Hoe kun je het beste motorrijden in de regen?
Motorrijden in de regen is meestal niet favoriete bij de meeste motorrijders. Er zijn zelfs motorrijders die helemaal niet gaan rijden als het regent. Ik geef je een aantal tips en feiten waardoor je zult zien dat je best kunt motorrijden in de regen.
Hoe kun je het beste motorrijden in de regen? Accelereer minder snel en rem langzamer, zodat je door de langere remweg op tijd stil staat. Probeer obstakels, zoals putdeksels, belijning en asfalt reparatie plekken te vermijden door er langs te rijden. Is vermijden van obstakels niet mogelijk, rijd er dan zo recht mogelijk overheen. Zodat je het obstakel zo kort mogelijk raakt en er het minste contact mee maakt.
Maar er is veel meer te vertellen over het motorrijden in de regen. Bijvoorbeeld over grip bij nat weer. Hoe je omgaat met de verschillende obstakels op de weg. Maar ook over motorbanden. Maar het belangrijkste, wat is de invloed van de motorrijder en hoe neem je bochten bij motorrijden in de regen.
De grip van de motorband bij motorrijden in de regen
Gemiddeld heb je in de regen nog steeds 70% van de maximale grip bij een nat wegdek. Dus ook de 70% grip op een nat wegdek, is nog best veel, je kunt vaak harder door een natte bocht dan je zou denken , maar dat moet dan wel met de juiste rijtechniek gebeuren.
Rijtechniek in de regen, zo geleidelijk mogelijk remmen en accelereren
Bij het motorrijden in de regen, moet je het remmen en acceleren zo “smooth” mogelijk doen. Wegrijden met een minder snelle acceleratie dan je met met droog weer doet, zodat de band niet gaat slippen/spinnen. Voor remmen geldt, remmen met een mindere vertraging dan je normaal zou doen, zodat de band niet blokkeert.
Het meeste grip heb je, zolang de band het contact met de weg heeft. Een motorband op een nat wegdek die blokkeert, glijd eigenlijk over het water op de weg. Een motorband die spint bij teveel gas geven, heeft minder grip.
Het wiel draait, maar de acceleratie is natuurlijk minder bij een spinnende band. Denk maar eens aan de filmpjes met een burnout. Het achterwiel draait hard, maar vooruit gaat de motor niet, dus geen grip.
De kunst in de regen is de banden/wielen, zoveel mogelijk te laten rollen, met zo min mogelijke versnelling of vertraging . Dat gevoel om de motor te laten rollen met een zo constant mogelijke snelheid, dat is het goede gevoel.
Als je dat doet, dan zul je ook zien dat je onder normale omstandigheden niet verrast wordt. Als je dan ook nog de obstakels vermijd en waar nodig bij een obstakel er zo recht mogelijk overheen rijd, dan is rijden in de regen prima te doen.
Bochten nemen in de regen
Zorg dat je de juiste snelheid al hebt, voordat je de bocht in gaat , eventueel een versnelling hoger (bijvoorbeeld i.p.v. versnelling 3 dan versnelling 4 kiezen) dan wat je bij een droog wegdek zou nemen. Als je dan nog wat met het gas moet geven in de bocht, dan is de motor wat meer vergevingsgezind , doordat je dan niet direct een hoog koppel hebt en de motor snel vermogen afgeeft.
Vlak voor de bocht, geef je een klein beetje gas, zodat je weer wat trekkend door de bocht gaat en zo voorkomt dat de motor door de weerstand gaat afremmen. Je wilt namelijk zo min mogelijk remming of acceleratie en zo rollend mogelijk door de bocht,eigenlijk met 1 snelheid, dat is optimaal.
Blijf dan zoveel mogelijk aan de buitenkant van de bocht . Bij een bocht naar rechts let je natuurlijk wel op de tegenliggers, want je rijdt links op jouw weghelft. Houd daarom wel wat marge als je geen zicht hebt of je tegenliggers kunt verwachten. Zoals in een bebost of berggebied.
Want als je wel tegenliggers krijgt en tegen de middenas van de weg rijdt, moet je alsnog de motor kantelen om naar de binnenbocht te gaan. Het doel is juist zo min mogelijk te doen in de bocht, alleen een beetje gas om de weerstand te overbruggen en verder op “rails” met 1 snelheid door de bocht.
Als je helemaal door de bocht bent, dan geef je weer rustig gas .
Rijstijl bochten
- Juiste snelheid voor de bocht
- Eventueel versnelling hoger dan normaal
- Beetje gas, trekkende motor
- Buitenkant van de bocht
- Blijf ruimer van belijning
- Let goed op tegenliggers
- Vermijd onverwachte reacties
- Doe alles rustig, smooth
In de regen, kun je bepaalde obstakels beter vermijden
Zoals eerder gezegd is er nog best veel grip op een nat stuk asfalt, maar er zijn weldegelijk andere ondergronden die gladder zijn en waar je dus minder dan de 70% grip hebt.
