Motor Kopen In Duitsland? Lees Dit Eerst!

Als je plannen hebt om een motor te kopen in Duitsland zijn er veel zaken om rekening mee te houden. Het voordeel is in elk geval dat je in Duitsland een veel groter aanbod met motoren hebt om uit te kiezen. Bovendien is het mogelijk om de import uit te besteden aan een bedrijf.

Waar moet je allemaal aan denken bij een motor kopen in Duitsland? Je moet denken aan de regels voor import. De motor moet bijvoorbeeld op Nederlands kenteken komen te staan en een verzekering krijgen. Daarnaast moet je nadenken over het transport van de motorfiets. Verder is het belangrijk om rekening te houden met BPM.

Afgezien van alle formaliteiten is het van belang dat je de ideale motor in Duitsland vindt om te importeren. Je hebt daarbij de keuze om een motorfiets van een particulier in Duitsland te kopen. Of om een motor aan te schaffen bij een officiële motordealer.

Motor kopen in Duitsland

Een motor kopen in Duitsland begint natuurlijk met de zoektocht naar de ideale motorfiets. Er zijn meerdere mogelijkheden om een groot aanbod te vinden. Bovendien heb je de keuze tussen het kopen van een tweedehands motor bij een particulier of bij een Duitse motordealer.

Een van de grotere platforms in Duitsland is Mobile.de. Hier vind je motoren van particulieren en van dealers. Het is een gemakkelijk online platform dat je de gelegenheid biedt om op een bepaalde motor categorie en merk te zoeken. Bijvoorbeeld in de categorie met naked bikes of met choppers of met lichtgewicht motorfietsen.

mobile.de

Vind je niet wat je zoekt? Dan heb je ook de mogelijkheid om eens op Autoscout24.de te zoeken. Hier is eveneens een groot aanbod met motorfietsen in Duitsland beschikbaar. Het land is natuurlijk enorm groot en het is daarom eerst aan te raden om niet te ver in Duitsland te zoeken.

Heb je een motor gezien die bevalt? Het is niet verstandig om de motor blind te kopen zonder deze gezien te hebben. Dus neem je contact op met de eigenaar en maak je een afspraak om langs te komen. Je hebt dan de mogelijkheid om de motor in het echt te bekijken. Bovendien is het aan te raden om even een proefrit te maken om te ervaren hoe die rijdt.

autoscout24.de

De onderhoudshistorie is bij de aanschaf van een tweedehands motorfiets en zeker als je wilt importeren uit Duitsland van belang. Misschien staat er al uitgebreide informatie online, maar in het echt is de historie wellicht gemakkelijk te controleren.

Koop je bij een motordealer dan heb je misschien recht op garantie. Bij een particulier is dat doorgaans niet het geval. Je neemt wat dat betreft dan wel een risico. Neem daarom iemand mee die verstand heeft van motoren als je dat zelf niet hebt.

  • Mobile.de
  • Autoscout.de
  • Merkdealers
  • Particulier
  • Proefrit
  • Onderhoudshistorie
  • Eventuele garantie

Neem daarom iemand mee die verstand heeft van motoren als je dat zelf niet hebt.

Transport van motor uit Duitsland

Besluit je om de motor te kopen in Duitsland? Dan sta je voor de vraag of je de motor zelf rijdt naar Nederland of voor transport kiest. Kies je ervoor om zelf te rijden? Let dan goed op de regels. Je mag namelijk niet met het Duitse kenteken op je motor in Nederland rijden. Daar is echter wel een oplossing voor. Er zijn bedrijven die de gelegenheid bieden om een tijdelijk Nederlands kenteken te verkrijgen.

Daarmee ben je er nog niet. Je bent namelijk ook verplicht om je motor te verzekeren als je naar Nederland gaat rijden. Je moet er rekening mee houden dat de motorfiets in Duitsland wordt uitgeschreven voor de export. Met een tijdelijk kenteken en tijdelijke verzekering voldoe je aan de regels in Nederland.

Er is dan bijvoorbeeld sprake van een vijfdaags kenteken met WA-verzekering. De geldigheid van vijf dagen geeft je genoeg gelegenheid om naar de RDW te gaan. Na een bezoek aan de RDW voor de import van je motor komt deze al snel op Nederlands kenteken te staan. Wil je als beginner een 125cc motor kopen, houd dan rekening met de hoge snelheden op de Duitse autobahn, misschien kun je die een beetje vermijden. De snelheid van een 125cc motor is eigenlijk te laag voor de Duitse Autobahn.

