Allianz Global Assistance Pechhulp Voor Motoren
Allianz Global Assistance pechhulp voor de motor geeft je de mogelijkheid om een motor als vervangend vervoer te ontvangen bij pech. Een motor als vervangend vervoer komt niet veel voor, daarom hebben we deze pechhulp verzekering verder bekeken.
Wat krijg je met Allianz Global Assistance pechhulp? Je bent een heel jaar verzekerd van hulp bij mechanische pech aan je motor. Gemiddeld heb je binnen 35 minuten hulp, indien mogelijk krijg je reparatie ter plaatse en anders vervangend vervoer (motor is optioneel). Je bent verzekerd op basis van kenteken, de motor krijgt de hulp, ook bij gebruik door verschillende personen.
Pechhulp is iets wat we nooit nodig hopen te hebben met de motor. Maar op het moment dat je met pech langs de kant van de weg komt te staan, ben je blij dat er pechhulp is. De ene pechhulp is de andere niet, wij geven in dit artikel aan wat je bij Allianz Global Assistance pechhulp krijgt.
Waarom Pechhulp Voor Je Motor
De een rijdt 40.000 kilometer per jaar, de ander 4.000 kilometer per jaar. Maar een pechhulp verzekering is in beide gevallen erg fijn om te hebben. De pechhulp verzekering sluit je voor een jaar af. Persoonlijk denk ik dat dit ook het verstandigste is. Ook als je weinig rijdt, bijvoorbeeld alleen recreatief, is het fijn als jij, maar vooral je motor opgehaald kan worden als je niet verder kunt.
Een motor weegt al snel een paar honderd kilo, als die niet meer rijdt, dan wordt het lastig om hem thuis te krijgen. Zelf heb ik nog eens met een heel licht 2 cilinder motorfietsje van 400 cc op de vluchtstrook op de afsluitdijk gelopen.
Echt, niet te doen, om ver met een motor te gaan lopen, zeker niet met grote zware motoren. Daarbij ben ik het ook niet gewend, voor een monteur die dagelijks met motoren loopt zal het makkelijker zijn. En deze motor kon nog goed rollen, er was niets met de banden. Nee, het had iets met een benzinekraantje te maken wat al op reserve stond….
Maar wat er ook is, hoe krijg je een motor weg als je met mechanische pech stil komt te staan. Je hebt een auto met trekhaak nodig, een aanhangwagen waar je een motor op kunt rijden, allemaal een hoop gedoe als het je gebeurd.
Een auto met trekhaak heb ik niet, dus ik moet al iemand anders vragen met een trekhaak. Een motoraanhanger heb ik ook niet, die zou je dan nog kunnen huren. Dan is het nog de vraag hoe ver je van huis of je dealer bent.
Ook lijkt het mij niet fijn om een motor achter te laten bij pech. Voor je het weet wordt deze van de vluchtstrook getild, in een busje geladen en je ziet hem nooit meer terug. En ik weet van vrienden waar de motor uit hun voortuin is getild en ingeladen.
Dus de vluchtstrook is helemaal makkelijk, iedereen die voorbij rijdt zal denken dat het de eigenaar is die de motor komt ophalen. Nee, ik wil zekerheid dat de motor nooit alleen op de vluchtstrook blijft staan.
ik wil zekerheid dat de motor nooit alleen op de vluchtstrook blijft staan
Pechhulp In Nederland
In Nederland heb ik de pechhulp voor de auto al diverse keren nodig gehad. Heel lang geleden, nog jong en onervaren, heb ik wel een keer naar een pechhulp gebeld toen ik met de motor was. Ik stond met een lekke achterband op 200 kilometer van huis. Ik dacht ik bel naar een pechhulpdienst en wordt dan meteen lid.
Dat was iets te optimistisch gedacht, je kon wel direct lid worden, maar de sleepkosten voor deze actie moest je natuurlijk wel zelf betalen, want je had bij het probleem nog geen pechhulp verzekering afgesloten. Logisch natuurlijk, je sluit een verzekering af als dekking van een probleem of schade die zou kunnen ontstaan, niet als je de schade eenmaal hebt.