Putdeksels, bladeren, belijning, zebrapaden, diepe plassen, reparatie lapjes asfalt, gewoon links laten liggen (niet direct letterlijk nemen, rechts mag ook). Weer even serieus, dit zijn juist de zaken waar het om gaat. Een recht stuk vochtig asfalt, echt, daar gebeurd niets als je daar over rijdt met een constante snelheid. Het gaat juist om de ander soortige ondergronden die risico opleveren.
Een metalen putdeksel, de strepen van een zebrapad, zijn gewoon gladder dan het asfalt waar ze in liggen. Het ijzer van het putdeksel of de dichtgeschilderde laag van de strepen op de weg of van een zebrapad, absorberen het water niet zo goed als het asfalt. Daarom zijn dit soort obstakels vaak gladder dan de weg.
Het regenwater zelf kan ook een obstakel op de weg worden. Bij flinke regenbuien wil het water wel eens in grote diepe plassen op de eerste rijbaan van een snelweg blijven staan. Dit komt omdat de weg bol is, zodat het water naar de zijkanten loopt, maar door spoorvorming van vrachtwagens heb je soms grote diepe plassen op de 1e rijbaan.
Vaak gaat het wel goed, een motorband kan door zijn ronde smalle vorm redelijk door een grote plas water rijden . Dus aquaplaning zoals auto’s daar last van hebben, komt bij motoren minder voor. Maar je ziet natuurlijk ook niet wat er onder dat water is, dus ik zou altijd proberen de plas te vermijden als dat mogelijk is, gewoon voor de zekerheid.
Als het even kan, probeer alle obstakels gewoon te vermijden, dan loop je minder risico op een slippertje
Obstakels die je niet kunt vermijden
Moet je van rijbaan verwisselen, een rotonde verlaten met een zebrapad, tja, dan is het niet altijd mogelijk de witte stukken asfalt te vermijden. Wat je dan doet, is zorgen dat je deze contactmomenten met het wit, zo kort mogelijk houd. Dit doe je door de witte delen zo kort mogelijk te raken.
Bij het wisselen van rijstrook, probeer je de streep te vermijden, door tussen de strepen door te rijden. Maar als dat niet kan, doe het dan zo, dat je de streep zo dwars mogelijk aansnijdt . Bij de rotonde hetzelfde, probeer niet over de hele zebrastrepen te rijden, maar een beetje dwars, met gepast snelheid en met de motor zo recht mogelijk (minder snel dus).
Zorg dat de wielen met een zo constant mogelijke snelheid blijven draaien, zeker niet acceleren of remmen als je nog op de natte zebrastrepen rijdt , want dan wordt er mogelijk meer grip gevraagd dan er op dat moment is.
Vermijd obstakels of rijdt er zoveel mogelijk dwars overheen
- Putdeksels
- Zebra strepen
- Wegbelijning
- Gerepareerd asfalt
- bladeren
Onverwachte obstakels op een nat wegdek, blijf rustig
Natuurlijk kun je obstakels op de weg niet altijd vermijden. Soms doemt er ineens een putdeksel of een asfalt herstel plak op na een bocht of je ziet hem te laat, doordat de vrachtwagen voor je het zicht belemmerde om echt lekker vooruit te kijken. Dan moet je er dus overheen.
Belangrijk is, blijf rustig, een kort “momentje” over een putdeksel of ander obstakel hoeft geen enkel probleem te zijn. Zelfs als de motor even zou glijden (een stapje opzij zet) op de putdeksel of een lapje herstelt asfalt moet kunnen.
Zorg dat je wielen kunnen blijven rollen met een zo stabiel mogelijke snelheid, niets aan de hand. Dit alles lukt alleen als jij je snelheid al had aangepast natuurlijk, omdat het regent, zit je op de grens, dan wordt het spannender.
Blijf rustig, heb vertrouwen
Dus zelfs als de motor wel een kleine reactie geeft, blijf dan rustig en prent je vooraf in, dat zoiets kan gebeuren. Als de wielen het rollen weer gewoon kunnen oppakken, is er weinig aan de hand.
Op het moment dat de motorrijder van schrik direct vol in de remmen knijpt, dan heb je pas een probleem, want een blokkerend wiel heeft veel minder grip. Dus blijf rustig, geef de motorband de kans om de grip weer op te pakken. Heb je ABS, dan pakt alles waarschijnlijk wat minder slecht uit, dan kun je in ieder geval rechtdoor wel voluit knijpen, maar in een bocht ga je misschien in paniek toch zelf ook wat anders doen.
