Brandstofpomp defect: de signalen
02 augustus 2022 

Brandstofpomp defect: de signalen

Het doel van je brandstofpomp spreekt voor zich: hij pompt brandstof van de tank naar het injectiesysteem van je motor. Moderne auto's lijden steeds minder snel aan mechanische defecten. Niettemin kan hij na een lange staat van dienst storingen gaan vertonen. Om te vermijden dat je kilometers van huis langs de weg komt te staan, wees alert op een aantal tekenen.

Afbeelding van de brandstofpomp genomen van onderdelenshop24.com

Symptomen

Een sputterende motor - Wanneer de motor sputtert, kan de pomp kan de juiste brandstofdruk niet handhaven. Eerst merk je op dat bij hoge snelheid de auto plotseling gaat schokken en vervolgens weer normaal werkt.

Stijgende temperatuur - Wanneer je op het dashboard een stijging van de motortemperatuur waarneemt in combinatie met een afslaande motor, heeft de brandstofpomp het misschien moeilijk. Slaat de auto na herstart met ingeschakelde koppeling weer af, is dit een duidelijk teken dat het onderdeel defect is.

Vermogensverlies - Verliest je auto vermogen bij het heuvelopwaarts rijden, slepen of optrekken? Een verzwakte pomp voorziet de motor niet langer van brandstof. Onderbroken toevoer van benzine of diesel betekent dat de zuigers niet tot aan het operationele niveau worden gevuld. Let op: Dit kan ook wijzen op een kapotte lambdasensor of problemen die dieper in de motor liggen. Wanneer je echter al een aantal kilometers op de teller hebt, ligt het hoogstwaarschijnlijk aan de brandstofdrukregelaar of de toevoerleidingen.

Plotselinge vermogensstoot - Een onregelmatige toevoer van brandstof kan ook betekenen dat je motor ineens teveel benzine of diesel ontvangt. Wanneer het aanvoelt alsof je gaspedaal per ongeluk werd ingetrapt bij het rijden, is dit doorgaans het gevolg van een onregelmatige weerstand in de brandstofpomp als gevolg van slijtage.

Jankend geluid uit de brandstoftank - Normaal gezien produceert  een efficiënt werkend onderdeel een zacht zoemgeluid. Wanneer dit aanzwelt tot een duidelijk hoorbaar volume, duidt dit op een probleem.

Startproblemen - Wanneer de accu volledig opgeladen is en je hoort de starter, maar je motor slaat moeilijk aan, is de kans groot dat de motor lijdt onder een gebrek aan brandstof. Kijk eerst of de bougies niet voor ontstekingsfouten zorgen. Werken deze normaal, kun je ervan uit gaan dat de pomp het niet doet.

Verbruikt de auto meer brandstof dan normaal, verslijten bougies sneller dan gewoonlijk, doet de turbolader er langer over om zich met lucht te vullen, kan dit allemaal het gevolg zijn van een defect van de brandstofpomp. Ook zou de uitlaat van een benzineauto nooit zwarte rook moeten uitstoten.  

Bescherming

Vermijd het gebruik van slechte kwaliteit brandstof, aangezien deze onzuiverheden kan bevatten die het onderdeel aantasten. Het rijden met een laag brandstofniveau of een bijna lege tank bezorgt de brandstofpomp stress. Goed wagenonderhoud en tijdige vervanging van brandstoffilters voorkomt slijtage. Reparatie van moderne brandstofpompen is doorgaans geen optie. Vervanging is in geval van defect noodzakelijk.

Over de schrijver
Vanaf 1981 tot heden 9 motorfietsen in bezit gehad - 2 Voortgezette Rijopleidingen (VRO) - 1 Circuit Rijvaardigheids Training (CRT) - 30+ jaar motorvakantie ervaring - lid FJR-club Nederland
Reactie plaatsen