Bij een lekke band is het echt fijn als de motor direct opgehaald kan worden. De motor kan naar een dealer gebracht worden en afhankelijk van het tijdstip kun je direct een band laten vervangen en weer verder.
afhankelijk van het tijdstip kun je direct een band laten vervangen en weer verder
In mijn situatie was er gelukkig een motorrijder die nog wat oude reparatie veters bij zich had om een band te repareren. We hadden allebei nog nooit een lekke band voorzien van zo een veter. Het kostte een paar extra veters en een hoop gedoe, maar ik heb de motor weg gekregen met de veter in de band en wat luchtcapsules.
Maar echt op mijn gemak heb ik de 200 kilometer naar huis niet afgelegd, vertrouwen hebben in je banden is voor een motorrijder wel heel belangrijk. Ik ben bij de eerste de beste benzinepomp gestopt om meer lucht in de band te krijgen. Daarna nog een aantal keer gestopt om de band te checken.
Met de auto heb ik de pechhulp wel een paar keer nodig gehad. Bijvoorbeeld bij een vrij nieuwe leaseauto, waar alle slangen van de motor waren afgeblazen. Dan ben je blij dat jij en de auto opgehaald worden.
Ook was ik een keer van een modderig talud gegleden met de auto. Door de modderige ondergrond, kon de auto niet meer omhoog, de wielen bleven spinnen. Een sleepauto heeft de auto toen omhoog getrokken en ik kon weer verder. Dit alles was in Nederland, maar in het buitenland wordt het nog wat spannender als je pech krijgt. Even een vriend of familielid bellen voor hulp is niet mogelijk.
Praktijkvoorbeelden Van Pech In Het Buitenland
Tot nu toe heb ik de pechhulp in het buitenland zelf nog niet nodig gehad. Maar wel heb ik al genoeg bijna momenten gehad, waar pechhulp nodig was en soms was het zeer fijn geweest als ik wel pechhulp had gehad.
Bijvoorbeeld tijdens mijn eerste motorvakantie naar Duitsland. Die was met mijn huidige vrouw Caroline. Ik was nog maar 19 jaar oud en Caroline was 18 jaar oud.
We gingen met mijn nieuw gekochte motor, mijn enige nieuw gekochte motor trouwens, een Kawasaki Z500. De motor was maar een paar maanden oud toen we op vakantie gingen. Maar nieuw blijkt ook geen garantie dat je geen pech krijgt.
We kregen halverwege de reis naar onze vakantiebestemming in Duitsland problemen. Achteraf gezien bleek de automatische distributieketting spanner niet echt goed te werken. Een klapperende distributieketting en zeer slecht lopende motor was het gevolg.
Met de motor kon ik nog wel rijden, maar de motor liep voor geen meter, ik reed er 80 km/uur mee op de autobahn, sommige stukken zelfs op de vluchtstrook. Auto’s die je met 180 km/uur en sneller voorbijrazen.
Zeker weten dat ik geen pechhulp verzekering had, ik wist niet eens dat die bestond. We werden zelfs door vrachtwagens ingehaald, geen prettige situatie. Gelukkig hebben we het vakantieadres kunnen bereiken.
De volgende dag een afspraak gemaakt met een dealer in de buurt en daar naartoe kunnen rijden. De dealer heeft de reparatie uitgevoerd en de motor liep beter, nog niet 100%, maar goed genoeg. Maar de klapperende ketting had voor deze reparatie of zonder deze reparatie de hele motor kunnen doen vastlopen. Bij vastlopen van de motor hadden we niet verder gekund.
Dat had heel kostbaar geworden om ons en de motor weer naar Nederland te krijgen, want ik had geen pechhulp verzekering, jong en onervaren. Nu ga ik echt niet meer zonder een pechhulpverzekering naar het buitenland.
