niet hebt. Maar uiteindelijk moet je voordat je aan het praktijkexamen verkeersdeelneming deelneemt, een motor theoriecertificaat kunnen tonen. Dus je zult altijd een motor theorie-examen moeten doen om een motorrijbewijs te halen.
Zie de video van het cbr om een idee te krijgen van de beide motor praktijk examens.
Voorbereiding praktijkexamen
Uiteraard heb je al rijlessen gehad, de rijinstructeur zal zorgen dat je pas praktijkexamen doet als dat verantwoord is, de motorinstructeur weet natuurlijk precies wat je moet kunnen om het examen te doen.
Tussentijdse toets
Eventueel kun je een tussentijdse toets doen. Een tussentijdse toets is een soort proefexamen, het is wel fijn om alles al een keer meegemaakt te hebben, zodat het bij het echte examen al wat vertrouwd aanvoelt. Om een tussentijdse toets verkeersdeelneming te doen, moet je geslaagd zijn voor je examen voertuigbeheersing en geslaagd zijn voor je theorie examen.
Een tussentijdse toets verloopt feitelijk hetzelfde als een normaal praktijkexamen verkeersdeelneming
Praktijkexamen motor voertuigbeheersing (bijzondere verrichtingen motor)
Een praktijkexamen motor voertuigbeheersing verloopt als volgt. Het examen verloopt op een afgesloten terrein, dus je hebt niets met verkeer te maken. Totaal duurt dit examen zo een 20 minuten. Je moet 7 oefeningen uitvoeren, alle oefeningen tellen even zwaar mee voor je examen.
De oefeningen zijn verdeeld in 4 clusters. Uit ieder cluster is 1 oefening verplicht, dus dat zijn 4 verplichte oefeningen. Daarnaast kiest de examinator ook nog 3 oefeningen, zo kom je totaal op 7 oefeningen in een examen.
Is het resultaat van een oefening onvoldoende, dan krijg je nog 1 kans om hem over te doen. Mocht de oefening dan alsnog mislukken, hoeft dat niet erg te zijn. Je moet voor 5 van de 7 oefeningen slagen.
Hieronder de clusters met de bijzondere verrichtingen die je moet doen (verplicht) of waaruit gekozen kan worden door de examinator, tijdens een praktijkexamen.
Cluster 1
Achteruit parkeren (verplichte oefening)
Dit is een oefening waarmee je met de motor loopt, deze achteruit gaat inparkeren, op de standaard zet en vervolgens van de standaard haalt en weer met de motor wegloopt.
Cluster 2
De langzame slalom (verplichte oefening)
In cluster 2 is de verplichte oefening de langzame slalom. Wat langzaam is bepaal je zelf, maar doordat de afstand tussen de pylonen gering is, zal het vanzelf langzaam gaan, ongeveer stapvoets. Je moet de oefening uitvoeren met een slippende koppeling.
Doel is met een langzame snelheid tussen de pylonen te slalommen, gebruik te maken van een slippende koppeling (verplicht) en dit geheel in balans te doen, zonder dat je de pylonen raakt.
Wegrijden uit parkeervak
Hier laat je zien hoe je vanuit stilstand een parkeervak verlaat. Je rijdt gecontroleerd weg vanuit stilstand, maakt een haakse bocht en rijd een aantal meters door, de examinator bepaald of je naar links of naar rechts moet wegrijden.
Achtje rijden
Binnen een uitgezet rechthoekig vak, rijdt je in de vorm van een acht het vak weer uit.
Stapvoets rechtdoor rijden
Je rijdt 20 meter met de motor stapvoets, naast een lopende examinator. Het gaat hier om snelheid, balans en bediening van de motor. De voeten moeten op de voetsteunen blijven. Er mag gebruik worden gemaakt van slippende koppeling en eventueel de voetrem.
Halve draai (links- of rechtsom)
Je rijdt met een licht trekkende motor (gelijktijdig gas geven en rempedaal zacht ingedrukt houden) en maakt in een vloeiende beweging een bocht naar links of rechts, afhankelijk wat de examinator heeft aangegeven.
Cluster 3
Uitwijkoefening
Met vijftig kilometer per uur ga je vijftien meter na de poort naar links (uitwijken voor denkbeeldige muurtje van pylonen) en daarna stuur je weer terug naar je eigen weghelft.
Snelle slalom
Dit is een slalom tussen 6 pylonen met 30 kilometer per uur met trekkende motor. Dit moet vloeiend en gelijkmatig gebeuren, waarbij je stuurt vanuit je heupen.