Dat rustig blijven, dat moet je leren, dat is ervaring , je moet die stapjes opzij die de motor maakt, een paar keer meegemaakt hebben en zo het vertrouwen krijgen dat het goed gaat. Je zal bij droog weer ook wel eens iets onverwachts op de weg vinden, wat los grind in een bocht bijvoorbeeld.
Over het algemeen gaat ook rijden over wat grind in een bocht gewoon goed. De motor zet dan misschien wel even een stapje opzij, doordat er over wat grind wordt gereden, maar pakt het dan in de meeste gevallen weer op als de motor weer asfalt raakt. Heb vertrouwen, knijp niet direct vol in de rem , dan komt het wel goed.
Motorrijden in de regen na een lange periode van droog weer
Als het een lange tijd droog is geweest en het gaat dan regenen, dan is het nog wat extra opletten. Je kunt dit herkennen doordat je een schuim op het asfalt ziet, nu je het weet, ga je dit herkennen. Het zijn de vloeistoffen die al op de weg lagen, die omhoog komen door de regen.
Je ziet het schuim vaak bij verkeerslichten, in bochten, rotondes , maar je kunt het in principe overal zien. Bij een stoplicht staan voertuigen stil, dus als de voertuigen lekken, dan krijg je daar een verzamelpunt. Bij rotondes of in bochten, kan er bij een niet goed afgesloten benzine- of diesel tank wat uit gutsen, dat komt dan zo op de weg. Dus bij schuim, wees nog iets meer alert.
Accelereren en ineens een spinnend achterwiel
Zoals eerder gezegd, de motorband van tegenwoordig is zo ontwikkeld, dat de motorrijder vaak de grens van de motorband grip niet haalt. Maar dat is alleen bij het rijden met een constante snelheid. Op het moment dat er geaccelereerd of geremd wordt, dan is het in de regen geen kunst om de grens van de motorband te overschrijden.
Motorfietsen hebben tegenwoordig een dusdanig vermogen, dat de band echt geen kans heeft als je flink in de regen met de motorfiets accelereert. Zelfs als je bij vertrek vanaf een stoplicht al rijdt en vlot doorschakelt en lekker gas geeft, dus al met een aardige snelheid rijdt in bijvoorbeeld de 2e versnelling, dan kan de motorband nog steeds gaan spinnen.
Ik spreek uit ervaring, even iets te enthousiast op het gas en het wegdek niet helemaal goed ingeschat bij zo een stoplicht na lang droog weer, gaat jou ook vast een keer gebeuren. Maar ook hier, als je rustig blijft en het gas iets terug neemt, zeker niet abrupt, doe alles “smooth”, dan geef je de achterband de kans om de grip gewoon weer op te pakken.
Motorbanden voor in de regen
Eigenlijk zijn alle motorbanden van de gerenommeerde bandenmerken, voor straatmodel motorfietsen voor alle weersomstandigheden geschikt. Gerenommeerde merken zijn o.a. Bridgestone, Dunlop, Michelin, Pirelli, Continental, Metzeler en Avon. Deze banden hebben zowel grip bij droog als nat weer.
Natuurlijk zijn er binnen de verschillende merken- en type motorbanden nog wel wat verschillen in het gedrag op een nat wegdek, de ene band scoort beter als de andere band.
Helaas is het bij een aankoop van een band altijd een compromis dat je moet maken, een motorband is nu eenmaal niet alleen voor rijden in de regen. Je wilt ook dat een motorband goede grip heeft bij hoge temperaturen. Ook wil je dat een motorband zo lang mogelijk meegaat, dus dat je veel kilometers met een band kunt maken.
Over motorbanden types en merken zijn altijd discussies over wat de beste motorband is. Zelfs tussen motorrijders met dezelfde motorfiets, kunnen meningen recht tegenover elkaar staan. Ook de kilometers voordat een motorband versleten is, kan per motorrijder met dezelfde motorfiets, dezelfde motorband, enorm verschillen.
Zelf heb ik al veel verschillende banden gehad van de genoemde merken en zou niet kunnen zeggen of de ene of de andere band beter of slechter was. Komt ook, omdat de omstandigheden altijd weer anders zijn en ook dat ik nog wel eens van motorfiets type en merk wissel. Dus koop een band van een bekend gerenommeerd merk dan zit je goed.
Vind je grip in de regen belangrijk, kijk dan op forums die over jou motorfiets gaan en wat mensen zeggen over een bandenkeuze, vermoedelijk zijn het verschillende meningen, lees ook testen in motorbladen of online, vraag de dealer en kies een gerenommeerd merk als motorband, dan zit het echt wel goed.