Nu ga ik echt niet meer zonder een pechhulpverzekering naar het buitenland
Verder hebben ik en mijn motorvrienden verschillende lekke banden gehad in het buitenland en dit dan tijdelijk zelf met een prop kunnen repareren. Maar bij een grote snee of groot gat in een band werkt een prop niet, dus tot nu toe geluk gehad.
Ook hebben we wel eens voor de vakantie het profiel van banden verkeerd ingeschat en de motorbanden laten vervangen tijdens vakanties in het buitenland. Dit waren momenten waar we het probleem dus op tijd hadden gesignaleerd en gelukkig hebben we nooit een pechhulp nodig gehad voor deze relatief kleine reparaties.
Ook heeft een zeer technische motorrijder die meestal mee is, de nodige probleempjes onderweg opgelost, onze zogenaamde hobby Bob. Hobby Bob heeft ook altijd een halve gereedschapskist mee.
2 jaar geleden had ik ook weer eens geluk bij pech
In 2018 had ik ook weer eens geluk bij pech. Een bout van mijn stuur was losgeraakt, de linker stuurhelft kon ik gewoon bewegen. Dit was in de Harz, Duitsland, dus ver van huis. We reden daar veel door de bossen en heuvels, maar ik kwam er achter bij een bocht in een dorpje dat mijn stuur aan een kant speling had en stopte meteen.
Gereedschapset uit de motor gepakt, maar ik had geen grote ring- of pijpsleutel die paste. Ook de andere motorrijders hadden deze grote sleutel niet in hun gereedschapset. We keken om ons heen, en zagen een man die onder zijn auto lag te sleutelen.
Gelukkig had hij de passende sleutel en konden we weer verder. Ja, aan geluk heeft het mij niet ontbroken. Had dit ergens in de bossen gebeurd, dan heb je echt niemand in de buurt, dan heb je een pechhulp nodig.
Het Geluk Houd Een Keer Op
Ook heb ik het meegemaakt dat een vriend wel de pechhulp nodig heeft gehad om zijn motor naar een motorgarage te laten brengen. Tijdens een rondje Europa door verschillende landen, had een vriend dagen lang met een heel langzaam leeglopende band gereden. Het duurde dagen voordat de band half leeg was en pas toen kwamen we erachter. Hij had niets gemerkt bij het rijden, maar de band was door de te lage spanning op een hele rare en snelle manier versleten.
We hoopte dat hij met deze band toch thuis kon komen, maar bij tanken in Luxemburg zagen we het canvas door de band heen komen. Dan is het tijd om geen meter meer te gaan rijden, want op 2 wielen een ploffende achterband op de snelweg krijgen, dat wil je niet.
Helaas was het ook nog op een zondagmiddag, geen dealer kan je komen halen, als ze het al zouden doen. Nog maar 3,5 uur van huis na een rondje Europa van een paar duizend kilometer, maar helaas, verder rijden was echt te gevaarlijk. Een pechhulpdienst is gekomen en heeft de motor de volgende ochtend bij een dealer afgeleverd en de berijder direct bij een hotel afgezet.
Op aandringen van de vriend met de versleten band, zijn mijn andere vriend en ik met een vervelend gevoel naar huis gereden. Maar we waren wel heel blij dat hij goed geholpen was. In de avond hebben we nog wat berichten uitgewisseld, terwijl de pechvogel op zijn hotelkamer zat.
De volgende dag was de pechvogel al begin van de middag thuis en had de motor een verse band. Volgens mij is de hotelovernachting ook vergoed, want dat waren kosten die hij normaal niet had gehad. Ik had al een Europa dekking, maar na dit voorval weet ik zeker dat ik nooit zonder pechhulp verzekering naar het buitenland zal gaan.
na dit voorval weet ik zeker dat ik nooit zonder pechhulp verzekering naar het buitenland zal gaan
Voordeel Kentekengebonden Pechhulp Van Allianz Global Assistance
Er zijn een paar specifieke voordelen die Allianz Global Assistance heeft, ten opzichte van andere pechhulp aanbieders. Eén van de voordelen van de Pechhulp Verzekering Van Allianz Global Assistance is dat deze kentekengebonden is.