Zie je het niet zitten om de motor vanuit Duitsland zelf naar Nederland te rijden? Dan is er een praktisch alternatief. Je hebt dan de mogelijkheid om de motorfiets op een aanhangwagen te plaatsen en alsnog met de auto ervoor naar huis te rijden. Of als dat ook geen optie is dan schakel je een transportbedrijf in.

Er zijn meerdere transportbedrijven gespecialiseerd in de import van motorvoertuigen uit Duitsland. Het transportbedrijf levert de motor netjes op de gewenste plek in Nederland af. Bijvoorbeeld bij je huis. Dan zit je alleen nog weer met de dag waarop je naar het RDW gaat. Ben je van plan dat op de motor te doen? Zorg dan voor een eendagskenteken. Die is aan te vragen bij de RDW en alleen geldig op de dag dat je naar het keuringsstation rijdt met je motorfiets.

Er zijn meerdere transportbedrijven gespecialiseerd in de import van motorvoertuigen uit Duitsland.

Motor kopen in Duitsland en invoeren in Nederland bij de RDW

Een motor kopen in Duitsland is een proces dat met de import en invoer net even wat meer tijd in beslag neemt. De procedure is echter eenvoudig en je moet je daardoor dan ook niet laten tegenhouden. Je bent alleen wat tijd kwijt als je alles zelf regelt. Zo moet je bijvoorbeeld de motor invoeren in Nederland. Dat doe je door met het motorvoertuig naar de RDW te gaan. Een afspraak maken is niet verplicht, maar wel aan te raden. Je weet anders nooit of je die dag wel aan de beurt komt.

Het is belangrijk om het originele buitenlandse kentekenbewijs mee te nemen en een identiteitsbewijs. Het buitenlands kentekenbewijs neemt de RDW in als je komt. Het is wel aan te raden om alvast thuis een kopie te maken en te bewaren. Zijn er aanvullende documenten?

Bijvoorbeeld een Certificaat van Overeenstemming? Dat is het geboortebewijs van een voertuig. Hiermee is aan te tonen dat het motorvoertuig aan de gestelde eisen voldoet. Tijdens de controle kijkt de RDW of de registratie van de motor over te nemen is van de aanwezige documenten.

Het keuringsproces van de RDW is een standaard proces. Je gaat naar de balie van het keuringsstation en levert daar alvast de documenten in. De motor komt op je naam te staan en vervolgens beoordeeld een technisch medewerker de documenten. Deze komen in het systeem van de RDW te staan.

Je rijdt vervolgens met de motor naar de keuringshal. De technisch medewerker controleert de gegevens van je motor. Bij zichtbare schade van de importmotor maakt de medewerker foto´s. Daarna begint de daadwerkelijke keuring en worden de resultaten daarvan verwerkt in het systeem. Is je motor goedgekeurd? Dan wacht nog de belastingaangifte van de BPM.

  • Afspraak maken bij keuringsstation
  • Buitenlands kentekenbewijs:Fahrzeugbrief + Fahrzeugschein (Duitse deel I + II)
  • Identiteitsbewijs
  • Eventuele aanvullende documenten meenemen: CVO
  • Koopovereenkomst
  • Geldige Tüv-keuring (Duitse APK)
  • Naar de afspraakbalie
  • Administratieve afhandeling
  • Technische keuring
  • Goedgekeurd? Dan belastingaangifte BPM

Belastingaangifte BPM en Nederlands kenteken

Het kopen van een motor in Duitsland is leuk, maar je moet er daarna ook nog wat voor doen. Na de goedkeuring bij de RDW staat de motor op je naam, maar heb je nog geen Nederlands kenteken. Daarvoor moet je eerst nog het BPM-aangifteformulier invullen. Deze aangifte is nodig bij een eerste registratie van de motorfiets in Nederland. De aangifte van BPM doe je middels de website van de Belastingdienst. Er is een digitale aangifte beschikbaar, maar je stuurt het formulier met bijlagen per post op. Het adres is:

Belastingdienst
Postbus 2710
6401 De Heerlen

Het is aan te raden om ruim de tijd te nemen voor het invullen van het formulier. Je moet namelijk verschillende gegevens invullen. Aan de hand van de gegevens volgt er een automatische berekening van de BPM. Die hoef je dus niet zelf uit te rekenen.

De aangifte is overigens verplicht bij het kopen van een motor in Duitsland. Nadat er een BPM-akkoord is gegeven door de Belastingdienst registreert de RDW het kenteken. Je krijgt vervolgens binnen vier werkdagen het kentekenbewijs thuis gestuurd.