Vertragingsoefening
Snel optrekken naar vijftig kilometer per uur in minimaal de derde versnelling. Na het tweede poortje rem je af tot 30 kilometer per uur en schakel je minimaal één versnelling terug. Daarna rijd je met deze snelheid een slalom om drie pylonen die acht meter uit elkaar staan.
Cluster 4
Noodstop
Zonder de controle te verliezen maak je een noodstop bij vijftig kilometer per uur. Ga dicht, ontkoppelen en maximaal remmen zonder de controle te verliezen.
Precisiestop
Bij vijftig kilometer per uur rem je voor het eerste poortje van de pylonen. Vervolgens moet je de motor 17 meter verderop tot stilstand brengen door middel van een gelijkmatige manier van remmen.
Stopproef
Ook hier rijdt je met 50 kilometer per uur en doet het gas dicht bij de 2 pylonen. Je remt met beide remmen en ontkoppelt. Vlak voordat je stopt, schakel je naar de eerste versnelling.
Je kunt de video’s voertuigbeheersing ook allemaal in een overzicht terugvinden op onze video pagina voertuigbeheersing.
Praktijkexamen motor verkeersdeelneming
Een praktijkexamen motor verkeersdeelneming verloopt als volgt.
Je gaat naar een CBR examencentrum met je rijinstructeur en maakt kennis met de examinator. De examinator zal je uitleggen hoe het examen verloopt en hij/zij controleert de volgende zaken:
• Je identiteitsbewijs
• Beschikt je lesmotor over het juiste motorvermogen voor de categorie waar je examen in doet
• Ben je al geslaagd voor het examen voertuigbeheersing
• Ben je al geslaagd voor het theorie examen motor
Ogentest en eventuele vragen
Op het parkeerterrein buiten moet je een ogentest doen, dit klinkt spannender dan het is, dit is het lezen van een kenteken van een auto op ongeveer 25 meter afstand. Dus zorg dat je een bril bij je hebt als je die voor zo een afstand nodig hebt.
Voorafgaand aan het daadwerkelijke rijden, kan de examinator je een aantal vragen stellen, bijvoorbeeld over het controleren van de banden of de remmen.
De examenrit
Het hele examen duurt ongeveer zo een 35 minuten. De examinator zal achter je aan rijden in een auto en je eigen rijinstructeur zal naast hem zitten. Je eigen rijinstructeur zegt onderweg wat je moet doen via de ontvanger in je helm.
De examinator zal dan kijken of je veilig en zelfstandig kunt motorrijden.
De examinator kijkt naar kijkgedrag, plaats op de weg of je de juiste verkeersregels hanteert en of je de motor goed beheerst in het verkeer.
Ben je geslaagd ……..hoera. De dag na het rijexamen, kun je het rijbewijs aanvragen bij de gemeente waar je woont.
Ben je gezakt…..jammer, maar geen man over boord, kan gebeuren, de examinator zal je aangeven aan welke punten je nog moet werken, zodat je de volgende keer gewoon kunt slagen. De punten waar je nog aan moet werken, deze worden ook allemaal vermeld op het uitslagformulier.
Het herexamen verloopt precies hetzelfde als het 1e examen
Speciaal praktijkexamen
Meer dan 4x gezakt in 5 jaar tijd, dan speciaal examen
Mocht je binnen 5 jaar, 4x of vaker gezakt zijn voor je rij-examen verkeersdeelneming, dan krijg je daarna een speciaal examen.
Bij een speciaal examen heeft de examinator meer tijd voor je. Je krijgt ook meer persoonlijke begeleiding. Het speciaal examen wordt genoemd “nader onderzoek rijvaardigheid”, de rijschool zal dit speciaal examen voor je aanvragen bij het CBR.
Hoe verloopt een speciaal examen t.o.v. een 1e examen?
Voor het speciale examen heb je in zijn geheel meer tijd, totaal is het speciale examen 1 uur en 10 minuten, daarvan is 35 minuten voor de examen Rit. De 35 minuten examenrit is hetzelfde als bij normaal examen. Je moet ook gewoon hetzelfde kunnen, dus het is niet makkelijker of moeilijker. De extra tijd is voor goede persoonlijke begeleiding, zodat je je meer op je gemak voelt.
Motorrijbewijs halen kosten
Zoals je hierboven hebt kunnen lezen zijn er meerdere motorrijbewijzen die je kunt halen, dus het hangt er vanaf, wat je wanneer wilt halen. Maar we gaan uit van een beginner, welk rijbewijs maakt niet zo heel veel uit.