Dit betekent dat de auto of motor met een bepaald kenteken van pechhulp is verzekerd. Handig wanneer je partner of kinderen ook met de motor of auto rijden. Mijn zoon had een aantal jaren geleden mijn auto mee en kreeg pech. Hij belde mij om 1.30 uur in de nacht uit mijn bed. Ik zei, ik bel wel even met de pechhulp (toen niet Allianz Global Assistance pechhulp).
Nou die kwamen dus niet, hij was sinds 1,5 maand 21 jaar geworden en viel daarom niet meer onder mijn verzekering die op mijn naam stond. Bij deze verzekering viel de verzekering op naam en niet op kenteken. Op kenteken had hij gewoon geholpen geworden, ook al had hij zelf geen verzekering lopen.
Hij woonde gewoon nog thuis, zat nog op school, dus ja, ik zag hem nog als kind van net 21 jaar. Totaal niet over nagedacht dat hij nu buiten de verzekering viel, daar ben je niet dagelijks mee bezig.
Maar de pechhulp kwam niet om te helpen, wat ik ook probeerde. Dus zelf maar met een andere auto hem van de snelweg naar huis gesleept, niet echt fijn, maar gelukkig is het ‘s nacht rustig op de weg.
Op zo een moment, was ik heel blij geweest als de verzekering op kenteken was geweest. Dus heb je kinderen, een partner, vrienden of anderen die ook met het voertuig rijden, dan is het zeker aan te bevelen om een verzekering op kenteken te hebben.
“heb je kinderen, een partner, vrienden of anderen die ook met het voertuig rijden, dan is een verzekering op kenteken zeer gunstig”
Want je zult zien dat het voertuig juist pech krijgt als een ander er op rijdt. Ook als die ver van huis is, kan hij of zij met het voertuig altijd geholpen worden. Een sleepdienst voor transport bellen zonder dat je aangesloten bent is kostbaar. Zeker in het buitenland, laat staan een transport van het buitenland naar Nederland.
Een Motor Als Vervangend Vervoer
Vervangend vervoer zit standaard bij de pechhulp verzekering van Allianz Global Assistance pechhulp. Standaard is een auto het vervangende vervoer opgenomen in de pechhulp verzekering, net zoals bij de meeste verzekeringen.
Maar bij Allianz Global Assistance pechhulp heb je ook nog eens de mogelijkheid om een motor als vervangend vervoer te kiezen. Dit is dan wel een meerprijs op de pechhulp verzekering, maar fijn voor motorrijders.
Een auto is natuurlijk makkelijker te regelen dan een motor. Er zijn gewoon meer autoverhuurbedrijven, daarom zal het wat lastiger en duurder zijn om een motor te regelen. Maar het kan wel en kost ca. € 2 per maand extra.
Ben jij een woon/werk motorrijder en heb je geen zin of mogelijkheid om met openbaar vervoer te gaan, dan is een motor als vervangend vervoer heel fijn. Dus wil je altijd met de motor naar je werk, dan heb je dus de mogelijkheid om een motor als vervangend vervoer te kiezen.
Heb je geen autorijbewijs en alleen een motorrijbewijs, dan heb je niets aan een auto als vervangend vervoer. Dan is de motor zelfs noodzakelijk als vervangend vervoer. Bij Allianz Global Assistance pechhulp vink je dan de optie aan om als vervangend vervoer een motor te krijgen.
“bij Allianz Global Assistance pechhulp heb je de mogelijkheid om een motor als vervangend vervoer te kiezen”
Bij een motorvakantie in het buitenland kan een motor ook erg fijn zijn. Je motor wordt dan gerepareerd en jij kan je motorvakantie voortzetten. Het zal wel meer creativiteit kosten om bijvoorbeeld je bagage mee te nemen.
In mijn geval zit alles in koffers, die alleen op mijn motor passen. Ik zou denk ik een waterdichte tas of rugtas kopen als ik niet met mijn motor verder kon. En dan alleen nog de meest noodzakelijke spullen op de vervangende motor meenemen. Eventueel nog wat extra spullen verdelen in de bagage van de andere motorrijders als niet alles past.