Nadat je het kentekenbewijs hebt ontvangen, rest er nog een stap. Dat is het laten maken van de kentekenplaten die je op de motor moet bevestigen. Een kentekenplaat is alleen te laten maken door een officiële kenteken fabrikant. De RDW heeft een lijst beschikbaar met bedrijven die de kentekenplaten mogen maken. De motorkentekenplaat krijg een uniek nummer en is voorzien van het NL-teken en EU-symbool.

Is je motor voorzien van een NL kentekenplaat? Dan mag je de weg op. Natuurlijk heb je al geregeld dat de motorverzekering dan ook meteen ingaat. Zodra de motor op je naam staat, heb je de verplichting om de motor te verzekeren voor de wettelijke aansprakelijkheid.

Verder is het nog handig om te weten dat je voor die tijd niet met de motor de weg op mag. Dus zolang er geen NL platen opzitten, mag je niet motorrijden in Nederland.

Motor kopen in Duitsland en in Nederland verzekeren

De motorverzekering is een onderdeel van het proces van een motor kopen in Duitsland. De motor komt in Nederland op je naam te staan. Naast de wettelijke verplichting om een WA-verzekering te hebben, is er meer keuze. Het is een beetje afhankelijk van de leeftijd van de motor en de waarde ervan wat het beste is.

Een oude tweedehandse motor die je importeert uit Duitsland hoeft niet casco verzekerd te zijn. Dat is wel verstandig als het om een relatief jonge motor of zelfs nieuwe motorfiets uit Duitsland gaat.

Er is in dat geval een keuze tussen een beperkt cascoverzekering en allrisk motorverzekering. Bij een casco motorverzekering is schade aan de eigen motor gedekt. Daar voorziet de WA-polis niet in. Die vergoedt alleen schade aan anderen. De premies variëren en de dekking met voorwaarden ook.

Je hebt bij het kopen van een motor in Duitsland genoeg tijd om de motorverzekering te vergelijken. Het is zeker aan te raden om dat ook te doen. Dan betaal je niet een te hoge premie en ben je tegen de beste voorwaarden verzekerd.

  • WA-motorverzekering
  • Beperkt casco verzekering
  • Allrisk motorverzekering

Heb je de verzekering ook goed geregeld? Dan is het pas echt tijd om te genieten van het motorrijden op je motor uit Duitsland. Misschien zie je het niet zitten om het hele proces van het importeren van een motor uit Duitsland zelf te doen. Weet dan dat er meerdere bedrijven zijn die je daar graag bij helpen. Het is zelfs mogelijk om alles uit te besteden.

Uitbesteden: motor kopen in Duitsland met importpakket

Wist je dat het mogelijk is om een zoekopdracht te geven voor het kopen van een motor in Duitsland? Dat is ideaal als je op zoek bent naar een specifiek merk en model. Bovendien biedt een dergelijk bedrijf de gelegenheid om alles te regelen op het gebied van import van je motor.

De service gaat wat dat betreft best ver als het gaat om import van motoren. Overigens is het ook mogelijk om zelf op zoek te gaan en dan een importpakket te kiezen. Bijvoorbeeld een full service importpakket. Hierbij wordt alles uit handen genomen. Of je kiest ervoor om de import zelf te regelen met een minder uitgebreid pakket.

Vind je het lastig om de BPM-aangifte te doen? Dan is het ook mogelijk om alleen de aangifte BPM voor een motor kopen in Duitsland te laten verzorgen. Je hebt dus ook altijd de keuze om een deel zelf te doen, alles zelf te doen of alles uit te besteden.

Het enige nadeel is dat het uitbesteden van het kopen en importeren van een motor uit Duitsland geld kost. De kosten zijn lager als je alles zelf doet. Dan hoef je alleen rekening te houden met de transportkosten, keuring kosten, BPM en kentekenplaten.

Gerelateerde vragen

Wat is BPM en hoeveel ik betalen bij de import van een motor?

BPM is een belasting van motorvoertuigen. De hoogte van deze belasting is onder meer afhankelijk van de netto catalogusprijs. Bij de import van een motor is men verplicht BPM-aangifte te doen.

Neemt de RDW de TÜV-keuring over als ik een motor koop in Duitsland?

Als er sprake is van een geldige TÜV-keuring van de motor is het mogelijk dat de RDW deze overneemt. Dat is een optie als de motor nog recent is gekeurd. De officiële keuringspapieren dienen dan wel aanwezig te zijn.