Let op, het gaat dan alleen om het halen van een motorrijbewijs, ga je ook daadwerkelijk motorrijden op een eigen motor, dan moet je natuurlijk meer aanschaffen, zoals meer motorkleding, een motor, motorverzekeringen, sloten enz.
Motorkleding
Deze krijg je soms wel en soms niet van de motorrijschool, soms zit het in de prijs, soms moet je het apart bij de motorrijschool huren, hier is geen standaard voor. Dus vraag dit na of zoek een motorrijschool waar je het mag lenen als je nog geen motorkleding wilt kopen.
Onderstaand is kleding en een helm aan de relatief lage kant begroot, als je wilt kan je zonder moeite ook een veelvoud hiervan uitgeven.
Motorkleding nieuw
- Voor een motorbroek en een motorjas in textiel ben je al snel € 500 kwijt.
- Voor een helm € 300
- Laarzen/stevige motorschoenen € 100
- Motorhandschoenen € 75
Indicatie totaal nieuw € 975
Bovenstaande is echt een indicatie, om je een idee te geven, je kan voor € 950 ook met gemak alleen een helm kopen, maar als je wilt koop je ook een goedgekeurde helm voor € 150, daarom is het zo lastig om een indicatie te geven.
Motorkleding niet direct kopen
Als beginner zou ik eerlijk gezegd nog niet direct zoveel geld gaan uitgeven, ga eerst eens een paar motorrijlessen nemen bij een motorrijschool waar ze motorkleding verstrekken. Als je zeker weet dat je wilt gaan motorrijden, je het leuk vindt, ga dan kijken naar motorkleding.
Je hebt dan ook direct al wat ervaring met het dragen van kleding, want er zijn enorm veel soorten kleding waaruit je kunt kiezen (leer, textiel, wel/niet met ventilatie enz). Zo heb je alvast een idee wat je wel of niet wilt.
Of koop desnoods alleen een eigen helm, dat is wel fijn om te hebben en ga pas motorkleding kopen als je ook een motor koopt. Koop je een motor bij een dealer die ook motorkleding verkoopt, dan kun je misschien tijdens de onderhandeling nog wat korting krijgen als je ook de motorkleding bij de dealer koopt. Voor beide partijen interessant.
Motorkleding tweedehands
Zit de motorkleding van de motorrijschool bijvoorbeeld niet lekker, dan moet je wat, het is ook belangrijk dat je tijdens de vele uren lessen met prettige kleding rijdt. Wil of kun je toch niet direct zoveel geld uitgeven, kijk op Marktplaats, daar is enorm veel motorkleding te vinden.
Mensen komen aan, vallen af, stoppen met motorrijden, willen het nieuwste van het nieuwste, de gekleurde kleding past niet meer bij de kleur van de nieuwe motor enz.
Er is echt veel te koop, ga gewoon lekker snuffelen, passen en dan kun je voor veel minder dan nieuw soms prachtige motorkleding kopen.
Op Marktplaats is veel 2e hands motorkleding te vinden
Motorrijlessen en motor praktijk examens
Elke motorrijschool doet het anders, kijk goed naar de verschillen, de motorrijlessen kunnen 50 minuten duren, maar ook 2 uur. Motorrijscholen hebben vaak pakketten, maak daar gebruik van, na een proefles kunnen ze vaak wel inschatten wat voor pakket je nodig hebt.
Ook hier kan het zijn dat er meer nodig is, zo heb je bijvoorbeeld faalangst trainingen voor examens, als je die nodig hebt. Maar ook kun je een proefexamen doen bij het CBR, uiteraard kost dit ook geld. En de een heeft meer aanleg dan de ander, of al meer ervaring op bijvoorbeeld een brommer of scooter, dan heb je misschien wel minder motorrijlessen nodig.
Indicatie motorrijles pakket inclusief CBR kosten voor de examens, gemiddeld € 1.500
Motorrijles theorie
Uiteindelijk heb je ook een theoriecertificaat nodig. Hiervoor schaf je een motor theorieboek aan en/of een motor examen usb stick, om examens te oefenen. Ook is het mogelijk om het geheel online te doen, dan koop je een theoriepakket met een online motor theorieboek inclusief een aantal uur online examentraining.