Wij als motorrijders zijn altijd creatief met onze bagage, dus hier ga ik zeker uitkomen. Verder heb je niet je eigen motor natuurlijk, maar beter een andere motor dan helemaal geen motor.
Een andere motor is meestal wel even wennen. Maar het belangrijkste is, dat je gewoon je vakantie kunt afmaken op een motor. Lekker motorrijden, mooie dingen zien en de gezelligheid met de groep is voor mij belangrijk, dat kan dan gewoon doorgaan.
Voordelen
- kentekengebonden
- gemiddeld binnen 35 minuten hulp
- indien mogelijk, reparatie ter plaatse
- vervangend vervoer inbegrepen
- een motor als vervangend vervoer
- Nederland en/of Europa dekking
- met of zonder woonplaats dekking
Als je bij pech een vervangende motor wilt ontvangen, vink dan de module aan vervangend vervoer motor.
Wat Voor Hulp Bij Pechhulp Van Allianz Global Assistance pechhulp
De basis van de verzekering is om hulp te bieden bij pech met auto of motor. Allianz Global Assistance zal dan proberen te repareren of als repareren niet gaat het voertuig te brengen naar een professionele hulpdienst in de buurt. Hieronder een paar begrippen die je vaak tegenkomt bij pechhulpdiensten. Zodat je weet wat er precies bedoeld wordt met pechhulp begrippen.
Pech : elk mechanisch defect waardoor het voertuig of aanhangwagen niet verder kan. Dit mechanisch effect heeft geen van buiten komende oorzaak (zoals bijvoorbeeld een botsing).
Professionele hulpdienst : een autobedrijf, garagebedrijf of andere door de alarmcentrale te bepalen hulpverlenende partij.
Repatriëring : het terugbrengen van het voertuig vanuit het buitenland naar een adres in Nederland.
Voertuig : een auto of motor met een Nederlands kenteken. Het totaal belast gewicht mag niet meer zijn dan 3.500 kg.
Welke en hoeveel hulp krijg je bij Allianz Global Assistance pechhulp?
- Tot zeven keer per jaar recht op hulp. Met een maximum van vijf keer in de eigen woonplaats (indien woonplaatsdekking). Er is maximaal twee keer per jaar recht op vervangend vervoer.
- Voor buitenland geldt een maximum van twee keer hulp per jaar voor repatriëring van het voertuig.
- Bij vervangend vervoer wordt er gezorgd voor huurauto. Binnen Nederland is dit maximaal categorie B en buiten Nederland is dit gelijkwaardig, als dit mogelijk en noodzakelijk is.
- Je mag tot drie keer per jaar het verzekerde voertuig op het polisblad veranderen. Dit mag niet hetzelfde kenteken zijn.
- Als de accu leeg is als gevolg van het aanlaten van een stroomverbruiker van het voertuig. Als gevolg daarvan start je voertuig niet.
- Je krijgt ook hulp: Als je verkeerde brandstof tankt. (kosten uitpompen niet vergoed)
- Bij een lekke band
- Als je niet in het voertuig kunt door defecte of kapotte sleutels of wanneer de sleutels in het voertuig zijn achtergelaten. (met sleutels wordt bedoeld, alle voorwerpen die zijn bedoeld om toegang tot het voertuig te krijgen).
- Je krijgt ook hulp als iemand anders in het voertuig rijdt.
- Verzekerd is de auto of motor waarvan het kenteken op het polisblad staat.
Nu ik het zo lees, ik heb best veel van van bovenstaande domme dingen al eens in mijn leven gedaan…………
Verkeerde brandstof tanken bijvoorbeeld. Het is te lang geleden, ik weet niet zeker meer of de auto wel of niet is leeggepompt, ik vrees van wel. Lege accu door lichten laten branden. Dit gebeurde juist met mijn huidige auto, er klinken tegenwoordig zoveel piepjes, dat ik er te weinig op let.