Wees zichtbaar in de regen
Je bent als motorrijder al minder goed zichtbaar in het verkeer dan een auto. In de regen val je nog minder op. Draag daarom fluoriserende kleding en zorg dat je verlichting voor en achter werkt en voer dimlicht. Zorg ook dat je zichtbaar bent voor automobilisten en dat je in hun spiegel zichtbaar bent. Eigenlijk moet je al deze punten als het even kan altijd doen als motorrijder, maar in de regen is het nog belangrijker.
Zorg voor zichtbaarheid
- Fluoriserend/opvallende kleding
- Fluoriserend/opvallende helm
- Verlichting (altijd) aan
- Wees zichtbaar in autospiegels
Eigen zicht in de regen
In de regen is alles vochtig, dus ook je vizier wordt nat en helaas zijn er nog geen vizierwissers. Wel zijn er middelen die je op de buitenkant van je vizier kunt aanbrengen, zodat de druppels er snel aflopen. Bijvoorbeeld van Turtle wax, maar er zijn er meer.
De binnenkant van je vizier wordt niet nat, maar beslaat wel, ook hiervoor zijn anti-condens middelen of je gebruikt “dubbel glas” in de vorm van een Pinlock of plakvizier.
Zelf ben ik dan ook nog brildragend, ik houd toch altijd wel last van condens, meestal werkt het Pinlock vizier voor mij dan niet, ik houd dat toch de helm maar op een kiertje. Uiteindelijk loopt er dan toch wat water aan de binnenkant als de regen maar lang genoeg duurt, maar beter dan een mistig zicht.
Het maakt natuurlijk ook uit of je wel of niet achter een groot scherm zit. Het scherm wordt ook nat, dus soms is dat ook niet fijn. Als je met je hoofd meer wind vangt, waaien de druppels ook weer beter van je vizier. Het blijft altijd een beetje puzzelen wat voor jou met jouw type motor, type helm, pinlock of sticker, soorten middeltjes, wel/geen bril, hoogte scherm verstelbaar enz, werkt.
Regenkleding
Je wilt natuurlijk niet kletsnat worden als je in de regen rijdt, dus moet je iets van waterdichte kleding aan. Draag je een leren pak, dan is een regenpak natuurlijk prima, het meest waterdicht is een eendelig regenpak de zogenaamde regenoverall. Maar een set van een regenjas en regenbroek moet in principe ook werken, als de jas maar goed overlapt over de broek.
Dat overlappen geldt ook voor je mouwen, deze schuif je over je motorhandschoenen, zit meestal elastiek in de mouwen, zodat ze goed aansluiten. De pijpen van je regenbroek doe je over je motorlaarzen, want doe je ze erin, dan lopen je laarzen vol van het water dat langs je pak naar beneden loopt. Je hebt ook waterdichte laarzen, heb je die niet, dan is het altijd verstandig leren laarzen wat in te vetten op de naden, dan vertraag je het proces.
Heb je een textiel motorpak, dan is deze vaak waterdicht, maar tot een bepaalde hoogte, als je echt in grote plensbuien rijdt, dan dringt het uiteindelijk wel door het textiel en duurt het ook wel weer lang voordat het pak weer droog is.
Zelf heb ik een textiel motorpak dat waterdicht is en een redelijk beschermde kuip, dus een klein buitje, daar gaat het regenpak niet voor aan. Dit jaar was ik op weg naar de Harz en dacht, ik haal het wel. Nou ik haalde het inderdaad wel, maar was zeiknat op bestemming en de volgende ochtend was het textiel motorpak nog niet helemaal droog.
Ik reed met een groep en wilde hun niet laten wachten, maar dit was geen slimme keuze. Gewoon met regen en nog meer dan een uur rijden, regenpakkie aan doen. Je komt ook gewoon fitter aan als je droog bent, uiteindelijk wordt het ook koud als je nat op de motor zit.
Gerelateerde vragen
Wat is de beste positie op de weg met regen?
Met regen op de weg, kun je het beste daar rijden waar geen obstakels zijn. Denk aan rijstrepen, putdeksels, bladeren, modder, enz. Maar probeer ook goed vooruit te kijken om alvast voorbereid te zijn op grote diepe plassen en eventuele obstakels.
Wat kun je het beste doen als je obstakels over moet?
Moet je door een plas rijden, over een obstakel als wegmarkering heen, blijf dan vooral rustig en maak geen plotselinge manoeuvres, probeer de plas of obstakel vloeiend te nemen met zo min mogelijk remmen of acceleren.
Help mee om MOTORRIJDENEXPERT.NL te laten groeien en deel dit artikel met je vrienden, KLIK hieronder op een sociale button om te delen!