Soms hebben rijscholen ook middagen waar ze theorie training geven aan een groep, dit kan ook fijn zijn om je theorie te leren. Kortom, er zijn vele wegen naar Rome om je theoriecertificaat te halen, het is aan jou om te bepalen wat je het prettigst vind. De gemiddelde afgeronde kosten voor theorie als je het in 1x haalt:
- motor theorieboek/cursus € 65
- motor theorie examen € 35
- Totaal ca. € 100
Motorrijbewijs kosten aan gemeente
Kosten rijbewijs laten maken bij de gemeente ca. € 40
Indicatie totale kosten motorrijbewijs halen (zonder kleding)
- Motorrijlessen en rijschool € 1.500
- Theorie certificaat € 100
- Kosten rijbewijs pas € 40
Vragen motorrijbewijs halen
In welke plaatsen kan ik motortheorie examen doen?
Alkmaar
Amsterdam
Arnhem
Barendrecht
Breda
Deventer
Eindhoven
Enschede
Goes
Groningen
Haarlem
Hoogeveen
Leeuwarden
Leusden
Maastricht
Rijswijk
Schelluinen/Gorinchem
Utrecht
Venlo
Zwolle
In welke plaatsen kan ik Motor verkeersdeelneming examen doen?
Alkmaar
Almelo
Amsterdam
Apeldoorn
Arnhem
Assen
Barendrecht
Bergen Op Zoom
Berkel Enschot
Breda
Den Bosch
Den Helder
Deventer
Doetinchem
Dordrecht
Eemnes
Eindhoven
Emmeloord
Emmen
Enschede
Goes
Gouda
Groningen
Haarlem
Harderwijk
Heerenveen
Hoogeveen
Hoorn
Kerkrade
Leeuwarden
Leiden
Leusden
Maastricht
Meppel
Middelburg
Mierlo
Nijmegen
Rijswijk
Roermond
Roosendaal
Rotterdam
Schelluinen/Gorinchem
Sneek
Spijkenisse
Terneuzen
Tiel
Urmond
Utrecht
Venlo
Weert
Winschoten
Zaandam
Zoetermeer
Zwolle
In welke plaatsen kan ik examen Motor voertuigbeheersing doen?
Amsterdam
Arnhem
Assen
Barneveld
Dordrecht
Drachten
Eindhoven
Enschede
Erp
Etten-Leur
Goes
Heerenveen
Heerhugowaard
Heerlen
Leeuwarden
Lelystad
Naaldwijk
Rotterdam
Staphorst
Susteren
Ter Aar
Utrecht
Venlo
Weert
Winschoten
Zwolle
Vanaf welke leeftijd mag je motor theorie-examen doen?
Vanaf 17 jaar.
Houd oud moet je zijn voor motorrijles?
Vanaf 17 jaar.
Met welke leeftijd mag ik motor praktijkexamen doen?
Dat kan vanaf 18 jaar voor het motorrijbewijs A1
Vanaf hoe oud kan ik als beginner het motorrijbewijs A (zware motorfiets) doen?
Vanaf 24 jaar.
Hoe lang is een motorrijbewijs geldig?
Alle motorrijbewijzen (A, A1 en A2) zijn 10 jaar geldig.
Moet ik ook een motor theorie-examen doen, als ik al een auto rijbewijs B heb?
Ja, omdat je het motor theorie-certificaat uiteindelijk nodig hebt om praktijkexamen verkeersdeelneming te doen. Wel kun je al rijlessen nemen en het praktijkexamen bijzondere verrichtingen doen als je een autorijbewijs hebt.
Waar kan ik een motorscooter rijbewijs halen?
Een motorscooter wordt als een motorfiets beoordeeld (mits op 2 wielen natuurlijk). Dus je hebt hiervoor ook een motorrijbewijs nodig (A, A1 of A2), afhankelijk van leeftijd, inhoud en vermogen van de scooter.
Wat is een code 80 op het A rijbewijs?
Een code 80 op het A-rijbewijs betekent dat je (nog) niet op een zware motorfiets mag rijden. Met een code 80 mag je rijden op een driewielige motor, een lichte motor (A1) en een middelzware motor (A2).
Wanneer krijg je een code 80 op een A rijbewijs?
Je hebt het A-rijbewijs dan voor je 24e gehaald. De code 80 vervalt als je 24 jaar bent of als je 2 jaar een A-rijbewijs met code 80 hebt. Ben je nog geen 24 jaar en heb je al wel 2 jaar code 80,dan moet je wel een nieuw rijbewijs aanvragen om op een zware motor te rijden.
Help mee om MOTORRIJDENEXPERT.NL te laten groeien en deel dit artikel met je vrienden, KLIK hieronder op een sociale button om te delen!