Normaal gaan de lichten altijd uit als ze op de automaat staan. Maar juist als ik de lichten handmatig zet, omdat ze nog niet automatisch aangaan, dan kan het misgaan, omdat ik de piepjes soms negeer.
Na 2x moeten starten met startkabels omdat ik de lichten heb laten aanstaan, heb ik het nu wel afgeleerd, hoop ik…….. Maar het is wel fijn, dat ook al doe je zelf wat doms, je toch hulp kunt krijgen. Zoals zonder stroom komen te staan omdat je verlichting binnen of buiten hebt laten branden.
Hierboven een korte video van Allianz Global Assistance
Wanneer Ben Je Niet Verzekerd
Eigenlijk staan hier allemaal logische zaken, maar toch is het goed ze even te benoemen. Een aantal zaken die niet verzekerd zijn, vallen onder een andere verzekering, zoals diefstal en een ongeval. Je kunt dan soms ook niet verder, maar dat valt dus niet onder mechanische pech.
Er zijn ook nog meer omstandigheden die ervoor kunnen zorgen dat je niet gedekt bent voor pech. En omdat we allemaal wel eens iets doen wat niet verstandig is, noem ik ze toch maar even.
Bij al deze punten ben je niet verzekerd, maar sommige van deze punten gelden natuurlijk voor wel meer soorten verzekeringen.
Niet verzekerd is recht op hulp bij:
- ontstaan door opzet, grove schuld of nalatigheid
- ontstaan door vandalisme, ongeval, diefstal of een poging daartoe
- ontstaan door deelname aan wedstrijden of voorbereidingen daarop
- ontstaan door rijden op een racebaan, een circuit of door deelname aan een evenement
- als het voertuig (ook) wordt gebruikt als taxi, ambulance of koeriersdienst
- als de totale massa van het voertuig plus (geladen) aanhanger meer is dan 3.500 kg
- als de bestuurder niet rijbevoegd is, door geen geldig rijbewijs, ontzegging rijbevoegdheid, onder invloed van alcohol, drugs of medicijnen
- als het voertuig (ook) wordt gebruikt voor les, verhuur of vervoer van personen en goederen tegen betaling
- hulpverlening en kosten die je maakt zonder toestemming van de alarmcentrale
- bevroren brandstof
- tekort aan brandstof
- verlies of diefstal van sleutels
- kosten onderdelen en vloeistoffen die nodig zijn voor reparatie
- slecht onderhouden voertuigen of niet aan de wettelijke eisen voldoen
- Camper
- Kosten die je maakt met vervangend vervoer worden niet vergoed (brandstof, tolgelden, parkeergelden, bekeuringen, aanvullende verzekeringen en als je het voertuig met schade inlevert
- Kosten voor het brengen en ophalen van het vervangend vervoer door het verhuurbedrijf worden ook niet vergoed
Het gaat vooral om een mechanische storing
Het gaat dus vooral om een mechanische storing. Op het moment dat het een schade betreft die van buitenaf komt, ben je niet gedekt. Toch zijn er wel degelijk punten om nog even goed over na te denken. Bijvoorbeeld op circuits rijden, of rijden als koerier.
Met mijn normale motor heb ik ook wel op circuits gereden, bij een zogenaamde circuit rijvaardigheidstraining en vrijrijden bij de motorclub op Zandvoort. Je belast de motor daar natuurlijk veel meer dan normaal. Als je dan een lekke band of schade aan je motor oploopt, krijg je dus geen hulp om je motor weer naar huis of dealer te laten brengen, toch wel goed om te weten.
Zelf niet gehad, maar ik kan mij voorstellen dat er mensen zijn die een vriend een stukje laten rijden, ook al heeft deze geen rijbewijs. Heel erg onverstandig, omdat je dan niet verzekerd bent. Dat de motor dan niet met pech wordt opgehaald is nog het minste risico. Over een aanrijding met iemand anders moet je al helemaal niet nadenken.
“als je de motor voor koeriersdiensten gebruikt ben je ook niet verzekerd”
Maar als je de motor voor koeriersdiensten gebruikt ben je ook niet verzekerd voor pech. Misschien toch goed om te weten, aangezien er tegenwoordig ook best veel koeriers rondrijden op de motor.
Ook zijn rijscholen uitgesloten, eigenlijk allemaal wel logisch. Deze motoren hebben het allemaal veel zwaarder te verduren. Dit is geen normaal gebruik waar deze verzekering voor bedoeld is. Kortom, als jij je motor gewoon gebruikt als privépersoon en verder aan de wet voldoet (dus bijvoorbeeld een rijbewijs hebt) dan ben je verzekerd van hulp.
Dus je gebruikt je motor voor woon/werk verkeer of rijdt af en toe een leuk toertje of je gaat met de motor op vakantie, dan ben je gedekt, afhankelijk van het gebied waar je de pechhulp voor afgesloten hebt.
Welke Pechhulp Verzekering Kiezen?
Bij het afsluiten van een verzekering moet je altijd voor ogen houden, wat je denkt nodig te kunnen hebben, wat is de situatie waar je in terecht kan komen.
Er zijn 4 soorten pakketten:
- Nederland met woonplaats
- Nederland zonder woonplaats
- Nederland inclusief Europa zonder woonplaats
- Nederland inclusief Europa met woonplaats
Vervangend vervoer is standaard een auto, bij alle pakketten heb je recht op vervangend vervoer. Maar optioneel kun je dan voor een motor kiezen als vervangend vervoer.
bij alle pakketten heb je recht op vervangend vervoer
Pechhulp afsluiten voor Nederland
Gebruik jij je motor voor woon/werk verkeer en ga je nooit naar het buitenland, dan is het natuurlijk niet nodig om buitenlanddekking af te sluiten. Misschien heb je wel het plan, maar als het alleen een plan is, zonder iets concreets, dan zou ik gewoon voor een dekking in Nederland kiezen.
Het maakt eigenlijk niet eens uit of je veel of weinig rijdt. Als je veel rijdt heb je misschien meer kans dat er iets gebeurd. Aan de andere kant, jij kent je motor dan ook veel beter, dus bemerk je mogelijk ook eerder of er iets niet helemaal goed is en ben je de pech voor.
Wel is de kans op lekke banden bij veel kilometers maken groter, maar dit is echt een loterij. Volgens mij heb ik maar 1 keer een lekke band gehad. Bij een klein lek kun je nog wel iets met een noodvoorziening.
Als je weinig rijdt, vooral mooi weer kilometers zoals ik de laatste paar jaar, met hier en daar wat woon/werk verkeer. Dan kan het zijn dat je motor al langere tijd stilstaat en je ineens overvallen wordt met een probleem dat er toch zat. Uiteraard kun je ook bij weinig kilometers een lekke band krijgen, of de band nieuw of oud is hoeft niet eens uit te maken.
Rijd je over iets heen, waarbij je band echt een grote snee of gat heeft, dan past er geen veter/prop meer in en moet de motor op transport. Voor de paar tientjes per jaar zou ik altijd een pechhulp verzekering nemen. Hoe krijg je snel, jezelf en je motor van bijvoorbeeld een vluchtstrook weg als deze niet meer rijd.
Met of zonder je woonplaats afsluiten
Met of zonder hulp in je woonplaats is een zeer persoonlijke keuze, het hangt helemaal van je situatie af.
Zelf heb ik nog nooit een pechhulp verzekering met woonplaatsdekking afgesloten voor mijn motor en zelfs niet voor mijn auto. Dus ben ik gaan bedenken waarom iemand dat zou willen en ik kwam er toch al snel achter dat het handig kan zijn.
Als mijn motor niet meer zou starten of direct vast zou lopen bij het starten vanuit huis, dan pak ik de auto of het OV, genoeg mogelijkheden, maar dat is alleen het vervoer van mijzelf.
Maar waar ik nooit over nagedacht had, hoe krijg je de motorfiets van 300 kilo dan bij de garage, zelf heb ik er geen mogelijkheden voor en transport is best duur. Gelukkig bedacht ik mij dat ik een vriend heb met een aanhanger voor 2 motoren, dus ik denk dat het wel gaat lukken voor een goede fles Whisky.
Maar die aanhanger heeft hij niet altijd gehad, dus zonder die aanhanger had ik niet geweten hoe ik de motorfiets bij de monteur zou moeten krijgen. De monteur waar ik voor groot onderhoud naar toe ga, zit zelfs 117 kilometer vanaf mijn huis en werkt alleen, geen idee of hij de motor zou komen ophalen.
Maar of hij of een andere garage het dan zou doen, het gaat dan toch geld kosten, gratis bestaat niet, als men het niet berekend zit het in je reparatie prijs. Dus ken jij niemand met een aanhanger, die je motor zou kunnen brengen naar een werkplaats, dan is het misschien handig om toch met woonplaats af te sluiten. Ik denk als mijn vriend de aanhanger weg doet, ik ook met woonplaats afsluit.
Pechhulp afsluiten met Europa dekking
Ga jij net als ik ook met je motor naar het buitenland, dan wil je zeker een verzekering afsluiten voor pechhulp met buitenland dekking. In het buitenland is het toch allemaal wat lastiger.
De afstanden voor vrienden en familie om je te helpen zijn dan gewoon te groot geworden. Ook is het voor je favoriete werkplaats bedrijf niet mogelijk om je motor op te halen voor reparatie, de afstanden worden gewoon te groot.
Zeker als jij wilt dat je motor altijd in Nederland gerepareerd wordt, dan kun je niet zonder buitenland dekking.
Transport van een motor naar Nederland is behoorlijk duur. Als je het maar 1 keer nodig hebt, dan heb je je verzekering er voor jaren en jaren uit.
Prijzen Allianz Global Assistance Pechhulp
Om de premie te berekenen heb ik mijn eigen motor kenteken ingevoerd, dan heb je een indicatie van de premie. Hieronder de verschillende premies. Let op, dit zijn indicaties van premies van mijn motor (Yamaha FJR 1300 uit 2007), voor jou zal het mogelijk iets anders zijn.
Tijdens het schrijven van dit artikel, is er een korting van 25% op de premie (actie loopt tot 31 december 2020), dus de prijzen zijn momenteel nog niets lager dan normaal. Bij elke verzekering betaal je ook assurantiebelasting, deze is ook in de prijs meegenomen.
Premies zijn per jaar en inclusief de huidige korting van 25% op de premie en inclusief de assurantiebelasting die bovenop de premie komt. Kortom, wat je ziet is de totaalprijs per maand die je betaald.
- Nederland exclusief woonplaats € 4,05
- Nederland inclusief woonplaats € 6,56
- Nederland + Europa exclusief woonplaats € 5,93
- Nederland + Europa inclusief woonplaats € 8,43
Standaard heb je als vervangend vervoer een auto, voor motorrijders is er de optie om als vervangend vervoer een motor te kiezen , dit kost ca. € 1,88,- per maand extra.
Bovenstaand zijn de premies voor mijn motor, kijk gewoon zelf even wat de premie voor jou is. Je kunt de premieberekening op de website doen, zonder dat je al je gegevens hoeft achter te laten, je kenteken invoeren is genoeg.
Je kunt dan spelen met de opties en ziet de prijzen die erbij horen. Wil je de verzekering direct afsluiten, dat kan ook. Dan geef je je persoonsgegevens en kunt direct de verzekering online afsluiten.
Momenteel loopt er een najaarsactie, waarbij je 25% korting op de premie krijgt, dat scheelt dus behoorlijk. Sluit je voor 31 december een Pechhulp Verzekering af, dan profiteer je het eerste jaar van 25% korting!
Ga naar Allianz Global Assistance Pechhulp en klik op BEREKEN PREMIE . Binnen een paar seconden zie je de prijzen van jouw motor, succes.